Rodina

„Rodiče mají radši bráchu. A teď i jeho děti!“ tvrdí Dana

Prvorozené děti to mají zkrátka těžší. Musejí být těmi rozumnějšími, samostatnějšími a vzdát se kdečeho ve prospěch mladších sourozenců. Někdy to ale rodiče s nespravedlivým rozdělováním pozornosti přehánějí a měří dvojím metrem. Tak jako v případě Dany (38).

Její o čtyři roky mladší bratr byl oblíbencem rodičů od chvíle, kdy se narodil. I když nebyl zrovna žádný „dáreček“, měli pro něj vždycky pochopení. „Jakmile něco provedl, byla to moje vina. Málo jsem ho hlídala, špatně mu to vysvětlila, viděl to u mě… Jirka to s nimi uměl. Dokázal si prosadit věci, o kterých se mi ani nesnilo. A nepokazil si to, ani když nechal školy. Naši byli chvíli naštvaní, ale pak mu našli práci a plácali ho ještě po ramenou, jak je šikovný, že už si vydělává. Zatímco já jim ještě visím na krku, protože budu věčná studentka, samozřejmě,“ říká Dana, která se s tím, že je ta druhá, časem smířila.

boy

„Nepřekvapilo mě ani, když za něj spláceli půjčky, které si lehkovážně nabral na cestování. Prý je dobře, že poznal svět, a jednou jim to vrátí. Škoda slov. Jakmile to šlo, osamostatnila jsem se,“ pokračuje ve vyprávění. Provdala se a založila rodinu. A stejně tak i její bratr. Děti se jim narodily ve stejné době.

„Jestli jsem si myslela, že už nespravedlivé chování rodičů neřeším a je mi fuk, byl to omyl. Teď je to mnohem horší. Celé se to totiž přeneslo na naše děti. Ty bratrovy jsou na prvním místě stejně jako on. Na ně vždycky mají čas, aby je pohlídali, nakupují jim hory sladkostí, zatímco ty moje odbudou sáčkem bonbonů. My prý jim můžeme takové věci koupit sami, protože na to, na rozdíl od bratra, máme… Jenže vysvětlujte to dětem! Ty vidí jen to, že je mají babička s dědou míň rádi,“ stěžuje si Dana a dodává, že s rodiči není řeč.

„Když jsem naznačila, že by měli dávat dětem dárky spravedlivě, byla z toho hádka. Přece po nich nemůžu chtít, aby ty věci nakupovali i pro nás, když to nepotřebujeme. Ale prý budou tedy vnoučatům od bráchy dávat dárky tajně. Jenže k čemu to je, děti si stejně všechno řeknou,“ krčí rameny Dana.

Čtěte také:

   
20.07.2015 - Příběhy - autor: Julie Hájková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [38] Motty [*]

    Lídy — #34 Připouštím, že asi někde ty rozdíly mezi dětma můžou být okatější. Ale zažila jsem u kolegyně, jak si její dva spratečci, dcera a syn, o Vánocích vypisovali, za kolik kdo dostal dárky a běda, jak tam byl korunovej rozdíl. Tím chci říct, že ne vždycky je to tak, jak to vidí ten dotyčný poškozený. Kdyby psal příběh jeden z těch dvou rozmazlenců, a je jedno který, tak z toho kolegyně vyjde jako ta nejhorší matka, co šíííííleně nadržuje tomu druhýmu. Takže tak.

    superkarma: 1 21.07.2015, 17:15:18
  2. avatar
    [37] Motty [*]

    mařinka — #36 Tak pokud je v rodině něco tak, jak popisujete, tak potom tahle baba patří přinejmenším do blázince. Divím se, že si sama nenechala přeoperovat pohlaví, když holky jsou pro ni nula.Sml68

    superkarma: 0 21.07.2015, 17:11:00
  3. [36] mařinka [*]

    Motty — #31 Je možné, že paní vidí to, co není. Ale opravdu jsou rodiče, kteří to s nespravedlností vůči dětem přehání. Jde pochopit, že nějakou dobu pomáhají víc jednomu dítěti, příště druhému. Ale když trvale na jedno dítě nemají čas a říkají, že nestíhají, ale u druhého dítěte jsou 5x do týdne, když jednomu dítěti nedají absolutně nic a druhému cpou horem spodem, atd., něco je špatně.

    Mezi známými mých rodičů byla paní, která si se svou matkou neskutečně užila. Už její narození bylo pro matku velkým zklamáním, protože chtěla syna. Po narození druhého dítěte, kterým byl vytoužený syn, na dceru v podstatě zapomněla. Dcera byla jen na domácí práce, musela nosit samé jedničky, za sebemenší provinění byla tvrdě trestána, zatímco syn doma nikdy s ničím pomáhat nemusel, školu flákal, byl to rozmazlený sígr, kterému ale rodiče vše promíjeli. Když děti dospěly a založily si své rodiny, tak děti od dcery paní nikdy nepohlídala, ač to byli kluci. Od syna děti hlídala, ač to byly holky a syn i matka strašně prožívali, že se narodily děti špatného pohlaví. Syn se svou manželkou těch holek měli snad 5, jak se snažili o kluka. Babička dokonce synovi zaplatila za desítky tisíc nějaký léčitelský šamanský už nevím pobyt v Asii, který měl zaručit, že se narodí syn. Narodily se dvojčata-holky. Sml30 Ta naše rodinná známá byla vždy na vedlejší koleji, matka zcela okatě upřednostňovala jen syna a jeho rodinu. A bohužel o několika podobných rodinách vím, někteří rodiče skutečně jedno dítě milují víc (nejčastěji proto, že je "správného pohlaví", zatímco druhé dítě ne) a kolikrát jsou na druhé dítě ještě příliš přísní, někdy až zlí. Sml15

    1. na komentář reaguje Motty — #37
    superkarma: 2 20.07.2015, 19:19:39
  4. avatar
    [35] Lídy [*]

    hanula68 — #13 Určitě souhlasím. Hlavně ten "příběh" ale není o dárkách, jak tady někdo zjednodušuje.

    superkarma: 0 20.07.2015, 19:13:17
  5. avatar
    [34] Lídy [*]

    Motty — #31 myska1 — #28

    Vzhledem k tomu, že jsem to sama zažila, tak si nemyslím, že paní vidí to, co není. U mého manžela to je taky dodnes podobně (ale on je mladší a protěžovanější byl naopak vždy starší). A musím říct, že sama mám už dospělé děti a tím spíš to nechápu Sml80

    1. na komentář reaguje Motty — #38
    superkarma: 0 20.07.2015, 19:06:07
  6. avatar
    [33] Lídy [*]

    Hodně podobná situace byla a je u nás... Překvapuje mě ale, kolik známých to má podobně.

    superkarma: 0 20.07.2015, 19:02:08
  7. avatar
    [32] Motty [*]

    Tak reagují, ne tak SE reagují.

    superkarma: 0 20.07.2015, 18:01:51
  8. avatar
    [31] Motty [*]

    carmi — #30 Taky mám sourozence a takových věcí, o jakých se tady píše, jsem si opravdu nikdy nevšímala. Rodiče se nemůžou přece chovat pořád stejně, jako podle nějakého modelu, každý děcko je jiný a tak se reagují různě podle toho. Pochybuju, že by jednoho měli radši než druhýho. Paní podle mě jenom vidí to, co není.

    1. na komentář reaguje Lídy — #34
    2. na komentář reaguje mařinka — #36
    superkarma: 1 20.07.2015, 18:01:08

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] carmi [*]

    Motty — #26 Nemyslím, že tu jde o závist a ty bonbony - asi tím jen chtěla názorně vykreslit, jak to u nich vypadá.

    Když člověk své rodiče miluje, může ho ta menší láska, kterou od rodičů dostává, trápit.

    1. na komentář reaguje Motty — #31
    superkarma: 0 20.07.2015, 17:41:20
  2. avatar
    [29] Pentlička [*]

    gerda — #25 Tak to máš pravdu. To byla jediná doba, kdy jsem zalitovala, že nemám sourozence, ale zase mám děti - její vnoučata, která ji měla taky ráda.

    Jinak jsem ale fakt vždy byla ráda, že jsem sama. Když jsem o prázdninách byla 2 měsíce se svými skorobratranci na chatě, už jsem se strašně těšila domů na tu samotu. Já jsem prostě introvert jak vyšitej. Představa, že bych měla neustále za zadkem bráchu nebo ségru a neměla klid a pokoj ani ve svém pokojíčku - brrr! Když jsem byla ještě vdaná, tak si můj ex stěžoval, že se zavírám do ložnice, jenže já prostě nesnáším být 24 hodin denně s někým. Kolikrát jsem večer třeba ve 22 hodin, klidně v zimě, v dešti, vyběhla ven a půl hodiny se procházela po sídlišti, abych unikla neustálé přítomnosti manžela a dětí. Jo, jsem prostě cvok.

    superkarma: 0 20.07.2015, 16:55:25
  3. [28] myska1 [*]

    Já si myslím, že to není pravda, já taky mám dva syny a mám je oba ráda stejně, ikdyž občas preferuji mladšího, byl více nemocen, ztratil práci, ale snažím se to i druhému dorovnat, jenže děti to vidí jinak.............snad to pochopí až budou sami rodiči..............

    1. na komentář reaguje Lídy — #34
    superkarma: 0 20.07.2015, 16:44:19
  4. [27] dadma [*]

    Bohužel to se někdy stává. Je to těžké ,ale hoď to za hlavu. Nepíšeš jak jsou děti staré, pokud jsou již školní ,tak jim řekni ,jak to je.Pamatuj ,že ale jednou to budeš ty a tvá rodina ,kdo se bude starat o rodiče. Bratr se švagrovou určitě ne.

    superkarma: 1 20.07.2015, 14:59:43
  5. avatar
    [26] Motty [*]

    No, užírat se tím, že bráchovy děti dostávají víc bonbonů než ty moje, tak to je síla... Závist je fakt nesmrtelná teta Sml68

    1. na komentář reaguje carmi — #30
    superkarma: 0 20.07.2015, 14:31:00
  6. avatar
    [25] gerda [*]

    Pentlička — #14to jsem taky, a lituju celý život. Protože teď, když umírala maminka, jsem na celou tu bolest byla sama. Nevadila mi fyzická pomoc, ale to nesdílené zoufalství, o které bych se mohla podělit se sourozencem, společné zážitky z dětství, ve kterých by maminka hrála hlavní roli. Proto jsem chtěla minimálně dvě děti, a to se mi splnilo.

    1. na komentář reaguje Pentlička — #29
    superkarma: 0 20.07.2015, 14:14:47
  7. [24] Maria28 [*]

    ..no snad jim bratr jednou tu péči oplatí, až oni budou potřebovat...

    superkarma: 0 20.07.2015, 13:37:48
  8. [23] jarka10 [*]

    Toto je opravdu případ, kde jsou si prarodiče všeho vědomi a asi nezbývá rodičům, než lásku a náklonnost vynahrazovat dětem sami. A až budou starší, tak jim to vysvětlit, že chyba není v nich.

    U nás je to zase tak, že prarodiče asi milují svá vnoučata stejně, jen se sami nedočkali dcery a manželův bratr má hned dvě dcery. My máme dva kluky. Takže zejména tchán se chová jinak k vnučkám, než k vnoučkům. Sice se jim taky věnuje, ale i způsob, jak s nimi mluví je prostě jiný. Navíc manželův bratr bydlí ve stejném domě s manželovými rodiči, takže o frekvenci hlídání ani nemluvímSml16 Možná je to ale dáno i drzostí zúčastněných, někdo dvakrát přemýšlí, zda dítě na hlídání dát někdo to bere automaticky....

    Přeji všem, kteří tento postoj zažili, ať už jako děti nebo jako vnuci, aby situaci dobře ustáli a hlavně, aby se měli rádi:)

    superkarma: 0 20.07.2015, 13:30:26
  9. [22] mařinka [*]

    Mezi mými známými je pár lidí, kteří si tímto prošli. A není to o závisti, pseudokřivdách a podobně. Nevím, jaká je situace Dany, ale co vidím u známých, je fakt hnus. Rodiče ani ve chvíli, kdy jeden potomek řeší existenciální problémy své rodiny kvůli ztrátě zaměstnání a prosí o pomoc, o půjčku, nedají ani korunu, ale druhému dítěti a jeho rodině v tu samou chvíli zaplatí drahou dovolenou. Bohužel jsou rodiče, kteří jedno dítě rozmazlují a druhému nepomohou, ani když je druhé dítě v totálních s*ačkách a pomoc nutně potřebuje a říká si o ni.

    Nejde nic jiného, než se na rodiče vykašlat. Oni se nezmění, vždy budou jedno dítě upřednostňovat a nikdy si svou nespravedlnost neuvědomí. Dana by si to měla v sobě co nejdřív vyřešit, nebo se od rodičů odstřihnout, pokud nelze jinak.

    superkarma: 0 20.07.2015, 13:29:19
  10. [21] free [*]

    Moji rodiče měli a mají radši zase mně a protože je brácha o hodně starší a vlastně jsem ho vychovávala, trpím tím víc já a vadí mi to.

    superkarma: 0 20.07.2015, 13:24:23
  11. avatar
    [20] risina [*]

    Mickey Mouse — #19 Howgh! Sml22Sml67Sml59

    superkarma: 0 20.07.2015, 13:22:18
  12. avatar
    [19] Mickey Mouse [*]

    Ty jo, to jsou teda starosti! Sml23Sml80

    Jsem nejstarší ze šesti dětí. Vlastně ty nejmladší sourozence jsem už vychovával možná víc než naši rodiče. Jasně, když mi bylo -náct, tak jsem taky řešil "křivdy".

    Ale je to úplně jednoduché. Každé dítě je jiné, a proto se k němu i rodiče musí chovat jinak. Také každé vnouče je jiné a žije v jiných podmínkách. Takže by bylo velmi nespravedlivé, kdyby se rodiče ke všem svým dětem a vnoučatům chovali stejně!

    Myslím, že to Dana řeší hloupě a svým vlastním dětem tu závist vkládá do hlav sama. Dana by měla žít sama za sebe a neměřit se pořád s bratrem. Měla by přestat stále sledovat rodiče a hledat za vším "nespravedlnost". Sama sobě a svým dětem tak kazí život.

    1. na komentář reaguje risina — #20
    superkarma: 4 20.07.2015, 13:18:50
  13. avatar
    [18] risina [*]

    Pentlička — #14 Leena — #17 My se zrovna tuhle bavily s dcerou, jak je fajn mít sourozence Sml22Sml22Sml22.

    superkarma: 1 20.07.2015, 12:36:46
  14. [17] Leena [*]

    Pentlička — #14 Já zase naopak řikám, že to, že mi naši pořídili sourozence, bylo to nejlepší, co pro mě v životě udělali Sml67

    1. na komentář reaguje risina — #18
    superkarma: 3 20.07.2015, 12:08:16
  15. [16] Leena [*]

    něco ti řeknu: NIKDY se to nezmění.

    Můžeš se na to vyprdnout a nebo se tim trápit.

    Jeden náš příbuznej tim taky strašně trpěl, vždycky se chtěl rodičům zavděčit a až na starý kolena přišel na to, že to nemá cenu. Kdyby si to uvědomil dřív, mohl si ušetřit třeba 30 let trápení. Jeho rodiče si to stejně asi ani neuvědomovali.

    Je lepší žít si svůj život, prarodiče vídat tak, jak na to máš chuť a přestat zjišťovat, co komu dali.

    Aspoň tvoje děti budou mít zdravější zuby, ne?Sml30

    A vzít si z toho ponaučení pro sebe, u svejch dětí se snažit vychovávat tak, aby ten pocit nespravedlnosti byl co nejměnší.

    superkarma: 1 20.07.2015, 12:06:03
  16. avatar
    [15] phoebe24 [*]

    Přesně tohle jsem zažila z pozice vnučky. Když jsem trochu pobrala rozum, tak mě to bylo líto kvůli mámě a mámě to bylo zase líto kvůli mě. Její rodiče mě fakt museli mít míń rádi jak bratrance a jeho mámu evidentně upřednostňovali před mojí. Kdo to nezažil - nepochopí. A o peníze rozhodně v první řadě nešlo.Sml80 Nakonec co babička zasela, to sklidila. Vděku a péče se od bratránka nikdy nedočkala a mě byla nakonec lhostejná tak, jako já jí.

    superkarma: 0 20.07.2015, 12:00:00
  17. avatar
    [14] Pentlička [*]

    Jsem jedináček a nikdy jsem toho nelitovala.

    1. na komentář reaguje Leena — #17
    2. na komentář reaguje risina — #18
    3. na komentář reaguje gerda — #25
    superkarma: 0 20.07.2015, 10:55:04
  18. [13] hanula68 [*]

    Žasnu nad tou sebelítostí. Doporučuji mít se ráda. Proč dál předávat nenávist a frustraci na děti. Jsem ráda, že jsem toto nikdy neřešila a neměla potřebu vyčítat. Vše je tak jak má být. Co vydáš - to dostaneš. Beru si z chyb ponaučení. Nevzpomínám si, že bych dětem říkala ten bratránek dostal to a ten ono. Je to a bylo to věcí rodičů, co komu dali. Byl to zrovna jejich momentální pohled na věc a situaci. Rodiče se mají starat o své děti a ne měřit, co komu dají prarodiče. Co svým dětem předáte, tak budou třeba jednou ony měřit vám. Sml80Sml79

    1. na komentář reaguje Lídy — #35
    superkarma: 0 20.07.2015, 10:44:31
  19. [12] Rikina [*]

    risina — #11 To bylo asi u nás podobné - já byla ta nemazlivá, a ségra naopak tulič. Sml57

    Třeba spoření jsme měly od rodičů taky založené obě a se stejnými částkami, a dárky k vánoců a tak, to bylo vždycky taky spravedlivě, no a bonbóny jsme si fakt nepočítaly, jestli nemá některá víc. Sml80

    superkarma: 0 20.07.2015, 10:40:52
  20. avatar
    [11] risina [*]

    U nás je to podobné v tom smyslu, že moje starší sestra si vždy myslela, že naši mají radši mě - jenže mamka říká, že ségra byla odmala "nemazlivá", zatímco já byla takový těn lísavý sprateček, který se ke každému rád tulil Sml30. No a tu zodpovědnost za společné průšvihy asi do mých 8-10 taky nesla spíš ona, pak s eto srovnalo

    Ohledne toho, co nám a našim dětem naši dávali (a mamka dodnes dává), panovala úzkostlivá spravedlnost. Např. taťka postavil postupně dva družstevní byty, větší dostala ségra, menší já a ségra mi vyplatila polovinu rozdílu v ceně. Vnoučata dostávají stejně za maturitu, bakalářské a magisterské studium atd.

    1. na komentář reaguje Rikina — #12
    superkarma: 1 20.07.2015, 10:22:11
  21. avatar
    [10] dzeja [*]

    Vím jak se cítí, sama jsem to zažila na vlastní kůži.

    superkarma: 0 20.07.2015, 09:54:46
  22. [9] Keltka [*]

    rendvo — #6 Máš pravdu, souhlasím. Navíc někdy to bývá tak, že starší sourozenec dostane víc, než ten mladší (od malička)

    superkarma: 0 20.07.2015, 09:29:20
  23. [8] bobani [*]

    Vidím , že ve všech rodinách je to podobné . Jsem nejstarší ze 4 sourozenců , a zabývat se tím , že někomu naši stranili více ( a to určitě ano ), na to je život příliš krátký . Se svými sourozenci máme výborný vztah , bavíme se o dětství a mládí a vždycky se všem těm " protekcím " upřímně zasmějeme Sml30

    superkarma: 1 20.07.2015, 08:53:28
  24. [7] cilani [*]

    Dětem člověk vysvětlí leccos, když chce a nehledá křivdu ve všem.. Dana by měla dělat hlavně něco se sebou, jinak děti naučí být závistivými..

    superkarma: 0 20.07.2015, 07:58:44
  25. avatar
    [6] rendvo [*]

    Nikdy jsem neposuzovala zda naši dali neteři či mému synovi dražší věc,nebo zda dali sestře víc jak mě. Když tenkrát sestra začla bydlet sama tak jí naši pomohli s výbavou bytu a ani mě nenapadlo žárlit že by jí měli radši než mě.Nebo jí dokonce závidět ten majetek.Myslím že by měla začít hlavně Dana dělat něco se sebou.

    1. na komentář reaguje Keltka — #9
    superkarma: 2 20.07.2015, 07:34:41
  26. [5] iřka [*]

    V tomto jsem obdivovala manželovu rodinu.Byli čtyři sourozenci,nikdy jsem tam nepoznala závist. A nedávala babička všem stejně.

    superkarma: 1 20.07.2015, 07:33:33
  27. [4] Rikina [*]

    Jinak já jsem taky byla přesvědčená, že rodiče mají radši mladší ségru. Že jí toho vždycky víc dovolili a za její průšvihy činili zodpovědnou mě, neb jsem ta starší, co má mít rozum a ohlídat to. A že na světě nejni žádná spravedlnost. Jenže to mi bylo 14 let. Sml57 Pak mě to postupně přešlo, a zejména poté, co jsem měla už vlastní děti, tak mi už bylo jasné, že rodiče nás měli rádi obě, ale každou trošku jinak, ono to ani jinak nejde, každý člověk je prostě jiný, nejde lásku nějak objektivně změřit a pak ji dávkovat absolutně stejně.

    superkarma: 2 20.07.2015, 07:30:58
  28. [3] Rikina [*]

    ... a kdyby rodiče jejím dětem kupovali taky ty hory sladkostí, tak zas paní bude mít řeči, že jí kazí výchovu, učí děti jíst nezdravé věci a že dětičky pak budou tlusté a mít zkažené zuby. Sml57 Někdo prostě není spokojený nikdy. Sml80

    superkarma: 1 20.07.2015, 07:26:15
  29. avatar
    [2] gerda [*]

    Je to nespravedlnost, ale nic s tím nenaděláš. Vykašli se na to. Četla jsem takový příměr: představ si, že každá taková nepříjemnost (nejen s rodiči) je shnilý brambor. Na zádech máš ranec a hážeš do něj bramboru za bramborou, schraňuješ je. Pořád se s tím taháš, břemeno těžkne a nepříjemně zavání. Nosíš to nepřetržitě. Nebylo by lepší shodit to z ramen a osvobodit se? Oni se nezmění, musíš se změnit ty.Sml58

    superkarma: 4 20.07.2015, 06:54:29
  30. avatar
    [1] renda4141 [*]

    To je u nás taky Sml16. Mladší sestra dodnes vyčítá mamce, že mě vždy měla radši. Přitom je to nesmysl. Vůbec jí nedochází, že na rozdíl ode mne měla hodně divokou pubertu, takže mamce dalo hodně práce ji nějak ukočírovat. Já vím že nás vždy měla a má ráda obě dvě. Tím jsem si naprosto jistá Sml16

    superkarma: 0 20.07.2015, 05:52:25

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme