Bulvár

ROZHOVOR SE ŽENOU-IN: Nejsem bezradná matka

 Pracovala jako porodní asistentka v jedné z pražských nemocnic. Všude kolem děti a jednoho dne zjistila, že čeká vlastní. Tak trochu neplánované. Přesto cítila, že věci se dějí z jistého důvodu. Teď žije zastrčená na malém městě, jejím nejčastějším společníkem je právě ta malá. Jaká může Eva být? Možná svým způsobem zklamaná, ale zároveň velmi šťastná.

 

Víte, jak se vaší generaci říká?

Vím – “Husákovy děti”. To byla jedna obrovská schizofrenie: jinak se vedl společenský život a jinak se mluvilo doma. A v tom my jsme vyrůstali, v tom se učili žít a najednou po revoluci tu byla jiná, odlišná pravidla, která jsme neznali.

 

Takže do života, do práce jste nastoupila po revoluci?

Na neonatologickém oddělení pro nedonošené děti jsem nastoupila v roce 1991. To ještě pořád běžel trend, že devatenáctileté holky měly děti. Bylo to příšerné a bylo to na tom mateřském přístupu i vidět. Jako kdyby dostaly hračku. A finančně museli pochopitelně pomáhat rodiče.

 

Zeptám se vás jako odbornice: kdy je žena nejzralejší pro otěhotnění?

Každému ty hodiny začnou tikat jindy. Obecně je to mezi 25 a 30 rokem. To už je zralá i psychicky. První dítě by určitě mělo přijít do 35.

 

V kolika letech vy jste měla dceru Aničku?

V šestadvaceti. A asi to bylo akorát, neměla jsem pocit, že jsem nevybouřená, že bych o něco přicházela, nebyla zralá apod. Navíc už z profese jsem nebyla taková ta bezradná matka a hodně jsem si to užívala.

 

S rolí maminky jste opustila práci, Prahu. Nechybí vám společnost?

Jasně, že chybí. Jeden den v týdnu nechám malou babičce a scházíme se s kamarádkou v Praze na pokec nebo jdeme do kina. A hlavně se bavíme úplně o všem, vyjma dětí. To je pro mě příjemná změna.

 

A práce?

Po práci se mi hodně stýská, měla jsem svůj obor ráda. A ačkoli byl náročný, přinášel mi uspokojení.

 

Nenapadlo vás se vrátit alespoň na zkrácený úvazek - Aničce už je přeci jen pět let?

To bych musela mít pevné rodinné zázemí.

 

Existují školky…

Školku nepovažuju za úplně ideální řešení. Je fajn jako přípravka na školu, ale ne jako odkladiště dětí.

 

Přijde mi, že to s tím mateřským sebeobětováním přeháníte.

Když už jsem si dítě pořídila, dám mu co nejvíc. Jsem maximalista a chci dělat věci na sto procent. Takhle bych nedělala pořádně ani práci, ani dítě. Zase mám dobrý pocit, že si ho nepředáváme mezi dveřmi.

 

Cítíte přibývající roky?

Hlavně je nevidím. Po mně ještě v pětadvaceti chtěli v kině občanku, jestli jsem plnoletá.

 

Zasáhla vás nějak třicítka? Jakože něco přeskočí a všechno je úplně jinak?

Že by se mi rozsvítilo? To zas ne. Je pravda, že dva měsíce po oslavě jsem byla jako omámená, plná energie, nadšená, že život je konečně tady. Pak to ale postupně odeznělo. Logicky muselo.

 

Co na tu cifru tělo?

Dřív jsem mohla jíst klidně v jedenáct v noci a pořád jsem měla 48 kilo. Máma mě varovala, že to přijde. A už je to tady. Možná za to může nějaká hormonální změna, ale kila přibývají. Jsem prostě zvyklá být štíhlá. Pak jsem se podvolila a upravila životosprávu.

 

Jak “upravila”?

Například už po páté hodině večer nejím. Je to daň. Něco za něco.

 

Cvičíte?

Dřív jsem chodila pravidelně na aerobic. Co mám Aničku, tak z toho sešlo. Ona je ale dost energická, takže za ní stejně pořád lítám. Navíc se jí snažím zaplnit volný čas: jezdíme na kole, plaveme, děláme nekonečné procházky. Ona je k neutahání.

 

Ale v těhotenství jste přeci taky musela přibrat…

Jsem zdravotní sestra a už nepodléhám předsudku, že maminka by měla jíst za dva. Hlídala jsem se. Čtrnáct dní po porodu jsem byla zpět ve svých oblíbených džínách.

 

Cítíte se líp než ve dvaceti?

Cítím se vyrovnanější, spokojenější, šťastnější. Potkala jsem jiné lidi, jsem tolerantnější, zvládám věci, u kterých bych se dřív hroutila. A hlavně se nezabývám hloupostmi.

 

 

 

Eva Tichá (31) po studiu zdravotní školy pracovala na neonatologii. V současné době je na mateřské dovolené s dcerou Aničkou (6). Žije na malém městě, je svobodná, má přítele.

       
   
19.01.2005 - Společnost - autor: Herta

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [247] 7kraska [*]

    Ja jsem do skolky nechodila vubec a dodnes toho lituji (je mi pres 30). V prvni tride jsem pri hodinach brecela, ze se bojim o maminku. Byla jsem na ni strasne fixovana - kdyz si v mych 5 letech zlomila nohu a byla v nemocnici, tak jsem pry celou dobu mela jeden nepretrzity hystericky zachvat. Ted cekam sve prvni dite (holcicku) a rozhodne ji budu vychovavat jinak. Eva by se nad tim mela zamyslet event. se poradit s odbornikem. Aspon na jeden rok by jeji dcera mela chodit do skolky. Pokud tuto radu pri svem neprilis sirokem zivotnim rozhledu (muj nazor na zaklade rozhovoru) doceni.

    superkarma: 0 20.01.2005, 21:15:06
  2. avatar
    [245] Jenny [*]

    Fifinka: jasně...beru....jde hlavně o ty, co to zneužívají

    superkarma: 0 20.01.2005, 10:50:50
  3. avatar
    [244] Fifinka [*]

    Jenny: myslim, ze tady se bavime o stavajicim zakone a ne o tom, co by bylo, kdyby byl postavenej jinak.
    Navic jsem psala o tom, ze toto vyuzivaji hlavne lide, ktere to ruzne kombinuji, delaji ruzne cachry machry, aby to dite bylo v MS pouze 5 dni, treb si kvuli tomu vyberou par dni dovolene apod.

    superkarma: 0 20.01.2005, 10:16:00
  4. avatar
    [243] Jenny [*]

    pokud vrznu babičce dítě na celý den, sama budu vydělávat
    a ještě pobírat RP, tak předpokládám, že ten RP přenechám babičce, ne? ...kdyby byl zákon postavenej tak, že kromě rodičů by mohli mít přímý nárok na RP i jiní členové rodiny, t.j. skutečně ten, kdo o dítě celodenně a řádně pečuje, tak je to taky k blití? Nepřijde mi nemorální využít třeba nezaměstnanou babičku.

    superkarma: 0 20.01.2005, 08:57:30
  5. avatar
    [242] pohodova [*]

    JO a chci aby se mnou taky nekdo udelal rozhovor. Nekradu,nehulim,deti nebiju,milence nemam,chodim do prace,obcas se opiju a vazim wosumdesat

    superkarma: 0 19.01.2005, 23:33:07
  6. avatar
    [241] pohodova [*]

    AMEN.

    superkarma: 0 19.01.2005, 23:31:38
  7. avatar
    [237] Vivian [*]

    Sandy: a nechtěla bys zveřejnit svůj životní příběh? Udělám s tebou rozhovor, připojím dojemné snímky a jedno oko nezůstane suchý

    superkarma: 0 19.01.2005, 22:05:45
  8. avatar
    [236] Vivian [*]

    Sandy: no jo, závidím... až na těch 48 kg. To už bych ležela ve špitále na kapačkách

    superkarma: 0 19.01.2005, 22:04:04
  9. avatar
    [235] Vivian [*]

    Gretka.: napsala jsi "která je v rámci možností ve své nelehké situaci šťastná", punťo ...
    Podle mě ta paní není v žádné nelehké životní situaci. Mít dítě snad zase tak "nelehké" není (nakonec ani ona sama nemá pocit, že by to nezvládala) a o peníze evidentně taky nouzi nemá, když si může dovolit být už šestý rok matkou na plný úvazek... a má přítele, má kde bydlet, pracovat nemusí... tak jakápak nelehká situace? Pokud v ní skutečně je, pak o tom v tom rozhovoru nepadla ani zmínka...

    Jak už jsem napsala někde níž - tady na Ž-in je mnoho žen, které jsou nebo byly ve skutečně nelehké situaci, a které mají za sebou nebo žijí mnohem zajímavější životní příběhy, než je tenhle... Tahle paní (nebo slečna) podle mého skromného názoru zatím nemá moc co říct... Nic proti ní, samozřejmě, ale její životní příběh je, aspoň podle článku, celkem obyčejný a všední.
    Nevím, co na něm koho tak zaujalo, že se rozhodl udělat s tou paní rozhovor do časopisu...

    superkarma: 0 19.01.2005, 22:02:49
  10. avatar
    [229] Vivian [*]

    Gretka.: v jaké "nelehké situaci" je podle tebe ta paní?

    superkarma: 0 19.01.2005, 21:39:53
  11. avatar
    [227] Vivian [*]

    Natalie & Nyotaimori: http://www.mfcr.cz/tiskzpravy.php?id=184

    superkarma: 0 19.01.2005, 21:11:17
  12. avatar
    [225] Gabi [*]

    Už jste to tady všechny asi psaly: nudný článek, nesmyslné hlášky typu "děti=hračky", "školka=odkladiště dětí" apod. Z čeho Eva žije a co vše dceři "obětovala" taky nevím ... A že by třicátka byla nějaký zásadní zlom, tedy nevím ... Já jsem cvok pořád !

    superkarma: 0 19.01.2005, 20:18:32

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [222] Vivian [*]

    Fifinka: obávám se, že to označení za "poctivku" je spíš něco jako nadávka. Podle petrušky a spol. jsi prostě blbá, přesně podle hesla "blbej, kdo dává, blbější, kdo nebere."
    Holt nám není zatěžko nastavit ruku...

    superkarma: 0 19.01.2005, 19:09:51
  2. avatar
    [221] Fifinka [*]

    sunny: ted nemohu presne zneni najit:::ale myslim ze to je tak jak pises : tj ze tato davka je urcena rodici ktery o dite pecuje

    ano a opet se sunny souhlasim v tom ze by mi bylo trapne tam o to dojit zadat:
    dostala jsem na dceru 2x prispevek a byly to to docela velke castky: jednou 7000 a pak za rok 5000 kc a prislo to na navrh jeji pediatricky: vetsi trapnost jsem v zivote nezazila:ano? bydlime v bohatem meste ktere tyto pridavky z mestskeho rozpoctu muze davat /nebo tehdy davalo/ moje kamaradka s mnohem vice postizenym ditetem zijici 15 km od nas nedostala nikdy nic :_(

    ty penize /alespon cast z nich/ jsme vnucovali pediatricce zpet chteli jsme ji to dat jako sponzorsky dar treba na vybaveni ordinace cekarny treba na vahu na miminka mame tu stale tu starou zadnou digitalni::: ne kdepak::v zadnem pripade si to nevzala::nechtela o tom ani slyset

    bylo mi trapne i pro to dojit na postu a dat si penize do penezenky opravdu bych radeji mela zdrave dite mohu rict ze ty penize palily jako cert a bylo mi z toho zle si je vubec vzit z prepazky

    klidne si tu souhlaste s pobiranim prispevku a oznacujte mne za poctivku je mi to vazne jedno:
    ja ty deti jejichz rodice pracovat nemohou a dostavaji holt vidim a znam
    nebojte:::oni to tu ctou ::ale nenapisi nic::maximalne mi napsaly vzkazik ::ze vysvetlovani nema cenu

    diakritiku a interpunkci si doplnte :: jeden z mych chcipaku tu ma stranky lega a vzdy mi tim rozhodi klavesnici hihi

    superkarma: 0 19.01.2005, 19:04:49
  3. avatar
    [220] Vivian [*]

    petruška 2: já sice nejsem zrovna vzor vší počestnosti, ale... mít poctivou povahu je něco špatnýho? a krást a podvádět je normoš?

    mentalita lidí, jako jsi ty, petruško, je neštěstím tohohle národa bludnej kruh, že kterýho se budeme vymotávat ještě x generací...

    superkarma: 0 19.01.2005, 18:56:55
  4. avatar
    [218] ramida [*]

    Co se týče pobírání RP, souhlasím s Bárou a Lízou, ale chápu i argumenty "druhé strany." Jen mám pocit, že v nějaké jiné debatě o nejrůznějších dávkách některá z vás, které nesouhlasíte s maminkami, které "zajistí péči o dítě jinou zletilou osobou" a pracují a pobírají RP, hodně horlila proti tomu, jak ti strašní úředníci nutí ji (nebo nějakou známou...) přiznávat pro nárok na dávky i příjmy partnera, který s ní a dětmi žije, společně hospodaří, jen je prostě výhodnější to nepřiznávat... Jestli si to pamatuju špatně, tak se omlouvám.

    superkarma: 0 19.01.2005, 18:30:17
  5. avatar
    [216] sunnynka [*]

    Bába Bára: tohle mi nemusíš vysvětlovat . My jsme zahypotékovaní až běda a musíme se oba dva dost otáčet, abysme splatili dluhy a ještě mohli normálně žít. Jenže jak říkám, kdybych šla do práce, Pepína by mi někdo hlídal a já bych normálně vydělávala, RP bych už z principu nechtěla . Takže koho uživí jeden plat + RP, ať je doma a nepracuje a bere RP. Koho neuživí, ať jde do práce, ale podle mě už nemá nárok na RP.

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:46:49
  6. avatar
    [215] sunnynka [*]

    Nepatřím do nějaké bůhvíjak bohaté vrstvy, takže si k RP přivydělávám. Nejsou to desetitisíce, spíš kolem pěti, šesti tisíc za měsíc. Ale pracuju v době, kdy je doma manžel a o dítě se stará on. Pokud bych dítě svěřila babičce či na celý den do škkolky a šla na osm či více hodin do práce, bylo by mi TRAPNÉ brát tento příspěvek. A nepřipadám si že bych měla echt poctivou povahu....připadá mi to normální a přirozené....

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:43:35
  7. avatar
    [214] Bába Bára [*]

    sunnynka: A ty si myslíš, že s jedním platem + 3700 korunama může rodina s dvěma dětma vyjít? Právě proto se změnil ten zákon, aby si máma - když chce - mohla něco přivydělat. Tomu se říká podpora rodiny. Protože když nad tebou visí hrozba třeba ztráta střechy nad hlavnou, když nebudeš moct splácet hypotéku (nebo stavební spoření), tak si rozmyslíš mít další dítě. Stát na tom může jenom vydělat - bude se rodit víc dětí a tím pádem bude mít kdo vydělávat na naše důchody.

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:42:54
  8. avatar
    [213] Bába Bára [*]

    petruška 2: Přestože většinou s tvými názory na různých diskusích většinou nesouhlasím, tentokrát máš storpocentní pravdu. Asi na tebe změním názor.

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:39:51
  9. avatar
    [211] sunnynka [*]

    Možná se mýlím, ale ty 3500 a nějaké drobné nejsou přece na dítě, ale na rodiče, který o to dítě pečuje ne? A v tom případě by na ně rodič, který je půl dne v práci a o dítě pečuje někdo jiný, neměl mít nárok

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:35:14
  10. avatar
    [210] Fifinka [*]

    Bába Bára: č. 208 - ne, to, opravdu nejsem

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:25:04
  11. avatar
    [209] Bába Bára [*]

    Fifinka: To je dobře, že jsi nezmizela, aspoň je s kým diskutovat.

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:19:49
  12. avatar
    [208] Bába Bára [*]

    Fifinka: Hele, nezmizelas! A jsi státní úřednice?

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:19:14
  13. avatar
    [207] Fifinka [*]

    Bába Bára: ale jiste, uderem pate mizim

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:14:37
  14. avatar
    [206] Bába Bára [*]

    Líza@: Mám pocit, že Fifinka je fajt státní úřednice - úderem páté zmizela.

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:13:15
  15. avatar
    [205] Vivian [*]

    Bába Bára: to tedy z tisku nevím no jestli je to tak, tak jsem holt taky přispěla .

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:06:11
  16. avatar
    [204] Bába Bára [*]

    Vivian: Jenže jak jistě z tisku víš, peněz na nemocenskou bylo potřeba tolik, že to musel stát "dodat" z rozpočtu. No a rozpočet - to jsou právě ty tvoje (a taky moje) daně.

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:04:26
  17. avatar
    [203] Vivian [*]

    Líza@: pokud jsi zaměstnankyně, musíš ho platit povinně. Já ne.
    Taky jsem nebyla už roky nemocná, proto ho neplatím. Kdybych, nedejbože, onemocněla, dostanu tak jako tak jen pár korun. Nevyplatí se to . Peněz nemám na rozhazování a ty, co mám, budu radši investovat účelněji

    superkarma: 0 19.01.2005, 17:02:49
  18. avatar
    [200] Vivian [*]

    (nemocenská se skutečně nevyplácí z prostředků vybraných na daních, ale z nemocenského pojištění, které já osobně třeba neplatím, na rozdíl od daní. Takže to opravdu není jedno )

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:56:40
  19. avatar
    [199] Bába Bára [*]

    Líza@: Nedej se zviklat ve svých názorech. Mám pocit, že Fifinka je státní úřednice (podle toho, co říká a jak myslí). Čím víc lidí bude myslet jako my, tím je větší šance, že sociální dávky a peníze vlbec se dostanou k těm, co to opravdu potřebují, a ne k příživníkům.

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:52:51
  20. avatar
    [198] Bába Bára [*]

    Vivian, Fifinka: SLUŠNÝ člověk např: nepropíjí přídavky na děti, nezneužívá nemocenskou (a z čeho myslíš že se platí, kdy ne z našich daní? Že se to jmenuje "pojištění" a ne daň? To je jen taková slovní hříčka - prostě je to z peněz, která ti strhnou z tvé výplaty. A čím víc vyděláš, tím víc ti strhnout - u daní i u pojištění). Dále nezneužívá dávky úřadu práce apod. Ale vzít si peníze, který mi stát dává na potřeby dítěte - v tom nevidím nic neslušnýho. Navíc jak sama říkáš, těm opravdu potřebným, (postiženým atd.) ten stát stejně dát peníze neumí. Tak to radši taky řeším jako Líza - osobním příspěvkem na charitu.

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:51:04
  21. avatar
    [197] Fifinka [*]

    Líza@: aha, tak na charitu, pekne pekne

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:45:21
  22. avatar
    [195] Fifinka [*]

    mam preklep: v 194 melo byt "aSi BLBA"

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:40:21
  23. avatar
    [194] Fifinka [*]

    Bába Bára: ne, nas slusne by v zivote nenapadlo si pro ten prispevek na socialku dojit. Mozna vsak tim SLUSNY minis neco jineho. Pokud SLUSNY=VYZIRKA tak to Ti pak rozumim, takhle ne.

    Ja SLUSNA a zrejme dle obecneho zdejsiho mineni ani BLBA napr. zjistila az po 9 mesicich, ze takovyhle zakon mame v platnosti a vazne valila bulvy, co nam to vlastne plati za zakon.

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:38:49
  24. avatar
    [193] Vivian [*]

    Bába Bára: nemocenská se nevyplácí z daní
    A co je to "my slušný"? Mně to zrovna slušný nepřijde...
    Hele, já vím, že se peníze často bezúčelně vyhazují, ale pokud se budu chovat tak, že budu stát vysávat jako dojnou krávu, pak nejsem o nic lepší člověk než ti, kteří ty přídavky propíjejí nebo vyhazují za nesmysly...

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:38:19
  25. avatar
    [192] Fifinka [*]

    Vivian: ano, presne o to jde..stat jsme MY
    Znam plno deti, ktere by nejaky prispevek potrebovaly, treba deti postizene, potrebuji treba prispevek na specielni kocarek ci invalidni vozik, treba deti astmaticke, potrebuji prispevek na odvlhcovace bytu, treba deti nevim jake, jejich rodice kvuli postizeni svych deti nemuzou do bezne prace jit a tyto maminky si privydelat kolik chteji NEMUZOU, protoze berou POB na dite !

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:33:09
  26. avatar
    [191] Bába Bára [*]

    Vivian: Jenže MY slušný na tom státu právě proděláváme. Já opravdu nevím, proč moje daně jdou na přídavky cikánům,k teří je propijí, nebo na nemocenskou pro simulanty, kteří si potřebují opravit barák něbo dělat na zahrádce. A tak když má slušný člověk taky jednou možnost něco od státu dostat (ne jen dávat) - jako třeba Líza, tak je jen dobře, že to udělá. Určitě s těmi penězi naloží účelně.

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:33:08
  27. avatar
    [190] Vivian [*]

    Líza@: tobě asi nedochází, že stát nejsou "oni", stát jsme MY.
    A to, že ledaksde chybí peníze, není jen problémem špatného hospodaření, ale i naší mentality.
    Když se snažíme všelijak "ojebat" zákony a předpisy a vyždímat "ze státu" i peníze, které vůbec nepotřebujeme, nelze se divit, že ty peníze pak jinde chybí...

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:27:39
  28. avatar
    [188] Bába Bára [*]

    Fifinka: Už jsem psala, že pracovat neznamená někam jít - můžu třeba dělat účetnictví, když mimčo spí apod. Navíc souhlasím s Lízou - taky dávám do státní kasy tolik peněz (které většinou dostanou nějací nemakačenkové nebo cikáni na přídavcích pro 10. dítě), že doufám, že si to třeba moje dcera na mateřské nějak vybere. A myslím, že taková máma ty peníze využije opravdu pro dítě - na rozdíl od jiných, co to propijí.

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:16:12
  29. avatar
    [187] Fifinka [*]

    Líza@: mno, to je take dobry nazor..tem maminkam, ktere byly na RP do 1.1. 2004, kdy tusim ze TOHLE zacalo platit to holt "stat asi nedluzil" ..a pisu znovu, ano, jdi klidne do prace s nadprumernym platem, ale asi jsem spadla z visne a nechapu, jak se pritom celodenne a radne STARAS o nezletile nezaopatrene dite. Vezmes si ho do prace sebou, jo?

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:10:47
  30. avatar
    [186] Vivian [*]

    Líza@: tak to ti ty tři tisícovky opravdu pomůžou...

    superkarma: 0 19.01.2005, 16:09:31

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme