Bulvár

Rodičovský příspěvek - další výhoda pro muže?


V minulých dnech schválila Sněmovna zvýšení rodičovského příspěvku. Ráda bych Vás seznámila s tiskovou zprávou společnosti Gender Studies, která se problémy postavení žen ve společnosti dlouhodobě zabývá.


 

V souvislosti s rozhodnutím Poslanecké sněmovny přijmout vládou předložený zákon o životním minimu, včetně návrhu lidoveckého poslance Pavla Severy o současném zvýšení rodičovského příspěvku na dvojnásobek, chce Gender Studies, o. p. s., důrazně upozornit na potenciální důsledky tohoto kroku.

Gender Studies na jedné straně vítá podporu rodičů pečujících o malé děti, na druhou stranu zná složitou pracovní a kariérní situaci matek a otců zůstávajících po dlouhou dobu na rodičovské dovolené.


Gender Studies také v této diskusi postrádá jakýkoli náznak politické iniciativy, která by podpořila zájem otců o nástup na rodičovskou dovolenou.


Rodičovský příspěvek – stejně jako institut rodičovské dovolené - v současné době využívají především ženy. Muži se rodičovské dovolené účastní poměrem nepřesahujícím 1 procento. Není důvodu se domnívat, že zvýšení rodičovského příspěvku na 7 400,- měsíčně tuto situaci změní.

Proto je třeba mluvit o důsledcích, které tento politický tah bude mít na životní strategie žen. Pouhé zvýšení sociální dávky bez dalších instrumentů povede ke zvýšení nezaměstnanosti žen a ke zvýšení obavy zaměstnavatelů z angažování žen – potenciálních matek – do svých pracovních pozic.

Těmito instrumenty máme na mysli především politické kroky podporující kontinuální práci žen na svém profesním růstu či trvající kontakt se svou mateřskou firmou i po dobu trvání rodičovské dovolené (teleworking).

Dále pak motivaci firem k zavádění pracovního prostředí přívětivého rodině (práce na zkrácený úvazek, firemní školky, flexibilní pracovní doba) tak, aby se do výchovy dětí mohli rovnocenně zapojovat oba partneři.

 

Gender Studies také upozorňuje, že pouhé zvýšení rodičovského příspěvku směřuje k zachování tradičního dělení rolí mezi oběma pohlavími, k uzavírání žen do domácího prostředí a k jejich ekonomické, sociální i kariérní izolaci.

Životní strategie žen v návaznosti na zvýšení rodičovského příspěvku povedou k prodloužení pobytu doma, k závislosti na partnerovi, k plánování rodičovství tak, aby doba čerpání příspěvku byla co nejdelší.

Bez výše zmíněných mechanismů se tedy situace žen na pracovním trhu i v partnerském vztahu spíše zhorší. Cílem všech podobných politických opatření by mělo být směřování k harmonizaci pracovního a domácího života, kariéry a péče o děti. Tak, aby ani jeden z rodičů nepociťoval v některé z obou oblastí diskriminaci, či nadměrnou zátěž.

 

Zdroj: www.feminismus.cz

         www.ecn.cz

 

 

   
23.12.2005 - Společnost - autor: Míra Šindrbalová

Komentáře:

  1. avatar
    [33] Vivian [*]

    7kraska: jenže rodičovský příspěvek je jen PŘÍSPĚVEK, stát tě přece nemůže živit, platit za tebe nájem a vůbec všechny výdaje... nemůžeš si udělat děcko a čekat, že vás stát bude živit...
    Zvýšení příspěvku je k ničemu, jsou to naprosto zbytečně vyhozené miliardy, stát by se měl spíš postarat o to, aby se lidé byli schopni postarat o své rodiny sami a nemuseli spoléhat jen na to, co jim stát dá... Jak to dělají v zemích, kde žádné takovéhle příspěvky nemají a přesto jsou na vyšší životní úrovni než my??!

    superkarma: 0 27.12.2005, 15:01:40
  2. [32] veru. [*]

    Sandy: plně s tebou souhlasím, sama bych to neřekla líp

    superkarma: 0 25.12.2005, 17:53:03
  3. [31] 7kraska [*]

    Mne tady v Praze stejne 7.400 Kc nevytrhne, kdyz spocitam naklady na byt, na Nutrilon atd....a obecne jsem si ditetem nesmirne financne pohorsila, i kdyz jsem uz zacala ve 3 mesicich dcery pracovat aspon na castecny uvazek (o to je to vetsi honicka, za kratsi dobu stihnout to, co jsem predtim delala za dvojnasobnou dobu, porad mi z prace nekdo domu vola, mam pocit, ze praci vubec nestiham atd.). A na tatu se spolehat moc nemuzeme, sice s nama bydli, ale prace ve zdravotnictvi mu moc nevynese :-((. Takze podle mne by mel byt prispevek ve vysi prumerne mzdy, jinak ani nema cenu se o nem bavit.

    Co se tyce nazorů Gender Studies, souhlasim se Sandy, ze by meli radsi zapracovat na odrbani otcu o alimenty. Chtela bych videt, jak funguji tyhle feministky v praxi, kdyz maji deti.

    superkarma: 0 25.12.2005, 13:46:46
  4. avatar
    [30] Jeremi [*]

    Lesana: Tý brďo, že jsou ale názorově konzistentní, co?

    superkarma: 0 24.12.2005, 11:35:44
  5. avatar
    [26] Vivian [*]

    breberka: ale kuš, ty dámo... řekni rovnou, žes to nepobrala

    superkarma: 0 23.12.2005, 20:56:41
  6. avatar
    [25] Gardina [*]

    Ty z vás, které se tváří, že článku nerozumí, žijí zřejmě ve fungujících celých rodinách. Nechci malovat čerta na zeď, ale co když strávíte x let doma péčí o děti a manžela, na kariéře a kvalitním pracovním uplatnění vám nezáleželo a najednou idylka skončí a vy zůstanete s dětmi sami. Otec většinou dělá všechno pro to, aby alimenty platil co nejnižší a vy můžete zastávat jen práci málo kvalifikovanou a tudíž i málo placenou. Potom můžete vzpomínat na to, jak jste si kdysi užily skvěle zvýšeného rodičovského příspěvku... Myslím, že myšlenky Gender Studies nejsou tak úplně od věci.

    superkarma: 0 23.12.2005, 20:52:08
  7. avatar
    [24] Lesana [*]

    "...Jsme přesvědčeny, že v České republice mezi ženami a muži stále přetrvává řada nerovností, které je třeba odstranit. Proto usilujeme o tyto změny:...zlepšení podmínek na rodičovské dovolené - zvýšení rodičovského příspěvku na úroveň minimální mzdy..." (www.feminismus.cz, prohlášení Gender Studies)

    superkarma: 0 23.12.2005, 20:44:58
  8. avatar
    [23] breberka [*]

    Odpusťtě mi ten slovník, ale v tom Gender dělají asi samí KOKOTI

    superkarma: 0 23.12.2005, 19:55:27
  9. avatar
    [22] Eva_CZ [*]

    ad.astra: uz jsme to resili nekde na auditku : zena od deti mi prijde jako trencle od hoven.

    Sandy: taky se to resi na jinem auditku. Nekde na horni liste, myslim...

    superkarma: 0 23.12.2005, 18:36:22
  10. avatar
    [19] ad.astra [*]

    Eva_Fl: dobrá...tak matku dětí, no :-)

    superkarma: 0 23.12.2005, 17:31:09
  11. avatar
    [18] Eva_CZ [*]

    ad.astra: zenu od deti....

    superkarma: 0 23.12.2005, 17:07:35
  12. avatar
    [17] gwen [*]

    V novinách jsem četla, že ženy, které budou chtít chodit do práce si z tohoto příspěvku mohou platit chůvy.
    V regionech s vysokou nezaměstnaností a nízkými platy asi moc takových nebude.

    superkarma: 0 23.12.2005, 15:34:50
  13. avatar
    [15] ad.astra [*]

    Z_alka: já jsem zatím nikde nečetla o tom, že možnost neomezeného přívýdělku se zruší... prosím, mohla bys specifikovat, kde k tomu dojdu? Jsem totiž na MD a zároveň si přivydělávám, takže, než k tomu zákazu dojde, chci najít přijatelné řešení a strategii, co s tím.

    Jinak co se týče článku, ano, ženský budou doma s dětmi a jsem ráda, že příspěvek zvýšili. Vždyť tak, jako tak jich dost bylo doma do čtyř let dítěte, nebo i déle, pokud má další, takže v tom žádný problém nevidím. Pokud bude chtít mermomocí jet na karieru, do práce půjde, i kdyby byl příspěvek ještě větší - podmínka však bude, aby měla kde tu karieru budovat. Pokud zaměstnavatel nebude chtít ženu od dětí zaměstnat, vždycky si důvod najde.

    superkarma: 0 23.12.2005, 12:29:48
  14. avatar
    [14] svetluszka [*]

    Vivian: ...tak mi ho zkus trošku odtemnit... ...já vůbec nepochopila o co jde...?..

    superkarma: 0 23.12.2005, 12:27:31
  15. avatar
    [13] Vivian [*]

    Některým lidem holt stačí před očima zamávat bankovkou a rázem jako by oslepli... Mám pocit, že jste (některé) ten článek buď vůbec nepřečetly, nebo naprosto nepochopily . Chápu, že dostat 7 tisíc je úžasná věc, ale vy opravdu nevidíte souvislosti? Že by mateřství fakt zatemňovalo mozek?

    superkarma: 0 23.12.2005, 12:21:15
  16. [9] kat [*]

    no co to je za kecy? zkuste si vyžít 2-3 roky s příspěvkem 3500kč jaká doprčič izolace, když chce žena pracovat, bude i když bude mít na RD 20000kč anopak

    superkarma: 0 23.12.2005, 08:57:02
  17. avatar
    [6] Aja [*]

    Míro, děkuji za uvedení zdroje

    superkarma: 0 23.12.2005, 08:26:02
  18. avatar
    [4] kočanda [*]

    možná by to chtěla autorka dotáhnout tak daleko (aby nebyla ani jedna strana diskriminována),aby chlapi,ne že byli jen na MD,ale aby i rodili...

    superkarma: 0 23.12.2005, 08:06:07
  19. avatar
    [2] svetluszka [*]

    ....taky nějak nevím oco jde..?..<sml28
    V tom že chlapi nechoděj na MD je rozhodně něco jinýho, než výše rodičáku..... ... a copak to, že bude příspěvěk dvakrát takovej bude mít vliv na to jestli seženu po MD práci...?....
    A doufám, že ta společnost Gender Studies není státní.... ...protože jestli platíme z daní podobný nesmysly tak to potěš pánbů....

    superkarma: 0 23.12.2005, 06:37:23

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme