Zdraví

Ryby proti ztrátě paměti


Dostatek tučných ryb v potravě – lososa nebo tuňáka – snižuje riziko mrtvice a poškození mozku s následnou ztrátou paměti. Nesmí být ale smažené. Zjistili to finští vědci.

Výzkumníci zjistili, že lidé, kteří jedí dostatek pečených či grilovaných ryb bohatých na omega-3 mastné kyseliny, jsou méně náchylní k poškození mozku, které vede ke ztrátě paměti, demenci a má souvislost se vznikem mozkové mrtvice.

„Předešlé studie dokázaly, že ryby a rybí tuk pomáhají v prevenci mrtvice. Náš výzkum je ale dosud jediný, který studoval vliv rybí stravy na vznik takzvaných tichých mozkových poškození u jinak zdravých seniorů,“ říká vedoucí výzkumu Jyrki Virtanen.

Omega-3 mastné kyseliny najdeme v lososech, makrelách, herincích, sardinkách, ale třeba i ve vlašských ořeších. Donedávna byl znám jejich protizánětlivý účinek a pozitivní vliv na srdce.

Finský tým zkoumal 3 660 osob po pětašedesátce, kteří prodělali CT mozku kvůli „tichému“ mozkovému poškození či mrtvici, ale jinak byli v dobrém zdravotním stavu.

Zjistilo se, že muži a ženy, kteří jedli alespoň třikrát týdně potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, měli o více než čtvrtinu nižší pravděpodobnost vzniku „tichých“ poškození mozku.

Jedna porce týdně snížila toto riziko o 13 % oproti lidem, kteří tuto stravu nekonzumovali vůbec.

Odborníci ale upozorňují, že smažené ryby z dosud neznámých příčin tyto účinky nemají.

   
06.08.2008 - Zdraví - autor: Korzo

Komentáře:

  1. avatar
    [2] kometa-vlasatice [*]

    Kapr je mňamka, ale oni měli asi na mysli spíš mořskou havěť, náš kapřík asi nemá ty pravé Omega-3

    superkarma: 0 07.08.2008, 07:02:46
  2. avatar
    [1] Eva Randová [*]

    Smažený kapr je ale mňamka a se salátem bramborovým extra mňamka!!

    superkarma: 0 06.08.2008, 23:14:50

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa na téma osteoporóza
Anketa na téma: Zubní zdraví

Náš tip

Doporučujeme