Bulvár

Rodič. Co tím slovem vlastně myslíme?


Monika Nesvadbová ve svých devatenácti letech zjistila, že jejím biologickým otcem je někdo zcela jiný než muž, který ji vychovával.

Dle zákona může být muž zbaven otcovství do šesti měsíců ode dne, kdy se dítě narodilo.
V případě Karla Nesvadby ale soud udělal výjimku a otcovství jej zbavil až rok poté, co jeho dcera dosáhla plnoletosti.

Celá záležitost začala v momentě, kdy Monika objevila u babičky kompromitující dopisy, které dokládaly mimomanželský vztah její matky. Monika si nejprve toto šokující zjištění nechávala pro sebe, po třech letech ale tíhu tajemství již neunesla a svěřila se otci. Ten dal podnět k testům DNA, které vyloučily možnost, že by byl Moničiným otcem.

Karel Nesvadba se ale o vyloučení otcovství pokoušel u soudu neúspěšně. Až poté, co Monika opakovaně požádala Nejvyšší státní zastupitelství, aby byla podána žaloba, jí bylo vyhověno.

Mezitím ale Monika změnila svůj názor a dožadovala se stažení žaloby. Tvrdila, že byla k tomuto kroku přinucena otcem. Rozjetý vlak už ale nebylo možné zastavit a proces pokračoval dále. Monika nakonec potvrdila, že si přeje, aby se soud celou záležitostí zabýval a vynesl konečný rozsudek.

Rozhodující v tomto případě nebyly testy DNA, ale otázka, zda je zrušení otcovství v zájmu dítěte. 

Jak děti přijímají nevěru svých rodičů? Dokáží se s ní nějakým způsobem vyrovnat, racionálně si ji odůvodnit, pochopit ji a přijmout? Nebo budou nevěrného rodiče už vždy jen odsuzovat?

Zdroj: novinky.cz

Co vlastně myslíme slovem „rodič"? (Komentář odborníka)

Jak velký může být šok pro dívku, která zjistí, že tatínkem je vlastně někdo úplně jiný?

Podle studie britských lékařů by při genetických testech otcovství byla zklamána až čtvrtina mužů. Údajně 25 procent mužů totiž vychovává nevědomky dítě jiného muže.

Jsou testy DNA, umožňující potvrdit nebo vyloučit otcovství, prokletím, anebo zázrakem, na který čekal nejeden paranoidní muž? Nebylo pro muže lepší, když si mohli být jisti tím, že děti, které vychovávají, jsou opravdu jejich, namísto toho, aby se i po letech trápili nejistotou a pochybami, zda nevyužít možnost zjistit pravdu, ať už je jakkoli tvrdá?

Považuji za důležité nejprve si ujasnit, co vlastně myslíme slovem „rodič“. Většinou je tímto slůvkem myšlen biologický otec či matka dítěte, ale otázkou je, zda to je skutečně to nejdůležitější, či dokonce jediné podstatné. Protože do pojetí rodič – dítě patří zcela jednoznačně také vztah, jaký mezi sebou tito dva lidé mají, jaké k sobě chovají city, jak spolu vycházejí. Většina rodičů do svých dětí investuje spoustu času, energie, učí je, předává jim své hodnoty, pomáhá jim zacházet s vnějším světem, podporuje je atd., tyto všechny a mnohé další charakteristiky bezesporu k funkci rodičů patří. Proto rozhodovat, zda jsem či nejsem otcem dítěte pouze na základě biologického testu DNA, považuji za neadekvátně redukující.

Samozřejmě zjištění, že můj otec není můj biologický otec (má dcera není má biologická dcera) s sebou jistě šok nese, a ne malý. Otázkou je, co všechno doopravdy je ale najednou jinak – a možná je toho méně, než se zdá. Jak jsem již zmínila, dceru nedělá dcerou pouze genetická výbava, ale vztah, který spolu mají, to, co spolu prožili, předali si, o co se obohatili… vždyť to už jim nikdo nevezme! Mně by spíš zajímalo, jaké důvody je vedou k tomu, že se toho chtějí najednou vzdát. Stejně oba prošli vzájemným ovlivněním, dcera převzala od otce spoustu hodnot, otec na základě jejího vlivu jistě také do jisté míry změnil svůj pohled na svět… proč to najednou všechno vyhazovat?

Tím samozřejmě nechci říct, že biologické rodičovství nemá hodnotu a je to zbytečnost. Svými geny předáváme svým dětem naši minulost. Nejen naši, ale dědictví celého našeho rodu, všech předešlých generací, které zápasily o přežití a dokázaly to. A na svých dětech můžeme vidět, jak se vzorce, které se v naší rodině předávají, vyvíjejí dál. Ukážou nám, jaká je jejich adaptabilita v budoucnosti, svým způsobem nám mohou ukázat, kam povedou kroky, které děláme my. Byli jste někdy svědky situací, kdy se rodič rozčiloval na své dítě a Vám bylo zcela zřejmé, že ho vlastně štve něco, co dělá on sám? Jen to dítě to jaksi „vylepšilo“… Jak probíhá evoluce, která se neustále snaží o zdokonalování, tak tento proces je do jisté míry patrný i mezi rodiči a jejich dětmi. Děti vylepšují to, co jim rodiče předali. Někdy v pozitivním, jindy v negativním slova smyslu - záleží na úhlu pohledu.

Takže i tady, jako všude, platí pravidlo zlaté střední cesty – vzít v potaz všechny faktory. Pravděpodobně jinak bude se situací zacházet muž, který má malinké dítě, se ženou se rozchází (a navíc konfliktním způsobem) a z kontaktu s dítětem by mu zůstala pouze vyživovací povinnost. A jiná situace nastane u otce, který s dětmi žije mnoho let a mají fungující vztah. S testy DNA je to jako s každým nástrojem. Může přinést užitek, pokud je vhodně použit. Já osobně si myslím, že než se muž pustí do ověřování, měl by si ujasnit, k čemu tu informaci vlastně chce vědět a co podnikne, až ji dostane.

A ještě k těm 25 procentům mužů, kteří vychovávají dítě jiného muže: Nedalo by se na to podívat také tak, že 25 procentům mužů se o jejich dítě stará někdo jiný? Jinými slovy – nejsem si jist, zda dítě, které vychovávám, je moje, ale jsem si jist, že nemám někde své dítě, o které se teď stará jiný muž?

Autor komentáře: Mgr. Katarína Filasová

Článek připravilo www.sexualne.cz

 

   
03.06.2008 - Společnost - autor: Pavel Miškovský

Komentáře:

  1. [32] Bretule [*]

    Pokud tě to doopravdy vážně zajímá a nejde ti jenom o získání jakýchsi bulvárních údajů, který by jsi potom tomu chudákovi mohla v pubertě omlacovat o hlavu, tak je možný nechat udělat rozbor dna a z toho zjistit, jakou má dítě genetickou zátěž co se týče zdravotního stavu. Odkaz je www.genscan.com

    superkarma: 0 27.06.2008, 14:16:21
  2. [31] VěraF [*]

    No, oni jdou do adopcí často děti u kterých se neví, kdo vlastně byli jejich rodiče (třeba děti prostitutek). Ale určitě by bylo dobrý, kdyby si o nich věděla co nejvíc. A to nejenom o tom, jaký nemoce si přinášejí po rodičích, ale taky co nejvíc o jejich povaze.

    superkarma: 0 26.06.2008, 21:43:12
  3. [30] Jana Šimečková [*]

    mě by zajímalo jestli je možný u adoptovaných dětí zjistit kvůli genetickýmu zatížení jaký měli jejich rodiče nemoce.

    superkarma: 0 26.06.2008, 20:10:33
  4. avatar
    [29] OlgaMarie [*]

    gentiana: Já jen chtěla říct, že víc škody nadělají ti, kteří s dítětem manipulují. Kdybych měla tátu ráda, tak je mi šumafuk, zda je biologický nebo ten pán, co prděl ráno na záchodě. Ale byla bych asi rozčarovaná z mámy. Nevím, nestalo se mi to. Já jenom říkám, zaplaťpánbů, že se nikdo z rodiny nezapletl s bolševiky a naučili mě úctě, hrdosti, čestnosti a schopnosti se případně i omluvit.

    superkarma: 0 03.06.2008, 16:56:27
  5. [28] Rikina [*]

    No a k čemu to bylo devatenáctileté Monice Nesvadbové, že soud rozhodl něco, co už stejně dávno věděla? Nebylo to tak trochu zbytečné jednání? Ony mají soudy málo práce, nebo co? Tak teď to má na papíře, a do smrti s tím bude prudit rodiče, že se jako nezachovali, nebo jaký to má smysl?

    superkarma: 0 03.06.2008, 16:35:24
  6. [27] gentiana [*]

    OlgaMarie: Moje babička taky byla kádrovačka. Naštěstí mě nevychovávala. Nejvíc vychovala mého strýce (otec se moc nenechal a v šestnácti už byl na kolejích a žil si po svým) a strýc je vůl. Aspoň to tvrdí táta, který řeší jeho průsery.

    superkarma: 0 03.06.2008, 16:31:08
  7. [26] a.... [*]

    Luciš: Ty budeš mít asi nějakej komplikovanej vztah no jen abys ho zvládala s přehledem

    superkarma: 0 03.06.2008, 15:22:09
  8. avatar
    [24] Luciš [*]

    Já ho už dávno neberu vážně, to by k tomu početí ani nedošlo za půl roku budu referovat

    superkarma: 0 03.06.2008, 15:09:58
  9. avatar
    [23] Suzanne [*]

    Luciš: nakopalas mu prdel, doufám

    superkarma: 0 03.06.2008, 15:09:16
  10. [22] a.... [*]

    Luciš: Co takhle "ftipálka" dát utratit? Svoji biologickou roli odvedl, tak co s ním? Pro holky by bylo něco takovýho jen přítěží.

    superkarma: 0 03.06.2008, 14:55:57
  11. avatar
    [20] Meander [*]

    Ta poslední věta je moc
    Luciš: A to mělo být vtipné?

    superkarma: 0 03.06.2008, 14:26:39
  12. avatar
    [19] Luciš [*]

    Já se nedávno dověděla, že když to naše dítě bude holka, dá nás její otec už na sále k adopci

    superkarma: 0 03.06.2008, 14:03:01
  13. avatar
    [18] Suzanne [*]

    Suzanne: číslu 15 - myslím. S číslem 16 naprosto souhlasím. To vysoké procento je z těch testovaných.

    superkarma: 0 03.06.2008, 13:10:23
  14. avatar
    [17] Suzanne [*]

    sahleb: tak tomu nerozumím už vůbec

    superkarma: 0 03.06.2008, 13:09:02
  15. [16] sahleb [*]

    a s tema 24% je to taky blbost. Seriozni odhad je tak 4%.
    Tech 25% maximalne, je jen 25% z tech testovanych. Zde je nutno rozlisovat.
    To ma daleko k pravde jako , ze podle statistiky je kazdy ctrty clovek cinan. Tady se zrovna zadny nevyskytuje.

    superkarma: 0 03.06.2008, 13:07:22
  16. [15] sahleb [*]

    CHyba v textu:

    Dle zákona může být muž zbaven otcovství do šesti měsíců ode dne, kdy se dítě narodilo.......

    ne od chvile, ze se narodilo, ALE od chvile, kdyz se dozvi, ze se narodilo. To je velky rozdil.

    superkarma: 0 03.06.2008, 13:05:29
  17. avatar
    [14] OlgaMarie [*]

    ToraToraTora: Jasně, víc škody nadělá, když biologičtí rodiče šoupli děcko na výchovu k babičce, která dělala kádrovačku. To se z toho nevzpamatuje do smrti a ani nepozná, jak ho to ovlivnilo.

    superkarma: 0 03.06.2008, 12:38:52
  18. avatar
    [13] Heather [*]

    1. Pokud bych byla ženskou, která si dítě užene s jiným, netahala bych svého manžela 20 let za nos, ale vyklopila bych to hned, ať s tím naloží, jak myslí, musela bych nést následky. Ale celej život mu to zatloukat, na to bych neměla žaludek.
    2. Pokud bych teď zjistila, že můj táta není můj biologický otec, nic by se nezměnilo. Svého skutečného bych znát nechtěla, prostě by mě to nezajímalo. Pro mě je můj otec jen jeden. Tohle bych neřešila, co na tom, že nemám jeho geny...

    superkarma: 0 03.06.2008, 12:18:56
  19. avatar
    [12] ToraToraTora [*]

    Nevidím smyslu, když někdo po tolika letech chce mazat minulost a hrát si s DNA. To si jako nechá od soudu určit, že tenhle chlápek, který ji 15 let miloval, vychovával a učil je cizí hovado a ona se na něj už ani napodívá, protože její matka kdysi ujela a biologický otec o tom třeba ani neví, že má dítě.....

    superkarma: 0 03.06.2008, 12:16:28
  20. avatar
    [11] závislá na čokoládě [*]

    Připadne mi to postavené na hlavu. Pokud je to můj otec a ne třeba biologický, vychoval mě, tak se ho přece nezřeknu a chlapa, který a mě nestál nebo nevěděl budu najednou volat táto? Heslo zatloukat, zatloukat je v téhle situaci to pravé

    superkarma: 0 03.06.2008, 12:14:44
  21. avatar
    [10] ToraToraTora [*]

    Dante Alighieri: Vichr z hor

    superkarma: 0 03.06.2008, 12:12:07
  22. avatar
    [9] Dante Alighieri [*]

    No jasně, souhlas... Kdybych se teď dozvěděla, že můj táta není můj, mnoho by se pro mě nezměnilo. Pořád bych ho brala jako tátu a ten "pravý" by mě nezajímal jako to bývá ve všech telenovelách, že sirotek hledá svou matku, otce, babičku a jednoho dne zjistí, že jeho bratr je vlastně jeho děda.

    superkarma: 0 03.06.2008, 12:07:22
  23. [8] tornado-lou [*]

    mne pripada cele urcovani otcovstvi jako saskarna. otec muze byt zbaven otcovstvi do sesti mesicu po narozeni? proc zrovna do sesti, kde je jaka logika? kdyz otce umime urcit nebo vyloucit prakticky stoprocentne kdykoliv. stejne jako kdyz se narodi dite rozvedene tesne po rozvodu oznacovat automaticky za otce byvalyho manzela. a kdyz se hodinu pred porodem vda, tak to bude novy manzel, i kdyz ten to taky byt nemusi.
    zni to zmatene, ale chci tim rict, ze zakony by mely jakymsi zpusobem reflektovat nove vedecke poznatky. umet delat testy DNA, kdyz jejich vysedky zakon prakticky nebere v potaz (nebo jen velmi obtizne) je k nicemu.

    superkarma: 0 03.06.2008, 11:48:21
  24. avatar
    [7] OlgaMarie [*]

    Evikus: Jo, kdopak s jistotou může tvrdit, že ten pán, od kterého si včera odsedlo v socce, není právě jeho otec?

    superkarma: 0 03.06.2008, 09:20:18
  25. avatar
    [6] Evikus [*]

    gentiana: Podle mě těm chlapům nejvíc vadí, že jejich žena spala s jiným a dokonce s ním počala dítě. Nic víc v tom není .
    Takže ta ženská by se měla snažit, aby, když už takovou kokotinu udělá, se to ani její manžel, ani "to" dítě, nedozvědělo. Ovšem to nemůže nikdo zaručit (např. když se to zjistí z testů kvůli nějaké nemoci.)

    superkarma: 0 03.06.2008, 09:12:25
  26. avatar
    [5] OlgaMarie [*]

    gentiana: Než společné-nespolečné geny je horší přečíst si v dospělosti rozusek o rozvodu rodičů. To máš pak chuť nakopat do -ele oba.

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:59:47
  27. [4] gentiana [*]

    Z článku mi ani po třech přečteních není jasné, jestli byl úředním otcem ten biologický nebo manžel matky, takže se ani nepohádám.
    Nicméně, podle mého skromného názoru se z genů dělá zlaté tele. Nevidím důvod, proč něco nějak řešit a v zájmu věci bych to radši zatloukla, snad teda pokud nejsou rodiče vycmrndlí zrzci a dítě černoušek. Přesně jak říká OlgaMarie - co kdo má z toho, že ve dvaceti smaže celý život, protože tatínek se mnou nemá společné ty malé pokroucené spirálky?

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:52:30
  28. [3] Jovka [*]

    oprava / z deckeho...

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:31:50
  29. [2] Jovka [*]

    ...zalobu jde vzit zpet, ne?
    Podle me spis chlap neusenese, ze neni biologicky, ja rikam,ze otcem je milujici, pecujici otec, ikdyz ze zakona" a biologicky neni...ovsem muzi jsou jesitni.
    Male deti do zpracuji lepe nez dospeli. Dcera se mi jednou optala, zda bych si ji i tak vzala s deckeho domova, kdybych nebyla jeji...

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:31:33
  30. avatar
    [1] OlgaMarie [*]

    Jen mě tak napadlo, co bych z toho měla, kdybych se soudně šla zbavit člověka, ke kterému bych si za 19 let vytvořila silnou citovou vazbu. To bych dostala od soudu papír a přestala bych ho mít ráda jako tátu?
    A víte, že jsou nány, které ve vzteku řeknou před dítětem partnerovi, že dítě stejně není jeho? Před dítětem!

    superkarma: 0 03.06.2008, 08:12:50

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme