Bulvár

Reportáž z Tiché kavárny. Byl tam docela rámus

Tichá kavárna - možná byste si představovali, že jde o místo, kde se úzkostlivě dbá na to, aby hosté byli potichu. Není tomu tak. Tichá kavárna má své jméno podle toho, že zde obsluhují neslyšící. A je to docela zajímavý zážitek...

kavárna

To, že lidé s nějakým handicapem mají problém se zaměstnáním, je známá věc. Bariéru ve světě neslyšících se snaží prolomit například organizace APPN, která je mimo jiné provozovatelem Tiché kavárny. Zajít si na kafe a nechat se obsloužit neslyšícím mě hodně lákalo, a tak jsem do kavárny vyrazil.

Kde ji najdete

Nachází se v pražských Kobylisích, když vystoupíte na zastávce Ládví a vydáte se po pěší zóně přímo rovně za nosem mezi kinem a nákupním centrem do panelové zástavby. Ulice se jmenuje Burešova a číslo popisné je 12. Cíl jsme tedy našli docela snadno na první doptání se pejskaře.

Krásně upravený panel

Tichá kavárna je moderní, evokuje stylem spíš Starbucks než staré útulné kavárny s různorodým nábytkem. Zde je vše „uniformní“ a čisté. Což ale neznamená neútulné. Naopak, najdete tu dětský koutek, kde si můžete vypůjčit nějaké hry, a do kavárny mohou kočárky (je z podstaty bezbariérová) i třeba psi.

Na stěnách visí 3D obrazy, například starý telefon přidělaný na kus překližky či staré housle. Také je tu několik velkých zrcadel - k čemu slouží, to se dozvíte v krátkém rozhovoru s provozním níže...

kavárna

Akce

Překvapilo nás, jak je v kavárně hlučno. Bylo zde totiž spousta rodin s malými dětmi - v této části Kobylis totiž není žádný jiný podnik, kam by rodiny mohly s dětmi zajít. Také zde pouští návštěvníkům jako podkres hudbu. Posadili jsme se ke stolku a v zápětí přišla slečna, usmála se a položila nám na stůl lístek s jedním podivným předmětem - červeno zeleným kolíkem.

V lístku jsme si přečetli, k čemu kolík slouží - je to dorozumívací zařízení na přivolání obsluhy. Geniální, to by se mohlo zavést i v běžných kavárnách a restauracích. Ostatně celý začátek lístku vysvětluje, kde se člověk ocitl, tak jsem vám ho vyfotil...

kavárna

Objednání

Kolíkem jsme přivolali obsluhu a jednoduše jí prstem ukázali, co budeme chtít. Ale protože jsem zvědavý a v lístku se tahle možnost přímo nabízí, zeptal jsem se (neumělými posunky), jak se moje objednávka znakuje, abych si při příští návštěvě mohl objednat takto.

Znaky jsem si zapamatoval, takže už vím, jak se řekne laté, mandle, čokoláda a dort. Uhádnete, co jsem si dal? Nebudu vás napínat: mandlové laté a čokoládovo-mandlový dort. A moc jsem si pošmákl, zvlášť kafčo bylo skvělé!

Cenově bych řekl, že se kavárna pohybuje tak o pět korun níže, než je pražský průměr.

Další znak

Je slušné za donesenou manu poděkovat, a tak jsem se naučil další znak. Děkuji se „řekne“ přiložením konečků prstů pravé ruky na bradu a následným oddálením celé ruky v před, trochu jako když posíláte vzdušný polibek, ale z brady, ne z úst.

Rozhovor před odchodem

Celá návštěva doposud probíhala inkognito, pak jsme si ale nechali zavolat (slyšícího) provozního Lukáše Hanuse, který věděl, že někdy přijdeme, a položili mu pár otázek...

kavárna

V jídelním lístku máte uvedeno, že se návštěvníci mohou neslyšících ptát, jak se jejich objednávka „řekne“ ve znakovém jazyce. Není to vašim zaměstnancům nepříjemné? Nepřipadají si jako cirkusová atrakce?
Po zkušenostech můžu říci, že ne. Mladí lidé jsou vstřícní. Jeto samozřejmé, že obsluha kavárny musí být vstřícná. S tím do toho šli.

