Domácnost

Ročně zemře až 50 týraných dětí!


Dnešek je připomínán jako Světový den prevence týrání a zneužívání dětí. V Česku se tímto tragickým tématem každoročně zabývá především Linka bezpečí.

A její pracovníci se o tom skutečně mohou zeširoka rozpovídat. Vždyť měsíčně se na ně telefonicky kvůli týraní či zneužívání obrátí 170 dětí!

Podle odborných odhadů je v České republice týráno až čtyřicet tisíc dětí. A ještě krutější je obsah právy Fondu ohrožených dětí. Ta hovoří o tom, že kolem padesáti dětí ročně u nás na následky týrání a špatného zacházení umírá! Nemusí se přitom jednat pouze o fyzické, ale i duševní týrání, zanedbávání péče… Případy, které se zveřejní, jsou však jen pouhou špičkou ledovce utrpení, jimiž děti mnohdy procházejí.

Také poslední čísla policejních výzkumů naznačují, že ani letošní rok nebude výjimkou. Podle nich bylo od ledna do konce září 2008 spácháno 8556 trestných činů tohoto okruhu.


Na Lince bezpečí více hovorů
Linka bezpečí přijala v roce 2007 celkem 6,8 % hovorů, tedy 2031 hovorů s tématikou CAN (týrání, zneužívání, zanedbávání…). Jedná se přitom o rostoucí trend, v roce 2006  bylo na Lince bezpečí přijato 5,3 % hovorů na téma CAN a v roce 2005 to bylo 4,9 %.

„Syndrom CAN je také jedním z důvodů provádění intervencí u dalších institucí. V roce 2007 byla z tohoto důvodu provedena intervence celkem ve 34 případech, což je téměř polovina ze všech provedených intervencí,“ uvádí Martin Klouda, vedoucí Linky bezpečí.


Formy prevence proti týrání a zneužívání dětí
► Obecně je vhodnou prevencí co největší informovanost, a to ve všech oblastech.
► Dostatečná informovanost o této problematice mezi širokou veřejností.
► Informovanost rodičů.
► Informovanost samotných dětí.
► Práce s rizikovými rodinami.


Ochrana týraných dětí je nedostatečná
V Česku panuje dlouhodobá nespokojenost s ochranou týraných a ohrožených dětí. Vyplývá to z aktuálního online výzkumu společnosti GfK, který uskutečnila letos v září. Více než polovina dotazovaných lidí (54 %) uvedla, že ochrana týraných dětí je u nás nedostatečná.

Každý osmý respondent se již s týraným nebo ohroženým dítětem setkal, ale pouze polovina dospělých, která měla tuto zkušenost, to ohlásila. Důvodem je většinou strach s možných následků (např. pomsty, komplikace při styku s úřady), ale i lhostejnost lidí.

Z výzkumu dále vyplynulo, že by se měly zpřísnit sankce a tresty za týrání dětí a měla by se zlepšit informovanost občanů v této problematice. Pokud by lidé oznamovali týrání dětí, nejvíce by se jich obrátilo na Policii ČR (79 % respondentů), dále pak na sociální úřad 29 % a na Linku bezpečí 6 % (více o výzkumu na www.gfk.cz).

Telefony, e-maily a webové stránky

Linka bezpečí
116 111
Primárně určena dětem a dospívajícím v těžkých životních situacích (nonstop bezplatný provoz z pevné i mobilní sítě)

Linka vzkaz domů
800 111 113 nebo 724 727 777
Zaměřena zejména na děti na útěku z domova či ústavních zařízení (bezplatné volání z pevné sítě)

Rodičovská linka
840 111 234
Pomáhá řešit dospělým výchovné problémy

Linka bezpečí Online – e-mailová poradna
pomoc@linkabezpeci.cz

Chat Linky bezpečí pro děti v nouzi
chat.linkabezpeci.cz

Poradna pro bezpečný internet Internet Helpline
www.internethelpline.cz

Jak si vysvětlujete, že Linka bezpečí eviduje stále větší počet hovorů týraných a zneužívaných dětí?

   
19.11.2008 - Dům a byt - autor: Jan Exner

Komentáře:

  1. [29] Anime Otaku [*]

    Je fakt, že i mě rodiče vychovávali jinak, jinak u nás se nefackovalo, ale plácalo přes zadek, takže z toho nemám následky , ale je fakt, když už sem dostala, tak to bylo hodně zasloužený...

    superkarma: 0 20.11.2008, 08:06:07
  2. avatar
    [28] Kerridaenn [*]

    Altamora: V Britanii se ted hodne resi utyrani 17 mesicniho mimina. Kluka umlatila jeho matka se svym pritelem. Je z toho i celkem velke politicke halo, protoze dite bylo mnohokrat u lekare, nekolikrat i na pohotovosti a nikdo s celym pripadem nic neudelal. To dite je prirovnavano k boxovacimu pytli, radsi jsem ani necetla podrobnosti...

    superkarma: 0 19.11.2008, 22:30:09
  3. [27] mindulinka [*]

    punh: přesně - tchán si nehrál se svými dětmi natož s vnoučaty. Tchyně mu jednou mýho syna chtěla vnutit do ruky a on řekl, že raději bude tahat pytel cementu.
    Jinak mě je šumfak, i když sousedíme, vidím ho 2x do roka - sotva mi odpoví na pozdrav, tak se mu nevnucuju. A synovi na rovinu říkám, že děda za to nemůže, že je jinej.
    Naštěstí je na manželovi vidět, že mu to asi chybělo a synovi se věnuje jak jen může - prostě úplný opak tchána - naštěstí.

    superkarma: 0 19.11.2008, 20:14:20
  4. avatar
    [26] punh [*]

    mindulinka: hm, tak to ti tchána nezávidím (no, mně ho určitě taky nikdo nezáviděl) . Horší je, že se některý vlastnosti dědí a hůř se to koriguje. Já jsem se taky snažila manžela přesvědčit, že je lepší, aby byl laskavý a milující táta než protivnej fotr. Častečně se mi to podařilo. Štvalo mě, že jsem nechtěla dědu před dětma pomlouvat, tak jsem se jim snažila vysvětlit, že je má rád, ale jiný nebude. Skoro nikdy ho neviděly dobře naladěnýho, ani je nepochoval, nehrál si s nima. S tím asi člověk nic nenadělá.

    superkarma: 0 19.11.2008, 17:47:03
  5. [25] Leonika [*]

    Pokud bylo dite v detsvi tyrano a zneuzivano je velka pravdepodobnost, ze tento model pouzije take v dospelosti.

    superkarma: 0 19.11.2008, 16:54:12
  6. [24] Leonika [*]

    Je velky rozdil mezi pohlavkem, par na zadek a skutecnym tyranim ditete. A jak spravne rozpoznat tuto hranici? Take neni snadne tyranemu diteti pomoci. Podle me, nase zakony maji hodne co dohanet.

    superkarma: 0 19.11.2008, 16:49:22
  7. [23] mindulinka [*]

    femme:
    punh: přesně takovýhle ho mám tchána a to ještě říká, že pohlavek je výchovné selhání rodičů. Manžela nepochválil a nikdy za nic nepochválí - jen kritizuje. A když už manžel opravdu, ale opravdu udělá něco, co by za pochvalu stálo - tak od něj raději s mlčením odejde.
    Syn taky chodí za tátou a ukazuje mu jak se mu povedl obrázek apod. a já musím mužovi připomínat, aby ho pochválil - prostě ho to musím naučit, když to nezná z domova. Naštěstí už si na to zvyká a chválí i bez mojí připomínky.

    superkarma: 0 19.11.2008, 16:36:19
  8. avatar
    [22] punh [*]

    Altamora: máš pravdu, že nás moc nechválili. Můj manžel tohle uplatňoval i při výchově našich dětí. Když jsem mu řekla, proč je za nic nepochválí, tak odpověděl, že jeho taky nikdo nechválil. Na to jsem mu řekla, že to ještě neznamená, že to bylo správně. Vždyť ta pochvala nic nestojí a dělá s člověkem divy. Myslím, že i dospělý je rád, když mu někdo pochválí jeho práci, natož dítě.

    superkarma: 0 19.11.2008, 15:46:47
  9. avatar
    [21] Meander [*]

    Altamora: Ty vole! To mi hlava nedešifrovala

    superkarma: 0 19.11.2008, 15:41:24
  10. avatar
    [20] femme [*]

    můj názor je ten, že pohlavek ve správný moment, je dobrý výchovný prostředek ovšem hrubé násilí, zvlášť na hodně malých dětech, bych trestala galejemi

    superkarma: 0 19.11.2008, 15:41:18
  11. avatar
    [19] Salazarka Zmijozelová [*]

    Altamora: to jsem četla včera ...děs....absolutně nechápu!!!

    superkarma: 0 19.11.2008, 15:34:37
  12. avatar
    [18] Altamora [*]

    Včera mě dostala tahle zpráva http://www.novinky.cz/clanek/154596-brutalni-vrazda-trilete-holcicky-otrasla-novozelandskym-soudem.html
    Moralisté říkají, že u nás za to může totalita a ateismus. Na co to svádějí na Novém Zélandu?

    superkarma: 0 19.11.2008, 15:30:38
  13. avatar
    [17] Meander [*]

    Salazarka Zmijozelová: Nebo jak psala Gal o těch hajzlech, co umučili kočku v mirkovlnce.

    superkarma: 0 19.11.2008, 15:30:24
  14. avatar
    [16] Altamora [*]

    punh: No, naše generace nebyla zrovna přehnaně chválená. Já se vždycky dozvěděla, co jsem udělala špatně nebo vůbec, co bylo dobré, nestálo za zmínku. Ale před svými kamarádkami a sousedkami se mnou maminka chlubila . Holt jiná generace, je taky moc nerozmazlovali.

    superkarma: 0 19.11.2008, 15:27:45
  15. avatar
    [15] Salazarka Zmijozelová [*]

    Meander: fuj! sem si vzpomněla jak ty dva haranti umlátili někdy v létě koťátko motykou....sráčové! vymlátit z nich duši a ať si pak volaj na linku bezpečí!

    superkarma: 0 19.11.2008, 15:26:50
  16. avatar
    [14] punh [*]

    Altamora: taky si myslím, že týrané děti byly i dřív, akorát se o tom nemluvilo, protože se to třeba za týrání nepovažovalo. Jako děcko jsem dostávala výprask, museli jsme docela tvrdě makat, protože jsme měli hospodářství a jsem ráda, že tohle moje děti nemusí. Ani si nepamatuju, kdy jsem jim naposled dala lepáka. Hospodářství taky nemáme, protože se nehodlám uštvat. Ty výprasky se mi hodně nelíbily (většinou za nesplnění povinností), ale časem jsem zjistila, že někde bylo i hůř. V praxi jsem se setkala se skutečným týráním - bití za maličkosti, špatné známky nebo i proto, že rodiče nezvládli, že jejich dítě není "akorát". Můj manžel říkal, že od otce nikdy nedostal pohlavek, ale zato všechno hrozně dlouho vyčítal, vyvolával pocity viny, žádná pochvala. Nesnášela jsem ho jako tchána, protože byl pořád mrzutý, kárající a ironický. Tak co je horší? Nevzpomínám na něj ráda

    superkarma: 0 19.11.2008, 15:22:50
  17. avatar
    [13] Mipe [*]

    gerda: souhlasím

    superkarma: 0 19.11.2008, 15:16:56
  18. avatar
    [12] Midsummer [*]

    Meander: Možná, snad jo.

    superkarma: 0 19.11.2008, 15:04:18
  19. avatar
    [11] Meander [*]

    Midsummer: Když se někde tříská děcko, je mnohem větší pravděpodobnost, že na to někdo upozorní, než když někdo umlátí jednu kočku denně.

    superkarma: 0 19.11.2008, 14:56:14
  20. avatar
    [10] Midsummer [*]

    tyrkys: ani malé dítě ne. Větší už třeba ano (pokud není již absolutně zastrašené), ale malé děcko si neporadí. Navíc většinou vůbec nechápe, že je týrané a že to není v pořádku. A jeho rodiče, byť třeba tyrani jsou pro něj celý jeho svět.

    superkarma: 0 19.11.2008, 14:55:21
  21. avatar
    [8] tyrkys [*]

    Meander: To mě dojímá víc. Kočka si navíc ani nemůže zavolat o pomoc.

    superkarma: 0 19.11.2008, 14:45:16
  22. avatar
    [7] Sirikit [*]

    Altamora: souhlasím. Dříve se pořádný výprask počítal k výchovným metodám a nikoho nenapadlo proti němu protestovat. V padesátých létech jsme ve škole běžně dostávali rákoskou nebo ukazovátkem přes ruce či klofec do hlavy, zato neexistovaly poznámky do žákovské knížky. Také šikany nebylo tolik, aspoň já si žádnou ze školy nepamatuju - pravda, kluci občas pozlobili některou z děvčat, ale zase jsme se my, holky, na ně domluvily a byly oplatky - někdy i tvrdší. Dnes by asi byli páni učitelé a paní učitelky na štíru se zákonem a rodiče vyřizující si s ratolestí nějaký ten prohřešek s páskem v ruce také. O nějakém opravdu velkém týrání jsme se tehdy vůbec nedozvěděli, nejspíš proto, že se spíše tutlalo než zveřejňovalo.

    superkarma: 0 19.11.2008, 14:42:01
  23. avatar
    [6] Meander [*]

    A víte, kolik je ročně utýráno koček?

    superkarma: 0 19.11.2008, 14:40:51
  24. avatar
    [5] Midsummer [*]

    jiti: jenže na tom poli a při práci kolem dobytka makaly i ty děti - společně se svými dospěláky. Všichni se měli co ohánět.

    superkarma: 0 19.11.2008, 14:38:57
  25. avatar
    [4] Altamora [*]

    Myslím, že počet týraných dětí byl vždycky dost vysoký. Teď se o tom víc mluví. Měla jsem souseda, který vždycky v sobotu seřezal svého syna za všechny prohřešky, kterých se kluk během týdne dopustil. A každý týden bylo za co. Kluk se vždy v pátek začal třepat jako ratlík. Ten pán byl jinak hodný a slušný člověk, nepil, nekřičel, neubližoval lidem ani zvířatům, měl jen podivné výchovné metody. I jiní moji kamarádi byli za kdejakou maličkost biti jako žito. Dnes by byli považováni za týrané děti, tenkrát se tomu říkalo tvrdá výchova. Mě osobně víc vadí psychický teror než výjimečná facka ve vzteku.

    superkarma: 0 19.11.2008, 14:05:41
  26. avatar
    [3] Solei [*]

    gerda: já bych řekla, že dnes mají děti výrazně více péče a pozornosti rodičů než kdykoli předtím nehledě na to, že ony samy mají víc volného času.
    Mluví se o dnešním světe plném válek a násilí, přitom nikdy v minulosti nebylo na světě méně válečných konfliktů než teď.
    Řekla bych, že lidé ani jejich postoje se příli nemění, a když tak spíše k lepšímu (ještě nedávno by mentálně postižený člověk byl zavřený, blahoslavený případně upálený).
    Máme pocit horšího světa protože se k nám dostávají informace, které bychom se před sto lety nedozvěděli.

    superkarma: 0 19.11.2008, 14:01:59
  27. avatar
    [2] jiti [*]

    gerda: Myslíš si že kdysi týrání nebylo? Lidi měli mezi prací na poli a dobytkem na děti víc času? Myslím si že za špatné chování rozhodně nemůže společnost ale jedinec sám.

    superkarma: 0 19.11.2008, 13:56:19
  28. avatar
    [1] gerda [*]

    Vysvětluji si to pokračujícím marasmem společnosti, vymizela morálka v klasickém slova smyslu, lidi se ženou za konzumem, rodinné vztahy, pokud ještě vůbec rodina existuje, jsou studené, rodiče uštvaní, děti přetížené nebo naopak přehlížené...za své pohodlí jsme zaplatili tím nejcennějším. Na normální rozhovor nemá nikdo čas, nová generace se bude rodit s mobilem na uchu.

    superkarma: 0 19.11.2008, 13:30:41

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme