Bulvár

Romové: Co je diskriminace a co je pravda?

Statistika nuda je, má však cenné údaje. Jenže se s těmi údaji musí umět zacházet, což jistě potvrdí každý, komu ze zkoušky ze statistických metod něco uvázlo v paměti. A jednou z častých chyb, kterých se můžeme při interpretaci statistických údajů dopustit, je, že na základě vlastního názoru dojdeme k závěru, který z daných údajů vůbec nevyplývá.

Komáří výzkum
Ale ukažme si to na příkladu. Představme si, že bychom provedli výzkum, jaký mají mladí lidé vztah ke komárům. A vyšlo by nám, že 79 % mladých si myslí, že komáři pijí krev. My bychom však nabyli, například po setkání se samečky komárů, kteří se živí nektarem, dojmu, že se všichni komáři živí nektarem. A pak bychom provedli onu zásadní chybu – z výsledků výzkumu bychom dovodili, že 79 % mladých lidí má předsudky o komárech, zřejmě v důsledku nedostatku osobních zkušeností. Fakt, že možná jisté procento komárů krev pije, a že mladí mají naopak dostatek osobních zkušeností s komáry, bychom odmítli brát v potaz.

Skutečný „absurdistán“
Připadá vám výše uvedený „výzkum“ absurdní? Jenže za podobné studie se každoročně vyhazují peníze z grantů. A pokud máte pocit, že narážím na jeden konkrétní projekt, nemýlíte se. Před několika dny byly zveřejněny výsledky výzkumu, který mezi mladými lidmi na školách provedla pod patronátem organizace Člověk v tísni agentura NMS. Ukázalo se, že 79 % dotazovaných si myslí, že Romové jsou nepřizpůsobiví. Ti stejní lidé mají přitom pozitivní postoj k černochům, seniorům a k handicapovaným.

A jak byly výsledky výzkumu interpretovány?
„Výsledky jsou, když nebudu panikařit, minimálně alarmující nebo zneklidňující. Projevily se tendence ke xenofobii, rasismu i ageismu (věkové diskriminaci). Mladí nemají dost informací. Chybí jim osobní zkušenost. Většinu informací získávají z médií," nechala se slyšet Michaela Bernardová z agentury NMS.

Trochu jiná interpretace dat
Máte pocit, že lidé, z nichž má cca 80 % pozitivní vztah k handicapovaným a seniorům a 70 % k černochům, mají tendence k rasismu? A že dnešní mladí mají nedostatek osobních zkušeností s Romy? Nedal by se ten stejný výzkum interpretovat tak, že nemalé procento Romů skutečně je nepřizpůsobivých? Že mladí lidé nemají předsudky a nedostatek zkušeností, ale dostatek zkušeností a pravdu?

Inu, co si budeme povídat – dal. Čímž nechci tvrdit, že tomu tak skutečně je. Chci zdůraznit pouze to, že jednostranná a na apriorním názoru založená interpretace sociologických dat je nevědecká a nevede k pravdivým výsledkům. Prokázaným faktem je, že 79 % respondentů si o Romech myslí, že jsou nepřizpůsobiví. Vyvozovat z toho závěry o tom, že oni respondenti jsou rasisté, nebo že Romové skutečně jsou nepřizpůsobiví, je chybné. Namístě je položit si otázku, jak je tomu doopravdy – a místo úpění nad tím, jak je mladá společnost rasistická a xenofobní, třeba prozkoumat, jestli na jejích názorech nebude trocha pravdy. Protože jenom takový výzkum nám umožní najít skutečné příčiny problémů a řešit je.

Strkání hlavy do písku
Ale takové hledisko je v současné době zjevně nepopulární. A tak budeme raději ve jménu zbavování se předsudků zakazovat mladým mít vlastní názor, protože je politicky nekorektní, místo toho, abychom se zamysleli nad tím, že tento názor možná ukazuje na skutečně existující problémy, a řešili je. Politická korektnost se tak stává nástrojem manipulace a vede pouze ke strkání hlavy do písku. Nenapomáhá ani ke zlepšení situace Romů, které se snaží tak zuřivě chránit.

Co si myslíte o výsledcích výzkumu? Opravdu mají mladí lidé nedostatek osobních zkušeností s Romy a jejich postoje formují média? A má 79 % z nich sklony k rasismu a xenofobii? Nebo mají, do jisté míry, pravdu? Proč se dezinterpretují sociologická data? A kam až nás dovede „politická korektnost“?

   
20.12.2007 - Společnost - autor: Ivana Kuglerová

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [266] Jarkka [*]

    Někteří asi nechápou význam slova xenofobie. Jde o strach z neznámého, a romy moc dobře známe, víme, jací jsou to prevíti, takže nejde o xenofobii Sml16

    superkarma: 0 08.10.2012, 18:35:33
  2. [265] terenniberuska [*]

    už je to tady,bubny nebo co to je, burácí tady o sto šest,dlouhi jim to pod námi nevydrželo, být jakož-takož o tom ta diskriminace romů je

    superkarma: 0 05.01.2008, 13:03:15
  3. [264] klarka66 [*]

    lékárna: souhlas. Situaci si zavinili sami.

    superkarma: 0 30.12.2007, 22:03:53
  4. avatar
    [263] Brituš [*]

    Víte jen jsem si postěžovala policajtovi a co se stalo? Má v jednom pravdu, cikáni drží při sobě a policista je na tom hůře jak civil protože cikáni mají vždy pravdu. Něco podobného bylo již v TV. Přece není možné aby to šlo stále takto! Stále více si dovolují, pro ně je rasista nejpoužívanější slovo. Nejsem rasistka, ale cikány nenávidím! Toto se mi nestalo prvně, jen rozdíl byl nyní v tom, že byly již vlezlý na dvoře. Dříve se potulovali jen okolo. Brzy o mě uslyšíte, že jedna rasistka střílela po chudácích romech že chtěli ..., jen co budou chtít nevím, napít? kudy z lesa? kolik je hodin?...

    superkarma: 0 30.12.2007, 18:50:07
  5. [262] terenniberuska [*]

    o tom to je ,tady ve vchodě dělali neplechu až moc policie sice přišla,ale byli jen tři tak pak lepší uprkem běželi zpět do auta a odjeli ještě před tím jeden násilník strčil do policiajta ten letěl se schodů,no není to tak jednoduché s nimi tak-zvanými spolubydlícími žít,když oni jsi v tom naše gethu myslí,že jsou tady pány.Vánoce celkem v tomto prostředí ještě jakož takož,až na tu jejich divokou hlučnou hudbu,že nám vše v bytě jen drnčí-holt je to takové,nikoho to až tak nezajímá,kdo s nimi přímo nežije a o tom to je <sml44

    superkarma: 0 30.12.2007, 13:54:50
  6. [261] dadma [*]

    Věřím,že jste měla strach,dneska nevíte na jakého magora kde narazíte,ale ze všeho nejhorší je ta bezmoc.Mohou vás okrást za bílého dne a nic se neděje i policie raději kolikrát dělá ,že nic nevidí,protože když zakročí a právě tito lidé si hned stěžují na rasismus/což je nové zaklínadlo/ i ti polisisté se musejí obhajovat.Nebo to sepíší a propustí je a tím to končí a tito lidé vědí, že nepřijde žádný postih.Nejvíce mě vždy nadzvedne,když ukazují v televizi domy či byty ve kterých musejí ti chudáci/kteří navíc neplatí nájem/ bydlet.Ale je tu otázka? Kdopak jim to tam tak zničil a udělal ten nepořádek?Moje dcera pracuje ve školství a mohla by sepsat knihu a já pracuji ve zdravotnictví,kde situace je obdobná té ve školství.Ne nejsem rasista máme přátele v různých zemí a různé barvy pleti,ale tady jde o nějaký fenomén specifický pro ČR,no prostě jsme si je nechali přerůst přes hlavu.Myslím si ,že mají všichni možnost vzdělávat se a na základních školách je to dané i zákonem,ale jestliže si cikáni myslí, jak vyzráli na učitelku,když nechodí do školy,tak zde je vidět ta jejich krátkozrakost,že tito lidé opravdu žijí ze den na dne/ono to vždycky nějak dopadne/. Taky věřím, že někteří Romové se setkali s tím,že je nepřijali do zaměstnání,když viděli o koho jde, ale sami si musí položit otázku proč to tak je.Protože s jejich komunitou nemáme dobré zkušenosti.Oni by se měli v první řadě snažit, zatím se tak neděje.Ale já si myslím, že většina jich pracovat nechce,pro ně je ta povinnost nepředstavitelná a ještě za málo peněz,protože nic neumí.Ano jsou vyjímky,ale myslím, že tito lidé musejí z té komunity odejít.

    superkarma: 0 30.12.2007, 11:32:31
  7. avatar
    [260] zeva [*]

    Brituš: Dovedu si představit, jaký jste měla strach. Já bych asi odvázala psy a pustila je na ně. Pak bych běžela asi i pro tu flintu. Jenže, když se pak člověk zamyslí, kam by to vedlo, špatná byste nakonec byla podle našich zákonů Vy a v neposlední řadě by Vám cikáni ještě podpálili barák. Žijeme zkrátka v době, kdy jsou diskriminováni slušní lidé, o tom není pochyb, jen to zatím nikdo z politiků nepřizná. Oni vedle nich nebydlí, jen se občas přijedou podívat do cikány zdevastovaných míst s ochrankou za zády, aby pak mohli konstatovat, že se těm "chudákům" musí víc pomáhat. Mmch. minulý týden zbila skupina 4 mladých cikánů kolegu na cestě z práce jenom proto, že jim nedal cigarety. Že nekouří je nezajímalo. Na policii sepsali protokol, prý to není první případ, a dál nic. Modřina v obličeji se kolegovi zahojí, ale potupa a pocit nespravedlnosti už mu zůstane.

    superkarma: 0 30.12.2007, 08:10:10
  8. avatar
    [259] Brituš [*]

    Bydlím na samotě 36let, na různé "fórky" jsem si zvykla, koncem léta psi štěkali do dřevěné garáže. Šla jsem se podívat, bylo to hrozné, byli tam 4 cikáni a asi 1-2 stáli venku, drze mi řekli že jdou pro železo. Byla jsem plná vzteku, strachu a bůhví čeho a já jsem jen ječela že jdu pro flintu a budu střílet.Nepřeji nikomu ten pocit když víte, že jediný kdo vám může pomoci je pes, pokud mu něco neprovedou a k telefonu daleko a několik párů jízlivě černých očí vás sleduje co uděláte.

    superkarma: 0 29.12.2007, 20:32:59
  9. avatar
    [258] Michaela Kudláčková [*]

    Naprosto souhlasim Ivano.Ani nemám, co bych dodala. Hezké a pravdivé čtení.

    superkarma: 0 29.12.2007, 13:32:01
  10. [256] dadma [*]

    Statistika je jedna věc a život věc druhá. Víte,já mám zkušenosti dobré, ale i špatné.V 60tých letech,když jsem chodila na ZŠ jsme chodili s cikány do školy a neměli jsme s tím vůbec žádný problém.S těmi slušnějšími jsme se kamarádili,těch ostatních si nevšímali.Za manžela mám Roma i když musím napsat,že to na něm není poznat.Proto se s žádným rasismem nesetkal.S romskou komunitou se nestýká. Je pravda, že když jsme se v 70tých letech vzali, tak spíš lidé ,kteří věděli ,že manžel pochází z romské rodiny se spíš dívali divně na mě. Manžel je vyučený,35 let pracuje u jednoho zaměstnavatele,kde pracuje ve směnném provozu.Vychovali jsme 2 děti,které mají vysokoškolské vzdělání.Ale dnešní doba jde cikánům na ruku.Netvrdím, že všem,ale většině.Nemusí chodit do práce(nikdo je prý nechce zaměstnat?)Já se ,ale nedivím, když nic neumí,děti do školy nechodí a když ano tak se neučí, ale vyrušují a učitel si dopisuje s rodiči,kteří nejeví zájem a nebo se sociálkou a to mu potom přijdou rodiče ještě vynadat.Zde je dobré srovnání s vietnamskými dětmi, které se učí výborně a vědí ,že jedině vzdělání je dostane z jejich tržišť.A budou prospěšni i své komunitě.Ano je pravda,že většina Romů parazituje na sociálních dávkách.Dále je zde kriminální činnost všeho druhu.
    Ruší noční klid to znám přímo z našeho domu,pak se nemohou divit,že nejsou v oblibě.A ani pozitivní diskriminace není dobrá( Romové dostávají ve školách obědy zdarma,na středních školách počítač a ještě asi 13.000 Kč.- na různé jiné věci atd.)To se mi vůbec nelíbí co taková česká rodina,která je také sociálně slabá,ale jejich děti nedostanou nic? Dnešní Romové znají svá práva a to velmi dobře,ale povinnosti ne.Myslím si ,že dnešní mladí lidé nejsou rasisti,ale asi je štvou některé věci,které vidí kolem sebe.

    superkarma: 0 28.12.2007, 21:53:58
  11. [255] renčí [*]

    já také nemám moc dobré zkušenosti, u nás hlavně na úřadech,když jsem neměla práci a dopláceli mě do ´životního minima tak jsem si připadala diskriminovaná spíše já,když jsem viděla kolik peněz jim vyplácí a kolik mě,není dobré házet je všechny do jednoho pytle, podle mě se najdou slušní romové,ale bohužel jich je podle mě opravdu málo, a těch co dělají nepořádek a nechtějí dělat je víc

    superkarma: 0 28.12.2007, 21:03:40
  12. avatar
    [254] Bugy [*]

    mám osobní zkušenost a to ne dobrou. Jsem z Roudnice n.L. a těch romů je tady trochu moc. Asi by se mělo mluvit jasně a ne tyto občany jenom chránit. Nemotivuje je to.
    Ještě mě zajímá, kde berou peníze na různé světlice, když jsou všichni(téměř) na podpoře. Od rána do večera slyším rány z odpalování pyrotechniky.

    superkarma: 0 27.12.2007, 17:26:53
  13. avatar
    [253] *Cinda [*]

    My máme ve městě podle nějaké zprávy EU dvě cikánská gheta, jedno na sídlišti a jedno kousek od nás v jedné ubytovně. Na sídlišti kvůli tomu stojí byt 3+1 i 600tis. (mimo sídliště ten stejný klidně 1 800 000).
    Tuhle se řešilo, že tam na cikány někdo během dne střílí ze vzduchovky. To byl poprask. Než se zjistilo, že střílel jeden tmavší Čech. A bylo ticho po pěšině. Možná mu ani nesebrali vzduchovku. Možná mu měli dát kulovnici. Aspoň by to nebyli mrtví z rasistických důvodů
    Faktem je, že kolega, který na sídlišti bydlí, tvrdí, že už se nebojí o své auto. Cikáni totiž mají daleko lepší stroje. A jelikož neví který je čí, auta už nedemolují a nechodí jim po střechách. Fakt hodní klučíci ...

    superkarma: 0 27.12.2007, 17:26:21
  14. avatar
    [252] kareta [*]

    Tak jsem se byla podívat na doporučovaný romský server romea.cz a pročetla pár diskusí. I tam někteří přispěvatelé varují před politickou korektností, pozitivní diskriminací a pozastavují se nad stavem romské populace. Jsou tam velmi zajímavé odkazy.

    superkarma: 0 27.12.2007, 16:39:56
  15. [251] smutna.kate [*]

    mave77: bydlím v blízkém okolí, takže vím o čem mluvíš!

    superkarma: 0 27.12.2007, 12:18:36
  16. [249] smutna.kate [*]

    jiti: to ona s *Cinda nad sebou zamýšlí...viď . Příště bude dělat, že nikoho nevidí a kdyby ji náhodou chtěl někdo přispět na dárky, s radostí to přenechá snědším spoluobčanům...aby neměli málo!!! Chudinky naše diskriminované

    superkarma: 0 27.12.2007, 11:15:41
  17. avatar
    [248] jiti [*]

    *Cinda: Tak tak ty jsi totiž rasistka abys věděla. Máš být ráda že z daní pomůžeš chudejm spoluobčanům, oni mají chudáčci spoustu dětí a skoro nemají kde bydlet. Možná by ses měla nad sebou zamyslet a ještě jim nechat svůj vlastní dům. Oni se zatím pomnoží a jejich hodné romské dětičky tě pak zato přijdou okrást.

    superkarma: 0 27.12.2007, 10:42:57

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [247] *Cinda [*]

    Před Vánoci jsem viděla 8 cikánů v Kauflandu. Vybírali si dárky. VYBÍRALI, ne kupovali. Když jsem se zarazoila, co se u toho regálu s kosmetikou děje, "těhotná" cikánka v bundě porodila několik šamponů a toaletních vod. Kopuli si dohromady jednu pizzu a brambůrky. Když paní ve frontě přede mnou upozornila prodavačku, že jim tam kradou, dostala odpověď ..."a co já s tím, nechám se zabít?"..

    U nás cikáni před Vánoci dostali na rodinu 20 000,- na dárky a 8 000,- na kulturu.
    Nechápu to, moje rodina nedostala nic. Cítím se diskriminovaná. Nejvíc tím, že jim to jak trubka platím z vlastních daní.

    superkarma: 0 26.12.2007, 22:20:35
  2. [246] ula [*]

    raději to nebudu komentovat

    superkarma: 0 26.12.2007, 22:14:25
  3. avatar
    [245] Suzanne [*]

    evelyn: shb: hmmm. Proč nám několik Romů po sobě zůstalo v zaměstnání maximálně tři neděle a zakončili to áčkem? Proč nám jeden z nich ukradl zboží? Proč další půjčil služební auto bratrovi, který byl pod vlivem alkoholu? Máte, děvčata, pocit, že jsem zaujatá? Možná tu stále nejsou doma, možná je komunisti segregovali. Ale měli stejnou šanci jako ostatní. Promrhali ji a zřejmě ztratili. Teď je snaha jim tu šanci znovu dát. Jsem pro. Ale výkřiky typu - všichni jste kreténi a rasisti, oni za nic nemůžou - jsou velmi mimo mísu. Zajímavé je, že lidi, kteří pro Romy skutečně něco dělají, jsou po pár letech práce dost skeptičtí. Kdovíproč?

    superkarma: 0 26.12.2007, 20:18:37
  4. avatar
    [244] idiska [*]

    debatu nebudu ani číst a vyjadřovat se k tomu už vůbec ne...pochybuju, že bych řekla něco nového ...ještě je tu jeden program pro začlenění cigánu-seance s kalašnikovem u zdi ...at mi klidně lidi říkají rasistko nebo jak chcou, mě to nebere...ti, kteří mě znají, si o tom myslí prakticky totéž ...když rovné podmínky, tak rovné podmínky

    superkarma: 0 26.12.2007, 12:24:07
  5. [243] smutna.kate [*]

    tortora: je to přesně jak říkáš. Když není snaha, je těžké něco s nimi dělat. Kolik už bylo zvláštních programů pro tyto děti. Moje známá dělala psych.poradkyni na škole a chodili do romských rodin a nabízeli speciální dávky, když budou jejich děti pravidelně posílat do školy. Když byl manžel na školení (pracuje pro policii), tak se navrhovali zvláštní přijímací zkoušky pro romy, aby se dostali k policii. Dokonce chtěli vyučovat na policejní škole romštinu. A není to tak dlouho, co se navrhovali zvláštní přijímací zkoušky na vysoké školy. Je to až neuvěřitelné, co se děje a pořád se o nás mluví jako o rasistech. Babička bydlí v rodinném domě a naproti město vybudovalo ubytovnu pro neplatiče...opravdu nádhera. I přesto, že má babička vysoký plot, několikrát přistál kámen těsně vedle ní. Každou chvíli je u nich sanitka s doktorem(k "bílým" nepřijede, pokud se nejedná o vážnou věc - tady stačí málo), děti běhají v zimě jen v punčochách (a to dávky na děti opravdu nemají malé). No prostě děs. A to je jen malý výčet.
    Jinak s tebou souhlasím. Také jsem měla spolužačku-romku a byla to fajn slušná holka.A naši měli známé bílý si vzal romku...a jak to byla slušná a čistotná rodina. Ale musí chtít! A bohužel většina nechce, hodí se jim, že se o ně někdo stará a oni nemusí nic..a ještě se chovají jak nadlidé!

    superkarma: 0 26.12.2007, 10:57:57
  6. avatar
    [242] tortora [*]

    evelyn:dovolim si oponovat,ze uz za komunistu byli automaticky posilani do zvlastnich skol,neni to pravda se mnou chodil do tridy zrovna jeden v uceni byl prumerny,tzn.vetsina byla trojek na vyzo,dyl trosku divocejsi,sem tam dvojka z chovani,ale jinak prima kluk je fakt,ze rodice se snazili,aby byl slusny a na stredni byla dalsi kocka,kterou dokonce otec hlidal,aby nelitala za klukama byla nejstarsi ze ctyr deti a nikdo je automaticky neposilal do zvl.skoly ono hodne zalezi na jejich rodicich jestli chteji,aby se decka ucili nebo ne,pokud je jim to jedno,tak ve zvlastni skonci jestli maji snahu,tak neskonci a dalsi faktor je decko samotny,jsou taci,kteri nechteji dal zit jejich styl zivota,stydi se za nej a chteji neco dokazat,ale je fakt,ze je to porad male mizive procento a pokud jsou pohromade,je tezke s nimi neco delat,pokud jsou rozhazeni,tak se musi prizpusobit

    superkarma: 0 26.12.2007, 00:31:53
  7. avatar
    [241] tortora [*]

    domivo:mas doma krasnou vyjimku

    superkarma: 0 26.12.2007, 00:22:48
  8. avatar
    [240] tortora [*]

    smutna.kate:nejsi rasistka at si kazdy zkusi zit v jejich blizkosti brzo je prejdou kecy,ze se jim musi pomahat apod. kdyz jdu kolem vetsi skupiny romu mam strach,bud,ze me okradou nebo zmlati nebo neco jineho,kdyz jdu kolem skupiny bilych,tento strach nepocituji na druhou stranu znam i nekolik slusnych romu,kteri poctvive pracuji a bily,kteri delat nebudou a nebudou,ale je fakt,ze ten pomer je dosti diametralni

    superkarma: 0 26.12.2007, 00:21:13
  9. [238] zzz [*]

    Výše uvedená statistika mi připadá poněkud vykonstruovaná a chaotická. S Romy žádné osobní špatné zkušenosti nemám, takové drobnosti, že po mě Romky občas chtějí nějaké "příspěvky" přímo na ulici, nepovažuji za podstatné, dokážu si s nima poradit. Jednou nám parta zlodějů vykradla firmu a byl mezi nima jeden Rom. Ostatních 15 z party zlodějů byli bílí.

    superkarma: 0 25.12.2007, 17:20:46
  10. avatar
    [237] zeva [*]

    smutna.kate: smutná pravda, žili jsem v jejich sousedství nějaký čas na Kladně, taky jsme se po roce přestěhovali,když jsme je např. v noci prosili, aby se trochu ztišili, že ráno vstáváme do práce, tak se nám vysmáli, že jsme debilové, když makáme a ať jim dáme pokoj jestli chceme mít okna celý a tady posílám odkaz na který jsem teď narazila, zajimavý, stejně tak jako fakt,že v děcákách jsou taky převážně odložený cikáni

    http://ona.idnes.cz/mama-z-povolani-porodila-mi-ctyri-deti-pate-ted-nezvladnu-pzn-/ona_deti.asp?c=A071218_163828_ona_deti_jup

    superkarma: 0 25.12.2007, 16:24:18
  11. [236] dwolfova [*]

    Všichni ať si zkusí bydlet v těsné blízkosti tmavých spoluobčanů a ihned vystřízliví

    superkarma: 0 25.12.2007, 14:52:22
  12. [235] smutna.kate [*]

    Ajshia: úplně mi mluvíš z duše. Jen ti, co žijí v místě, kde je větší koncentrace romů vědí, jací skutečně jsou. Těch slušných je opravdu "hrstička". Teď jsem na mateřské, takže se s nimi setkávám hlavně na poště, sociálce když si žádám třeba o rodičák (dělají tam bordel, hádají se z pracovnicemi sociálky, většina jich má problém i přečíst dopis, který jim byl zaslán) a na lavičkách v parku, kde zpívají, řvou a hazí odpadky kolem sebe. A když jsem ještě pracovala a jezdila do práce tramvají..to jsem si také přišla na své. Houpali se na madlech, strkali do lidí, zažila jsem i cikáňata, která než se zavřeli dveře tramvaje, tak do ní plivla na lidi...pak v práci, kdy mi vyhrožovali...a to je jen malý výčet. Joo, tady si člověk přijde na "své". Pracovat nechtějí, přizpůsobovat se už vůbec ne A my by jsme měli? Přemýšlím se odstěhovat z našeho kraje, protože se děsím budoucnousti. Mám dvě malé holčičky a nechci aby v tomhle hnusu vyrůstaly. A můžete mi klidně tady říkat RASISTKO, já se za svůj postoj nestydím...většina místních obyvatel se mnou souhlasí. Samozřejmě, že i mezi "bílými" jsou špatní lidé, ale to se nedá srovnat...vždyť v poměru by to vypadalo asi takle: na 100 bílých obyvatel 99 slušných, 1 špatný a na 100 romů je 1 slušný, 99 špatných...

    superkarma: 0 25.12.2007, 11:50:08
  13. avatar
    [234] Ajshia [*]

    Článek mi přijde taky trochu chaotický...
    pro Domivo- nikdo netvrdí, že se nenajdou výjimky mezi cikány, ale jsou to opravdu výjimky, je to možná tím, že se manžel přizpůsobil Vám, pokud by žil v jejich komunitě, bylo by to možná jiné, nevím.. Mám s nimi jen špatné zkušenosti, z bývalého místa bydliště se nás odstěhovalo hodně bílých rodin, když do naší ulice nastěhovali do nově opraveného domou asi 10 cikánských rodin. Od té doby místním nastaly krušné doby. Policie ani nestačila vyjíždět a urovnávat spory i mezi nimi. Hluk do pozdních hodin, špína, krádeže, obtěžování dětí bílých, postupné vybydlování opraveného domu. Prodavačky z blízkého Plusu se ani netajily tím, že pokud je uvidí krást, nemají to prý řešit, protože hádky s cikány děsily ostatní nakupující, a takhle bych mohla pokračovat. Takže děkuji, takové sousedy už nikdy!! Pracovat nebudou, přizpůsobovat se už vůbec ne, jen rodit děti a natahovat ruce pro podporu. A když mají málo, tak si to prostě vezmou. Oni podle sebe nekradou, oni si jen přivydělávají....

    superkarma: 0 25.12.2007, 08:17:16
  14. avatar
    [233] boudicka [*]

    K článku: Vůbec se mi nelíbí, je to chaos!
    K problematice: Těm největším lidumilům bych přála bydlet pár dní v naší černobílé (více však černé) obci. To by vás trošku probralo !
    K diskusi mezi shb a Meander: Nyo mám ráda, vždycky mě pobaví svým inteligentním humorem. Na někoho je pravděpodobně příliš inteligentní . Meander nepopichuje, je prostě svá, což není synonymum slova "špatná"!

    superkarma: 0 24.12.2007, 07:29:30
  15. [232] terenniberuska [*]

    a už je to tady místo krásné hudby Vánoční , stávám díky našim diskriminovaným občanům v rytmu hlasité hudby, která má s hudbou jako takovou málo společného ,uvidíme co nám připravý na štědrý den ráno za novinku. Přejí všem krásného ,bohatého Ježíška a moc pohodový den jen

    superkarma: 0 23.12.2007, 20:13:07
  16. [231] elis-67 [*]

    když se jim něco nezdá tak hned jsme rasisti dnešní postoj ve společnosti jim dost nahrává a oni toho využívají

    superkarma: 0 23.12.2007, 16:13:37
  17. avatar
    [230] biovirus [*]

    jsou romove a romove, jsou taci, kteri jsou mnohem slusnejsi nez my a taci, kteri jsou vyvrhelove spolecnosti.Bohuzel stale a porad jsou vsichni hazeni do jednoho pytle.
    I mezi nami jsou vyvrhelove a slusnaci.vzdycky byli a budou, ale to uz nikoho nezajima.


    superkarma: 0 23.12.2007, 12:52:26
  18. avatar
    [229] kareta [*]

    Gándí byl taky rasista

    superkarma: 0 22.12.2007, 21:27:52
  19. avatar
    [228] shb [*]

    domivo

    superkarma: 0 22.12.2007, 16:05:46
  20. avatar
    [227] Meander [*]

    shb: Buď mi normálně odpověz nebo jdi do háje.

    superkarma: 0 22.12.2007, 15:17:04
  21. [225] vobo1 [*]

    každý má plnou pusu diskriminace cikánů,ale kdo s nimi nebydlí,tak nemůže pochopit vůbec nic.Všem slavným a váženým politikům,kteří se tak starají o blaho všech,bych přála bydlet v blízkosti lidí,které my, podle nich diskriminujeme.V mém okolí je docela velký počet lidí,kteří ač jsou sociálně slabí a chudáci,tak mají lepší auto než já,která pracuji již 20 let,stejně tak jako manžel.Pokud chci,aby mé dítě bylo aktivní mimo školu,vše si musím zaplatit,chceme li,aby jel do školy v přírodě tak taky.Nemluvte o diskriminaci,protože ta je úplně někde jinde.My jako majorita máme ¨nejdříve povinnosti a pak práva,ale ze zkušenosti vím,že minorita zná nejdříve svá práva a povinnosti,ty neřeší.

    superkarma: 0 22.12.2007, 02:56:14
  22. avatar
    [224] Gwendy [*]

    Pokud se bude rozlišovat na romy a neromy pujde vzdycky o rasismus, jenze ono jak jinak jednoduse oznacit skupinu obyvatel, ktere kdyz odmitnes/neudelas to po jejich/nechas je na byt cekat jako vsechny ostatni budes potahovan za rasismus? Bydlím na sídlišti, které je obydleno i romy, nevím kolik je to rodin, nebo procent, ale je pravda ze jsou na ulicích videt hodne. A přiznávám, že podezdřelých skupin ve večerních hodinách se bojím - asi víc pokud to jsou muži, podnapilí nebo rozjařená omladina...no vlastně všech někde podezdrele postávajících, protože nikdy nevím co je může napadnout...každopádně v tomhle nerozlišuji.

    superkarma: 0 22.12.2007, 01:30:32
  23. avatar
    [223] Gwendy [*]

    zase výživné téma
    Vadí mi hlavně diskriminace romů, je to opravdu strašné, přála bych si aby tak byli diskriminovaní "gádžové".
    Mimochodem nedávno si chtěl jeden chlápek ručně vyjádřit s mým kamarádem, že jsem se v plném autobuse otočila, podívala se kdo se mi lepí k batohu a přitáhla si batoh(mela jsem ho na 1 ramenu) - podle jeho slov jsem na nej udelala spatné gesto. Je pravda, ze se uz predtim navazel do vsech kolem, ale jen slovne. Kazdopadne kdyz se on citil urazen, tak premyslim kolik romu jsem urazila tim, ze se pri jejich hemzeni divam na zavazadla...(ale jak je videt, delam to pri hemzeni a namackavani se kohokoliv...jen u ostatnich do mozna delam pozdeji...jo, to je ta sila diskriminace....nebo spatnych sdilenych zkusenosti? Nepamatuji si, ze by mne nějáký róm okradl, jen mne obtěžovali, jako malé se mi snažila parta malých romů+jedné zrzky podrazit nohy nad shody a na mne s kamarádkou plivali z nadchodu a taky vedle mne s maminkou pristalo vajicko z panelaku, kam byli prestehovani romove z Vysočan, ale to mohl být kdokoliv, jen se mi to teď vybavilo u vzpomínek na dětství)

    Jo v te prvni casti myslim samozrejme pozitivní diskriminaci .

    superkarma: 0 22.12.2007, 00:56:19
  24. [222] renčí [*]

    já soudím lidi, ne podle barvy kůže,ale podle toho,jak se chovají a jednají.

    superkarma: 0 21.12.2007, 21:17:54
  25. avatar
    [221] evelyn [*]

    mindulinka: navadis je k cernote?

    superkarma: 0 21.12.2007, 17:52:57
  26. avatar
    [220] evelyn [*]

    shb: Nyo pochopila urcite, to je velice chytra holka

    superkarma: 0 21.12.2007, 17:50:25
  27. [219] mindulinka [*]

    Ale vždyť se jim celá naše společnost snaží pomoci - viz. různé grandy, kurzy apod. Tak proč se romové také sami nesnaží???? Snaha je minimální. Při stavbě domku jsme s manželem potřebovali pomoci - manuální práci, kterou dělá manžel + někoho k ruce na přenášení ve dvou - vlítnul na místní internát obsazený snědšími spoluobčany, že dá 80 Kč/hod. na ruku a bez daně - tak schválně kolik se jich přihlásilo, co myslíte ???

    superkarma: 0 21.12.2007, 17:23:02
  28. avatar
    [218] shb [*]

    meander: já na tvý popichování neskočím, jsi provokatér (viz. i jiné debaty) nyo to asi popochopila

    superkarma: 0 21.12.2007, 17:02:32
  29. avatar
    [217] femme [*]

    ne komáři, ale cikáni mi pijou krev

    superkarma: 0 21.12.2007, 14:04:50
  30. avatar
    [216] Meander [*]

    shb: Nenašla jsem nic, co by tě opravňovalo k tvrzení, že je Nyo mimo mísu. Jestli umíš psát, tak mi to sem napiš.

    superkarma: 0 21.12.2007, 13:20:58

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme