.

Řidiči, dodržujte (ne)psaná pravidla silničního provozu!

Cestování

Řidiči, dodržujte (ne)psaná pravidla silničního provozu!

Řidiči nechte doma agresivitu, spěch, netoleranci a naopak si přibalte na cestu ohleduplnost, předvídavost a trpělivost,“ zní nabádavý hlas z rádia a mnou cloumají všechna právě daná doporučení někde před bodem varu. Nablýskaná červená škodovka přede mnou se plouží tempem hlemýždím. Nejsem netrpělivá sama, jak dávají troubením najevo další v koloně. „No jo, sváteční řidiči, vyrazili na nákup!

Z představy dvou křižovatek, které červenou škodovku a celou svatební kolonou ještě čekají, na čele vyskakuje infarktová křivka. Pomoc!

Spěchat se má pomalu, ne vždy však „pomalu znamená bezpečně.“ To by fungovalo pouze v případě, že je člověk na silnici úplně sám. Jenže není. A měl by také od ostatních očekávat, že mohou udělat to nejhorší, co se zrovna udělat dá. Červená škodovka zastavuje a starý pán v klobouku vystupuje… „Neříkal jsem to? Důchodce!,“ radostně zvolá můj spolujezdec. „Hej strejdo, jedeme, popožeňte tu vaši limuzínu trošku,“ domlouvá další z řidičů starému pánovi, který se ponořil do kufru auta, kde cosi hledal.

Pak se otočil a s klidným úsměvem i hlasem odvětil: „Já náhodou jezdím podle pravidel silničního provozu.

„No, to bych chtěl vědět, podle jakých,“ přistálo odněkud z kolony. „Nepsaných,“ řekl řidič červené škodovky, zavřel kufr, dvakrát škytl a odskákal.

Doma jsem si pak na nepsaná pravidla silničního provozu vzpomněla a zapátrala jsem na internetu.  A dozvěděla se něco, co jsem – ač jezdím hodně let – dosud netušila. Už u základního dělení účastníků silničního provozu jsem se smála nahlas:

„Řidiče dělíme na profesionály, frajery, městské, vidláky (lonťáky), sváteční a kloboukaté, dále motocyklisty a cyklisty. Ostatní, jako koloběžkáři nebo vozíčkáři, se vyskytují sporadicky.

Profesionál jezdí za peníze, řízení vozu, obvykle kamionu, dodávky, ale i tanku, vlaku, autobusu nebo tramvaje, je jeho povoláním.

Frajer jezdí pro potěšení z jízdy a z deptání jiných řidičů. Ví, že není v provozu sám, ale jezdí, jako by byl. Zpravidla má jeep nebo jiné tlusté auto, nebo aspoň osobní auto se silným motorem.

Městský řidič jezdí převážně po velkém městě a je zběhlý v tlačenici. Mívá jakýkoli typ osobního auta.

Vidlák ( na Moravě lonťák) je venkovan - venkovský nebo maloměstský řidič. Mívá staré, kouřící až historické automobily (šunky), často s přívěsy jako je vozík nebo žebřiňák upevněný na tažném zařízení. Komické situace vznikají, musí-li vidlák jet do města.

Sváteční řidič jezdí obvykle jen v sezóně a jen jednou týdně. Má jednu nacvičenou trasu, obyčejně domov - chalupa (chata). Po této trase se pohybuje rychlostí 30 - 60 km/hod.

rychle

Kloboukatý řidič se vyznačuje tím, že v autě sedí v klobouku, kterým se často dotýká střechy vozu, takže sedí opatrně. Moudří mužové a vědci se dohadují, že důvod, proč má při jízdě nasazen klobouk, spočívá v tom, že si v autě nedokáže zatopit. Pozor, patří sem i někteří řidiči v čepicích, ale valnou většinou už ne řidiči jezdící v čepicích se štítkem (baseballových čepicích), to jsou spíše profesionálové.

Motocyklisté se dělí podle stroje na silné a slabé. Silní mají Harleye, Kawasaki, Hondy a jiné takové značky a patří svým naturelem mezi frajery. Bývají mladí. Pokud frajer dožije vyššího věku, přechází z motorky na tlusté nebo jiné silné auto. Slabí motocyklisté mají malolitrážní motorky, tzv. fechtly neboli kozí dechy, dále skútry a historické Jawy kývačky. Jezdí pomalu a drží se při zdi. Ve velkoměstech se příliš nevyskytují.

Cyklisté se dělí na blázny a šílence. Blázni jezdí za každého počasí po silnicích i jinde, pod sedlem mají obvykle blikající LEDky, někteří mají vpředu reflektor, ale nelze na to spoléhat. Ve městech jezdí blázni po chodnících nebo střídají chodník, přechod pro chodce a vozovku. Šílenci jezdí zcela bez světel, v tmavých oděvech a zásadně neukazují směr a nerozhlížejí se. Venkovský šílenec často vyjede bez rozhlédnutí zprava do protisměru hlavní silnice vedoucí obcí, provozu nedbá a po několika desítkách metrů překřižuje vozovku a zapadne doleva mezi domy. Největší z nich jedou zásadně nejkratší cestou, takže šikmo přes hlavní silnici procházející obcí. Městský šílenec jezdí naprosto bez ohledu na jakákoli světla nebo pravidla přednosti, jen tak, aby (podle svého úsudku) nikde nenarazil.“

Když jsem se dosmála, došlo mi, že nabádavý hlas z rádia dnes ráno měl pravdu.

auto

„Řidiči nechte doma agresivitu, spěch, netoleranci a naopak si přibalte na cestu ohleduplnost, předvídavost a trpělivost.“

A platí to jak podle psaných, tak nepsaných pravidel.

   
28.08.2014 - Auto moto - autor: Hana Novotná

Komentáře:

  1. avatar
    [9] paníliška [*]

    Allma — #8 No jo, ale zavřeli by Tě. To za to nestojí. Sml16

    superkarma: 0 28.08.2014, 22:20:54
  2. avatar
    [8] Allma [*]

    paníliška — #4 za to jak vjedou na přechod pro chodce na kole, bych je s klidem rovnou přejelaSml31Sml31 a ty neosvětlené ve tmě taky, ať si uvědomí, že se mají lepší vybavit světlama

    1. na komentář reaguje paníliška — #9
    superkarma: 0 28.08.2014, 22:17:36
  3. avatar
    [7] rendvo [*]

    vždycky když vidíme řidiče v klobouku tak říkáme pozor, důchodci zas jednou za rok vyjeli Sml30 a kamarádka vždycky říkala že je hřbitovní jezdec, jelikož jí rodiče půjčí auto jen na hřbitovSml59

    superkarma: 0 28.08.2014, 22:10:05
  4. avatar
    [6] paníliška [*]

    wich — #5 Tady je cyklista účastníkem silničního provozu a platí pro něj stejná pravila jako pro ostatní. Sml80

    superkarma: 0 28.08.2014, 21:08:54
  5. avatar
    [5] wich [*]

    A v NL plati jedno nepsane pravidlo, ze cyklista ma prednost uplne vzdycky, vsude a prede vsemi, i kdyz ji dle predpisu nema Sml52 na jezdeni na kole za kazdeho pocasi nic spatneho nevidim, tady jezdi v horku v desti (ono to ani jinak nejde, kdyz se tu pocasi meni kazdou ctvrthodinu), v teplakach i kostymku a lodickach... Ale je pravda, ze provoz na ceskych komunikacich s cyklisty nepocita a neni na ne pripraven. Sama uz jsem v CR na kole prestala jezdit davno - uz nemam odvahu.

    1. na komentář reaguje paníliška — #6
    superkarma: 0 28.08.2014, 14:46:35
  6. avatar
    [4] paníliška [*]

    Že cyklisté jezdí za každého počasí mi nevadí, ale vytáčí mě, že jezdí v jednosměrkách v protisměru, na křižovatkách s klidem na červenou, při odbočování vlevo nedávají přednost protijedoucím vozidlům, přejíždějí na přechodech pro chodce a domnívají se, že mají absolutní přednost.......tohle na silnicích viím denně a můžu si hlavu ukroutit. Sml80

    1. na komentář reaguje Allma — #8
    superkarma: 2 28.08.2014, 12:45:24
  7. avatar
    [3] ToraToraTora [*]

    S přibývajícíi roky jsem na silnici jako milius. nejhorší je, když musím stihnout deset věcí během čtvrt hodiny, přešněrovat město sem a tam a ještě jednou tam a sem. Potom se přistihnu, že dělám hloupé chyby a mrzí mě to. Děkuji tímto předvídavosti a zkušenosti, toleranci a šikovnosti ostatních městských řidičů, kteří mi pomáhají tím, jací jsou k jízdě bez nehod a bez zranění. Slibuji, makám na tom.

    superkarma: 0 28.08.2014, 10:24:49
  8. [2] Maria28 [*]

    Měla bych připomínku - řidiči a vůbec muži na ulici nebo i v restauraci v "bejsbolkách" jsou většinou plešatí.

    superkarma: 0 28.08.2014, 08:15:20
  9. avatar
    [1] gerda [*]

    Pobavila jsem seSml30 - té malé motorce se u nás říká FICHTL. Ve výčtu řidičů chybí zhulenci, kriminálníci a vybržďovačiSml15. Těch je poslední dobou docela dost. Mezi bláznivé cyklisty patřím já, protože přes léto jezdím za jakéhokoliv počasí. Mám přece pláštěnku na kolo!! Ale zásadně bezpečně. Co dělají cyklisté na silnici a chodníku, mi nahání hrůzu. Jakoby měli v záloze další život!Sml80

    superkarma: 0 28.08.2014, 04:43:54

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme