Sacharidy patří mezi základní živiny, které ke svému životu potřebujeme. Jejich zdrojů je řada, a je proto třeba umět mezi nimi vybírat ty, které jsou z hlediska zdravé výživy vhodné.

Jaké sacharidy zařadit nebo nezařadit do jídelníčku dětí? Téma nanejvýš aktuální, protože nám ti naši drobečci rapidně tloustnou.

Nejvhodnější: Sacharidy by měly tvořit v dětské stravě padesát až pětapadesát procent denního energetického příjmu. To je dávka, kterou jejich rostoucí organismus nezbytně potřebuje ke svému vývoji. Mezi nejvhodnější zdroje sacharidů patří jednoznačně obiloviny, pečivo, celozrnná rýže, celozrnné těstoviny, zelenina, luštěniny, které obsahují zejména polysacharidy a ovoce – to je zdrojem fruktózy a také vlákniny.

Omezeně: Z dětského jídelníčku nelze vyloučit ani sladkosti, ale při jejich výběru je třeba volit ty, které jsou z hlediska zdravé výživy vhodné. A to jsou například ovocné saláty sypané ořechy, cereální tyčinky bez polevy, čokoláda s vyšším podílem kakaové hmoty – dietologové doporučují sedmdesát a víc procent, dále například tvarohové dezerty s ovocem.

Nevhodné: V jídelníčku dětí by se rozhodně co nejméně měly objevovat sladké tučné moučníky, zákusky nebo sladké limonády, které jsou zdrojem velkého množství cukru a energie, kterou děti přijímají bez dalších nutričně vhodných látek A pak jsou to jednoduché počty -  s vyšším příjmem energie dochází ke zvyšování tělesné hmotnosti, zakládání na tak ohavné choroby jako je diabetes a vysoký krevní tlak a koneckonců také dochází ke vzniku zubního kazu.

Jak je to u vás - zahrnujete svoje děti sladkostmi? Vysvětlujete jim, co je pro jejich zdraví dobré, aby jedly, a co jim škodí?

Reklama