Jak jsem zjistila, použité šatstvo je velký business.

V tomto prostředí se pohybuje spousta subjektů, počínaje dovozci, velkoobchodníky a maloobchodníky, až přes různé jejich kombinace.

Firmy, které dovážejí oblečení „z druhé ruky“, nakupují v tzv. třídírnách. Tam třídičky vybírají neboli vyzobávají podle jejich pokynů oblečení (toho málo, toho víc, tohohle vůbec).

Jak vytříděné kusy prodat?
Některé firmy jsou pouze velkoobchody a neženou se do maloobchodního prodeje. Zakládají další velkoobchody, budují síť, nebo vyhledávají partnery pohybující se ve stejné kategorii. Naopak, někteří velkoobchodníci zakládají vlastní síť pro maloobchodní prodej, nebo dodávají do nezávislých prodejen.

Zboží se prodává v pytlích o váze 10-25 kg v různých cenových kategoriích. Důležité je, zda je zboží roztříděné do druhů, nebo zda se jedná o tzv. mixy. Zboží je sice v pytlích, ale protože se neprodávají zajíci, mohou se obchodní partneři do pytlů podívat – ovšem nemohou oblečení z pytlů kombinovat. Platí zde ber, nebo nech.

Řeklo by se second-hand, podřadné oblečení, ale i zde existuje luxusní zboží. Teď už je mi jasný nápis na vývěsní ceduli, který hlásá „exkluzivní second-hand“. Klientela, rekrutující se nejen z chudší a střední třídy, si žádá tzv. krémovou kvalitu. Jedná se v podstatě o značkové zboží nejznámějších světových značek: Active, Adams, BabyBorn, Adidas, Nike, Etam, Wallis, GAP, Laura Ashley, Benetton, Donna Karan, Marks&Spencer, Next, Exit apod.

A odkud zboží pochází? Z Belgie, Anglie, Švýcarska, Německa a USA.
Nejvíce je ceněno zboží z Anglie – země, která vyniká tradicí, kvalitou a módností oblečení (jen si vzpomeňte, co jste se učili ve škole). Oblečení anglické provenience stojí mezi obchodníky 50 – 450 Kč/kg (jak je uvedeno výše, záleží na tom, zda je zboží tříděno podle druhů a kvality).
Naopak, za levnější zboží je považováno ošacení z Belgie. Zde se cena mezi obchodníky pohybuje mezi 20-210 Kč/kg.

Pravidelné návštěvnice second-handů si jistě všimly, že obchody nenabízejí pouze oblečení. Často sortiment doplňují nabídkou nového zboží – kabelkami, kufry, botami, drogérií, spodním prádlem. Některé prodejny dokonce provozují půjčovnu obnošených svatebních šatů nebo nabízejí služby podobné „normálním“ klasickým obchodům: zasílání novinek o zboží mailem, výměnu vybraného a zakoupeného zboží, rezervaci vybraných kusů, .....

Ale od teorie k praxi. Příště si přečtete v rozhovoru se dvěma mladými dámami, čím je pro ně second hand.   

           
Reklama