Bulvár

Rozhovor s jedinou pilotkou v České armádě!

pilot

Kateřina Hlavsová je naší jedinou válečnou pilotkou. Létá v tryskáčích a v případě vojenského nasazení je povina vrhnout se do boje. Co na sebe prozradila?

Její první let v životě proběhl, když jí bylo sedmnáct. Kamarád z aeroklubu jí nabídl, že ji sveze na bezmotorovém letadle Blaník. V ten okamžik byla rozhodnutá, že létání zasvětí zbytek svého života. V současnosti je podporučík Hlavsová pilotkou proudového stíhacího letounu L-39 Albatros u 22. základny letectva v Náměšti nad Oslavou.

Jak probíhal váš první let na Blaníku? Byl to přelomový okamžik, nebo jste o létání uvažovala i předtím? Povězte nám něco o tehdejších pocitech.
Na letišti mě nejprve svezli na Blaníku a Vivatu jako cestující, abych si udělala obrázek o tom, jaké létání vůbec je. První výcvikový let byl samozřejmě vývozní let s instruktorem, kde jsem se učila jenom základy, jako jsou zatáčky, pády, držet rychlost a horizont a podobně. V té době jsem byla už dávno rozhodnutá, že chci létat, ale právě přes aeroklub jsem všechny představy začala realizovat. Hlavně jsem si chtěla vyzkoušet, jestli jsem vůbec schopná řídit letadlo úplně sama, a co létání celkově obnáší.

Jak probíhaly přijímací zkoušky na VŠ?
Jako na většinu jiných vysokých škol. Matematika, fyzika, angličtina. Navíc jsme dělali ještě přijímačky z tělesné zdatnosti a prošli jsme zdravotní prohlídkou.

pilotka

Měla jste někdy obavy, že něco nezvládnete?
Obavy jsem neměla, jenom mi bylo jasné, že na dívku, která se chce dostat mezi vojenské piloty, bude spousta lidí na škole zvědavých, a že mě bude někdo možná více sledovat než ostatní studenty. Nějaké názory proti jsem sice zaslechla, ale hlavu jsem si z toho příliš nedělala. Od začátku jsem se netajila s tím, že chci na proudové, a taky jsem si za tím šla.

Jaká byla vaše nejoblíbenější hra v dětství?
Tak to už si moc nevzpomínám, ale s partou jsme hrávali stopovanou, jezdili na kolech, bruslích a lezli po všem, co se dalo. Ze společenských her jsem ráda hrávala Dostihy a sázky.

Jaké jsou reakce civilního okolí na vaše povolání?
Dodnes mě celkem zaráží, že bývá dost lidí překvapených, že naše letectvo má pilotku proudových letounů. Jinak kamarádi a známí to berou normálně, prostě taky práce.

Co obsahuje výstroj pilota bojového letounu?
Kromě běžných věcí, jako je mapa, pomůcky na koleno nebo baterky, nosíme anti-G (přetlakové) kalhoty, helmu a masku (dýchač).

Jak se člověk naučí snášet přetížení neboli géčka? Co vám dělalo pilotkanejvětší problémy?
Zvyknete si. Poprvé to hodně vnímáte, ale když pak plníte různé úkoly, víte už předem, jaký budete dělat druh manévru, a tím pádem jste na přetížení připravení. Problémy mi nedělalo nic. Na L-39 nedosahujeme nějak velkých nebo dlouhotrvajících přetížení. Maximálně +8g, ale běžně se pohybujeme okolo +4 až +6g. Ještě existují takzvané anti-g manévry, které pilot při kladném přetížení využívá. Jde o to, aby uměl v případě potřeby správně dýchat a zatínat břišní svaly a svaly na nohou, což mu pomáhá prokrvit mozek a „neusnout“.

Proč se říká géčka?
1g je tíhové zrychlení na Zemi, tj. 9,81 m/s2. Ostatní jsou násobky.

Jak velké bylo vaše největší přetížení?
Jednou se mi podařilo vykouzlit něco kolem 7 g, ale lítat na takových géčkách není nijak výhodné ani potřeba.

Jakou jste letěla nejvyšší rychlostí?
Tak to opravdu nevím přesně, ale přes 340 kt (asi 620 km/h) se při běžných úkolech nedostáváme.

 

Co je nejtěžší při vojenských přehlídkách v letecké akrobacii? A účastníte se jich?
Přehlídky letecké akrobacie nelítám, a ani to není účel vojenského létání. Akrobacie se procvičuje hlavně proto, aby si pilot vyzkoušel, jak se letoun v jednotlivých polohách na různých rychlostech chová, a měl představu, jak nejlépe získat rychlost nebo kolik je možné z různých rychlostí nabrat výšky. Na vojenských leteckých přehlídkách, stejně jako na civilních, je asi nejtěžší dodržet linii a všechny předváděné prvky.

Jak se ženě studuje mezi samými muži? Nebojujete s harašením?
Už jsem dostudovala, ale studovalo se mezi muži asi lépe než mezi ženami. S harašením nebojuji.pilotka

Máte nějakou kamarádku nebo jen kamarády?
Samozřejmě mám i několik kamarádek.

Máte v pilotní kabině zrcátko? Jste typická parádivá žena?
Zrcátko v kabině mám, ale slouží k tomu, aby měl pilot v zadní kabině (instruktor) vizuální kontakt s pilotem v přední kabině a naopak. Také je to velký pomocník při vzdušném boji a při slétanosti dvojice a rojů. Můžete lépe sledovat, co se děje za vámi, a přitom si tolik nevykroutíte krk. Parádivá žena určitě nejsem.

Jak probíhá pracovní doba bojového pilota?
V pondělí probíhá příprava na úkoly, které mě čekají následující týden a přezkoušení. Úterý, středa a čtvrtek většinou probíhá samotná letová akce. Ta trvá většinou 8 hodin, před zahájením probíhá briefing a po ukončení debriefing, takže jste v práci třeba 12 hodin. Pátky slouží k běžné činnosti, ale všechno se točí víceméně kolem létání.

Jaký je váš profesní a soukromý cíl?
Profesní cíl je jasný, v dnešní době ta nejvyšší možná meta, a to jsou Gripeny. Soukromé cíle přijdou asi až po těch profesních, ale nemám žádnou konkrétní představu. Po práci dávám přednost zábavě. To jsou hory, voda, sport a cestování.

   
16.03.2010 - Rozhovory - autor: Simona Škodáková

Komentáře:

  1. [11] Evik90 [*]

    Japina — #9 souhlasím.Šikovná to dívčinaSml79

    superkarma: 0 18.03.2010, 22:49:54
  2. avatar
    [10] Jarula [*]

    Suzanne — #1 Katka je opravdu moc milá holka, mohu potvrdit Sml22

    Loni v létě se naše rodinka nacpala do úplně mrňavého čtyřmístného letadýlka na vyhlídkový let. Celé natěšené nás trošku překvapilo, že pilotovat bude dívka a navíc takhle mladinká. Ale její kolega nás uklidnil, že to je TA pilotka (už jsme o ní dřív slyšeli) a Katka sama byla naprosto v pohodě, všechno nám vysvětlila, ukázala, dokonce mě nechala i chvilku "řídit" Sml59

    Musím říct, že o jejích pilotovacích schopnostech jsem celou dobu nezapochybovala - na rozdíl od toho letadla, které mělo nad budíky popisy ještě v azbuce Sml30

    superkarma: 0 16.03.2010, 19:31:02
  3. avatar
    [9] Japina [*]

    Obdivuji každého, kdo si jde za splněním snu a ... dokáže to.

    1. na komentář reaguje Evik90 — #11
    superkarma: 0 16.03.2010, 18:57:38
  4. avatar
    [8] markéta5 [*]

    liva99 — #4 Kde působí je napsáno,Náměšt nad Oslavou a co asi studovala?Vojenskou vysokou v Brně.

    superkarma: 0 16.03.2010, 17:21:13
  5. [7] Pálivka [*]

    Katku opravdu obdivuji a přeji ji, aby se dostala i k těm Gripenům.

    superkarma: 0 16.03.2010, 15:29:52
  6. avatar
    [6] Lukáš Čejka [*]

    Docela ji to slusi i s tim kbelikem na hlave. Sml54

    superkarma: 0 16.03.2010, 14:16:34
  7. avatar
    [5] SStream [*]

    Gratuluji a tiše závidím Sml16

    superkarma: 0 16.03.2010, 12:32:14
  8. avatar
    [4] liva99 [*]

    jakou školu studovala, kde působí, o jaký zážitek se může podělit, jak se k jejímu povolání staví rodina... Ještě jednou a znovu!

    1. na komentář reaguje markéta5 — #8
    superkarma: 0 16.03.2010, 12:30:59
  9. [3] Anai [*]

    Určitě hodně zajímavé, ale něco víc ze soukromí by bylo zajímavé se dozvědět, na mě příliš "suchý"  "věcný" rozhovor....

    superkarma: 0 16.03.2010, 08:47:54
  10. avatar
    [2] Věrulinka [*]

    Obdivuhodná žena Sml67

    superkarma: 0 16.03.2010, 08:22:43
  11. avatar
    [1] Suzanne [*]

    Šikovná a sympatická babaSml67Sml22

    1. na komentář reaguje Jarula — #10
    superkarma: 0 16.03.2010, 00:45:06

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme