Bulvár

Robert Vano: Jsem gay, a co má být?

 

Světově uznávaný módní fotograf Robert Vano. Jeho žáci o něm prohlašují: „Je to mistr všech mistrů.“ Jaký je Robert ve skutečnosti? Poslechněte si jeho letní přání čtenářkám!

Kde na světě se vám nejvíce líbilo?
Mně se líbí vždycky tam, kam přijedu. Když se mi někde nelíbí, tak odejdu. Vracel jsem se ještě do Československa, pak se to rozdělilo, tak jsem zůstal v Praze.

Řekněte mi jednu věc, která vám přirostla v každé zemi k srdci – k čemu byste se vrátil do Ameriky, k čemu na Slovensko, k čemu do Prahy...?

Robert Vano

Narodil se v roce 1948 v Nových Zámcích, v tehdejším Československu, jeho rodina však pocházela z Maďarska. Otec byl elektrikář a matka v domácnosti, Robert má dva sourozence – sestru a bratra. Je svobodný, nejen proto, že je homosexuál – o registrovaném partnerství s úsměvem říká: „Já se nemám s kým registrovat, ani s nikým dlouho v jedné domácnosti nevydržím – to by musel být ohromně velký dům, abychom se potkávali jen občas. Až nebudu moct fotit, pořídím si pejska.“

Robert je jedním z předních světových módních fotografů. V roce 1967, krátce po maturitě, utekl před komunisty do Ameriky, kde se uchytil nejprve jako maskér a později si vybudoval kariéru fotografa. Nyní žije již osmnáct let v Praze.

Během své profesní kariéry spolupracoval s věhlasnými fotografy (Horst P. Horst, Glaviano, Malerbi) i modelkami. Fotil pro takové časopisy, jakými jsou Elle, Vogue, Bazaar, Dona... Prošel si New Yorkem, Paříží, Milánem... Uspořádal nespočet výstav... Sám o sobě tvrdí, že se necítí ani jako Slovák nebo Maďar, kam by směřovaly jeho kořeny, ani jako Američan, a ani jako Čech. Sám říká: „Když se večer modlím, modlím se Maďarsky, mám americké občanství, a když čtu, tak anglicky. Ale teď mluvím nejvíc česky – vždycky se snažím naučit jazyk země, ve které žiji, ale že bych cítil příslušnost k nějakému národu, to ne. Ale nejdéle jsem žil v Americe, třicet let.“

Fotograf Tomáš Ďurňák o něm nedávno prohlásil: „Robert je nejlepší učitel – je to mistr všech mistrů.“

Robert Vano v Praze pracoval nejprve jako umělecký šéf časopisu Elle, nyní zastává stejnou pozici v agentuře Czechoslovak models.

Jak Robert fotí?

Možná se zrovna koukáte na fotku Roberta Vana a nevíte o tom – tady je pár ukázek z jeho tvorby, více naleznete na Robertových stránkách www.robertvano.com.

Na Slovensku už nikoho nemám, rodiče umřeli, takže tam bych se nevrátil. A nemám tam ani dobré vzpomínky, na Slovensku jsme po válce nic neměli.

Jinak si myslím, že nejsou lepší nebo horší místa, každé je jiné.

V Americe jsou lepší vztahy v práci.

Tady je to zase lepší v tom, že lidé mají více času. Můžete si dojít na kafe a s někým si popovídat. V Americe stojí každá minuta třicet dolarů, a když chcete bydlet v New Yorku na Manhattanu, musíte mít peníze.

Kdy Američani odpočívají?
Oni si mohou vzít dovolenou, ale není placená, nebo maximálně čtrnáct dní, takže Američani, kteří chtějí žít ve velkých městech a v dění, moc neodpočívají.

Fotíte krásné mužské akty, fotíte modelky, fotíte krajinu, zátiší – co fotíte nejraději?
Nejraději? Ono vlastně ani nejde tak o to, co fotím, ale kdy – nejraději fotím sám pro sebe, když mi do toho nikdo nemluví. Jenže já nejsem tak bohatý, abych si mohl dovolit nepracovat. Rád fotím kluky, ale to málokdo chce. Do časopisů chtějí jen holky, většinou žádnou krajinku nebo kluky. Proto třeba nejezdím k moři, protože většina práce, kterou fotím, se fotí u moře. U moře si neodpočinu.

Rád si dělám svůj papír, patlám na to štětcem želatinu... To už dneska skoro nikdo nedělá – co může být lepší fotka, než když je udělaná v platině nebo ve zlatě? To ale dělám pro sebe, to nikdo nechce.

Tíhnul jste k focení odmalička?
Táta si myslel, že bych měl být elektrikář nebo truhlář. Fotí přece každý. Já svůj první foťák dostal v deseti letech, ale nemyslel jsem si, že se stanu fotografem. Nenapadlo mě, že bych se tím mohl uživit. To až v Americe jsem zjistil, že budu mít život takový, jaký si ho udělám.

Bylo těžké prosadit se v Americe jako fotograf?
To už těžké nebylo, stal jsem se fotografem asi v pětatřiceti a už jsem znal cestu, jak to udělat. Obešel jsem několik lidí s tisíci fotkami, které jsem si už patnáct let fotil při líčení modelek jako takový svůj archiv. Měl jsem Cindy Crawford, Naomi Campbell, to už je potom snadné získat místo fotografa.

Přesto, je v Americe hledání práce jiné?
Tam je na všechno knížka. Na to, jak zhubnout sto kilo za večer, i na to, jak si sehnat práci fotografa. Tam jsem se dozvěděl, že musím zavolat sto firmám, a tři se ozvou zpátky. Když jsem šel za prvním člověkem, bylo to těžké, když jsem šel za desátým, zvládl jsem to snadno – je to jako přejít most, poprvé se taky člověk bojí, ale pak už mu to ani nepřijde.

Měl jste trému před uveřejněním první své fotky?
Ne, spíš jsem se nemohl dočkat. Trochu strach tam byl, protože v Americe to nikdy nefotíte sám, takže je stále možné, že si nakonec vyberou fotky někoho jiného. Když vyšla první, měl jsem velkou radost.

Komu fandíte v americké prezidentské volbě?
Fandím, nefandím... No, myslím, že to Obama nevyhraje. Je černý a muslim, viceprezidentem by byla žena – to asi v Americe neprojde. Tři takovéhle věci najednou v Americe neprojdou. Když ho zvolí, můžou ho zastřelit, jako zastřelili Kennedyho, protože byl katolík. Tam jste sice rovnoprávný, všechno je super, super, ale fungují i ty nenapsané věci... když zabije běloch, dostane pět let, protože má peníze na právníka, když zabije černoch, dostane elektrické křeslo.

Jak přijímáte, když se někomu vaše fotky nelíbí?
Když člověk dlouho žije v Americe a dělá s lidmi, kteří něco znamenají, třeba pan Horst nebo paní Chanel. Znal jsem se s Andy Warholem, Salvatorem Dalím... a vůbec s různými lidmi. Když pak přijdete sem a nějaká prsatá blondýna z Kladna vám řekne, že se jí to nelíbí, tak já jí klidně řeknu, že je kráva. Co ona může vědět? Člověk se s tím ale musí nějak vypořádat, protože pak by byl naštvaný na sebe. Když mi v Americe neuveřejnili fotku, tak to bylo horší. Ale když už se jednou proslavíte, tak vás nenechají krachnout. Když vám řekne pan Avedon, že se mu ta fotka nelíbí, tak vás to trápí, když vám to řekne nějaká Katka z Košic, tak si řeknete, že je blbá.

Jaké fotky se nelíbí vám?
Nelíbí se mi barevné fotky, většinou ani ty, co jsem fotil sám.

Na co Robert Vano kouká z okna svého atelieru?

Přátelíte se s modelkami?
Ne, máme jen pracovní vztah. To ani nechcete, když máte od rána do večera plnou hlavu modelek a jiných lidí, tak pak chcete vidět někoho, kdo opravuje střechy, a ne lidi z branže. Já jsem nejraději sám. Já chci vidět jiné věci, koně, přírodu, ale ne lidi – lidi vidím pořád.

Mohu intimnější otázku?
Ptejte se.

O vás se ví, že jste homosexuál,  kdy jste to v sobě objevil?
Já jsem k tomu nedospěl. Jinak slovo homosexuál je takové zlé, já to takhle necítím, jako že ráno vstanu a vím, že jsem na holky, na kluky nebo na pejsky. Když se lidé ptají, tak řeknu, že jsem homosexuál, protože se to tím vyřeší, ale necítím to tak. Někdo mě takhle označil, ale já to nepovažuji za nic nenormálního. V Americe se o tom nemluví, je to normální, že jste gay, takže jsem nikdy žádné trauma neměl. Asi bych mohl mít problémy v práci, kdybych se chtěl stát pilotem nebo třeba prezidentem, ale jako fotograf...

Nesetkal jste se s nějakou nenávistí?
Lidé vám to neřeknou. S kamarády slyšíte, když pomlouvají někoho jiného. Možná bych se to mohl dozvědět na internetových fórech, ale já je nečtu. Když dělám výstavu, půlce lidí se líbí, půlce třeba ne. Ti, kterým se nelíbí, třeba někde řeknou: „Jé, to je takovej buzerant, proč to vystavuje.“ Ale já se to nedozvím, do očí vám to nikdo neřekne. Ani to vědět nechci.

Vy tvrdíte, že se každý večer modlíte, jaká je vaše víra?
Já mám takovou svoji víru – modlím se, protože mám strach. Ale věřím ve všechno možné, od ufonů počínaje, včetně Stvořitele, komet... Ve všechno věřím. Ale nemám potřebu chodit do kostela. Věřím, že nejsme v universu sami. Člověk potřebuje nějakou jistotu. Říkalo se, že jsme vzešli ze žáby, že byl Velký třesk, pak přišel Hawkins a řekl, že žádný nebyl. Učili mě ve škole, že Země je kulatá, pak z ní byla najednou elipsa... Čím člověk víc čte, pak už vůbec nic neví. S vírou je to stejné, je jich tolik, že věřím ve všechny, nechci, aby tam stál nějaký Mohamed a řekl mi, že jsem v něj nevěřil.  

A jak se modlíte?
Je to můj každodenní rituál. Řeknu všechno, co potřebuji, takže pokaždé jinak. Ať nejsem nemocný, ať mám hezkou výstavu, ať není válka... Ale většinou to končím tak, že řeknu: „Ty jsi moudrý, tam nahoře, tak udělej to, co víš, že je pro mě nejlepší.“

Co popřál Robert Vano našim čtenářkám?

 

Znáte nějakého gaye? V co věříte vy? Fotíte? Myslíte si, že v Americe má člověk větší šanci prosadit se? Vybavíte si nějakou fotku od Roberta Vana?

   
04.07.2008 - Rozhovory - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [61] Žofie [*]

    Mám ho hrozně ráda, je moc milý a nevyvyšuje se, jako, že je umělec Sml22

    superkarma: 0 25.12.2012, 15:02:51

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [60] FAXÍK [*]

    myslím si, gayové a lesby jsou úplně normální lidi, akorát se narodili s jinou orientací, než my ostatní

    superkarma: 1 27.02.2012, 10:24:15
  2. avatar
    [59] next_way [*]

    nechce se mi verit ze rekl ze Obama je muslim... to je takova hovadina.. samozrejme pred nim profesne smekam..

    superkarma: 0 20.08.2008, 06:30:59
  3. [58] Sonenka [*]

    Můj kamarád je gay a je úplně skvělej.Ikdyž je pravda že je někdy horší než kterákoliv ženská.Ale jinak v pohodě.Fotím hlavně svého přítele a sebe.Sebe teda spíš jen na telefonu.ale baví mě to.

    superkarma: 0 06.07.2008, 12:45:01
  4. avatar
    [57] evelyn [*]

    kareta: az zkusis, tak urcite

    superkarma: 0 05.07.2008, 16:25:01
  5. avatar
    [56] kareta [*]

    evelyn: třeba tomu přijdu na chuť

    superkarma: 0 05.07.2008, 16:24:20
  6. avatar
    [55] barasv [*]

    Jeden můj kamarád je gay, bohužel je zženštilej až hrůza, ale jinak docela fajn... Nemá to v práci jednoduchý, protože jeho šéf gaye nesnáší. Já osobně proti homosexuálům nic nemám.
    A jestli fotím? Jo, snažím se, když jsou děti, tak je to asi normální pokoušet se je neustále zvěčňovat...
    Jinak mám pocit, že třeba spousta Čechů se prosadila spíš ve Státech než u nás...
    A souhlasím s phoebe24, že Ty&Já byl bezva časopis s pěknejma fotkama...

    superkarma: 0 05.07.2008, 16:13:00
  7. avatar
    [54] evelyn [*]

    kareta: ja mam svuj Nikon D50 zrcadlovku a praci Canon Mark a pracuju s Photoshopem sedmickou v praci, doma devitkou. A fakt se daj delat uzasne veci a je to mnohem zabavnejsi nez sedet v temne smradlave komore

    superkarma: 0 05.07.2008, 16:01:43
  8. avatar
    [53] kareta [*]

    evelyn: já mám Olympuse mjučko, úplný automat, zato odolný a moc teda se přiznám nefotím, tohle jsou mé dojmy . Štve mě, že mi to nejde . Tím pádem nejsem zběhlá s programy na úpravu fotek, strašně v tom tápu

    superkarma: 0 05.07.2008, 15:08:16
  9. avatar
    [52] evelyn [*]

    kareta: jo taky byly ruzne materialy Ilford treba byl dost kontrastni

    superkarma: 0 05.07.2008, 14:10:10
  10. avatar
    [51] evelyn [*]

    micinka.juli: kareta: ja stravila v komore casu, takze se na to stejne nostalgicky nedivam.

    kareta: doma vyvolane filmy jsou takove, jakou zvolis vyvojku, stejne tak pote papir na zpracovani fotek. Sama to ovlivnis, coz ted muzes znova s digitalem a nesouhlasim, ze uz to neni foceni. Protoze foceni je hlavne hra se svetlem

    superkarma: 0 05.07.2008, 14:09:22
  11. avatar
    [50] kareta [*]

    micinka.juli: otec byl taky fanda a naučil mě to od vyvolávání filmu po čb fotku už na základce, na gymplu jsem si tím přivydělávala, byla jsem lacinější než laboratoř . Připadalo mi, že jsou ty doma vyvolané filmy kontrastnější než z laborky .

    superkarma: 0 05.07.2008, 10:18:09
  12. avatar
    [49] micinka.juli [*]

    kareta: já s tátou jako malá taky vyvolávala fotky, jezdila jsem k němu do práce a vymýšleli jsme blbinky. On i natáčel na Super 8, sám si to sestříhal, slepil a pak nám to promítal.
    Míval i Flexaret, to se mi líbilo, ta harmonika já mám doma po něm jednu starou Minoltu, čirý manuál, to jsem pak fotila mnohem méně a vybírala si nejzajímavější objekty.
    Teď mám taky digitál a fotím někdy jak ze řetězu utržená. Naposled na výletě v Alpách ve Švýcarsku a Francii jsem celkem nafotila 360 fotek, to by bylo 10 cívkových filmů, no síla

    superkarma: 0 05.07.2008, 09:29:19
  13. [48] 7kraska [*]

    Casak Ty&Ja byl skvelej, dodneska mam stos schovanej.

    superkarma: 0 05.07.2008, 07:27:32
  14. avatar
    [47] Suzanne [*]

    bruna: Ťapina to už napsala v č.32. On názor má, jak se říká, každej, kdo má do prdele díru. A každej, kdo... ho má jinej. Proto je to irelevantní, pokud nereprezentuje kupní sílu nebo profesionální autoritu. Ale dneska je právě v módě takovýto "já mu to nandám a řeknu mu, že se mi to nelíbí". Tím ten "prsatá blondýna z Kladna" ve svých očích zvýší svoji nízkou hodnotu. Nandal to tomu slavnýmu blbečkovi. A to, že je to názor nevyžádaný, je dle mého dáno tím, jak tu osobu Robert Vano nazval. Je tím, dle mého, míněna žena z lidu. Nebo i muž z lidu. Anonymní blbeček, který se ani nepředstaví, ale má tu velkou potřebu to někomu nandat.
    Eva 35: tak nějak.

    superkarma: 0 04.07.2008, 21:11:42
  15. avatar
    [46] kareta [*]

    micinka.juli: to jo, myslet jo. Já to beru tak, že se dokázal senzačně prodat , ale třeba jeho fotky modelek se mi moc nelíbí, chlapi mu jdou mnohem lépe...čb jsem fotila několik let na gymplu, i jsem zabrala otcovu fotokomoru a celé noci jsem řádila, hrála si s odsvitem, papírem, při focení s časama- měla jsem manuál- Weru (vlastně ji pořád mám) a ty fotky- to se nedá srovnat s automatem- plastické, i ty momentky jsou jako živé. Pak jsem dostala automat a zakrněla jsem...a digitál se teprve učím, ale to už není focení Dodnes mám problém s tím zpožděním

    superkarma: 0 04.07.2008, 20:56:16
  16. avatar
    [45] micinka.juli [*]

    kareta12: já ale psala "myslet si, co chce", to, že jí to řekne do očí je jiná věc. Já tomu tak nerozumím, fotím jenom amatérsky, takže si netroufám hodnotit jiné.

    superkarma: 0 04.07.2008, 17:26:40
  17. avatar
    [44] phoebe24 [*]

    Někdy okolo roku 1990 jsem si kupovala časopis Ty&Já (bylo to o hlavně vztazích, ale rozhodně žádné Bravíčko ). Od pana Vana tam otiskli hodně fotografií. Líbily se mi všechny

    superkarma: 0 04.07.2008, 15:30:55
  18. avatar
    [43] hankku [*]

    Dimsy:

    superkarma: 0 04.07.2008, 15:06:58
  19. avatar
    [42] Dimsy [*]

    Víte,jaký je rozdíl mezi blbou prsatou blondýnou a roztomilou blondýnkou s pěknou postavou?
    Ta první řekne,že se ji to nelíbí,ta druhá,že se ji to líbí.

    superkarma: 0 04.07.2008, 14:09:34
  20. avatar
    [41] kareta [*]

    ta momentka myslím POSLEDNÍ FOTKU ADRŽPACH

    superkarma: 0 04.07.2008, 13:28:35
  21. avatar
    [40] kareta [*]

    super momentka http://www.robertvano.cz/robert_vano.php?mid=1213641354&text=1
    http://www.robertvano.cz/robert_vano.php?mid=1213643183&text=1

    superkarma: 0 04.07.2008, 13:27:28
  22. [39] bruna [*]

    Ťapina: a jak jsme se dozvedeli hned v nazvu clanku, nic jinyho by ani u prsate blondyny (i nekriticke ) nevytahoval

    superkarma: 0 04.07.2008, 13:17:22
  23. avatar
    [38] Eva_CZ [*]

    kareta:

    superkarma: 0 04.07.2008, 13:15:14
  24. avatar
    [37] kareta [*]

    Eva_Fl: já bych SI řekla, že je blbej i ten pan Avedon

    superkarma: 0 04.07.2008, 13:08:22
  25. avatar
    [36] Eva_CZ [*]

    Když vám řekne pan Avedon, že se mu ta fotka nelíbí, tak vás to trápí, když vám to řekne nějaká Katka z Košic, tak si řeknete, že je blbá.

    superkarma: 0 04.07.2008, 13:03:20
  26. avatar
    [35] Eva_CZ [*]

    Ťapina: Suzanne: a on asi hodne dobre vi, co za tim vsim bylo a je usili a asi UMI poznat, jestli foti na hovno, nebo jestli ty fotky jsou dobry.
    A JA mam rada lidi, co hnupovi umej rict do oci, ze je hnup.

    superkarma: 0 04.07.2008, 13:01:59
  27. avatar
    [34] Ťapina [*]

    bruna: No a hodnocením čeho jinýho? On měl názor na tu osobu, na základě toho, jak se projevovala. A když holt byla zrovna situace, že se názory vytahovaly jako meče, tak ho taky vytáhl (ten názor )

    superkarma: 0 04.07.2008, 13:01:30
  28. [33] bruna [*]

    Ťapina: No ono i zalezi, v jake situaci k dotycne kritize doslo, ze je nevyzadana a ze svuj nazor slecna nekomu vnucovala, je dedukce, v clanku nic takovyho napsany neni Navic odpovidat na hodnoceni fotky hodnocenim osoby...no uz to nebudu rozvadet, souhlasim s karetou.

    superkarma: 0 04.07.2008, 12:45:08
  29. avatar
    [32] Ťapina [*]

    bruna: Dneska se nadhodnocuje význam slova "názor". Jo, každý má na něco nějaký názor. Pakliže ho někomu vnucuje s postojem "já mám právo na svůj názor, tak tady ho máte, ať vidíte", tak ten druhý má právo stejně bez servítků předestřít svůj názor na něho. Ona není kráva proto, že se jí jeho umění nelíbí, ale proto, že mu to jde říct a čeká, co to s ním udělá.

    superkarma: 0 04.07.2008, 12:34:56
  30. [31] bruna [*]

    Suzanne: No nevim, nazyvat kravou nekoho, komu se nelibi moje fotky ci jiny umeni, mi pripada docela hloupy. Jednak musi umelec pocitat s kritikou, pokud jde s kuzi na trh, a dokonce i prsata blondyna z Kladna muze mit na umeni nejaky nazor, muze se ji fotka libit nebo nelibit. Chapu, ze se umelec nemusi ci dokonce nesmi zabyvat kazdou kritikou, ale vic by se mi libila odpoved ve stylu: Delam to, co se libi mne a ocividne i jinejm, kdyz me za to plati, a s tim, ze se to nelibi uplne vsem na planete jaksi nic neudelam.

    superkarma: 0 04.07.2008, 12:29:21

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?
Anketa pro maminky

Náš tip

Doporučujeme