Vaření

Sedmdesát procent Čechů doma zahradničí, nejčastěji pěstují bylinky a květiny

Jak ukazuje aktuální průzkum Tesco, hlavním motivem je především možnost pochutnat si na vlastnoručně vypěstovaných plodinách. Za běžné pěstitelské potřeby utratí za rok většina dotazovaných do 500 Kč.

Zahradničení se v České republice stalo fenoménem. Potvrzuje to také aktuální průzkum* společnosti Tesco, ze kterého vyplývá, že 73 % respondentů pěstuje doma bylinky, ovoce, zeleninu nebo květiny. Vůbec nejvášnivějšími pěstiteli jsou lidé žijící v malých městech do tří tisíc obyvatel, plodiny tam pravidelně pěstuje každý druhý (58 %). Motivací k domácímu pěstování je především možnost využít vlastních výpěstků v domácnosti a v kuchyni. Na běžné domácí zahradničení pak ročně Češi nejčastěji vynakládají částku do 500 Kč.

bbb

Bylinky a květiny hrají u českých zahrádkářů prim

Nejčastějšími výpěstky, kterými se čeští pěstitelé chlubí, jsou bylinky a květiny (shodně 85 %), dále zelenina (74 %) a ovoce (62 %). Mezi nejoblíbenější pěstované bylinky Čechů patří pažitka, bazalka, máta a petržel. Na zeleninové záhonky pěstitelé nejčastěji vysévají rajčata, papriky, okurky a petržel. Tento trend potvrzují i prodeje v obchodech Tesco. „Během sezóny, která začíná již na konci února a končí v polovině července, zákazníci nejčastěji nakupují klasická semínka, tedy petržel, rajče, mrkev, ředkvičky a pažitku,“ uvádí Jakub Sloup, nákupčí zahradního sortimentu. Z ovoce pak Češi nedají dopustit na jahody, peckovice a malvice, tj. jablka či hrušky.

Hlavním důvodem domácího pěstování je především možnost mít vlastnoruční produkty a využít je zejména při vaření (57 % respondentů). Nezanedbatelnou motivací je i přesvědčení, že vlastní výpěstky jsou zdravější (42 %). Necelá třetina dotazovaných pak uvedla, že začala s pěstování jenom proto, aby využila prostor na zahradě či balkoně. Ačkoli se o Češích říká, že je národem zahrádkářů, pouze dvacet procent respondentů potvrdilo, že domácí pěstování plodin je pro ně koníčkem.

Za nákupy i do běžných obchodních řetězců

Čeští pěstitelé všechny důležité potřeby pro zahradničení a pěstování kromě specializovaných obchodů (45 %) vyhledávají i v běžných obchodních řetězcích (29 %), a to zejména lidé z měst o velikosti sto tisíc až pět set tisíc obyvatel (43 %). V případě nákupu těchto potřeb je 42 % respondentů ochotných utratit ročně v průměru maximálně 500 Kč, třetina respondentů pak utratí až tisíc korun. To se týká především lidí žijících ve městech nad deset tisíc obyvatel.

Nečastější položkou v nákupních košících českých zahrádkářů jsou především sazenice (46 %), substráty (25 %) a hnojivo (16 %). Jakub Sloup k tomu dodává: „V našich obchodech najdou zákazníci široký sortiment zahradnických a pěstitelských potřeb, v podstatě vše, co zahradník potřebuje. Celkem nabízíme kolem 900 položek a téměř tisíc druhů semen a osiv, včetně cibulovin. Jenom v loňském roce jsme prodali přes milion sáčků s osivy a přes pět milionů litrů Univerzálního substrátu vlastní značky Tesco Value.“

Pro domácí zahradničení je důležité i vhodné místo. Z průzkumu vyplynulo, že téměř šedesát procent respondentů pěstuje oblíbené rostliny a plodiny na své vlastní zahradě, a to spíše obyvatelé žijící v menších městech (do deseti tisíc obyvatel). Třetina dotazovaných pak uvedla, že k pěstování využívá i prostoru na balkoně či okenním parapetu.

* Průzkum společnosti Perfect Crowd se uskutečnil ve dnech 20. 2. – 23. 2. 2015 v na vlastním online panelu agentury Perfect Crowd na reprezentativním vzorku účastníků podle pohlaví, věku (18+), vzdělání a regionu. Průzkumu se zúčastnilo 400 respondentů.

O společnosti Tesco Stores ČR

  • Společnost Tesco Stores ČR, a. s. vstoupila na český trh v roce 1996. V současné době provozuje v tuzemsku více než dvě stovky obchodů, 19 čerpacích stanic a 7 obchodních center.
  • V České republice provozuje Tesco také franšízingovou síť Žabka, která čítá více než stovku obchodů.
  • Jako první na českém trhu začalo Tesco v roce 2012 provozovat na území Prahy a okolí, Mladoboleslavska a Kladenska internetový obchod s potravinami Potraviny on-line. V roce 2013 byla služba představena na Kolínsku, Brněnsku, Hradecku a Pardubicku a loni také na Liberecku,Plzeňsku, Břeclavsku a Hodonínsku. Od poloviny března 2015 je služba nově dostupná také na Benešovsku.
  • V roce 2012 získala služba potraviny on-line ocenění Inovace v obchodě v  anketě MasterCard Obchodník roku.
  • Za dobu svého působení na českém trhu Tesco obdrželo řadu dalších ocenění – je například několikanásobným nositelem titulů Hypermarket roku, Obchodník roku, Nediskontní obchodní řetězec roku či TOP Retailer.
  • Tesco patří k největším soukromým zaměstnavatelům v České republice. Za vytváření rovnocenných pracovních příležitostí získala společnost ocenění v soutěži Stejná šance – Zaměstnavatel roku 2008, oceněny byly také absolventské programy společnosti.
  •  V roce 2013 získala společnost 1. cenu za nejlepšího zaměstnavatele v kategorii Obchod od České studentské unie.
  • V roce 2013 začaly obchody Tesco spolupracovat s Federací potravinových bank a darují neprodané trvanlivé potraviny potřebným. V roce 2014 se spolupráce rozšířila již na 65 hypermarketů po celém Česku.
  • V posledních dvou letech prostřednictvím Nadačního fondu Tesco společnost věnovala více než 10 milionů korun na charitativní účely.

Více na www.tescocr.cz

   
23.03.2015 - Sezona - autor: Komerční článek

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme