Dnes není již neznámou, že plavání žen v těhotenství prospívá. Toto plnohodnotné cvičení, udržující nastávající maminky v kondici, vedou zkušení odborníci – vyškolené porodní asistentky nebo fyzioterapeuté. Paní Lucie Schützová, porodní asistentka, aquafitness instruktor, se kromě masáží těhotných věnuje v jednom pražském centru pro trvalé zdraví i plavání a aquafitness cvičení – jak právě pro těhotné, tak i maminky po šestinedělí.

 

Plavání je obecně považováno za prospěšné – k protažení i posílení svalů. Jaké benefity přináší těhotným ženách?

Voda má úžasné vlastnosti, a proto samotné cvičení a plavání je pro těhotné ženy velmi příjemné. Cítí se odlehčené a uvolněné. Voda jim umožní provádět cviky snadno a ve větším rozsahu. A přitom na ně působí odpor vody jako přirozená a přiměřená zátěž.

Dochází tak k lepšímu procvičení kloubů i svalů. Asi největší výhodou je, že je nebolí záda a dokonce se ukazuje i vliv na samotný porod. Ten bývá uvolněnější a bez propagace bolestí

v křížové oblasti.

 

 

Mnohé maminky si tento sport v těhotenství raději odepřou z obav před nedostatečnou hygienou v bazénu. Jsou takové obavy na místě?

Osobně si myslím, že v dnešní době musí všechny bazény splňovat velmi přísná hygienická měřítka. Dnes a denně se provádějí speciální testy, které prověřují kvalitu vody. Je určitě dobré nejprve si bazén a k němu přilehlé prostory (toalety, sprchy, šatnu) důkladně osobně prohlédnout. Gynekologické problémy jsou často mylně přisuzovány pobytem v bazénu. Ty se však často spouští pouze na základě oslabení imunitního systému a větší tělesné námahy. Samozřejmě, že těhotným ženám raději doporučím méně navštěvované bazény. A to ne ani tak z důvodu hygieny, ale bezpečnosti. 

 

 

 

Při jakých indikacích by těhotná žena neměla plavání a cvičení ve vodě absolvovat?

Kontraindikace plavání a cvičení ve vodě jsou stejné jako u jiných pohybových aktivit těhotných.

Celkové: onemocnění srdce, krvácení z dělohy, kýla, onemocnění čípku, ženy po 3 a více potratech, hrozící předčasný porod, otvírání čípku, krvácení nebo vcestná placenta, těžká plicní onemocnění, patologie placenty, poruch růstu plodu, preeklampsie, vícečetné těhotenství (lze u dobře trénovaných žen, pouze se souhlasem lékaře).

Částečné: vysoký krevní tlak, poruchy srdečního rytmu, poruchy štítné žlázy (závažné a nestabilizované), diabetes I. typu (domluva s lékařem), předchozí předčasný porod, epilepsie,

chronický zánět průdušek, extrémní nadváha nebo podváha.

Obecně řečeno by měla každá těhotná konzultovat možnost cvičení se svým ošetřujícím lékařem a informovat ho. Neměla by chodit plavat, pokud se celkově necítí dobře!

 

 

Jak dlouho hodina plavání a cvičení těhotných trvá? Jak probíhá taková typická hodina?

V našem centru trvá setkání s porodní asistentkou 90 minut. Nejprve si 20 minut povídáme

na různá témata týkající se těhotenství, porodu, šestinedělí, péče o dítě,….

Pak následuje cvičení a plavání, které trvá 50-60 minut. Začínáme krátkým rozplaváním.  Následuje strečink, zahřátí (některé aquafitness prvky), pochod vodou. V průběhu celé lekce se střídá cvičení s pomůckami (kolečka, destičky, žížala) a plavání. Posilují se jednotlivé partie těla: ruce, nohy, prsní svaly, záda a trochu i bříško. Těhotné se učí uvolňovat kyčle, ale i celé tělo. Vše zakončuje strečink a nácvik porodního dýchání.

Dalších 10 minut je vyhrazeno na relaxaci.

 

Cvičí se po šestinedělí stejné cviky jako v těhotenství?

Dá se říci, že cviky jsou stejné, ale s větší intenzitou a rychlostí. Samozřejmě, že se zvětšuje možnost zařadit i delší aerobní zónu, ale také prodloužit čas posilování jednotlivých partií.

Opět je důležité, aby se maminka cítila dobře a byla v pořádku po gynekologické stránce. Cvičení ve vodě pro ně bývá velmi příjemné a nevyčerpává tolik jako jiné aktivity v tělocvičně.

Reklama