Zdraví

S léky na slunce? Problematická nejsou jen antibiotika

Konečně nastal čas dovolené a zítra máte vyrazit k moři. Plány vám ale zhatí bolest v krku a jasný příkaz lékaře: antibiotika, klid a žádný pobyt na pláži! Co teď? Vážně může slunce napáchat na organismu tolik škody, nebo je to pouze mýtus určený k zastrašování pacientů? A platí toto opatření jen pro tuto skupinu léčiv?

Při užívání určitých typů léků opravdu dochází ke změnám na kůži, která se stává citlivější k působení UV paprsků. Jen pro zajímavost, za většinu kožních projevů může UVA záření, jež tvoří asi 99 % veškerého ultrafialového záření dopadajícího na zemský povrch.

sun

Zdroj fotografií: www.shutterstock.com

Co vede k větší zranitelnosti lidské kůže

  1. Fotoalergie. Nastává v případě, že se lék dostává do kůže nebo je na ni přímo aplikován. UV záření dopadající na člověka pak změní chemickou strukturu přípravku, ten se tělu začne jevit jako cizí a to vede k tvorbě protilátek. Ty jsou nakonec zodpovědné za vznik vyrážky, která se objevuje několik dní po slunění. Vyrážka se navíc může šířit i na části těla, které nebyly přímo osluněny. Navíc tato alergická reakce, zejména u dětí, může vypadat  opravdu hrozivě. 
  2. Fototoxicita. Jedná se o nejběžnější typ lékové přecitlivělosti na sluneční záření. Podstatou je, že lék v kůži vstřebává pronikající UV záření a poté ho sám vyzařuje. Tím poškozuje okolní buňky a způsobuje jejich smrt. Během několika dní se příznaky nepříjemné vyrážky rozvinou na všech slunci vystavených částech těla.

Prášky, které mohou v kombinaci se sluncem ublížit  

Určitě jste už slyšeli, že s antibiotiky se na slunce nesmí. Ale obdobné problémy mohou nastat i při užívání dalších léků. Při kombinaci s antibiotiky se navíc negativní účinek na kůži může sčítat. Na které přípravky si tedy dávat pozor?

  • Antibiotika – doxycyklin, tetracyklin, ciprofloxacin, ofloxacin, levofloxacin, trimethoprim, sulfonamidy a griseofulvin (lék proti plísňovému onemocnění);
  • tricyklická antidepresiva;
  • antihistaminika;
  • léky proti zánětu – ibuprofen, ketoprofen, naproxen;
  • diuretika;
  • antihypertenziva;
  • léky na cukrovku a vysoký cholesterol.

Pokud tedy berete antibiotika a současně ještě i jiný lék, raději se odborníka zeptejte včas, zda je možné pobývat na slunci. 

Hlídejte se

Výskyt vyrážky „ze sluníčka“ je individuální. Každý jsme totiž unikátní osobnost s vlastní složitou genovou výbavou. Ta z velké části ovlivňuje to, jak moc náchylní budeme na účinky slunečního záření při užívání antibiotik. Bohatá rozmanitost lidské genetiky stojí i za rozdílnými názory jednotlivých laiků na nebezpečí antibiotik a slunění. Lékaři však nemohou vědět, zda právě u vás reakce nastane, a už vůbec ne v jaké míře. Z toho důvodu doporučují vyhýbat se slunci, pokud nechcete zbytečně riskovat své zdraví. Určité skupiny lidí však mají téměř stoprocentní jistotu, že k poškození kůže dojde. 

  • Jsou to nemocní trpící kožním onemocněním, včetně ekzému a infekce herpes virem.
  • Pravidelné poničení kůže také nastává u HIV pozitivních.
  • V nebezpečí jsou též osoby trpící autoimunitními chorobami, jako je například systémový lupus.

Pokud se i přes doporučení lékaře na slunce vydáte, nezapomeňte si s sebou přibalit opalovací krém. Jeho používání výrazně snižuje působení UV záření na kůži. Nutností je též pokrývka hlavy a vhodný oděv zakrývající velkou část pokožky. Pokud vám však opravdu není dobře, raději zůstaňte v klidu domova. Při infekci je dlouhý pobyt na slunci i zbytečnou zátěží pro vaše srdce.

Autor: uLékaře.cz

   
06.06.2017 - Zdraví - autor: U lékaře

Komentáře:

  1. avatar
    [5] Alka1 [*]

    Co potom známé přísloví "Kam nechodí slunce, tam chodí lékař" aneb Všechno je jinak...Sml57

    superkarma: 0 06.06.2017, 15:40:38
  2. [4] babinka [*]

    Zajímavý článek, dobré rady,také jsem mnohé nevěděla...Sml22

    superkarma: 0 06.06.2017, 14:27:09
  3. [3] bobani [*]

    dobré vědět

    superkarma: 0 06.06.2017, 14:10:12
  4. avatar
    [2] gerda [*]

    Slunko je nebezpečné vždy, i bez těch léků. Opalování zdravé není.

    superkarma: 0 06.06.2017, 11:38:13
  5. [1] MARIE MATEJKOVA [*]

    Nevěděla jsem,že vadí i Ibuprofen a herpes virus. Dám si pozor.Sml67

    superkarma: 0 06.06.2017, 09:42:47

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Výhodné nabídky dovolené

Doporučujeme