Reklama

Instantní polévka, polévka z pytlíku nebo ze sáčku. Způsob, jak ušetřit čas a peníze při přípravě teplého jídla. Dají se použít jako základ nebo konzumovat tak, jak si je z obchodu doneseme. Fantazii se meze nekladou. Instantní polévky ale mnozí odsuzujeme jako nezdravou potravinu. Oprávněně? Zeptali jsme se dietoložky Karolíny Hlavaté na její názor. 

Plné soli a plné chemie?

Knorr„Mezi nejčastější námitky proti polévkám z pytlíku patří, že jsou plné chemie, přesolené, není v nich žádná hodnotná potravina a celkově jsou nezdravé,“ shrnuje dietoložka. „To ale nemusí platit u všech. Důležité je si vybrat správně. Pokud není instantní polévka zdrojem nevhodných tuků, velkého množství soli a přídatných látek, můžeme ji občas do jídelníčku zařadit,“ dodává Karolína Hlavatá. Například obsah soli v polévkách Knorr označených logem Vím, co jím je přesně stanoven - v jedné porci nemůže přesáhnout 2,5 gramu. To ale při domácí přípravě polévek nelze zaručit. Doma je mnohem větší riziko, že si polévku přesolíte. Nebo přesně odměřujete gramy soli? A jak je to s chemií a umělými postupy? Další mýtus. Suroviny v pytlíkových polévkách, označených logem VCJ, jsou zpracovány procesem dehydratace. Což je jeden z nejstarších přírodních způsobů konzervace potravin.

Dobrý a rychlý základ pro vaření

Karolína Hlavatá

„Kvalitní instantní polévka může být dobrý základ pro teplý pokrm. Zejména v okamžiku, kdy jsme například na chalupě a máme jiné plány než hodinu krájet zeleninu. Instantní polévku můžeme využít jako základ, přidat nastrouhanou mrkev nebo luštěniny z plechovky. Tím polévku ještě více zhodnotíme po výživové stránce,“ říká Karolína Hlavatá.

Nejčastější obava: glutamát

KnorrKyselina glutamová a její soli jsou běžnou aminokyselinou, které se nachází v živočišných i rostlinných potravinách. Nejčastěji se získává fermentací sójových bobů nebo kvasnic. Dodává pokrmům výraznou masovou chuť, která je známá jako pátá chuť „umami“. „Pokud bude glutamát na čelním místě ve výčtu použitých surovin, je asi něco špatně. Chuť je pak dána pouze glutamátem, popř. jiným kořením, nikoli kvalitními surovinami,“ upozorňuje doktorka Hlavatá. Kromě výčtu surovin na výrobku je proto dobré taky sledovat, zda je výrobek „bez přidaného glutamátu“. Taková potravina může totiž obsahovat jen glutamát přirozeně se vyskytující v přírodě. Například polévky Knorr, stejně jako Knorr Bohatý bujón, přidaný glutamát neobsahují.