Bulvár

RVP? Nová nadávka?


Už dlouho se ze všech stran ozývají slova okolo reformy české školy. Už to není jen tak nějaké plácání do neznámé vody. Máme před sebou černé na bílém nové kurikulum. Končíme s osnovami a vymýšlíme své škole vlastní program. Vzhledem k tomu, že i v řadách učitelů se najdou ti, kteří si myslí, že RVP je nejspíš nadávka, mám potřebu světu říct, o co vlastně jde.

 

RVP je rámcový vzdělávací program, podle kterého zatím učí pouze pilotní školy, ale za dva roky má vejít v platnost na všech základních školách. Jak sám název napovídá, jedná se o jakýsi rámec, ve kterém se musí pohybovat všechny školy. Rámec je ale dost velký na to, aby si každá škola sestavila takový program, jaký vyhovuje jejímu zaměření, nárokům rodičů a dětí.

 

Osnovy hlásaly především to, co má učitel naučit a co má žák umět. RVP mluví o tom, k čemu má být žák v určitém období kompetentní.  To znamená, že určitou látku umí tak, že je schopen ji využít pro svůj život. Umí aplikovat.

Jakým způsobem se učitel k určité kompetenci žáka dopracuje, je věc jeho učitelského umu a dalšího vzdělávání. Navíc si u řady témat může zvolit, kdy s ním žáka seznámí. Když si to dobře rozvrhne a domluví se s kolegy, kteří mají stejné téma probírat v jiném předmětu, ušetří spoustu času a řadu věcí může probrat komplexně.

 

Hlavní kompetence vycházejí z Lisabonské konference a evropské definice klíčových kompetencí.

 

Jenže aby mohla škola vytvářet svůj program, musí mít tým učitelů, který jej zpracuje. Tým učitelů musí být kompetentní k tvorbě RVP. Mají ho tvořit kvalifikovaní pedagogové, kteří se vzdělávají natolik, že ví, co je RVP, umí ho analyzovat a vzít si z něj pro svou školu to, co potřebují.

 

Školní program zpracují učitelé, kteří se umí domluvit. Tady už má ředitel lecjaké základní školy problém a rve si vlasy. První stupeň se s druhým totiž často nesnášejí a představa, že si sednou k jednomu stolu a budou spolupracovat (jak to vyžadují od svých žáků) je nemyslitelná. Proto RVP naráží na překážky.

 

Předpokládejme ale, že ředitel má tým, který je schopen a ochoten věnovat svůj drahocenný čas na přípravu školního programu (samozřejmě zadarmo). Tým rozpitvá jednotlivé kompetence RVP (kterých je celá kniha) a říká si, co která kompetence znamená pro ně a  jejich předměty, jaký má obsah na jejich škole a jaké kroky povedou k tomu, aby kompetence žáci nabyli. Tím se pak jednotlivé školy budou odlišovat.

 

Učitel nemá na rozdíl od žáků v RVP definovány žádné své kompetence. Jediné, co v současné době existuje (a děkujme mockrát této organizaci), je sdružení Step by Step, které zde řadu let působí s alternativním programem Začít spolu (který se realizuje na některých mateřských školách a prvním stupni základních škol). Je to mezinárodní sdružení, které má ke svému programu velmi podrobně zpracované standardy učitele.

Vyškoleným Step by Step pedagogům je poskytován servis, při kterém se kontroluje úroveň práce a dodržování standardu. Nevyškoleným učitelům toto sdružení nabízí sledování kvality pedagogické práce. Státní kurikulum nic takového nemá. Proto RVP může sestavovat i ten, kdo mu vůbec nerozumí a kdo ještě dnes nutí děti sedět čtyřicet pět minut v lavici bez hlesnutí.

 

Reforma školství je skvělá, RVP jde dobrým směrem, ale pevnou půdu připravenou nemá a horko těžko se nějaká dodatečně staví. Je to jako chtít po někom, komu chybí chuťové buňky, aby připravil slavnostní oběd. Jak to udělá? Tak nějak to asi odhadne, že?

 

   
09.11.2005 - Společnost - autor: Markéta Breníková

Komentáře:

  1. avatar
    [12] Severacka [*]

    Jsem teda zvědavá jak to bude fungovat až půjde do školy Mišák (za 6 let ) to už na to snad budou dobře najetý

    superkarma: 0 14.11.2005, 21:00:11
  2. avatar
    [11] peguša [*]

    Naše ZŠ má na RVP najet od příštího školního roku. Jsem zvědavá, co to přinese. Už teď zpracovávají děti tzv.projekty, kterým se věnují kolektivně. Teď např. páťáci zpracovávají téma "pravěk". Před třemi týdny byli na exkurzi u Hradce Králové a teď tvoří výstavku. K tomu nosí různé věci, které k tomu tématicky patří (něco z kožešiny, kameny jako pazourky, praky ze dřeva, pruty z větví jako šípy, lesní plody - šípky, žaludy aj). Myslím, že je to moc baví. Jde o to, aby se naučili spolupracovat ve skupině.

    superkarma: 0 09.11.2005, 19:11:00
  3. avatar
    [10] kemy [*]

    Lindaa:

    superkarma: 0 09.11.2005, 11:59:23
  4. avatar
    [8] Juana [*]

    Matikářka našeho syna (je sice ve 4. třídě, ale protože 3. třídu částečně proflákali - suplování, střídání učitelek, tak si je vzali do parády specialistky, aby se doučili co zanedbali) zase slibovala na třídních schůzkách, že těm nejlepším, aby se nenudili, bude dávat slovní úlohy v angličtině, aby se současně procvičili. To mi připadá jako dobrý nápad.

    superkarma: 0 09.11.2005, 10:22:19
  5. [7] Lindaa [*]

    Tady na skolách se ucí poodobným systémem. Napríklad jsem nedávno doucovala holcinu v 9.tríde-matematiku. Byla to sestava asi 10 úloh s tématikou vcel - napr. kolik a jakého dreva je potreba k výrobe úlu, kolik se udelá medu z nektaru a kolik se ho následne vejde do sklenicek a jak nejekonomicteji narovnat sklenicky na palety atd. Takze se holka za jedno odpoledne naucila neco z matiky a zároven z prírodopisu, materiálu, trosku z ekonomiky... Osobne me to prislo zajímavejsí, nez kdyz my jsme ve skole resili kdy a kde se potkají dva imaginární vlaky.

    superkarma: 0 09.11.2005, 10:08:21
  6. avatar
    [6] Channah [*]

    Myslím, že (jako ostatně i teď) bude záležet hlavně na učiteli. Vtip je v tom, že větší důraz bude třeba na kompetenci "umí se domluvit anglicky v běžné situaci (na letišti, v obchodě)", oproti dnešnímu "zvládne 5 anglických časů" - laicky řečeno, gramatiku bude samozřejmě muset také zvládnout, ale bude ji muset umět i použít. Což je super, otázka jak se to povede převést do praxe

    superkarma: 0 09.11.2005, 09:05:41
  7. avatar
    [5] Juana [*]

    Syn chodí do školy, kde jedou podle toho RVP, ale že bych pozorovala nějaké výrazné změny v systému výuky, to tedy ne. Jenom nadáváme, že nic neumí z angličtiny a přitom nosí skoro pořád jedničky, takže chyba bude asi ve stylu výuky. I když je fakt, že třeba úlohy z matematiky jsou zajímavé a i při výuce češtiny používají docela zajímavé texty, nejsou tak nudné jako za mého dětství. Ale netuším, jestli je to zrovna díky tomu rámcovému vzdělávacímu programu - asi jo, učitelé mohou volit různé formy výuky.

    superkarma: 0 09.11.2005, 08:49:55
  8. avatar
    [3] Luciš [*]

    My v práci připravovali nový systém a též zadarmo, nemyslím, že by to bylo jinde jinak

    superkarma: 0 09.11.2005, 07:53:53
  9. avatar
    [1] Channah [*]

    Zajímavý článek, díky

    superkarma: 0 09.11.2005, 06:40:29

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme