Zdraví

Rodička cizího embrya bude matkou, dárkyně nikoli

Matkou dítěte je rodička, i když oplozené vajíčko pochází od jiných dárců. Alespoň to tvrdí občanský zákon, který má vláda projednat v prosinci. Rodičce přisuzuje mateřství, i když matkou dítěte vlastně není. Lékařská etika dodnes nemá v této otázce jasno.

Zatímco otcem zůstává muž, z jehož spermií dítě vzešlo, matkou se stává ta žena, která plod odnosila, ačkoliv dárcem oplozeného vajíčka byl někdo jiný.

„Ze zdravotního hlediska je to v podstatě jedno. Vnímám to tak, že navrhovatelé řešili praktický problém, který má mimo jiné zamezit obchodování s těhotenstvím. Jako námět pro konferenci na téma lékařské etiky si to ale dovedu představit,“ uvedl pro MF Dnes mluvčí ministerstva Tomáš Cikrt.

Podle ministerstva spravedlnosti původ genetické látky, která byla základem početí, není rozhodující pro určení mateřství. Nový občanský zákoník se také zabývá otázkou otcovství. Bude-li dítě počato cestou umělého oplodnění, otcem se stává partner rodičky, který dal k oplodnění souhlas.

U dětí narozených v manželství se za otce automaticky považuje manžel matky. Popřít otcovství může muž, ať už manžel nebo partner, který vydal souhlas k umělému oplodnění, do šesti měsíců po porodu. Po uplynutí této lhůty může ve výjimečných případech muž podat návrh na popření otcovství prostřednictvím nejvyššího státního zástupce.

Kdo by měl být považován za matku podle vás?

   
10.11.2008 - Zdraví - autor: Eva Soukupová

Komentáře:

  1. avatar
    [25] Suzanne [*]

    jifa: ať bude matka kdokoli, vždycky někdo ostrouhá. A nějak se to stanovit muselo. Tohle se řídí i fungováním IVF, kdy žena třeba i nosí embryo dárkyně. Představ si, že by se zjistilo, že ti při IVF omylem dali embryo někoho jiného. Po pár dnech. Asi bys těžko řekla - fajn, stejně to nebyl můj genetický materiál

    superkarma: 0 10.11.2008, 23:21:55
  2. avatar
    [24] Suzanne [*]

    OlgaMarie: ať přemýšlím, jak přemýšlím, neudělala bych to pro nikoho. Ani za velikánský prachy. A když už, považovala bych dítě určitě za svoje.

    superkarma: 0 10.11.2008, 23:19:16
  3. avatar
    [23] jifa [*]

    Ono jde spíš o to, když by se pár domluvil na donosení plodu (třeba protože žena plod ze zdravotních důvodů donosit nemůže) a rodička by po porodu díě měla předat biologickým rodičům. Klidně pak může říct, že si ho nechá, muž bude platit alimenty a žena, co dala vajíčko bude úplně cizí člověk bez práv.

    superkarma: 0 10.11.2008, 22:46:16
  4. avatar
    [22] OlgaMarie [*]

    I kdybych podepsala x dohod a prohlášení, pokud bych pro někoho donosila dítě, pokládala bych se za matku. Nevím ale pro koho bych do toho byla ochotná jít. Kdyby mi to dovolil zdravotní stav a věk, tak snad pouze pro dceru?

    superkarma: 0 10.11.2008, 21:37:33
  5. avatar
    [21] fialinka [*]

    Já se jen divím, že to stojí za článek - dyť u nás platí to samé i teď, akorát je v zákoně o rodině jednoduchá věta - matkou dítěte je žena, která ho porodila...

    superkarma: 0 10.11.2008, 20:03:17
  6. avatar
    [20] *Kotě* [*]

    aninas: no to je skutečně krkolomná konstrukce. A za chvíli by ho mohli taky naklonovat, ne?

    superkarma: 0 10.11.2008, 17:30:30
  7. avatar
    [19] aninas [*]

    Ťapina: ale to vajicko muze byt oplodneno alespon spermatem manzela

    superkarma: 0 10.11.2008, 17:18:58
  8. avatar
    [18] Ťapina [*]

    aninas: Tak to už může rovnou adoptovat, když to nebude její vajíčko a ani to neporodí. Úrazy pánve a páteře komplikujou porod, ale zpravidla ne těhotenství.

    superkarma: 0 10.11.2008, 16:27:19
  9. avatar
    [17] aninas [*]

    Ťapina: A zene, ktera by geneticky mohla neco nedobreho predat potomstvu lekari urcite nebudou brat jeji vajicko, ale bud od anonymni nebo konkretni zdrave darkyne.

    superkarma: 0 10.11.2008, 16:22:34
  10. avatar
    [16] aninas [*]

    Ťapina: 11. nahradni delohou se neresi prave pripady geneticky prenosne

    - co urazy panve
    - co urazy patere
    Je mnoho veci kvuli ktery opravdu zena nemuze donosit dite a jenom proto ma byt odsouzena k tomu, aby nikdy dite - jakymkoli dostupnym zpusobem - nemela?

    superkarma: 0 10.11.2008, 16:11:35
  11. avatar
    [15] aninas [*]

    a....: 14. ja nekde tvrdim, ze to ma patrit k zakladnim lidskym pravum?

    superkarma: 0 10.11.2008, 16:04:47
  12. [14] a.... [*]

    aninas: Mít dítě přece nepatří k základním lidským právům. Když k tomu někdo není fyzicky způsobilý, měl by se s tím naučit žít.
    Ovšem zda problém se rozmnožovat je tak závažná genetická vada, která by měla být důvodem pro to dítě nemít vůbec, to bych tak opravdu neviděla. Já bych se do té eugeniky pustila z úplně jiného konce
    Takže bych určitě rozlišovala asistovanou reprodukci a náhradní mateřství( k čemuž se nepřikláním) od udržování těhotenství.

    superkarma: 0 10.11.2008, 15:55:20
  13. [13] Milanka [*]

    Myslím si, že by na začátku měla být podepsaná dohoda a to před soudem, aby bal platná. V případě, že by žena byla ochotná někomu odnosit dítě, musela by ho předat dárcům vajíčka a spermie. V případě, že žena nemůže mít dítě a jiná žena ji daruje vajíčko a muž spermie, pak by to dítě mělo být ženy, která ho odnosí. Vše by mělo být dopředu dojednané a podepsané platnou smlouvou.

    superkarma: 0 10.11.2008, 15:42:20
  14. avatar
    [12] Landriel [*]

    Já s *kotětem* v tomhle souhlasím.

    superkarma: 0 10.11.2008, 15:36:56
  15. avatar
    [11] Ťapina [*]

    aninas: Když někdo nemá dítě vinou srůstu, tak se to řeší jinak, než náhradní dělohou. Tou se řeší právě případy, které geneticky přenosné jsou.

    superkarma: 0 10.11.2008, 15:36:35
  16. avatar
    [10] Meander [*]

    aninas: Nerozumím. Pokud to dítě není schopná mít, tak ji k takovému osudu snad odsoudila příroda sama, ne?

    superkarma: 0 10.11.2008, 15:29:39
  17. avatar
    [9] aninas [*]

    *Kotě*: 5. opravdu nemohu souhlasit

    uraz neni geneticky prenosny

    superkarma: 0 10.11.2008, 15:25:01
  18. avatar
    [8] aninas [*]

    *Kotě*: no prave, takhle tvrda bych nebyla

    Treba nemuze mit vlastni deti vinou srustu po onemocneni, nebo vinou urazu, nebo co ja vim z jakeho duvodu, ale matersky cit a pud neztratila. PROC by nemohla mit dite jinak????
    - odebranim jejiho vajicka a oplodnenym spermatem jejiho manzela s pouzitim delohy jine zeny?

    superkarma: 0 10.11.2008, 15:22:39
  19. avatar
    [7] aninas [*]

    Meander: neodsuzovala nemit dite

    superkarma: 0 10.11.2008, 15:18:15
  20. avatar
    [6] ToraToraTora [*]

    Pokud se žena rozhodne odnosit někomu dítě, určitě to nedělá o své svévůli, ale na základě určité dohody mezi ní a rodiči dítěte. Je to závažné rozhodnutí a mělo by být nějak smluvně upraveno co se týče budoucích nároků a povinností, ale to si ti lidé mohou vyřešit mezi sebou a zákonodárci mohou vklidu dál podřimovat v parlamentních lavicích.
    Mimochodem, když například v zoo uhyne tygřice při porodu a její mláĎata se šoupnou pod fenu, také nikdo nekřičí do světa o nevídaném objevu, že ta fena je jejich matkou. Jo, selský rozum by to chtělo

    superkarma: 0 10.11.2008, 15:08:12
  21. avatar
    [5] *Kotě* [*]

    aninas: Žena neschopná žádné části reprodukčního procesu - tedy taková, která dítě ani sama přirozenou cestou nepočne, ani ho neudrží, ani nedonosí, nemá zjevně k těhotenství genetické předpoklady. Opravdu by se takové geny měly předávat dále? To pak povede k tomu, že se lidstvo skutečně už nebude schopné rozmnožovat přirozenou cestou.

    superkarma: 0 10.11.2008, 14:53:45
  22. avatar
    [4] Meander [*]

    aninas: Kde Kotě takové ženy odsuzuje?

    superkarma: 0 10.11.2008, 14:48:49
  23. avatar
    [3] aninas [*]

    Na otazku z clanku jsem sice odpovedela v prispevku, ale jeste jednou. V tomhle pripade by mela

    byt za matku povazovana majitelka vajicka!!!

    Kdyz za otce je povazovan majitel-darce spermii.

    superkarma: 0 10.11.2008, 14:47:49
  24. avatar
    [2] aninas [*]

    *Kotě*: ta posledni veta je ponekud hodne tvrda. Takhle bych zeny, ktere z jakehokoli duvodu jaksi nemohou pocit, udrzet a donosit, neodsuzovala.

    A jinak - pokud je muz, ktery daroval sperma a timto spermatem bylo oplodneno vajicko povazovan za otce, nevidim zadneho duvodu nepovazovat tu zenu, ktere je to vajicko, aby nebyla povazovana za matku bez ohledu na to, ktera deloha byla smluvne pouzita na donoseni takto mimodelozne vznikleho stvoreni.
    Jedna se samozrejme o pripady, kdy darci jsou konkretni - manzel s manzelkou nemuzou mit deti, tak temto konkretnim lidem je odebrano sperma a vajicko a mimodelozne oplodneno a za uplatu a smluvne je vlozeno do delohy zene, ktera je schopna tento plod donosit. V tomto pripade nelze pokladat zenu, ktera takto pocate dite donosi, za jeho pravoplatnou matku. Neni majitelkou vajicka! Matkou by mela jednoznacne byt zena, ktere je to vajicko!

    Pak jsou pripady anonymnich darcu jak spermatu, tak vajicek. Pokud prijde manzelsky par, ktery z jakychkoli duvodu nema ani sperma ani vajicka a pozada o anonymni darce obeho, tak by to melo platit jako kdyby sperma a vajicka byly jejich vlastni. I v tomhle pripade je deloha cizi zeny pouzita pouze pro donoseni plodu.

    Je to opravdu tezke, ale tohle si musi kazda zena, ktera se propujci k donoseni plodu, uvedomit a smluvne se zavazat, ze nebude branit odevzdani porozeneho ditete. Takoveto zene by nemelo byt dite po porodu ukazano. Je to mozna tvrde, ale lepsi pro vsechny strany.
    Zene, ktera se jiz pred porodem rozhodla pro adopci ditete, take neukazou dite po porodu. Dite je ihned odebrano.
    V pripade zeny, ktera pouze poskytla svoji delohu k donoseni plodu by se melo postupovat uplne stejne, jako u zeny, ktera svolila k adopci.

    superkarma: 0 10.11.2008, 14:42:04
  25. avatar
    [1] *Kotě* [*]

    Toto pravidlo ovšem prakticky vylučuje možnost náhradního mateřství, ve světě běžnou, neboť surrogate matka by byla matkou faktickou a dárkyně by ostrouhala, ač by vajíčko bylo její a spermie jejího partnera...

    Ne že bych to považovala za takovou tragédii - domnívám se, že žena, která není dítě schopná počít, udržet ani donosit, by ho skutečně mít neměla

    superkarma: 0 10.11.2008, 13:47:37

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme