Dne 10. prosince 2013 schválila Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky novelu zákona o ochraně spotřebitele, tzv. zákon proti šmejdům. O přijetí tohoto zákona se ve velké míře zasadil také nejčtenější český deník Blesk, který dlouhodobě apeloval na českou exekutivu, aby upravila legislativu směrem k ochraně zneužívaných seniorů při předváděcích akcích.

Od 15. dubna 2013 probíhá v deníku Blesk a jeho přílohách série článků na obhajobu práv seniorů proti šmejdům, kterou odstartovala spolupráce s tvůrci dokumentu Šmejdi, režie Silvie Dymákové. Deník Blesk je mediálním a investigativním partnerem filmu, který se promítal ve více než stovce kin v celé ČR, domovech důchodců a knihovnách.  Ve spolupráci s tvůrci dokumentu a občanským sdružením dTest  deník Blesk inicioval vznik Petici proti Šmejdům, kterou podepsalo 179 086 občanů České republiky. Tato petice byla distribuována na více než 3 500 místech prostřednictvím poboček České pošty, v domovech důchodců a na desítkách radnic a magistrátů po celé republice a na projekcích filmů. Tato petice se setkala se souhlasným přijetím napříč politickým spektrem a byla podepsána řadou osobností kulturního i politického života, včetně prezidenta ČR. A mimochodem i díky tomuto obrovskému zapojení občanů byla zapsána do knihy rekordů.

Dlouhodobá obrana znevýhodněných občanů prostřednictvím tištěných i on-line reportáží deníku Blesk přinesla své ovoce v podobě schválení vládní novely, která posílí pravomoci ČOI nad předváděcími akcemi. 14-ti členný investigativní tým redaktorů psal články, ve kterých upozorňoval na nekalé praktiky prodejců a pořízené záznamy pak předával Policii ČR. V některých případech bylo dokonce přímo deníkem Blesk podáno trestní oznámení. Posledním momentem zásahu proti šmejdům byla akce předání speciálního vydání deníku Blesk s datem 10. prosince poslancům všech sedmi poslaneckých klubů. Speciální vydání shrnuje nezbytné důvody přijetí novely zákona o ochraně spotřebitele. A jak je vidět na výsledku hlasování, kdy pro hlasovalo 184 poslanců, proti žádný, byla tato kampaň Blesku opravdu účinná.

 „Blesk si je vědom odpovědnosti, vyplývající ze své společenské role nejčtenějšího českého deníku. Soustavně se věnuje sociálním tématům, mezi něž dlouhodobě patří i situace seniorů v ČR. Jsme rádi, jestli jsme v tomto případě mohli takto účinně pomoci a této problematice se budeme nadále věnovat.  Blesk tuto svou obrannou roli neztratí,“ říká Libuše Šmuclerová, generální ředitelka vydavatelství Ringier Axel Springer CZ.

Přijetím zákona se mění hlavně podmínky pro pořadatele předváděcích akcí, kteří nyní budou muset České obchodní inspekci (ČOI) zasílat dopředu informace o místu a datu konání akcí i o tom, jaké zboží na nich budou nabízet. Smyslem zákona je přitom znesnadnit prodejcům okrádání a podvádění seniorů při předváděcích akcích.

Reklama