Jak vlastně koncept Tiché kavárny vznikl?
Je to projekt občanského sdružení APPN. Navazuje na již existující kavárny obdobného typu v Brně a Plzni, takže se jedná o už zaběhlý koncept. Hlavní myšlenka je dát mladým lidem, kteří jsou za stávajících podmínek těžko uplatnitelní na trhu práce zaměstnání a také seznamovat veřejnost s problematikou světa neslyšících.
A kavárna je ideálním místem – neslyšící zvládají totiž velmi dobře komunikovat se zákazníky, aniž by se ztrácela vstřícnost.

Všiml jsem si, že je tady hodně rodin s malými dětmi. Je to běžná situace?
Rodiny s dětmi sem chodí často a my je tu rádi vidíme. Naše kavárna je nekuřácká, máme tu dětský koutek, smí k nám chodit i pejsci – snažíme se vytvářet příjemné prostředí pro všechny, co se chtějí na chvilku zastavit a posedět si.

Ve vaší kavárně funguje zajímavý systém neverbální komunikace s číšníky – pomocí dvoubarevného kolíku, kdy postavení zelenou barvou nahoru značí: „Chci si objednat“ a červenou: „Chci zaplatit“. A necháte-li kolík volně ležet, nebudete personálem rušeni. Co ale v situaci, kdy chci třeba změnit objednávku, nebo se mi něco nelíbí a chci si stěžovat. Jak se to řeší?
Zaměstnáváme neslyšící, kteří umí alespoň částečně odezírat, proto většinu problému zvládne řešit obsluha se zákazníkem sama. Když by ale nastal větší problém, je tu k dispozici iPad s možností připojit se ke službě on-line tlumočení a využít ke komunikaci profesionálního tlumočníka.

Jaká je tady fluktuace zaměstnanců? Mění se personál hodně často? Když si třeba na někoho zvyknu, jak je velká pravděpodobnost, že ho tu potkám znovu? Do restaurací a kaváren chodí lidé i kvůli obsluze...
My nejsme, na rozdíl od některých jiných, tréninkové místo, takže je fluktuace minimální. Máme tady 6 zaměstnanců na baru a 2 v pekárně, všechny jsme zasvětili do hospodského řemesla, takže je to běh na dlouhou trať.

Jak jste se k tomu projektu vůbec dostal. Sám neslyšící nejste.
Pracoval jsem na baru v Meet Factory, kde probíhá spolupráce s mentálně hendikepovanými. Samozřejmě je to jiná problematika než neslyšící, ale tím jsem se dostal do prostředí neziskových organizací, které mi přišlo zajímavé. Neslyšící jsou dlouhodobě nezaměstnaní, v téhle zemi je pro ně špatné pracovní prostředí.

Takže kavárna byl váš vlastní nápad?
Ne, to ne. Projekt existoval už půl roku přede mnou. Vymyslela ho ředitelka APPN Marie Horáková, já jsem provozní kavárny. Moje je myšlenka vytvořit místo, které bude nejen kavárnou, ale i kulturním a komunitním centrem pro Ládví, kde podobné prostory bytostně chyběly.
Takže tu probíhají různé kulturní akce s aktivními neslyšícími, ale i lidmi z místního prostředí, jako je nadcházející křest knihy Beaty Matyášové.

A z těchto akcí také získáváte finance?
To ne, většina akcí u nás je s volným, případně dobrovolným vstupem.

Jak se vy sám dorozumíte se svými zaměstnanci? Když třeba potřebujete jako provozní na někoho zavolat přes půlku kavárny...
Dorozumím se docela dobře, už jsem se naučil něco znakovat. Neslyšící hodně komunikují výrazem v tváři. Když jsem ale nastupoval, bylo to jako na jakémkoli jiném cizojazyčném pracovišti, něčemu jsem rozuměl rychle, něco jsem se musel doučit. K volání tu máme na stěnách zrcadla.

Rozloučení

Po příjemně stráveném večeru nastal čas rozloučení. A já se naučil poslední znak, soukromě mu přezdívám „tě péro“. Je to znak pozdravu, který se ukazuje při příchodu i při odchodu. Přiložíte dlaň hřbetem ukazováčku nad pravé oko a následně drobně oddálíte.

Celkový dojem z návštěvy byl úžasný. Určitě do Tiché kavárny ještě někdy na kafe a zákusek zajdeme, zatím: Tě péro!

Kam dál?

   
22.11.2012 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [63] Karfigolka [*]

    Já mám v kavárně ráda klid. Dám si kávu a ani nevím o světě. Italská káva vás zahalí do tajemného závoje aroma chutí a lahodných vůní.

    superkarma: 0 20.11.2014, 12:16:03
  2. avatar
    [62] kapkamore [*]

    Také je to ode mne daleko..

    superkarma: 0 22.11.2012, 23:27:07
  3. avatar
    [61] tajnostii [*]

    Zajímavé místo

    superkarma: 0 22.11.2012, 23:00:13

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [60] Krupová [*]

    než se to dostane i k nám na Moravu, tak už možná budou běhat po světě i moje vnoučata Sml57

    superkarma: 0 22.11.2012, 22:56:15
  2. avatar
    [59] hubajda [*]

    rada bych se tam sla podivat ale Praha je pro me hodne daleko

    superkarma: 0 22.11.2012, 22:26:59
  3. avatar
    [58] vodfon, kolie [*]

    velmi zajímavéSml16Sml16Sml16

    superkarma: 0 22.11.2012, 22:20:00
  4. [57] Evuš [*]

    Zajímavý projekt, taky bych se přišla podívat, ale v Brně taková kavárna není.

    superkarma: 0 22.11.2012, 22:02:55
  5. [56] zzandaa [*]

    Velmi zajímavý nápad. Být taková kavárna v Ostravě, určitě zajdu.

    superkarma: 0 22.11.2012, 20:24:55
  6. avatar
    [55] Ivásek [*]

    Jakub D. Kočí — #52 my ten sofistikovaný problém máme na škole - studijní obor pro Neslyšící (chcete-li: pro neslyšící studenty)... Oni se chtějí psát s velkým N, protože mají pocit, že jsou podobně stejnou menšinou, jako např. Romové... Mě to naučilo je psát s N a když se mluví (resp. píše) obecně o lidech se sluchovým postižením, tak píšu s malým (přídavné jméno, které popisuje jejich "zdravotní stav").. tož tak Sml58

    superkarma: 0 22.11.2012, 18:47:06
  7. [54] free [*]

    U nás je velká škola pro neslyšící ale takové zařízení tu nemáme.  už jsem uvažovala, že zajdu na nějaký kurz, abych taky ovládla pár znaků.

    superkarma: 0 22.11.2012, 18:29:41
  8. avatar
    [53] Jindriska8 [*]

    Jitullinka — #45 Taky jsem tu reportáž viděla a bylo to zajímavé.Sml22

    superkarma: 0 22.11.2012, 17:39:37
  9. avatar
    [52] Jakub D. Kočí [*]

    Ivásek — #38 No, je to trochu sofistikovanější problém. V podstatě je správně obojí, ale osobně se snažím prosadit variantu s velkým "N". Velké "N" často pužívají lidé, kteří cíti jistou sounáležitost s komunitou Neslyšících. Ale gramaticky jde samozřejmě použít i malé.

    1. na komentář reaguje Ivásek — #55
    superkarma: 0 22.11.2012, 15:54:40
  10. [51] V19 [*]

    zaujímavý článok, ak by sa naskytla príležitosť, určite by som ju využilaSml22

    superkarma: 0 22.11.2012, 15:24:50
  11. avatar
    [50] Hanula [*]

    Hanula — #26 Sml16šla jsem kolem u Stavovského divadla, ale neodvážila se - mám ze tmy strach. Radší zajdu do té Tiché kavárny....

    superkarma: 0 22.11.2012, 15:20:23
  12. [49] Saritka [*]

    Nejsem z Prahy , nic o ni nevím.Sml23

    superkarma: 0 22.11.2012, 15:12:30
  13. avatar
    [48] gerda [*]

    rendac — #36 Světluška??Sml58

    superkarma: 0 22.11.2012, 14:51:23
  14. avatar
    [47] gerda [*]

    dasena — #42 obsluha to má dobrý, randál ani ječení jí uši nekazíSml57

    superkarma: 0 22.11.2012, 14:50:34
  15. avatar
    [46] gerda [*]

    nějaký čas jsem pracovala s handicapovanými lidmi a po počátečním rozpačitém seznamováním jsem s nimi později neměla sebemenší problém dorozumět se. V té kavárně mi dvoubarevný signál přijde velmi jako nápadité řešeníSml67 No, a pro případ, že by došlo k nepředvídané situaci - obsluha jistě perfektně čte, stačí napsat na kousek papíru, ne?

    superkarma: 0 22.11.2012, 14:49:49
  16. avatar
    [45] Jitullinka [*]

    Zajímavé informace Sml22 Já jsem už někde četla o kavárně, kde osluhují slepí, a také jsem o tom viděla krátkou reportáž v televizi. Sml58

    O takovéhle kavárně se dovídám tady poprvé Sml58Sml59

    1. na komentář reaguje Jindriska8 — #53
    superkarma: 0 22.11.2012, 14:42:11
  17. avatar
    [44] ekleinovka [*]

    To je fajn, mělo by jich být více, u nás je zase Pierot, něco podobného

    superkarma: 0 22.11.2012, 14:36:14
  18. avatar
    [43] tajnostii [*]

    Zajímavé místoSml22

    superkarma: 0 22.11.2012, 13:46:54
  19. avatar
    [42] dasena [*]

    tak moc tichá kavárna to nebylaSml23

    1. na komentář reaguje gerda — #47
    superkarma: 0 22.11.2012, 13:08:49
  20. [41] doginka [*]

    To je dobrý nápad,mandlové latte bych si taky dalaSml67

    superkarma: 0 22.11.2012, 12:54:50
  21. avatar
    [40] femme [*]

    príma tip Sml67 Sml58 pozdrav, jaks ho, Kubo, pojmenoval "tě péro" dělají i slyšící, já konkrétně už jako malé dítě Sml58 Sml30

    superkarma: 0 22.11.2012, 12:49:05
  22. avatar
    [39] Kopretina3 [*]

    Tam to znám, je tam moc příjemné prostředí a hezký koutek pro děti.

    superkarma: 0 22.11.2012, 12:20:35
  23. avatar
    [38] Ivásek [*]

    bylo by dobré zmínit, že osoby se sluchovým postižením se píší s "N", tedy Neslyšící... a je zvláštní, že i v onom dokumentu je to napsáno špatně... Sml24

    1. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #52
    superkarma: 0 22.11.2012, 11:37:11
  24. avatar
    [37] blesksoft [*]

    je potřeba začleňovat lidi s určitým zdravotním omezením

    superkarma: 0 22.11.2012, 11:32:06
  25. [36] rendac [*]

    tak to je opravdu zajímavé, slyšela jsem o černých podnikách kde obsluhují nevidomí, nejsem si jistá jestli jsou i u nás, ale tam to musí být horí, když tam příde vidíci a musí všechno dělat po tmě Sml22

    1. na komentář reaguje gerda — #48
    superkarma: 0 22.11.2012, 10:34:36
  26. avatar
    [35] delfi.na [*]

    to se mi líbí ... fajn nápad a jak je vidno, asi to funguje. Už konečně vím, jak se ve znakové řeči řekne děkuji .. super Sml16

    superkarma: 0 22.11.2012, 10:31:37
  27. avatar
    [34] Judo [*]

    Zajímavý článekSml58

    superkarma: 0 22.11.2012, 10:30:35
  28. avatar
    [33] ladouch [*]

    Zajímavá zkušenost, šla bych také do takové kavárny.Sml22Sml22

    superkarma: 0 22.11.2012, 10:27:48
  29. [32] DCOlga [*]

    Moc hezké a prospěšné pro lidi s handicapem i pro zdravé lidi, aby dokázali pochopit ostatní lidi.

    superkarma: 0 22.11.2012, 10:18:00
  30. [31] kukátko [*]

    Děkuji za skvělý článek. Spousta článků je tady jen k "odkliknutí", ale tenhle k nim rozhodně nepatří.

    superkarma: 0 22.11.2012, 10:14:47

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme