Díky našemu seriálu článků o restauracích McDonald´s jsme s kolegyní Katkou vyrazily na reportáž do mé oblíbené restaurace v Újezdu u Průhonic, kterou potkávám jako první, když vyjedu z Prahy na dálnici D1. Tady se občas zastavuji, když vyrážím na cesty – pro kávu, dvojitý cheesburger a pro jablkovou taštičku. Většinou objednávku neměním, jen ráno si dávám něco ze snídaňového menu nebo v létě přidám zmrzlinu.

Zázemím restaurace nás provázela Zuzana Svobodová, tisková mluvčí restaurací McDonald´s  a paní Markéta Zukalová, vedoucí restaurace. S tou jsme nedávno vydali zajímavý rozhovor Z brigádnice šéfovou: „V McDonald´s má každý šanci stát se manažerem,“ říká Markéta Zukalová

 
Přiznám se, že jsem měla v sobě několik otázek, které mi nebyly jasné a že se mi v hlavě vířily různé mýty, které se „říkají“, byla jsem tedy ráda, že se můžu na vše podívat a nechat si vysvětlit, jak to v restauraci McDonald´s funguje.

Naše prohlídka začíná zázemím. Jak říká Markéta, vše má své místo, vše je pod přísným dohledem, čistota prostředí se kontroluje neustále. Procházíme skladem a mrazákem, vše je dokonale označeno včetně data spotřeby. Z každého balení lze poznat, odkud přesně pochází. U masa tak dokonce dokáží dojít až ke konkrétnímu chovu a zvířeti.

Po těchto „chladných“ provozech jdeme konečně do kuchyně, kde to všechno vzniká. V kuchyni nás přivítá vůně smažených vajíček. Jsme tady ráno, takže snídaně jsou v plném proudu. „Díky objednávkám přes elektronické panely se příprava jídel zjednodušila a zrychlila. Pracovníci hned na monitorech, které jsou rozmístěny po celé kuchyni, vidí, co mají připravit a začínají na objednávce pracovat,“ upřesňuje Markéta. Práce v kuchyni je dobře organizovaná. Každý má na starosti svůj úsek přípravy jídel a může tak na jedné objednávce současně pracovat více lidí. Souhra je pak efektivní, zákazník dostává své pokrmy co možná nejčerstvější a v nejkratším možném čase.

Vrátím se ale k těm vajíčkám. Krásně voní, na rozpálené litinové desce se připravuje několik porcí najednou. Nevím proč, jsem si myslela, že se zde používá nějaký instantní polotovar, běžný v jiných restauracích. Markéta se Zuzkou mají radost, že mne mohou vyvést z omylu, vše je z čerstvých vajíček. „Z vajíček v krabičce volské oko opravdu neuděláte. My se naopak snažíme využívat vajíčka co nejčerstvější. Proto odebíráme vejce jen z českých chovů, navíc od nosnic na podestýlce,“ vysvětluje Zuzka. Vajíčka (smažená se šunkou nebo volská oka) se dávají v termonádobě do speciálního zahřívacího prostoru, aby nevychladla. Odtud putují do opečených bulek nebo do papírového boxu, přímo ke konzumaci.

Samozřejmě mě také zajímá prostor, kde vznikají smažená jídla. Mám ráda taštičky, nugetky, burgery. Zmrazené mleté maso do burgerů se připravuje na rozpáleném kontaktním grilu, pro ostatní smažené pokrmy jsou zde připravené olejové nádoby, ve kterých se po zahřátí na danou teplotu vše ponořené v oleji usmaží. Ty jsou jasně označené, pro jaký typ pokrmu jsou určené, jakou mají teplotu, striktně se hlídá kvalita oleje a to, zda se na dně neusazují možné zbytky, které při smažení vznikají. Směs řepkového a slunečnicového oleje, která se v McDonald‘s pro smažení používá, obsahuje maximálně 2 % trans nenasycených mastných kyselin a každý den se filtruje. Markéta se Zuzanou nám ukazují speciální měřící přístroj, který hlídá kvalitu oleje. Měří se obsah nežádoucích polárních látek. Když se hodnota přiblíží k limitu, který jsme si stanovili na 25 %, musí se olej vyměnit.  Limit odpovídá průmyslovému standardu nebo legislativě zavedené v jiných zemích.  V ČR kvalita tuku zatím regulována není. 

Všechna jídla musí mít svůj čas spotřeby, pokud se do té doby nedostanou k zákazníkovi, jsou zlikvidovány. Co se děje s jídlem, které musíte likvidovat? Na to jsem se zeptala tiskové mluvčí Zuzany Svobodové: „Většina jídla, kterému vyprší doba údržnosti nebo spotřeby se kompostuje, část se zpracovává na bioplyn sloužící k výrobě obnovitelné energie. Další info případně na tomto odkazu.

 
Reportáž, prohlídka „zákulisí“ restaurace mne nadchla. To, že jsem mohla vše vidět takto zblízka ještě více, zlepšilo můj vztah k McDonald´s. Navíc se mi moc líbí nový projekt, který McDonald’s zatím testuje, takzvané „Customizace burgerů“, což mi dává jako zákazníkovi možnost upravit, vylepšit si svůj oblíbený burger o další možné ingredience, na které mám chuť. Líbí se mi, co všechno dělá McDonald´s proto, aby byla jejich jídla co nejčerstvější. Od dobrého výběru dodavatele až po kvalitní suroviny, ze kterých je připravené jídlo, které si objednám.

Naše články:

Reklama