Domácnost

Šárka: Nechala jsem se nachytat


Do redakce nám dorazil dopis od čtenářky Šárky, která se nechala nachytat na šikovné slovíčkaření. Mějte proto vždy na paměti, že než něco podepíšete, raději si to dvakrát přečtěte. Pokud něčemu nerozumíte, zeptejte se někoho, kdo má s problémem zkušenosti. A už vůbec nevěřte zasilatelským firmám, o kterých jste nikdy v životě neslyšela...

Milá redakce!

Vloni jsem dostala leták od jedné zasilatelské firmy, jestli nechci měsíčně dostávat katalog, vybrat si z něj zboží a oni mi ho bezplatně zašlou. (To je velmi zkráceně). Skutečně mi došel katalog, souhlasila jsem s tím, že mi k tomu zašlou tašku a časem opravdu přišly nějaké plastové lahvičky a k tomu taška, kterou jsem si ale neobjednala.

Až když jsem likvidovala papír, tak jsem si všimla, že je tam dopis, ve kterém bylo napsáno, že mám zaplatit poštovné a balné cca 178 Kč. Kroutila jsem nad tím hlavou, ale zaplatila jsem to.

Po čase došel další balíček – v lednu, ten jsem po předchozích zkušenostech nepřebrala a byl poslán zpět.

Přišel mi mail, ve kterém se mě ptali, proč jsem balíček vrátila zpět, a tak jsem jim napsala, že mi nabízeli bezplatnou dodávku, dle mého názoru, reklamních vzorků. Nepřevzala jsem zásilku z obav, že tam opět objevím fakturu o zaplacení poštovného.

Jako odpověď jsem dostala dopis, ve kterém mi otřískávali o hlavu smlouvu, kterou jsem podepsala a kde je napsáno „zákazníci v průběhu prvního roku členství odeberou jakýkoliv výrobek nebo „balíček krásy“ z každého Vašeho katalogu, zasílaného každý měsíc zcela zdarma.“ Až v tu chvíli mi došlo, že poznámka zcela zdarma se asi týkala katalogu, a ne výrobků či „balíčku krásy“.

Na to jsem jim napsala, že kdybych věděla, že budu platit poštovné a balné, tak bych smlouvu nepodepsala, protože si to nemohu dovolit. Mezitím přišel další balíček a ten jsem zase nepřevzala. Tak teď jsem zvědavá na jejich reakci.

S pozdravem Šárka

Názor právníka Stanislava Berana
z AK Rychetský Hlaváček Krampera & partneři

Jedná o spotřebitelskou smlouvu uzavíranou dle občanského zákoníku. Zákon v tomto případě poskytuje spotřebiteli poměrně širokou ochranu právě s ohledem na nepoctivé obchodní praktiky některých prodejců. Spotřebitel by měl být přesně informován o veškerých podmínkách uzavírané smlouvy, přičemž toto by mělo být součástí uzavírané smlouvy. Jedná se zejména o cenu zboží nebo služeb, z níž jednoznačně vyplývá, zda je uvedena včetně všech daní a poplatků, mají-li k ní být připočítávány a případné náklady na dodání. Z uvedeného textu smlouvy je patrné, že zasílání zdarma se skutečně vztahuje pouze na katalog a je tedy otázkou, zda ve smlouvě byly uvedeny veškeré údaje o zasílání a ceně výrobků. Obecně má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění. V případě, že dodavatel nepředal spotřebiteli informace, které je povinen předat písemně nebo jiným obdobným způsobem, činí tato lhůta pro odstoupení 3 měsíce od převzetí plnění. Jestliže však jsou informace řádně předány v jejím průběhu, dochází k ukončení tříměsíční lhůty a počíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní. V takovém případě se vrátí vzájemně poskytnuté plnění.

Pokud tato lhůta proběhne a spotřebitel od smlouvy neodstoupí, má se za to, že se smlouvou souhlasí a záleží již pouze na sjednaných podmínkách, za kterých je obchod realizován. Je také důležité vědět, zda smlouva obsahuje nějaké sankce v případě neodebrání zboží a zda jsou tyto sankce vynutitelné. V takovém případě by bylo ovšem nutné mít k posouzení samotný text smlouvy.

Proto pokud čtenářce již uběhl zmiňovaný čas, podle kterého může od smlouvy ze zákona odstoupit, doporučil bych jí zajít se smlouvou za právníkem v místě jejího bydliště.

Máte podobnou zkušenost? Jak jste ji řešila vy?

   
17.02.2009 - Dům a byt - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [67] gerda [*]

    já už vím, co to bylo za otravnou firmu, Fleur de santé - včera mi ji připomněly Černé ovce. Manžel neblahou náhodou za mě z naivity objednal zdarma uvítací balíček a já měla následně obrovskou práci se té firmy zbavit a vysvětlit jí, že skutečně vůbec od nich nechci, natož pak cokoliv platit. Vnucovali se mi horem spodem, zkoušeli to na mě všelijak, ale poradila jsem si naštěstí i bez právníka. Nikdy víc.

    superkarma: 0 18.02.2009, 07:26:12
  2. avatar
    [66] idiska [*]

    Bec: v podstatě sis to mohla nechat, kdo by ti dokázal, že jsi něco dostalo...a pokud to bylo obyčejně, tak ani to, že to poslali

    superkarma: 0 17.02.2009, 22:00:34
  3. [65] maysy [*]

    ignorujem tento typ listových zásielok, lebo potom to nemá konca, vymáhajú prachy...otravy

    superkarma: 0 17.02.2009, 21:02:12

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [64] Julianna [*]

    po pár dopisech -omlouvám se, píšu jak tatar

    superkarma: 0 17.02.2009, 20:05:23
  2. avatar
    [63] Julianna [*]

    mindulinka: č. 32, ty jo ten byl pěkně drzej, můžou si tohle vůbec ke klientovi, ještě ke všemu tomu klientovi,kterého chtějí polapit do svých sítí, váženému klientovi, dovolit??
    tatulah: č.34 neboj fakturka ještě přijde i s pokutkou za pozdní platbičku
    Bec: č.39 jo Provea, s nimi mám taky neblahou zkušenost, už neee

    Dante Alighieri: č.56 tak já jsem jednou také posílala dopisek po pár takových dopisů, leč posílají dosud, ignoruji je, vyhazuji dopisky do koše.

    superkarma: 0 17.02.2009, 19:57:42
  3. avatar
    [62] dajens [*]

    Bych to poštovné a balné neplatila...

    superkarma: 0 17.02.2009, 19:18:37
  4. avatar
    [61] Radka27 [*]

    *Kotě*: A dotáhlas do konce i stížnost na dotyčnou, nebo jsi byla hodná? Já bych byla zlá. Zvlášť, pokud by dotazník obsahoval jakýkoliv citlivý údaj typu jméno, adresa, datum narození a podobně.

    superkarma: 0 17.02.2009, 19:02:29
  5. avatar
    [60] man-mimo [*]

    *Kotě*: já předpokládám, že paní věděla. Tak jedna z mnoha nevyšla

    superkarma: 0 17.02.2009, 17:21:36
  6. avatar
    [59] *Kotě* [*]

    tatulah: předpokládám, že se paní domnívala, že průměrná rodička je tak vyplesklá, že si nedovolí o její všemocnosti zapochybovat.
    "Tady to vyplňte a až to budete mít, přijďte a já vám za to dám propouštěcí zprávu. Cože? Vy to nechcete vyplnit? No to ale tady vyplňují všechny maminky!"
    No, u mě si madam naběhla

    superkarma: 0 17.02.2009, 17:09:32
  7. [58] tatulah [*]

    *Kotě*: nemůžu uvěřit, že sestra podmiňuje vydání propouštěcí zprávy vyplněním dotazníku. Doufám, že jsi nevyplnila a na dotyčnou si stěžovala.

    superkarma: 0 17.02.2009, 16:53:31
  8. avatar
    [57] *Kotě* [*]

    tatulah: oč mě prosíš?

    superkarma: 0 17.02.2009, 16:38:19
  9. avatar
    [56] Dante Alighieri [*]

    Kdysi jsem si někde něco objednala (už nevím kde, ani co) a pak mi měsíc co měsíc chodilo oznámení, že jsem výhercem 5 000 000 Kč. V podmínkách psaných miniaturním písmem ale bylo upozornění, že podmínkou výhry je objednávka zboží v určitě hodnotě. Bavilo je to dlouho, až jsem jim musela jednou napsat, ať mě už neotravují! Přestali kupodivu hned.

    superkarma: 0 17.02.2009, 16:33:09
  10. [55] tatulah [*]

    *Kotě*: ale prosimtě!

    superkarma: 0 17.02.2009, 15:54:02
  11. avatar
    [54] *Kotě* [*]

    mindulinka: a to si vem, že po mně v porodnici sestra, zřejmě takto agentka ČP, chtěla vyplnit nějaký dotazník k pojištění pro děti, a jeho vyplněním si dovolila podmiňovat vydání propouštěcí zprávy pro dítě!!!

    superkarma: 0 17.02.2009, 15:48:43
  12. avatar
    [53] Ťapina [*]

    Gabi: Ale ona je blbá. Tohle bych snad ani neoznačila jako snahu obchodníka o to, aby zákazník naletěl. Vždyť to tam bylo napsané jasně a srozumitelně, když v tom někdo vidí něco jiného, co tam vidět chce, tak je to jen a jen jeho problém.

    superkarma: 0 17.02.2009, 15:24:07
  13. [52] tatulah [*]

    Nemysli, když myslíš, tak nemluv, když mluvíš, tak nepiš, když píšeš, tak nepodepisuj a když podepisuješ, tak se nediv!

    superkarma: 0 17.02.2009, 14:32:26
  14. avatar
    [50] gerda [*]

    gerda: ha, snad to pochopíš i z toho zkratkovitého psaní, dělám víc věcí najednou a pak to dopadá takto - smysl to snad ale přece jen dává

    superkarma: 0 17.02.2009, 13:55:37
  15. avatar
    [49] gerda [*]

    tatulah: co "ne" - jako že jestli já to čtu všecko? Ani nemusím, když o něco opravdu nestojím, dovedu odmítnout a pokud stojím, potom čtu všecko, už jsem poučená, že nejmenší odstavce nejdrobnějším písmem jsou zásadní. Ale já nejsem starodůchodce a vím, jak to u nás chodí. Ale je hanba, že se darebákům, co těží z bezbrannosti a handicapu druhého a nestydí se je okrádat, byť s požehnáním našich nedokonalých paragrafů. Stát nad zloději drží ruku, zdálo by se

    superkarma: 0 17.02.2009, 13:53:33
  16. [48] tatulah [*]

    gerda: a ty snad ne?

    superkarma: 0 17.02.2009, 13:46:09
  17. avatar
    [47] Aktij [*]

    někdy si říkám, že by nebyla od věci pokuta za blbost

    superkarma: 0 17.02.2009, 13:32:22
  18. avatar
    [46] gerda [*]

    Nyotaimori: jde o to, že si vůbec někdo dovolí podvádět, klamat, byť šikovně formulovanou smlouvou. Chceš mi snad říct, že ty čteš na několikastránkové smlouvě všecko do mrtě a hlavně ta malá písmenka, na která je třeba lupa? Doba přeje podvodníkům a hochštaplerům a pro lidi, co ještě pamatují poctivost, je to opravdu nesnadné. I jen projevit nedůvěru mohl tehdy někdo pokládat za urážku, takže ptát se někoho " a máte povolení?", "ukažte průkaz" - to je pro člověka z první republiky nemyslitelné. Stačilo dané slovo.

    superkarma: 0 17.02.2009, 13:29:37
  19. avatar
    [44] svetluszka [*]

    holka chtěla na vánoce...v roce2007....jakousi knížku...v angličtině, tak jsem ji cca v říjnu objednala. Měla stát nějakých500,-...ale do vánoc nic nepřišlo...tak, jsem si řekla, ..asi není, co už. A loni...v prosinci přišel mail, že mi ji posílají... ..na dobírku...a mám si připravit 2600,-....500,- kniha, 2100,- poštovné z Anglie...
    Tak jsem jim pěkně poděkovala a poslala je mailem někam....

    superkarma: 0 17.02.2009, 13:20:51
  20. avatar
    [43] gerda [*]

    Gabi: to bude asi ta "neviditelná ruka trhu", která všecko sama vyřeší, jak pravil Venca.

    superkarma: 0 17.02.2009, 13:16:25
  21. avatar
    [42] Gabi [*]

    Zajímavý je, že se málo dělá pro to, aby takovéhle "firmy" měly ztíženou možnost své "obchody" provádět. A nás po přečtení článku napadne jen: "je blbá". Jsme holt ještě "země neoraná".
    Vezměte kolik firem obelstil slavný Intercable Verlag a podobní a jak s k tomu ze začátku stavělo české soudnictví

    superkarma: 0 17.02.2009, 13:13:20
  22. avatar
    [41] gerda [*]

    Bec: oni zkoušejí, kdo vyměkne, pořád se jim to vyplácí.

    superkarma: 0 17.02.2009, 12:59:59
  23. avatar
    [40] gerda [*]

    vladka006: ty žiješ?

    superkarma: 0 17.02.2009, 12:53:44
  24. [39] Bec [*]

    Jenou pošťačka donesla balíček s prádlem. Přišel poštou obyčejnou, jen se nevešel do schránky. Prádlo bylo od společnosti, kterou jsem nikdy nijak nekontaktovala. Strach ze skutečnosti, že mi těchto balíků pošlou víc a budou pak vymáhat úhradu, mě donutil vše zabalit a s ostrým dopisem vrátit.
    Přesto mi přišla výzva k zaplacení, takže jsem opět musela zvednou telefon a zopakovat, že s nimi opravdu nechci mít nic společného!! Kopii dopisu a potrzení od balíčku mám raději schované, přestože už je to půl roku a opravdu mi to připadá
    nehorázné. Myslím, že fi se jmenovala Provea.

    superkarma: 0 17.02.2009, 12:52:14
  25. avatar
    [38] gerda [*]

    to máte těžký - starší generace je holt zvyklá na slušnost a pořád si nemůže připustit, kam až to u nás došlo

    superkarma: 0 17.02.2009, 12:51:56
  26. avatar
    [37] bookcase [*]

    Jo,jo.. Reader’s Digest..ti posílali oznámení o výhře i VIP zákazníkovi, který už nějaký ten rok tlel v zemi..

    superkarma: 0 17.02.2009, 12:42:10
  27. [35] mindulinka [*]

    Manžel si objednal nějaký cd - přišla v pohodě, asi za měsíc další zásilka - jsem si myslela, že muž znova něco objednal, tak jsem zaplatila a oni nové cd od té firmy a za další měsíc další zásilka - tu už jsem nepřebrala a dali pokoj.

    superkarma: 0 17.02.2009, 12:33:05
  28. [34] tatulah [*]

    vloni si kluk (13) objednával nějakou hru u nějaký firmy přes net. To přišlo v pohodě. Asi za 14 dní od tý samý firmy přišel balík na jeho jméno, a že na ukázku, několik balíčků s těma vlhkejma utěrkama, na různý povrchy, spray na nerez a atd. Tak jsme to nechali chvíli uležet, jestli se jako někdo ozve o zaplacení a ono nic. Docela se to hodilo. Podle dodáku to bylo asi za 2.000,- . Chtěl mi to prodat, zmetek

    superkarma: 0 17.02.2009, 12:22:31
  29. avatar
    [33] blanca [*]

    Zrovna v neděli mi volala nějaká, podle hlasu, starší paní, že je od Reader’s Digest a že mi pošlou nějaké karty s recepty na vaření, startovací balíček pouze za 149,- Kč , ale hlavně, že jako dárek dostanu 3 tašky (kufr, cestovní taška, kosmetický kufřík...nebo něco takového), tak výhodnou nabídku přece nemůžu odmítnout , tak jsem jí slušně řekla, protože prý je hovor odposlouchávaný, že nemám zájem, no, paní byla neodbytná, nakonec docela dost naštvaná.....vůbec nechápu, lidi, kteří takhle obvolávají případné zájemce . Bych na to neměla žaludek.

    superkarma: 0 17.02.2009, 12:14:57
  30. [32] mindulinka [*]

    V porodnici dávají různý balíčky - za nezávazné vyplnění formuláře. Mezi to patřila i lahvička od Český pojišťovny. Protože extra s ní nemám dobrou zkušenost. Tak říkám sestře, jestli je to opravdu nezávazný, že raději tu lahvičku nechci. Ona, že jo. Po příjezdu domů - hned volalo nějaký pako z ČP - a že mi pojistí dítě. Tak mu povídám, že si ho pojistím u konkurence, že s nima nechci nic mít. A on, ale lahvičku jste si vzala, že jo, to ale platíme, si myslíte, že to máte zadarmo a bla bla. Jsem mu řekla, že je mi stejně na ho--o, protože kojím a jestli je tak primitivní, že si myslí, že za jednu plastovou lahvičku uzavřu pojištění, tak je pěkný pako. A ať si pro ní přijede. No nepřijel. A to mi nevěřil, že jsem si jí ani v porodnici vzít nechtěla, že mi jí sestra vnutila - mi do telefonu řekl, že lžu.

    superkarma: 0 17.02.2009, 12:13:41

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme