Současné pochmurné počasí, stresy a často i fyzická námaha bývají příčinou nedostatku pro život velmi důležitých vitamínů. Ten čtvrtý v abecedě v tomto období rychle přeskočí své kolegy. Nedostatek slunečního záření brání dodání vitamínu D v přirozených dávkách. V zimě bychom tak měli pátrat po jiných zdrojích. Většinou se však toto opomíjí, což vede k tomu, že až 59 procent obyvatel bojuje s jeho nedostatkem. Především obyvatelé měst změny ročních období příliš nerespektují a chovají se celý rok víceméně stejně.

brokolice

Nejdůležitějším zdrojem vitamínu D, jinak také antirachitického vitamínu, je sluneční záření. Především v zimě je slunečního záření značný nedostatek. Tomuto faktu nepřispívá ani současný stav ovzduší a velmi časté inverze. Je proto třeba vitamín D získávat v jiných formách; sluneční záření lze nahradit konzumací rybích produktů, jater, mléka, či žampionů.

Možností, jak lze tyto látky snadno a kvalitně získávat, jsou také konzervované ryby, které je možné připravit na nečekaně mnoho způsobů. Navíc, když sáhnete po ověřené značce, zjistíte, že i produkty skryté v kovových krabičkách se v mnohém liší. Například norské sardinky King Oscar s tradicí delší než 100 let čerpají z více než 11 druhů a velikostí ryb.

„Mladé rybičky mají vyšší obsah zdraví prospěšných látek, proto jsou sardinky vyráběny především z mladých ryb, chytaných v nejčistších vodách. Kvůli lepší kvalitě jsou všechny naše sardinky baleny ručně. Sardinky patří k největším zdrojům mastných kyselin omega-3, proteinů, vápníku a vitaminů D a B12; prospívají tak srdci a celému vašemu tělu,“ říká zástupce King Oscar pro střední Evropu, Radek Hovorka.

Vitamín D se kromě sardinek vyskytuje především u lososů, sleďů a makrel.

Velmi často se hovoří o důležitosti nenasycených mastných kyselin omega-3, ale na vitamín D se poněkud zapomíná. To i přes skutečnost, že jeho nedostatek může být příčinou mnoha nemocí, únavy, nebo bolesti svalů po fyzických aktivitách. Vitamín D také zlepšuje vstřebávání vápníku, který je důležitý pro silné kosti a zuby. Důkaz, že lidé nevnímají přínos této látky, poskytuje studie publikovaná v časopise Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, podle které má 59 % populace nedostatek vitamínu D.

Zdravé a nápadité recepty ze sardinek najdete na www.kingoscar.cz/recepty.

Sardinkový salát s brokolicí

brokolice(porce pro 2 osoby)

Ingredience:

  • 2 ks sardinek King Oscar v rostlinném oleji
  • 1 ks brokolice
  • 80 g těstovin rigatoni
  • 5 ks cherry rajčat
  • parmezán
  • extra panenský olivový olej
  • sůl

Sardinky vyjměte z konzervy a nechte okapat. Pak si uvařte těstoviny v osolené vodě, sceďte a lehce pokapejte olejem. V jiném hrnci současně povařte brokolici v osolené vodě, a to tak dlouho, jak křehkou ji máte rádi. Poté ji ihned vložte do ledové vody. Vedle si zároveň rozkrájejte rajčata na půlky a nastrouhejte parmezán na hoblinky. Hotové ingredience následně pokládejte jednotlivě na talíř tak, jak to nejvíce lahodí vašemu oku. Pokud chcete salát ještě více dochutit, můžete přidat polovinu oleje z rybiček, sůl a pepř.

Reklama