Dostatek tučných ryb v potravě – lososa nebo tuňáka – snižuje riziko mrtvice a poškození mozku s následnou ztrátou paměti. Nesmí být ale smažené. Zjistili to finští vědci.

Výzkumníci zjistili, že lidé, kteří jedí dostatek pečených či grilovaných ryb bohatých na omega-3 mastné kyseliny, jsou méně náchylní k poškození mozku, které vede ke ztrátě paměti, demenci a má souvislost se vznikem mozkové mrtvice.

„Předešlé studie dokázaly, že ryby a rybí tuk pomáhají v prevenci mrtvice. Náš výzkum je ale dosud jediný, který studoval vliv rybí stravy na vznik takzvaných tichých mozkových poškození u jinak zdravých seniorů,“ říká vedoucí výzkumu Jyrki Virtanen.

Omega-3 mastné kyseliny najdeme v lososech, makrelách, herincích, sardinkách, ale třeba i ve vlašských ořeších. Donedávna byl znám jejich protizánětlivý účinek a pozitivní vliv na srdce.

Finský tým zkoumal 3 660 osob po pětašedesátce, kteří prodělali CT mozku kvůli „tichému“ mozkovému poškození či mrtvici, ale jinak byli v dobrém zdravotním stavu.

Zjistilo se, že muži a ženy, kteří jedli alespoň třikrát týdně potraviny bohaté na omega-3 mastné kyseliny, měli o více než čtvrtinu nižší pravděpodobnost vzniku „tichých“ poškození mozku.

Jedna porce týdně snížila toto riziko o 13 % oproti lidem, kteří tuto stravu nekonzumovali vůbec.

Odborníci ale upozorňují, že smažené ryby z dosud neznámých příčin tyto účinky nemají.

Reklama