Reklama

O tom, že sůl je na zlato a bez ní žít nemůžeme, nikdo nepochybuje. Jde však o její množství. Doporučené množství je kolem 0,5 g–1 g denně pro dospělé osoby. Tři gramy (3/5 čajové lžičky) se považují ještě za únosný příjem. A víte, jaká je skutečná průměrná spotřeba? Tři a více čajových lžiček!!! A to je jednou z příčin vysokého krevního tlaku i u mladých lidí. A jedním ze způsobů, jak snížit spotřebu soli, je i nahrazení soli gomasiem.
To si můžete sami doma vyrobit ze sezamu (černého nebo bílého). Jeho účinky ocení nejen těhotné ženy, kterým může pomoci překonat těhotenskou nevolnost. Dále posiluje nervový systém, odstraňuje únavu, pomáhá zmírnit bolesti hlavy, podporuje trávení, pomáhá při menstruačních bolestech, při osteoporóze. Také je doporučováno jeho užívání kojícím ženám, pokud jejich děti mají koliku.

Ale teď už k výrobě. Doporučuji připravovat si malé množství, které spotřebujete maximálně během týdne nebo maximálně 14 dnů. které si můžete zakoupit v prodejnách zdravé výživy. Doporučený poměr semen k soli od 14:1 do 22:1,  podle kondice člověka a i dle období – například v zimě může být slanější. Já si ho dělám tak, že na jeden 100gramový sáček sezamu dám jednu rovnou čajovou lžičku soli. 

1. Nejdříve na sucho opražte semena na mírném a středním plameni. Pravidelně je míchejte dřevěnou vařečkou. Že jsou semena opražena poznáte, že začnou praskat, a pokud zmáčknete semínko mezi dvěmi prsty, tak lehce praskne a rozmázne se.
2. Potom pražte sůl po několik minut na pánvi při stálém míchání, aby měla stejnou teplotu jako seznam.
3. V hmoždíři nebo speciální třecí misce suribachi (viz obrázek) třete současně semínka se solí, dokud není rozetřeno zhruba 80 % semínek. Při tření musí být obě části teplé, aby olej ze semen obalil každou částečku soli.


Hotové gomasio skladujte v uzavřené sklenici v lednici, ale doporučuji ho spotřebovat maximálně během 14 dnů, pak může žluknout. A komu se nechce s ním dělat, může si ho koupit hotové v prodejnách ze zdravou výživou. Takže dobré solení.

Zdroj: kniha Annemarie Colbinová Jídlo a zdraví