Rodina

Romské děti nekončí školu se svými vrstevníky

Romské děti mají přibližně poloviční šanci ukončit základní školu se svými vrstevníky, se kterými do školy nastoupily. Vyplynulo to z průzkumu, jenž vznikl na základě žádosti ministerstva školství. Výsledky výzkumu představil ve středu Ivan Gabal ze společnosti, která průzkum prováděla.

Běžné základní školy navštěvuje 72 procent romských dětí. „Na specializované základní školy odchází v průměru dvě z desíti romských děvčat a 2,4 z deseti romských chlapců," řekl Gabal ze společnosti GAC s tím, že u neromských dívek je to pouze jedna žákyně ze sta, v případě chlapců tři žáci ze sta. Z výzkumu také vyplynulo, že je pravděpodobnost odchodu romských dětí ze základní školy 20krát až 24krát vyšší, než je tomu u neromských spolužáků.

Pravděpodobnost, že dítě začne chodit hned do speciální školy, je u Romů až šestkrát vyšší než u neromských vrstevníků. „Hned do speciální školy chodí romské děti především na přání svých rodičů," dodal Gabal.

Podle průzkumu hraje velkou roli předškolní příprava. Mateřské školky navštěvuje 40 procent romských dětí, neromských dětí 90 procent. Do přípravné třídy chodí 18 procent Romů, neromských dětí jen dvě procenta. „Došli jsme k závěru, že mateřské školy mají velký význam při úspěšnosti učení na základních školách, oproti tomu přípravné ročníky takový význam nemají," podotkl Gabal. Podle náměstkyně ministra školství Kláry Laurenčíkové je to způsobeno tím, že přípravné ročníky navštěvují děti až v pozdějším věku.

Romské děti v předškolním věkuDůvodem neúspěchů romských dětí ve škole je jejich velká absence, která se na druhém stupni ještě zvyšuje. „Absence romských dětí jsou oproti ostatním dětem téměř trojnásobné," podotkl Gabal. Z průzkumu také vyplynulo, že romské dívky chybí více. Problematické je rovněž chování romských žáků. Průzkum ukázal, že v osmé třídě mělo sníženou známu z chování 31 procent romských chlapců a 22 procent romských děvčat, přitom jejich ostatní vrstevníci měli problémy s chováním mnohem menší. „Neromští chlapci měli v osmé třídě sníženou známku z chování jen v sedmi procentech, co se týče dívek, jednalo se pouze o dvě procenta," dodal Gabal.

Jeden z dalších důvodů, proč jsou romské děti spíše neúspěšné, může být to, že tyto děti mají nízkou motivaci, protože chtějí vykonávat takové profese, na které nepotřebují takřka žádné vzdělání. Podle Gabala je tato motivace způsobena tím, že mají děti redukovanou představu o šancích, čím vším mohou být. „Průzkum ukázal, že 72 procent romských dětí chce pracovat v takové profesi, na kterou stačí výuční list, 20 procent chce takovou práci, na kterou už musí mít střední školu s maturitou a jen osm procent si přeje vykonávat profesi, pro kterou je nutné vyšší vzdělání," řekl Gabal.

Ministerstvo školství navrhuje proto opatření, které zahrnuje předškolní přípravu, školní poradenský systém a školení pedagogů včetně spolupráce s pedagogickými fakultami. „Děti by měly předškolní přípravu absolvovat od dvou do šesti let, je třeba spolupracovat s ministerstvem práce a sociálních věcí a ministerstvem zdravotnictví," řekla Laurenčíková.

Podle ministra školství Ondřeje Lišky (SZ) výzkum zjistil, že současný vzdělávací systém nedostatečně začleňuje děti ze znevýhodněného prostředí do hlavního vzdělávacího proudu. „Naším cílem je dosáhnout vyššího podílu dětí ze sociálně znevýhodňujícího prostředí v hlavním vzdělávacím proudu. Čím více jich bude docházet do 'běžných' základních škol, tím úspěšnější budou tyto děti v dalším životě. A zdaleka se to netýká jen Romů," podotkl Liška.

Romští žáci jsou podle Lišky neúspěšní právě proto, že neexistuje dostatečná podpora státu, zřizovatelů a škol k tomu, aby děti mohly uplatnit svůj nárok na získání dobrého vzdělání. Uvedl, že ministerstvo začalo věc řešit a doufá, že tento odkaz předá svému následovníkovi v co nejlepším stavu. „Ukazuje se, že romské děti, respektive jejich rodiče, jsou systémově tlačeni k tomu, aby své děti umisťovali v bývalých zvláštních, nyní speciálních školách," podotkl Liška s tím, že je nutné tento stav změnit. Pokud by prý nechyběla politická vůle, potom by měli lidé vidět za pět let zásadní kvalitativní posun. "Bude to stát hodně peněz, ale tato investice se vyplatí," je přesvědčený ministr v demisi Liška.

Sociologický průzkum se uskutečnil od srpna minulého roku do letošního ledna. Výzkum vycházel z dat 99 vybraných škol, které se nacházejí v blízkosti vyloučených romských lokalit.

Souhlasíte s názorem ministra či odborníků?

   
08.04.2009 - Děti - autor: MediaFax

Komentáře:

  1. [27] lidicka [*]

    Andrejka82 — #20řešením ale není strkat další finance do projektů které stejně k ničemu nevedou - to je jen další vyhazování financí z našich daní ven oknem - a užitek žádný. Řešením se musí zabývat legislativa našeho státu.Jednotlivec - teda jak poukazujet na mně, to řešit bohužel nemůže. Ikdyž i v současné době exisují páky jak jim snížit nebo i odebrat soc. dávky či rod. přídavky - ale v praxi se to bohužel neděje. Rodiče nemají žádnou motivaci děcka do školy posílat, akorát po pár letech see začnou stěžovat, jak jim stát neumožnil vzdělávání - a zase jen proto aby z toho vytěžili.

    superkarma: 0 22.04.2009, 11:32:23
  2. avatar
    [26] Bugy [*]

    Problém je v rodině, jak tady píšete.

    Ale pokud se úřady do výchovy nezapojí, tak to v budoucnu odneseme všichni. Ten rozpor mezi většinou (pokud ještě budeme většina) a romskými obyvateli bude narůstat a tím taky nebezpečná nevraživost.

    superkarma: 0 22.04.2009, 09:23:11
  3. [25] curdibilka [*]

    Měli bychom si uvědomit, že romové nemají potřebu dosahovat ve škole dobrých výsledků, pro ně vzdělání není na prvním místě, pro ně je to rodina, energie, tanec, život, radost...a my toho malého cikánka šoupneme do školy, řekneme mu tady seď, piš, tohle dělej, tohle nedělej, za tohle budeš trestán, za tohle ne, proč nemáš dobré známky, proč jsi pro ostudu třídy atp. Měli by samozřejmě i Romové chodit do školy a vzdělávat se, ale nenuťme je k něčemu, co pro ně není důležité, a to, aby měli dobré výsledky.

    superkarma: 0 21.04.2009, 11:41:01
  4. avatar
    [24] OlgaMarie [*]

    Prosím, uvědomte si, že rodiče dnešních romských dětí školou povinných vyrostli za socialismu a aby je vůbec společnost do školy dostala, měly ve škole státem zaplacené obědy a prvňáčci dostali i vybavenou aktovku. Vzalo se jim kočování, dostali něco jiného. Teď nemají ani původní způsob života a má se jim odebrat i to, co tehdy kdysi dostali výměnou. Násilím měnit způsob života, když sami nemají potřebu" A motivovat je odebráním soc. dávek zřejmě tomuto etniku stačit nebude. Prostě půjdou a vezmou si to. Mně, tobě, společnosti. Je to stejné jako nutit člověka na drogách (i alkoholu), aby je neužíval, když nemá vnitřní potřebu ani sílu.

    superkarma: 0 19.04.2009, 09:46:07
  5. [23] libuno [*]

    Nevěřím, že někdo přinutí rodiče dětí ze sociálně slabého prostředí, aby změnili svůj postoj vůči škole. Pokud oni budou spoléhat, že jim stát bude neustále dávat bez jejich vlastního přčinění, nikdy si nepřipustí jiný postoj. Žádné vládě se to nepodařilo a ani nepodaří. Každý akorát plácá nesmysly. Tak jako za Marie Terezie - drába na ně. Žádné dávky, ale pořádný bič!

    superkarma: 0 18.04.2009, 08:34:33
  6. avatar
    [22] borovice [*]

    Andrejka82 — #20 Myslím, že řešení existuje. Žádná převýchova rodičů. Neposíláš děti do školy? Snížíme (odebereme) ti dávky. Peníze jsou to jediné, na co ještě slyší. Jenže to by se zas vyrojilo spousta eurohumanistů, že tohle přece není v civilizované evropské společnosti možné, že... Na tuhle pseudohumanitu jednou dojede celá naše slavná evropská civilizace (to se netýká jen této otázky, ale i mnoha dalších - terorismus, problémoví přistěhovalci atd.).

    A ještě by mohlo ministerstvo (tedy stát) hájit své  občany, kteří pracují, řádně platí daně a posílají děti do školy, stejným způsobem, jako to předvedl (zaplaťpánpůh bývalý) ministr Kocáb v TV při debatě o chomutovských neplatičích.. To jsem fakt nevěřila vlastním očím a uším, protože on jako představitel státu de facto obhajoval neplatiče a problémové lidi, kteří státu škodí.   

    superkarma: 0 16.04.2009, 12:40:29
  7. avatar
    [21] Šeri [*]

    Jsem přesvědčená o tom,že je chyba ve výchově-pokud nějaká funguje.Většina dětí vidí,že rodiče jsou doma a nemusí nic,proč by tedy ony musely?Pokud investovat peníze do vzdělání těchto dětí,tak bych zařídila internátní školy.Naučily by se nejen to co ostatní,ale taky by zjistily k čemu je záchod, vana ,umyvadlo a voda.Ale je to trošku sci-fi

    superkarma: 0 16.04.2009, 12:40:20
  8. [20] Andrejka82 [*]

    odpověď na lidicka — #19 Takže byste to v podstatě neřešila nijak, pokud Vás dobře chápu. Předpokládám, že asi neučíte na jedné z pražských komunitních škol s převahou romských žáků, to byste asi mluvila jinak a měla jiné zkušenosti a pohled na tento problém

    1. na tento komentář reaguje borovice — #22
    2. na tento komentář reaguje lidicka — #27
    superkarma: 0 10.04.2009, 10:41:52
  9. [19] lidicka [*]

    odpověď na Andrejka82 — #17 No určitě ne dalším vyhazováním peněz. Dokud sami rodiče nemají zájem o vzdělání svých dětí,zanedbávají povinnosti zákonného zástupce (jako rodiče jsou zákonnými zástupci dítěte) tak další peníze do různých projektů a organizací zřízených na pomoc romům nepomůžou.Ani sankce rodičů - i teď přece může sociální odbor odebrat dávky, když dítě má velkou absenci.Škola hlášení posílá pravidelně, bohužel rodiče ani na základě hlášení školy nikdo nepostihuje.Rodiče jsou totiž rádi,že děcko namísto vzdělávání si už "přivydělává". Jak to snad každý ví.

    1. na tento komentář reaguje Andrejka82 — #20
    superkarma: 0 10.04.2009, 10:07:20
  10. [18] Elleanna [*]

    Řekla bych, že hlavní problém je opravdu v rodičích. Ovšem když se na to podíváme kolkolem tak se dostáváme k chybě v systému takže by se dalo říci, že i rodiče jsou v tom nevinně. Takže bych možná spíš než do dětí investovala do rodičů, protože dokud si neuvědomí, že jedině se slušným vzděláním se můžou vybabrat ze své současné situace, nemá smysl investovat do jakýchkoiv programů.

    superkarma: 0 09.04.2009, 19:10:30
  11. [17] Andrejka82 [*]

    odpověď na lidicka — #12 A jak byste to tedy řešila vy?

    1. na tento komentář reaguje lidicka — #19
    superkarma: 0 09.04.2009, 16:52:41
  12. [16] Andrejka82 [*]

    odpověď na Juana — #10 Na webu to asi zatím nemají, ale včera pořádali tiskovku a viděla jsem materiály z ní Něco málo říkají tady http://www.ct24.cz/domaci/51110-oproti-spoluzakum-maji-romove-polovicni-sanci-dokoncit-zs/ když si dáš vyloženě jejich Brífink

    superkarma: 0 09.04.2009, 16:49:59
  13. avatar
    [15] gerda [*]

    s názorem odborníků souhlasit nemůžu. Neumím si představit, jak Romům někdo nařizuje, do které školy děti dát, to by si pěkně naběhl.

    superkarma: 0 09.04.2009, 08:24:53
  14. avatar
    [14] *modrá [*]

    u rómů nepomůže ani svěcená voda

    superkarma: 0 09.04.2009, 08:08:53
  15. avatar
    [13] Mipe [*]

    Nesouhlasím pokud děti k tomu nejsou vedené doma k ničemu to není a pokud je bude stát i nadále dotovat na náš úkor k ničemu to ani nebude.

    superkarma: 1 09.04.2009, 07:45:51
  16. [12] lidicka [*]

    S názorem ministerstva nesouhlasím. Je to absolutně vytržené z kontextu reálního života. Pracuji na škole s 95 % romských žáků (k romské národnosti se ale hlásí tak 5%), a  o výhodách které mají se rodičům dětí  v "normálních" základních školách.Pro příklad školu v přírodě jim kompletně zaplatí sociálka.Sešity, pracovní sešity a různé pomůcky mají zdarma.O různých programech, projektech zaměřených na "romské" děti, o různých organizacích vzniklých na pomoc romských rodinám se veřejnost ani nedoví.Je to ale jen vyhazování peněz ven oknem.Plány ministerstva o kterých se v článku píše, budou jen dalším vyhazováním peněz daňových poplatníků. 

    1. na tento komentář reaguje Andrejka82 — #17
    superkarma: 3 09.04.2009, 07:11:07
  17. avatar
    [11] man-mimo [*]

    odpověď na babca.koli — #1 omluv se hlavně těm, kterým sprostě nadáváš do neromů

    superkarma: 0 09.04.2009, 02:54:57
  18. avatar
    [10] Juana [*]

    odpověď na Andrejka82 — #7 neviděla - nemáš nějaký odkaz?

    1. na tento komentář reaguje Andrejka82 — #16
    superkarma: 0 09.04.2009, 02:20:40
  19. [8] muzikova [*]

    odpověď na karym — #6 Velmi souhlasím. Pan ministr koukám ani netuší rozdíl mezi základní školou (což je dneska bývalá zvláštní) a speciální školou, což je škola pomocná a zdaleka ne pro romské děti. A to že by stát tlačil romské rodiče k tomu, aby své děti dávali do bývalých zvláštních škol je zcestný názor. Jak už tady bylo v mnoha příspěvcích řečeno, vše souvisí s morálkou rodičů těchto dětí. Pokud nebudou své děti do školy posílat, může se pan ministr Liška a všichni jeho nástupci stavět na uši a nezmění se vůbec nic!!! Jakou motivaci k získání nějakého vzdělání může mít dítě, které od malička vidí, že ze sociálních dávek se dá taky žít???....o tom by se daly psát romány.

    superkarma: 0 08.04.2009, 22:08:37
  20. [7] Andrejka82 [*]

    A viděly milé diskutující rámcový program socanů pro záležitosti Romů?

    1. na tento komentář reaguje Juana — #10
    superkarma: 0 08.04.2009, 19:29:46
  21. [6] karym [*]

    Po přečtení tohoto článku jsem dospěla k názoru, že ministr školství je OSEL. Omlouvám se, ale nemůžu jinak, vůbec nezná danou problematiku. V září nám nastoupilo do prvního ročníku učebního oboru 10 romských žáků, dnes nemáme ani jednoho. Dělat prostě nebudou, ne že nemají příležitosti. 

    1. na tento komentář reaguje muzikova — #8
    superkarma: 8 08.04.2009, 18:32:09
  22. [5] Sixty [*]

    Budeme plýtvat dalšími penězi? Jediné co zabere je sebrat rodičům peníze, když děti nepošlou do školy.

    superkarma: 3 08.04.2009, 18:30:42
  23. avatar
    [4] Louisa [*]

    Myslím, že i romské děti mohou uplatnit svůj nárok na vzdělání. Už třeba jen tím, že tam budou chodit, budou si nosit pomůcky a dělat úkoly. Určitě za to od žádného kantora nedostanou vynadáno...

    superkarma: 1 08.04.2009, 18:07:23
  24. avatar
    [3] haluška [*]

    chyba je predovšetkým v rodičoch. Tam, kde rodičia pochopili, že tým, že posielam dieťa do školy a trvám  na tom, aby tam chodilo, poprípade si to skontrolujem, že  tam je, tak dávam dieťaťu väčšie šance na  neskoršie uplatnenie. Kým rodičom nebude záležať na vzdelaní ich detí, ale len na peňažných dávkach, tak akékoľvek vynakladanie finančných prostriedkov z nášho spoločného je naozaj zbytočné.

    superkarma: 0 08.04.2009, 18:02:52
  25. avatar
    [2] Altamora [*]

    Nerozumím tomu - jak stát může za to, romské děti bulají školu? To je má někdo každé ráno jít vzbudit, vypravit a pak je eskortovat do školy? Kde je ten systémový tlak, aby kašlali na vzdělání a dávaly děti do speciálních škol?

    superkarma: 3 08.04.2009, 17:37:39
  26. [1] babca.koli [*]

    Pokud nebudou chtít sami jsou to vyhozené peníze. Stát jim poskytuje dost způsobů jak přijít k dávkám bez toho, aniž by se museli sami přičinit na sobě zapracovat. Byla sem osobně svědkem, kdy sociální pracovnice řekla nerómské paní, že má špatnou barvu pleti na to aby dostala od města bydlení nebo dávky v nouzi. Tak co vlastně řešíme. Stát z nás sám dělá rasisty. Nerómové musí, romové ne. Neromové musí pracovat, musí se o sebe starat sami protože jim jen tak nikdo nepomůže, když má nouzi ať si pomůže sám. Až bude starý, možná dostane důchod. Romové nepracují, vybydlí a odejdou - protože je to jejich způsob života, když nedají děti do školy je to nakonec chyba státu ne jejich? Proč se tak snažíme romy přizpůsobit vlastnímu životu. Neromů se nikdo neptá jestli je ochotný k tomu že má chodit do práce a starat se o bydlení za vlastní prostředky. Možná se stát příliž věnuje tomu, co nejde změnit.

    Omlouvám se romům, kterých se dotklo co jsem napsala, je snad pochopitelné, že jsem nemluvila o všech.

    1. na tento komentář reaguje man-mimo — #11
    superkarma: 5 08.04.2009, 16:39:48

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme