Zdraví

Riziková složka potravy pod tajemnou zkratkou TFA

TFA – Trans Fatty Acid je označení pro trans nenasycené mastné kyseliny. Ty patří mezi velmi rizikové složky potravy. Zvyšují hladinu celkového cholesterolu, přispívají ke vzniku cukrovky 2. typu a jsou dávány do souvislosti s některými typy nádorů a alergií. Kde si na ně dávat pozor a jakým typům tuků naopak dávat přednost? To vám v dalším díle video seriálu Vím, co jím prozradí odborníci na výživu Petr Havlíček a Karolína Hlavatá.

2,5 gramu za den – maximálně

Podle doporučení Světové zdravotnické organizace by denní příjem trans mastných kyselin neměl přesáhnout 2,5 gramu. Dříve se množství trans mastných kyselin v potravinách příliš neřešilo, dnes už se o škodlivosti ví a výrobci se snaží používat jiné technologie nebo jiné zdroje tuků. Kde všude na nás ale v jídle kontroverzní tuky číhají a jak si ohlídat jejich příjem? Jednou z cest je logo Vím, co jím. To mohou dostat jen ty potraviny, kde je obsah těchto škodlivých tuků minimální.

Trvanlivé pečivo a levné cukrovinky – hlavní zdroje TFA

video

Trans nenasycené mastné kyseliny vznikají při průmyslovém zpracování rostlinných tuků, zejména olejů, v procesu hydrogenace. Najdeme je tak především v trvanlivém pečivu, levných cukrovinkách, náhražkách čokolády nebo některých polevách,“ upozorňuje výživový specialista Petr Havlíček. Dodává, že škodlivé trans mastné kyseliny mohou také vznikat při zahřívání různých rostlinných olejů při vysokých teplotách okolo 220 až 270 °C. Najdeme je tak v živočišných produktech, jako je mléko a červené maso. „Nicméně tyto trans mastné kyseliny nejsou nebezpečné, takže se jich nemusíme obávat,“ vysvětluje doktorka Hlavatá.

Špatné tuky v margarínech?

Lidé si často myslí, že hlavním zdrojem škodlivých trans mastných kyselin jsou margaríny a stoprocentní ztužené tuky. „Dříve tomu tak bylo, protože se používaly zastaralé systémy pro výrobu ztužených rostlinných tuků, například hydrogenace, skutečně vznikalo velké množství trans nenasycených mastných kyselin. Dnes už je situace jiná, používají se moderní způsoby, při kterých vznikají pouze stopy trans mastných kyselin,“ říká Havlíček. Kvalitní margaríny jsou vyrobeny výhradně z rostlinných olejů (slunečnicového, řepkového) a tuků, proto obsahují vysoké množství zdraví prospěšných nenasycených mastných kyselin.

   
02.04.2014 - Zdraví - autor: Komerční článek

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: intimní kosmetika
Testování intimní kosmetiky pro ženy z ČR a Slovenska
Anketa: Pečete bábovky?
Jaké hračky kupujete svým vnoučatům?
Anketa pro maminky: Jaké kupujete hračky svým dětem?
Výzkum na téma kašel
Průzkum na téma finanční zajištění

Náš tip

Doporučujeme