Už máte jasno, jak bude vypadat vaše letošní dovolená? Babičky a dědečkové, letní brigády, lázně či chalupy? Děti  na tábor – vy k moři? Nebo se během prázdnin celá rodina od sebe nehne ani na krok?

„Shodnout se na společně strávené dovolené může být komplikované,“ říká psycholožka Mgr. Radka Vaňková.

„Zvláště pokud jsou děti již starší a pokud se zájmy členů rodiny zásadně liší, pak nemá význam vynucovat si společnou dovolenou pod chabou záminkou utužení rodinného štěstí.“

Zato pro mladší děti má společná dovolená velký význam a je důležitá i pro život celé rodiny.

Úskalí dovolené
Změna prostředí  a zaběhnutých zvyklostí, určité nepohodlí spojené s cestováním, možnost, že se vyskytnou nepředvídatelné problémy, to všechno vyvolává zátěžové situace.

Je dobré pokusit se předem zvážit všechny známé okolnosti a odpovědět si na otázku, zda jsou děti na váš plán dost staré a třeba i zvyklé na vybočení ze všedních dnů.

Vyplatí se také počítat se stresem, který mohou vyvolat nečekané příhody.

Nervozita a nereálné požadavky na ostatní členy rodiny pohodu určitě nezajistí a případné spory spíše vyhrotí, než aby je tlumily.

Místo euforie zklamání
Psycholožka varuje: „Vyvarujte se přehnaných očekávání! Představa naprosto ideální dovolené je těžko splnitelná.“

Týdenní pobyt nemůže vyřešit vše, co jste celý rok neřešili nebo přehlíželi. Třeba problémy s chováním dítěte. Buďte nad věcí a do ničeho se nenuťte.

Hlavním smyslem dovolené je relaxace, načerpání nových sil. Rozhodně nejde o honbu za rekordy, ať už by se týkaly sportu, důkazů lásky nebo třeba přehnané rodičovské péče.

Vymýšlejte program společně. Naplánujte aktivity, na které se budete těšit všichni. Zkuste v místě pobytu  předem objevit něco nového.

Domluvte se na rozdělení rodičovských povinností, spojených s péčí o děti, ale třeba i s řízením vozu a dalšími náležitostmi.

Kdy míváte jasno, jak bude vypadat vaše dovolená? Rozhodujete o ní jen spolu s manželem, nebo berete v úvahu i přání dětí? Jak velkou finanční částku na dovolenou zpravidla obětujete?

Reklama