Jak ukázal spotřebitelský průzkum iniciativy Vím, co jím a piju, víc jak polovina Čechů (66,1 %) považuje ryby za sice zdravé, ale drahé maso. Výživová specialistka Karolína Hlavatá v projektu „Vím, co jím“ vyvrací mýtus o drahých rybách a radí, jak správně vybrat a připravit rybu.

vcj

Přestože rybí maso je výživově velmi ceněné, pro mnoho Čechů je stále na okraji zájmu. Spotřeba ryb v Česku je dlouhodobě nízká – pouhých 5 kg na osobu ročně. Ve světě je třikrát vyšší. „Ryby bychom měli jíst 2 až 3 krát týdně. Nejlepší jsou čerstvé, dobře poslouží ale i mražené a konzervované.

Proč je rybí maso zdravé

Rybí maso je bohaté na kvalitní, lehce stravitelné bílkoviny. Rybí tuk obsahuje omega-3 mastné kyseliny, kterých máme ve stravě nedostatek. Ryby jsou významným zdrojem vitaminů A, D a vitaminů skupiny B. Z minerálních látek nám rybí maso dodává vápník, hořčík, fosfor, jód a síru. Obsah minerálů je vyšší v mase mořských ryb než sladkovodních. Mořské ryby jsou také vydatným zdrojem jódu.

Čerstvou, nebo mraženou?

Ryby nemusí být finanční zátěž. Pokud nemáte možnost koupit si rybu čerstvou, klidně si kupte mraženou. „Při výběru jen musíte sledovat podíl vody, který má být co nejnižší a také přítomnost látek, které se využívají jako vazače vody,“ radí Hlavatá. Mezi levné, a přesto kvalitní ryby patří i sleď, například v podobě zavináče, konzervované ryby ve vlastní šťávě, tomatu nebo rostlinném oleji. Není pak vůbec těžké zařadit ryby do jídelníčku několikrát týdně. „Dejte si jeden den rybí pomazánku k snídani, další den těstovinovo-zeleninový salát s tuňákem k obědu, jindy zas zavináč k večeři. Když k tomu jednou týdně přidáte pečenou čerstvou rybu, budete mít v jídelníčku ryb dostatek,“ radí specialistka na výživu Karolína Hlavatá.

Rybí recepty Karolíny Hlavaté

Rybí filety pečené s rajčaty

400 g rybích filetů, 50 g oleje, 4 rajčata, 1 lžíce citronové šťávy, 1 lžíce sekané petrželové nati, sůl

Filety před peřením dobře omyjeme, osušíme ubrouskem, osolíme, zakápneme citronovou trávou a potřeme olejem. Dáme do pekáčku vymazaného olejem a krátce zapečeme při vysoké teplotě, pak teplotu snížíme. Během pečení přidáme k rybímu masu na kolečka nakrájená rajčata a asi 100 ml horké vody. Maso pečeme v troubě asi 40 minut. Hotové filety vyjmeme a zbytek necháme na plotně vydusit na hustou šťávu. Podáváme s vařeným bramborem a salátem z čerství zeleniny.

Ricottová pomazánka s makrelou

Uzená makrela, kelímek ricotty, cibule, 1 lžička citronové šťávy, sůl

Uzenou makrelu zbavte kostí, cibuli nakrájejte na malé kostičky a obojí smíchejte s kelímkem ricotty. Přidejte citrón a sůl. Solí šetřete, uzená makrela je sama o sobě slaná.

Zdroj a foto: tisková zpráva

Reklama