Bulvár

Sebevražda  - odvaha neslýchaná

Na jedné straně odvaha životem poražených, kteří již neměli sílu jít dál, na druhé zoufalství těch, kteří zůstávají. Šok střídá vztek. A úplně nejvíc bolí nutkavá výčitka, že jsme tomu mohli zabránit. Skutečně?

Pod tíhou vlastních problémů, uspěchané doby, která s námi otluče všechny kouty pracovního dne, aby nás pak s nateklými kotníky laskavě propustila k další šichtě na domácí půdě, pak si jen těžko všimneme, že lidi kolem nás přestal bavit život. Z nějakých důvodů (a nám by se jistě zdály malicherné) už nechtějí, nemají sílu jít dál. A suicideznovu se zvedat s vědomím, že stejně za chvilku přijde další pád. Nemáme zkrátka čas, ani nejmenší chuť znovu naslouchat důvodům, proč to nejde. Chybí nám síla a snad i znalosti, jak pro ně připravit pokrm, po kterém by jim znovu život zachutnal. V zoufalství, že naše povinnosti vykřičníkují, ale i se špetkou naděje, že se s tím oni už nějak poperou, odcházíme po svém. Aniž bychom se otočili, zachytili pohled, který by možná obrousil naši netrpělivost. Zpráva o definitivním odchodu rozpaluje naše svědomí a dokola si opakujeme, že jsme tomu mohli zabránit. Nemohli. To je dobré vědět.

Nedávná sebevražda známé zpěvačky byla bolestnou tečkou za několika neúspěšnými pokusy, které možná byly voláním o pomoc, národ jim však přivykl, hltal podrobnosti a žádal si dalších vstupů do jejího soukromí, které se tak stalo veřejným vlastnictvím. Kde se bere touha nahlížet do cizích ložnic a analyzovat původ skvrn na prostěradle? Při tom tetelivém sepisování katastrofických scénářů, podle kterých se pak budou odvíjet životy lidí na scéně, zapomínáme žít a psát ty vlastní. To je možná i účel celého toho nesmyslného pachtění. Naše životy odkládat na potom. Život se však odvíjí právě teď a nevíme, jak dlouho nás bude zkoušet, jak dlouho nás nechá vychutnávat a krčit nos pod slunečními paprsky.

Laťka dokonalosti je nastavená moc vysoko. Někdo se bude snažit ji přeskočit a nepřestane, dokud se mu to nepodaří, další ji podleze, jiný bude stát stranou a přihlížet. A možná, že někdo se otočí a bude chtít odejít. Kouzlo být člověkem spočívá v tom, že ho můžeme vzít za ruku a říct mu, že laťku si sám může nastavit tak, jak chce. Ona pomyslná laťka může být klidně kousek cesty i hůlkou o kterou se bude opírat, pokud je to potřeba. A nikdo se mu pro to nebude smát.

Děti, které se k nesmírné bolesti rodičů, rozhodnou spáchat sebevraždu, věří, že znovu obživnou. A probudí se do světa, který nebude vyžadovat výborné známky a jisté odpovědi. Do světa plného nedokonalostí, které se lehce mohou stát přednostmi.

Dejme si předsevzetí, i když není zrovna prvního ledna, a přestaňme od druhých a hlavně od sebe vyžadovat dokonalost. Když ztratíme rovnováhu a před protivnou sousedkou se přes záhon pichlavých růží sesuneme do trávy, se sukní pomalu u krku, tvařme se, že právě to jsme měli v úmyslu, protože chceme najít čtyřlístek. :)

   
27.05.2014 - Společnost - autor: Hana Novotná

Komentáře:

  1. avatar
    [30] pajda [*]

    peetrax — #26 na tom nic tajemného není. Sebevraždu totiž páchají i malé děti, které si neuvědomují význam smrti jako něčeho defininitvního. Prostě věří, že až znovu otevřou očka, tak to bude úplně jiné...jde o děti do 10 let. Pojem smrt jako takový je dětmi chápán až zhruba v těch 10 letech, výjimečně v osmi. Pozor, nejde o používání slova, ale o pochopení vazeb a významu.

    superkarma: 0 27.05.2014, 18:21:07
  2. avatar
    [29] peetrax [*]

    gerda — #28 jen to ne! Sml4

    superkarma: 0 27.05.2014, 12:41:03
  3. avatar
    [28] gerda [*]

    peetrax — #26 třeba nám to někdo dodatečně vysvětlí. Mělo by to patřit do rubriky TAJEMNO.Sml57

    1. na komentář reaguje peetrax — #29
    superkarma: 0 27.05.2014, 12:39:17
  4. avatar
    [27] ToraToraTora [*]

    Aha, takže sebevraždy páchají jenom lidé, kteří nedosáhnou dokonalosti. Sml80

    superkarma: 0 27.05.2014, 11:39:43
  5. avatar
    [26] peetrax [*]

    gerda — #20 jo jo, to o tom obživnutí jsem četla několikrát, ale pak jsem to vzdala, to stejně nemám šanci pochopit. Řekla bych, že je až necitlivé něco takového napsat - že děti, co spáchají sebevraždu, věří, že znovu obživnou. Sml68 Nad tím by jeden fakt vykřičníkoval. Sml15

    Tipuju, že to psalo 15tileté dítě, které v tom má ještě trochu zmatek, ale začíná se zamýšlet nad vážnějšími tématy. Ani tak ale nechápu, co to dělá tady.

    1. na komentář reaguje gerda — #28
    2. na komentář reaguje pajda — #30
    superkarma: 1 27.05.2014, 11:07:39
  6. avatar
    [25] Midsummer [*]

    Tak ten závěr mě pobavil, protože "jo, jo, tohle přesně jsem chtěla" je moje velmi oblíbená věta. Třeba když se mi podaří vymáznout ušlehaná vajíčka na koberec, a tak podobně Sml16

    superkarma: 0 27.05.2014, 10:56:07
  7. [24] Rikina [*]

    Sml14 no já snad půjdu radši na ty čtyřlístky. Tady z toho nic rozumného asi nevyleze. Sml57

    superkarma: 1 27.05.2014, 10:44:39
  8. avatar
    [23] gerda [*]

    Pentlička — #12 na deprese jsou prášky nezbytné. Pokud se jedná o skutečné deprese a ne jen o ztrátu nálady. Bipolární porucha je sviňa, kdo ji nezažil, neví co to deprese je.

    superkarma: 1 27.05.2014, 10:38:50
  9. avatar
    [22] gerda [*]

    Klára Křížová — #17 nejen to, já dokonce vůbec nesouhlasím se sebevraždami.Sml58

    superkarma: 1 27.05.2014, 10:37:35
  10. avatar
    [21] gerda [*]

    MaVy — #19 Marš tmavých domů ráz dva zastavit stát. Úsvit na mandolinu hrá....básnická licence, nééé???Sml52

    superkarma: 0 27.05.2014, 10:36:41
  11. avatar
    [20] gerda [*]

    Hlavně bych změnila název příspěvku, takhle to vypadá spíš na hrdinství než cokoliv jiného. Článek je tak ňák..... rozháraný, vlastně uvažuju, proč je zrovna tady a takový???? O sebevraždě by měl především psát zkušený odborník, možná by se šiknul i nějaký rozhovor s ním. Ani už se mi sem nechtělo psát, ale všimla jsem si věty o obživnutí. Vážně si toto sebevrazi myslí? Sml80 Silně pochybuju.

    1. na komentář reaguje peetrax — #26
    superkarma: 4 27.05.2014, 10:34:37
  12. avatar
    [19] MaVy [*]

    obrat "povinnosti vykřičníkují "-to je sílaSml80Sml80

    1. na komentář reaguje gerda — #21
    superkarma: 2 27.05.2014, 10:11:42
  13. avatar
    [18] peetrax [*]

    Tak to jsem rada, ze nejsem jedina, komu ten clanek nesedl. Je to takove prekombinovane teoreticke nic. Sml80

    superkarma: 3 27.05.2014, 10:01:35
  14. [17] Klára Křížová [*]

    risina — #15 To samozřejmě ano, s tím souhlasím

    jen nemůžu souhlasit s větou ..život si člověk nedal, tak si ho nemá brát...

    1. na komentář reaguje gerda — #22
    superkarma: 0 27.05.2014, 10:01:15
  15. [16] cilani [*]

    nedočetla jsem... co to je? Úvaha psaná v hodině ČJ a přetažená sem? Sml80

    superkarma: 2 27.05.2014, 08:51:25
  16. avatar
    [15] risina [*]

    Klára Křížová — #10 Málokdo žije ve vakuu, bez vztahů a lidí, kterým na něm záleží. Sebevraždou jim člověk ublíží tak, jako ničím jiným.

    Mě z koketování s dobrovolným odchodem ze života zachránil psycholog tvrdými slovy - "děti, byť skoro nebo úplně dospělé, matce sebevraždu nikdy neodpustí a nikdy ji nepochopí."

    A mám bohužel ve svém okolí i dva opačné případy - sebevražda maldého člověka, která těžce zasáhla jeho rodiče a další blízké.

    1. na komentář reaguje Klára Křížová — #17
    superkarma: 0 27.05.2014, 08:32:14
  17. avatar
    [14] risina [*]

    Po celou dobu, co jsem četla článek, jsem hledala souvislost s jeho titulkem. Nenašla Sml80. Neměl by v něm být alespoň otazník?

    superkarma: 2 27.05.2014, 08:27:17
  18. [13] prababka [*]

    Pentlička — #12 Tomu rozumím.

    superkarma: 0 27.05.2014, 08:26:22
  19. avatar
    [12] Pentlička [*]

    Já jsem se pokusila o sebevraždu nikoli z důvodu své nedokonalosti, ani kvůli vztahovým problémům, ale proto, že jsem prostě onemocněla depresí a nežít mi připadalo lepší než žít, nemohla jsem vydržet tu duševní trýzeň. Možná to I.B. měla také tak, možná byla nemocná,ale nechtěla se léčit.

    1. na komentář reaguje prababka — #13
    2. na komentář reaguje gerda — #23
    superkarma: 0 27.05.2014, 08:15:24
  20. avatar
    [11] morgan [*]

    Sebevražda byla ve starém Římě brána jako součást života a svobodného rozhodnutí. Středověké křesťanství ji zavrhovalo. A teď, ve svobodné demokracii, se v ní díky bulváru nimráme s úporností švába. Sml68

    superkarma: 2 27.05.2014, 08:07:09
  21. [10] Klára Křížová [*]

    vladka60 — #7 No pokud ho ale musí žít sám za sebe, tak se může rozhodnout, zda ho žít chce nebo nechce.

    1. na komentář reaguje risina — #15
    superkarma: 0 27.05.2014, 08:05:50
  22. avatar
    [9] carmi [*]

    Rikina — #2SouhlasSml67 O tak závažný věci, takový bláboly

    superkarma: 2 27.05.2014, 08:00:40
  23. avatar
    [8] gerda [*]

    Bilanční sebevražda je jiná než sebevražda demonstrační, těžko se o tom píše, vždycky je to smutné.

    superkarma: 0 27.05.2014, 07:43:30
  24. [7] vladka60 [*]

    Hezký článek, je to každého volba žít, nebo nežít, ale některé sebevraždy se dají pochopit, ale na druhou stranu život si člověk nedal, tak si ho nemá brát.

    1. na komentář reaguje Klára Křížová — #10
    superkarma: 0 27.05.2014, 07:15:46
  25. [6] prababka [*]

    Řečeno s Hamletem : Slova, slova, slova.Člověku s depresemi těžko vysvětlíte, že je svět a život krásný.Pomoc radami zvenčí nějak nefunguje.A on beztak těm, co našli odvahu k definitivnímu řešení, závidí.

    superkarma: 3 27.05.2014, 07:06:46
  26. avatar
    [5] buldok [*]

    Pěkný článek.

    superkarma: 0 27.05.2014, 06:49:31
  27. avatar
    [4] datura [*]

    Sebevraždu nepáchají lidé jen proto, že jsou nedokonalí, ale třeba proto, že jsou nevyléčitelně nemocní nebo že jim zemřel někdo, s nímž prožili celý život. Docela si umím představit sebe a nebyla bych ráda, kdyby mi někdo bránil. Iveta si svůj pravý důvod vzala sebou a mně je smutno z toho, jak celý národ najedou řeší, proč jí nikdo nepomohl , na stránkách bulváru je pořád a jsou tací, kteří to denně hltají. Některé sebevraždy se u nás považují spíš za senzaci než za lidskou tragedii.

    superkarma: 0 27.05.2014, 06:42:30
  28. avatar
    [3] LudPa [*]

    Ale i tady se neustále řeší a řeší hubnutí!!! Dokonalost?

    superkarma: 0 27.05.2014, 05:51:36
  29. [2] Rikina [*]

    Hm. V některých případech by ovšem neškodilo tu laťku dokonalosti malinko pozvednout. U tohohle článku je tak zatraceně nízko, až se člověk musí podívat dvakrát, jestli neleží na zemi. Ta laťka. Spousta písmen o ničem. Sml80

    1. na komentář reaguje carmi — #9
    superkarma: 8 27.05.2014, 02:04:04
  30. [1] Edour [*]

    Dobrý článek.

    superkarma: 0 27.05.2014, 00:36:19

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme