Bulvár

Řídila jsem letový provoz a zabila jsem při tom desítky lidí!

Samozřejmě, že jen na trenažeru, ale na jakém! Fungl novém 3D, na kterém se začnou skuteční adepti učit už  letos v létě. Dodnes museli na takovém trénovat až v Mnichově.

Na virtuální návštěvě ruzyňské řídicí věže, ze které, špatně řečeno letoví dispečeři, správně řídící letového provozu, přejímají v jeden moment odpovědnost za tisíce lidských životů, jsem se vypravila na exkurzi ještě s další malou skupinkou novinářů. Provázel nás administrativní simulátor Jan Votruba a pseudopilot Matěj Quarda. Názvy jejich profesí znějí také spíše virtuálně než skutečně, že?

Terminál 3

Terminál 3 je komplex budov zahrnující nejen VIP odletovou runway, ale i administrativní budovy, školicí a učební centra pro budoucí pracovníky letiště. Letos v lednu zde byl slavnostně zahájen provoz 3D věžního simulátoru Letecké školy Řízení letového provozu. Je to zařízení, které kromě obvyklých obrazovek s radarovým přehledem vzdušného prostoru nabízí pohled z řídící věže v rozsahu 360 °. V praxi to znamená, že budoucí řídící letového provozu (dále jen řídící) se zde učí v úplně stejných podmínkách, jaké je čekají, až po dvou letech zasednou do skutečného provozu. Simulátor také dovede zobrazit scénu z pozice pilota, to aby navigátoři na vlastní oči viděli, jaké reakce budí jejich pokyny.

n

Když nás oba průvodci vedou do první místnosti, rozvinou se před námi řady obrazovek ukazující nasimulované situace příletů a odletů letadel, možných problémů, požadavků pilotů, hlášení, radarem zaznamenaný pohyb v různých letových výškách a tak dále.

Angličtina nestačí

Kdo se chce stát řídícím letového provozu, musí projít dvěma lety tvrdého výcviku, několika sadami psychotestů, zkouškou speciální letecké angličtiny a několika zátěžovými testy. Během kurzu se pak kromě odborných předmětů jako například letecké právo anavigace učí i speciální letecká angličtina. "Zvláštní je proto, aby se odlišila od normální angličtiny  a pilot poznal, že mluví skutečně s navigační věží, a ne s radistou amatérem. Například místo devět  „nain“ říkáme „nainr“ - je to i proto, aby si to pilot nespletl s číslicí pět „faif“. To se už v šumu navigace párkrát stalo. Číslovku tři zase nevyslovujeme  anglicky „srí“, ale „trí“ jako dřevo. Hodně se hláskuje, na to existují také ustálená spojení, a tak dále,“ poučuje mě psudopilot. Dozvídám se, že navigovat lze pouze v angličtině, výjimečně české piloty v češtině, ale ta se moc často nepoužívá. Pouze například pro záchranné vrtulníky, jejichž piloti nemají mezinárodní licenci.

Skoro jako doopravdy

Teď přecházíme přímo k 3D simulátoru. Je  vlastně podobné obrovské počítačové hře, která vás obklopuje ze všech stran.

mk

Ocitáte se ve věži, kolem sebe vidíte letiště jako na dlani. Letadla, dráhy, autobusy, různá vozítka, hasičskou stanici, stromy, oblaka - měnit se dá i počasí, aby vše bylo jako v reálu. Nasazujeme si sluchátka, ve kterých se ozývá: „Portugal 531 žádá o přistání.“ „Přistání povoleno na dráze A 211,“ rychle odpovídám podle nápovědy a vidím, jak se lesklý stroj začíná snášet z nebe a rolovat na určené dráze. V tom už slyším další požadavek od pilota, který se chystá odstartovat, ale potřebuje vytlačit ze svého místa do volnějšího prostoru. Velká dopravní letadla totiž neumějí couvat! Honem organizuji manévr - určit musím, jak a kam zatočit, letadlo se pohybuje podle přesných instrukcí. Je to proto, že nesmí nikde překážet ani na vteřinu.

v

Kolize

Ze dvou jiných míst teď přistávají dokonce dva stroje najednou. „Swiss 896 povoleno přistání na dráze A 265, Lufthansa 447 na dráhu B 789,“ hlásím a udělám osudovou chybu. Dráhy se křižují a letadla do sebe narazí . Jedno začne hořet. Voláme hasiče - na Ruzyni jsou tři základny rozmístěné tak, aby do 2 minut pokryly celou přistávací plochu. Sjíždět se začínají sanitky. První pomoc zajišťuje místní zdravotní stanice, sanitky se svolávají městské a rozvážejí raněné do pražských nemocnic. V reálu se stane, že přistává nebo startuje jedno letadlo za minutu. To je na navigátora obrovský tlak.

Ve věži jich slouží vždy několik, ale každý dělá něco jiného. Jeden naviguje piloty k přistávacímu nebo startovacímu manévru, druhý komunikuje telefonicky s pozemními službami nebo jinými letišti a další mají volno. Po hodině si svoje úkoly mění.  V případě nouze na palubě, jako je třeba hořící motor, utržený podvozek nebo kolize s ptákem se všechna ostatní letadla musí odklonit. Ty, co chtějí přistát, krouží nad letištěm a čekají na pokyny, nebo letí přistát třeba do Vídně. Starty jsou odloženy. Všechny dráhy totiž musí zůstat prázdné, protože nikdo neví, kam letadlo nouzově přistane.

Orli

Ptáci jsou pro letadla velké nebezpečí, Ruzyně si platí ptáčníka, který je v okolí plaší, a dokonce vypouští dravce, kteří je odlovují.

Základní bezpečnostní pravidlo, které musejí všichni řídící dodržovat, je minimální interval mezi jednotlivými starty.Dostanou-li se k sobě letadla blíž, hrozí, že se dostanou do  vztlakových vírů a spadnou.

Je odměna adekvátní?

Práce navigátora je maximálně zodpovědná, náročná na soustředění a správné a rychlé reakce. Nikdy nesmí zpanikařit, jeho mozek musí za každých okolností zůstat chladný, bystrý a pohotový. Psychické i technické nároky jsou tak vysoké, že z 20 uchazečů se svého vysněného povolání dočká třeba jen jeden. Odměna za práci je však vysoko nadstandardní. Nástupní plat mají řídící letového provozu 50 tisíc, kdo se vypracuje a stane se zkušeným navigátorem, vydělá si mnohem víc.

Odcházím a zamýšlím se nad tím, zda bych za takové peníze byla schopna mít odpovědnost za přinejmenším stovky lidských životů. Zjišťuji, že asi ne.

Co vy? Zkusili byste to?

   
27.05.2010 - Společnost - autor: Simona Škodáková

Komentáře:

  1. [10] Mates4lg [*]

    Zdravím,

    ženy tu samozřejmě jako řídící také pracují a není jich málo.

    Je možné, že brány 3D simulátoru se otevřou také veřejnosti. Předběžně se s touto variantou počítá, nicméně prioritní je pokrytí výcviku řídících, teprve pak může přijít na řadu veřejnost.

    V Brně po letišti gepardi neběhají.. Pohybují se pouze v prostoru kolem dráhy pod dohledem jejich majitele. Že by ohrožovali např. cestující nastupjící do letadla tedy nehrozí. To jen aby nedošlo k nějakému nedorozumění.

    superkarma: 1 31.05.2010, 09:59:07
  2. [9] Kmartina [*]

    Ahoj Simono, věřím že to musí být super zážitek. Já jsem na trenažeru Boeingu 737 NG letěla do Brna a musím říct, že ovládat takový kolos je pěkný adrenalin. Může se navigační věže dostat i člověk z ulice? Já jsem Boeingem letěla s dejtonej.cz, ale tohle jsem v zážitkovce nenašla. Poradíš?Díky.M

    superkarma: 0 28.05.2010, 21:08:56
  3. [8] Simona Škodáková [*]

    SStream — #4 Ženy tam mají, chystám s jednou z nich rozhovor, jen čekám, na termín.

    superkarma: 0 27.05.2010, 14:41:09
  4. avatar
    [7] Dante Alighieri [*]

    Hodně mě zaujala ta letecká AJ.

    superkarma: 0 27.05.2010, 14:23:03
  5. avatar
    [6] enka1 [*]

    Zkusila bych ale jen ten trenažér. Jsem asi trochu zvrácená a nutilo by mě to zkoušet,jak se dva poperou o jednu ranvej....

    superkarma: 0 27.05.2010, 13:59:54
  6. [5] Marie Dymackova [*]

    Obdivuji

    superkarma: 0 27.05.2010, 10:47:36
  7. avatar
    [4] SStream [*]

    Netušila jsem, že po letišti v Brně běhají gepardi Sml30 Hodně zajímavý článek. Jednou jsem o těchto lidech viděla film, myslím, že to musí být velmi silní a zvláštní jedinci. Ještě by mě zajímalo, jak dlouho se takovéhle povolání dá dělat? Než nastane psychické zhroucení. A zda tam mají ženy?

    1. na komentář reaguje Simona Škodáková — #8
    superkarma: 0 27.05.2010, 10:29:34
  8. avatar
    [3] femme [*]

    jeden můj bývalý přítel dělal na věži v Ruzyni, moc ho to bavilo, ale vždycky byl děsně vyšťavenej Sml22 

    superkarma: 0 27.05.2010, 09:17:21
  9. avatar
    [2] maje [*]

    určitě - kdybych měla tu možnost - bych to zkusila.

    superkarma: 0 27.05.2010, 07:30:21
  10. avatar
    [1] peetrax [*]

    Měla jsem možnost vidět tohle zázemí na letišti v Brně. A nikdy bych do toho nešla. Myslím, že bych ani neprošla přes ty psychologické testy. Sml26

    superkarma: 0 27.05.2010, 00:32:22

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme