Bulvár

Rozbijeme zase pár výloh!

O plánovaném pochodu neonacistů pražským Židovským městem jsme vás již informovali. Státní orgány se nakonec „vzmužily“ a akci zakázaly. Mladým národním demokratům neprošly ani pokusy zorganizovat pochody v jiných částech města. Vzdát se však nehodlají. Na internetu svolávají posily ze zahraničí a lze předpokládat, že se jich v sobotu sejde v Praze nejméně několik set.

Na akci se připravuje i „druhá strana“ – odpůrci ze stran anarchistů, ale i židovských organizací. Také policie mobilizuje síly – střežit klid jich má 1400. V ulicích Prahy se navíc mají podle primátora promenovat i úředníci magistrátu s razítky – jestli jejich přítomnost neonacisty od něčeho odradí, těžko říct, ale výhrůžka je to vskutku strašlivá.

Proč zrovna 10. listopadu?
Křišťálová noc, německy Kristallnacht (dnes spíše Reichspogromm), získala svůj absurdně poetický název podle rozbitých výloh židovských obchodů. Stejně tak se ale mohla jmenovat ohnivá, protože v řadě měst hořely synagogy a modlitebny, nebo krvavá – zabito bylo téměř sto Židů a cca 30 tisíc jich bylo odvlečeno do koncentračních táborů Dachau, Buchenwald a Sachsenhausen. Měli však svým způsobem „štěstí“ – poté, co se zavázali k emigraci a odevzdali svůj majetek Říši, mohla většina z nich odjet. Na rozdíl od milionů dalších.

Záminkou k listopadovým událostem roku 1938 se stala vražda legačního sekretáře na německém vyslanectví v Paříži Ernsta vom Ratha. 7. listopadu ho dvěma výstřely těžce zranil sedmnáctiletý Židovský mladík Herschel Grünspan. Mstil se tak za vypovězení rodiny z Německa do Polska – spolu s tisíci dalších trávili jeho příbuzní dlouhé týdny v úděsných podmínkách na hranicích, když je ani jedna země nechtěla přijmout.

Vom Rath zemřel 9. listopadu odpoledně. Kolem desáté hodiny večerní sdělil Goebbels tuto zprávu na mnichovském setkání nacistů a přednesl plamenný projev o židovském spiknutí proti německému národu. Jednotky SA začaly v řadě měst Německa, Rakouska a v českém pohraničí rozpoutávat nepokoje a útočit na židovské objekty. Protižidovský pogrom měl mít ráz spontánní akce, ale byl pečlivě naplánován a posléze využit k řadě dalších protižidovských opatření.

Listopad roku 1938 byl jasným ukazatelem další německé politiky, která od té chvíle směřovala k úplnému vyloučení Židů ze společnosti a k jejich fyzické likvidaci.

Policie doporučuje občanům Prahy, aby se v sobotu desátého listopadu Josefovu vyhnuli a slibuje úklid hromad dlažebních kostek v ulicích Židovského města. Možná však ke srážkám dojde na jiných místech. A nebo se nebude dít vůbec nic. Co myslíte? Žena-in rozhodně bude u toho!

Myslíte si, že jsou opatření proti neonacistům dostatečná? Očekáváte, že dojde k bojům? Proč myslíte, že neonacistické hnutí stále přežívá? A proč jsou jeho terčem Židé? Nemůžou si za svou „neoblíbenost“ tak trochu i sami? Neměli by raději zůstat doma a ne svolávat „vojáky a sportovce“ k obraně Josefova?

   
09.11.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Komentáře:

  1. avatar
    [21] Jaštěrička [*]

    ivana.kuglerova: Tentokrát opravdu na 100% souhlasím,to přirovnání s močením na hroby je přesné.Těm smradům je opravdu třeba dát razantně vědět,kde je hranice,přes kterou prostě nepůjdou.Jinak nebude za chvíli kam ustupovat.

    superkarma: 0 10.11.2007, 21:38:03
  2. avatar
    [20] Věrulinka [*]

    Díváte se někdo na zprávy,hrůza,jak s tímto může někdo souhlasit

    superkarma: 0 10.11.2007, 19:06:38
  3. avatar
    [19] Věrulinka [*]

    ivana.kuglerova: Dášule: na 100%souhlasím,jednoho dne se budeme bát vyjít na ulici a že mají v plánu jistě hodně drastických scenářů.Pokud se to nezastaví v tomto stádiu,co by bylo potom ani nedomýšlím raději.

    superkarma: 0 10.11.2007, 08:43:56
  4. avatar
    [18] Dášule [*]

    Souhlasím bezvýhradně z Ivanou. A ještě dodávám, že to všechno, co tady bylo řečeno o tom ,že by se z toho neměly dělat takové závěry, eventuálně je nechat pochodovat bych podepsla, kdyby si na ten pochod vybrali jiný termín a jinou trasu. Tady je zřejmé, že zkoušejí, kam až jim bude dovoleno. A nesmí jim být dovoleno pochodovat právě ve výroční den Křišťálové noci kolem Pinkasovy synagogy, na jejichž zdech jsou jména lidí, kteří zahynuli v nacistických koncentračních táborech a jinde třeba jen proto, že jedna jejich prababička byla židovka. Na to, aby ta jména mohla být napsána posílali peníze lidé z nejrůznějších zemí. Není možno těm, kteří se hlásí k Norimberským zákonům dovolit, aby šli kolem Židovského hřbitova. Teď chtějí pochodovat Josefovem. Jak dlouho to bude trvat, než si udělají někde ohníček a budou veřejně pálit knihy Liona Feuchtvangera? Jestli se to nezastaví zcela jasně teď, budou si dovolovat stále víc.

    superkarma: 0 09.11.2007, 17:04:06
  5. avatar
    [17] Kelly [*]

    ... smutné, jak mají lidé krátkou paměť

    superkarma: 0 09.11.2007, 15:24:21
  6. avatar
    [16] gerda [*]

    pro nácky je ten den vyložený svátek a už se těší, jak si je budou všichni natáčet a jak budou ten jeden den strašně důležití. Smůla je, že kvůli tomu musí otravovat stovky lidí, kteří je budou muset hlídat. Jejich záměrem je manifestovat svou jednotu a urážet lidi, kteří jejich fanatismus nevyznávají. Jsou to provokatéři a Irák jim ani v patě neleží, jdou otravovat židovskou obec. Ať jdou do háje, to není demokracie, tou se jen zašťiťují.

    superkarma: 0 09.11.2007, 13:57:14
  7. avatar
    [15] gufca [*]

    ivana.kuglerova: Nemám, co dodat.Mluvíte mi z duše.

    superkarma: 0 09.11.2007, 12:39:39
  8. avatar
    [14] ivana.kuglerova [*]

    Bellana: Ono je dost rozdíl mezi tím, když někdo řekně "nemám rád Židy" - dobře, to beru, tak je nemá rád, na to má ve svobodné zemi právo, já zas mám právo myslet si o něm svoje.

    Nechat ho svobodně hlásat "Židi do plynu!"? No, to už je sporné (a v ČR trestné) - já osobně bych jim ale povolila i to hlásání - holt svoboda slova.

    Nechat je demonstrovat v tenhle den v Židovském městě a k tomu hlásat patřičné taze? Ne! To už je čin, ne jen "slova". Čin, který hrozí přerůst v násilí, i když se jim nikdo nepostaví do cesty. Co si myslíte, že by udělali, kdyby potkali třeba kluka v jarmulce? Nechali ho jen tak projít? Pochybuju.

    Takže budeme čekat, až při svém "mírumilovném" pochodu někoho zbijopu nebo zabijou, až něco zničí, a teprve pak je budeme stíhat?

    Podezření z toho, že se pokusí spáchat zločin, ještě samo o sobě nestačí k zatčení - a taky je nikdo nezatýká. Ale je dostatečné k podniknutí preventivních kroků.

    Co byste si myslela o naší policii, kdyby pochod nechala proběhnout a ti "mírumilovní kluci" roztřískali pár výloh, vyrazili někomu zuby a pomalovali pár židovských památek - že postupovala správně?

    Osobně nejsem proti tomu, aby si pánové pochodovali třeba na Letné nebo na Hradčanech - ale tohle je od nich fakt vyložená provokace a v podstatě příprava na trestnou činnost.

    superkarma: 0 09.11.2007, 12:15:29
  9. [13] Bellana [*]

    Majucha: Ne, to neříkám. Je krádež trestný čin? Pak je třeba potrestat. Řekneš: "Tohle bych ráda ukradla." Máš být stíhána za takovou hloupou větu? Máš dojem, že bolševici nebyli za carského Ruska dost stíhaní? A jak to dopadlo?
    Je třeba usilovat o to, aby se slova a činy slušných politických subjektů tak diametrálně nelišila, pak se nebudeme muset bát slov extrémistů a budeme moci zabránit jejich činům. Jenže teď verbálně všichni odsoudíme nácky za jejich slova, ale za jejich činy je nikdo stíhat nebude. Mě víc vyděsila zpráva, že se tahle pakáž houfně hlásí do armády a že z nich jsou nadšení vojáci. Toho se bojím; pochodu, po kterém by pes neštěkl, ne.

    superkarma: 0 09.11.2007, 11:29:15
  10. [11] Bellana [*]

    ivana.kuglerova: Nejspíš se domníváte, že s nácky sympatizuji. Ani náhodou. Věděli bychom o každém jejich koncertu a rostl by počet jejich sympatizantů, kdyby o každé jejich akci média neinformovala měsíc předem a měsíc poté? Pokud se někdo na věřejnosti chová nepřístojně a v rozporu se zákonem, je třeba zákon použít. Ale preventivně? Tak trochu komunistické, že? Vždycky bude okrajová skupina těch, kteří znají ta správná razantní řešení a vždycky budou přitahovat jistou sortu lidí. A ti se shromáždí pod jakoukoliv záminkou, třeba utkání Sparta - Baník. Pokud bude společnost fungovat víceméně správně, nedostanou se k moci. Pokud ale bude vzrůstat napětí ve společnosti, žádný zákaz nepomůže, spíše přivede další frustrované lidi do jejich řad. Ať už rudých nebo hnědých.

    superkarma: 0 09.11.2007, 11:09:15
  11. avatar
    [9] ivana.kuglerova [*]

    Sirikit: Tohle si možná v třicátém osmém mysleli taky... Pár nácků si zařve pár nacistickejch hesel, no a co... Pár nácků rozbije pár výloh, no a co... Pár nácků zbije pár Židů, no a co... A kdy už to nebude "no a co"?

    Oni si nechtěj projít "jen tak nějakou trasu" - oni hodlají pochodovat v den Kristallnacht po Židovském městě. To je stejné, jako by šli močit na hroby...

    superkarma: 0 09.11.2007, 10:47:44
  12. avatar
    [8] xantypa [*]

    nemuzu pochopit jak stat muze tolerovat nacky, a jeste me k tomu fascinujou benga ktery radsi jejich koncertum a pochodum blbe prihlizeji a vite proc? protoze maj strach, na obycejny lidi , na anarchisty, na tanecniky jo to si troufaj protoze je zbusej ale nackove by zmastili je tak je radsi nechame hajlovat, pochodovat, at maj svoje strany .. fakt debilita , toleruji vse ale tohle ne a mozna je skoda ze nejde vratit cas, aby si tyhle vymastenci a cucaci ktery nevedei ani za co se stavi na par dnu zazili to co zide v koncentrac. taborech mozna by je ta aktivita presla. Trestala bych tohle dost drsne a ne je nechat propagovat fasismus

    superkarma: 0 09.11.2007, 10:21:35
  13. avatar
    [7] Sirikit [*]

    Tak si myslím, že kdyby se kolem toho tolik nemluvilo, tak by pár nácků prošlo trasu, možná by si trošku zařvali. Je ale otázka, zda by se nenašlo pár odpůrců, kteří by jim v tom chtěli bránit a měli chuť se s nimi porvat. Bohužel, všichni fanatici, ať už věří čemukoliv, jsou akorát pěkně praštění.

    superkarma: 0 09.11.2007, 09:45:42
  14. avatar
    [6] ivana.kuglerova [*]

    Bellana: To je byrokracie, ne demokracie. Demokratické orgány by měly zajímat taky motivy. Říká se tomu teleologický výklad zákonů - odvožený z účelu zákona a ne z jeho doslovného znění.

    superkarma: 0 09.11.2007, 08:27:20
  15. avatar
    [5] ivana.kuglerova [*]

    Amálie: A to jim měli tan pochod Židovským městem povolit? Tak to myslíš? Aby z toho "nebyly konflikty"? A fakt myslíš, že by pak nebyly?

    superkarma: 0 09.11.2007, 08:25:43
  16. [4] Bellana [*]

    Pentlička: Pokud je někdo dost schopný, umí naformulovat potřebné dokumenty tak, aby nebylo možné nepovolit mu registraci. A demonstrace a podobné akce se pouze ohlašují, opět není možné zakazovat někomu akci jen proto, že se mi nelíbí. Je mi to v případech jako je tento proti srsti, ale v tom spočívá demokracie. Vzpomeň na Voltaira.

    superkarma: 0 09.11.2007, 08:22:44
  17. avatar
    [3] Amálie [*]

    Tohle téma už mě, pardon, otravuje. Jeden potentát někde řekl a slíbil, že se pochod konat nebude. Čímž naprosto pochopitelně vystupňoval potřebu aktivistů pochodovat a teď se budou děla "opatření" na všech stranách a bude z toho boj "kdo s koho". Fakt trapas. I rodiče malých smradů ví, že vyřknutím "do tý louže nepůjdeš" tam zrovna dítko vleze.

    superkarma: 0 09.11.2007, 08:06:14
  18. avatar
    [2] Pentlička [*]

    Já za á vůbec nechápu, proč se neonacisti jako hnutí u nás vůbec povolovali a za bé nechápu, proč se jim ten pochod povoloval

    superkarma: 0 09.11.2007, 07:26:06

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme