Bulvár

Role hraček ve vývoji dítěte


18. května proběhla v Praze tisková konference na téma ,,Vývoj hraček v souvislosti s rozvojem potřeb dětí v uplynulých 75 letech“, kterou uspořádala společnost Mattel.

Čestným hostem konference byla pedagožka Dr. Kathleen Alfami, vedoucí sekce výzkumu a rozvoje dítěte firmy Fischer-Price, která přednesla zajímavá zjištění a odpovídala na mnoho zvídavých dotazů. Dnes vám představíme výsledky výzkumu k problematice „Role hraček ve vývoji dítěte.“  

Hračky jsou přirozenou součástí dětského světa. Odráží dobovou kulturu, jsou ukazatelem historických změn a trendů společnosti, o čemž se můžeme přesvědčit v muzeích hraček na celém světě. I když jsou moderní hračky častokrát diametrálně odlišné od těch tradičních, jejich poslání zůstává stejné - vnášet smích a radost do života dětí a poskytovat jim možnost učit se a rozvíjet se.

Děti se učí hrou

Mnoho rodičů vnímá hru dětí jako zábavu. Faktem však je, že už batolata během hry přirozeným způsobem poznávají předměty a provádějí činnosti, které stimulují jejich smysly a rozvíjejí motorické schopnosti. Mnoho výzkumů prováděných v poslední době dokazuje, že spojení hry a pohybu přispívá k intelektuálnímu rozvoji dětí. Bylo například dokázáno, že pohyb je nutný k přirozenému rozvoji mentálních funkcí a že se smyslově-motorické zkušenosti přenášejí během hry přímo do center slasti v mozku. Bylo také zjištěno, že dítě, které nemá možnost si hrát, se většinou vyvíjí nesprávně.

Proč je tedy hra pro děti tak důležitá?

•Pomáhá dětem poznávat sebe sama a hodnotit stupeň porozumění fyzickému a společenskému světu, který je obklopuje
•Dává dětem možnost objevit, jak věci fungují, jak se domluvit s ostatními a jak se cítit v nových rolích
•Podporuje kreativitu a představivost
•Rozvíjí jazyk a společenské cítění
•Aktivuje myšlení a učí schopnost řešit problémy
•Rozvíjí percepčně-motorické schopnosti (velmi podrobně i všeobecně: jednak koordinaci oko-ruka, jednak rovnováhu) posiluje kondici a koordinaci     
•Je zdrojem sebevědomí, samostatnosti a hodnot
•Umožňuje dětem učit se a cvičit společenské schopnosti jako: dělení se s jinými, jednání a spolupráce
•Podněcuje zvídavost, soustředění a rozdělení pozornosti


Co by měla obsahovat „pořádná“ krabice na hračky?

I. Hračky, které napodobují reálný život

Je důležité mít hračky, které dovolují dětem použít představivost, rozvíjet kreativitu a společenské schopnosti. Sestavy s malými lidičkami, miniaturní kuchyně, servisy na čaj, lékárničky, sestavy pro malé doktory, telefony… To všechno pomáhá dítěti učit se o světě přizpůsobeném dětské úrovni. 
Stejnou funkcí plní například i různé kolekce zajímavých přestrojení.

II. Hračky, které inspirují k řešení problémů

Seřazování kostek o různých tvarech, stavění věží z jednotlivých dílů a skládačky pomáhají rozvíjet schopnost soustředění a zvládaní obtíží.

III. Hračky pro rozvoj kreativity 

Děti milují papír, pastelky a barvy. Plastelína skvěle cvičí představivost a manuální schopnosti. Patří sem i stavebnice, které kromě kreativity podporují i logické uvažování.

IV. Hudební hračky

Tanec a zpěv zlepšují koordinaci, podporují paměť a také chuť a možnost společenské hry s ostatními dětmi. Proto doporučujeme správný kazetový či CD přehrávač a bohatý výběr dětské hudby.

V. Knížečky

Děti by měly mít dostupné co největší množství knížek. Dokonce i když si jen hrají na čtení, už cvičí představivost a úvodní schopnosti čtení.




Jak by měla vypadat dobrá hračka pro vaše dítě

•Odolná a bezpečná
•Příjemná při použití
•Zajímavá pro dítě
•Stimuluje kreativitu a představivost
•Láká k hledání a nápaditosti
•Je nástrojem k výuce
•Je výzvou, ale ne příliš obtížnou - nevyvolává frustraci
•Lze ji mnohokrát použít
•Počítá s interakcí s dítětem
•Uspokojuje potřebu rozvoje a nabývání nových schopností

Zdroj: Dr. Kathleen Alfami, tisková konference ,,Vývoj hraček v souvislosti s rozvojem potřeb dětí v uplynulých 75 letech“, společnost Mattel, květen 2006, Praha

   
07.06.2006 - Společnost - autor: Natálie Rolková

Komentáře:

  1. avatar
    [13] Beruška1 [*]

    Kbyž bylo mojí holčičce něco přes rok, druhé léto po revoluci, tak jsme byli v Itálii. Na pláži měla s sebou obyčejný kyblíček, lopatičku a tři bábovičky. Sousedi byli Rakušané s dvěma kluky, jeden byl stejně starý, druhý o dva roky starší. Měli dokonalé hračky na písek, bagry, náklaďáky, míchačky. Všechno to nechali být a rvali se jak psi o ty naše obyčejné bábovičky. Rodiče se fakt bavili a my taky.

    superkarma: 0 07.06.2006, 13:20:49
  2. avatar
    [12] jaku [*]

    Velký úspěch u našeho nejmenšího má i dostatečné množství roliček toaletního papíru.
    S tím se dá dělat věcí

    superkarma: 0 07.06.2006, 11:54:30
  3. avatar
    [11] Kayty [*]

    Když jsem jako aupair hlídala 1 roční holčičku, tak její neoblíbenější byl velký ručník (schovka, hra kde je?, ...), role od kuchyňských utěrek a obyčejné kostky. Ostatní super hračky ji nechávaly obvykle chladnou.

    A stejně je nejlepší dárek ten, co dělá největší kravál
    Teda hlavně pro rodiče

    superkarma: 0 07.06.2006, 10:37:38
  4. avatar
    [10] tomáš [*]

    Syn si kdysi ohromně vyhrál s dřevěnými kolíčky na prádlo. Rozebral = vznikly "2 autíčka" která si pomaloval, a pak s nimi jezdil...Měl velký "autopark"/zadarmo. Ale hrál si rád i s angličáky.

    superkarma: 0 07.06.2006, 10:34:18
  5. avatar
    [9] Amálie [*]

    svetluszka: copak jsi ještě nepochopila, jak je přesypávání čočky úžasný, zábavný, báječný..prostě lepší než kravinky, nad kterýma slintá maminka?

    Jestli ono to nebude tim kapánek větším věkovým rozdílem

    superkarma: 0 07.06.2006, 10:21:20
  6. avatar
    [8] *Kotě* [*]

    U nás jednoznačně coby hračka vedou staré audiokazety v krabici. S těmi se dá dělat tolik věcí! Vyhazovat z krabice, skládat do krabice, vybalovat z krabiček, zandavat do krabiček, vytahovat a trhat papírky, vytahovat pásky... kam se hrabou nějaké psychomotoricky promyšlené hračky

    superkarma: 0 07.06.2006, 09:16:43
  7. avatar
    [7] Kuře [*]

    Hlasuji pro kastroly, vařečky, čočku a conflakes(křupou, když se na ně stoupne a dají se i lámat). Případně promíchat s plastelínou, to je pak . Ale je fakt, že Kuba má ještě své autíčko a Jája .

    superkarma: 0 07.06.2006, 09:11:55
  8. avatar
    [6] Linde [*]

    u nás se ujala stará klávesnice (s odstřiženou šňůrou samozřejmě) a starý jednorázový foťák. Malá s tím blbne od mala a vydrželo jí to občas doposud (6 let )

    superkarma: 0 07.06.2006, 08:52:06
  9. avatar
    [5] Beruška1 [*]

    U nás to bylo tak, že hračka se vybalila, odložila a hrálo se s krabicí či pytlíkem, v nichž hračka byla. A také se nám moc líbil smetáček s lopatkou.

    superkarma: 0 07.06.2006, 08:30:47
  10. avatar
    [4] svetluszka [*]

    Amálie: Ada.D: ony ty hračky pro nejmenší budou spíš pro rodiče... ...taky slintám v hračkářství a říkám se tohle malýmu prostě musím koupit... ...a on si to doma převezme, hodinu prohlíží a pak se vrátí sesypávat čočku a mouku do kuchyně....

    superkarma: 0 07.06.2006, 08:24:47
  11. avatar
    [2] Amálie [*]

    svetluszka: kamarádky 1,5roční harant nejraději tahá prádlo z koše, krámuje v lince kastroly a přesazuje kytky. Ona tvrdí, že je to kreativní dítě, které kašle na balast v pokojíčku Takže nemáš dítě divný, ale kreativní

    superkarma: 0 07.06.2006, 07:31:49
  12. avatar
    [1] svetluszka [*]

    asi mám divný dítě, protože hračky začáná "používat" až těd, skoro ve dvou letech.... ...doteď si vystačil s "hračkama" jako PET lahve, kastroly, krabice a tak....

    superkarma: 0 07.06.2006, 07:09:17

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme