Bulvár

Reportáž: Takhle žalostně musí bydlet dvě borderky

Border kolie je snad nejaktivnější pes na světě. Aby ne, vždyť jde o psa, který musí umět shánět zatoulaná stáda, a to vyžaduje vitalitu, akčnost a skvělý úsudek. Objevili jsme dva tyto psy, kteří žijí celý den ve výstavní kleci, kde se pomalu neotočí...

O tristním ubytování na farmě Amalthea ve Hvozdě u Prostějova jsem již psal (viz odkaz pod tímto článkem). Některé čtenářky mi v diskuzi vytkly, že jsem nezakročil a nežádal nápravu, případně alespoň na farmu neposlal nějakou inspekci ohledně ubytovacích služeb. Nyní vám odhalím důvod mého postupu. Na farmě totiž (z mého pohledu) týrali zvířata, což mi přišlo jako daleko závažnější problém než nevydařené ubytování. K tomu, abych s tím ale mohl něco dělat, jsem potřeboval čas...

Co konkrétně se na farmě děje

Je toho víc, nad čím jsem kroutil hlavou. Například koza, která běžně žije volně na pastvině, byla zavřená v malém chlévku s odstaveným teletem, aby telátku nebylo smutno - to, jak se asi cítí koza, už nikdo neřešil. Pozoruhodná byla i kravka jménem Maso, té přerůstaly paznehty na pravé zadní noze tak, že se kroutily špičkami proti sobě a nahoru. Kráva chuděra kulhala, ale majitel (když jsme se ho na to zeptali) prohlásil: „Ta půjde na maso, tak ji nebudu mordovat.“ Jak dlouho jí takhle paznehty přerůstaly, ani nechci domýšlet, ale říkal jsem si, že jsou věci, ve kterých se nevyznám, a tak je nemohu soudit.

Jsou ale věci, ve kterých se vyznám. A jednou z takových věcí jsou psi. Na farmě žijí dvě border kolie Mates a Kámoš - tedy žijí jen v noci, ve dne spíš přežívají. Celý den jsou totiž zavřeni pouze ve dvou výstavních klecích (prostor tak půl metru na půl metru). Pouštěni jsou pouze na noc, obvykle od asi 19.00 hodiny do 7.00 ráno, kdy jsou znovu zavíráni.

Amalthea
Chodba, na jejímž konci psi „žijí“.

Kámoš a Mates
Přicházíme blíž za srdcervoucím štěkotem a kvílením...

Kámoš a Mates
Kámoš s Matesem vyhlíží ze svých ubikací. Doufají v propuštění...

Je faktem, že border kolie je jedním z nejaktivnějších plemen, které ke svému životu potřebuje opravdu velký prostor. Kámoš s Matesem v klecích vyjí a jsou nešťastní. Bohužel jsme byli svědky i toho, jak psi byli puštěni až okolo 23.00 v noci jen proto, že se majitelé nemohli odlepit od televize.

Se psy se prakticky nepracuje, neumí ani nejzákladnější povely (sedni, lehni, zůstaň). Když jsme požádali majitele o vodítko a obojek, že Kámoše zkusíme vzít na procházku, nakonec je našel, ale pes na něm tak vyváděl, až jsme se báli, že se uškrtí, a tak jsme od plánu vyvenčit ho nakonec museli ustoupit.

Přitom není pravdou, že by na dvoře nebyl dostatek místa alespoň pro zbudování pořádného kotce. Například betonový prostor původního kompostu o velikosti asi tři na tři metry zeje prázdnotou...

Amalthea
Původní kompost (kde by šlo vybudovat prostorný kotec) zeje prázdnotou.

Tolik tedy k problému.

Řešení?

Přiznám se, že nejraději bych Kámoše s Matesem od těchto lidí dostal pryč, což ale, jak jsem zjistil, není snadné. Po návratu z dovolené jsem nejprve telefonoval do Klubu ochránců zvířat, kde jsem se dozvěděl, že v podobných případech jsou bezmocní. Doporučili mi obrátit se na místně příslušnou Krajskou veterinární správu.

To jsem učinil a celou věc ještě pojistil u Josefa Dubna, mluvčího Státní veterinární správy. Jeho první reakce na fotky byla: „To je děsné!“ a já věděl, že jsem se obrátil na správného člověka.

Když už jsem s panem Dubnem hovořil, položil jsem mu několik otázek k problematice chovu psů a týrání zvířat...

Krátký rozhovor s Ing. Josefem Dubnem, tiskovým mluvčím Státní veterinární správy

V jakých nejmenších prostorách se mohou chovat celodenně psi? Je možné konkrétně border kolie chovat celodenně ve výstavní kleci (viz foto a podnět výše) a pouštět je jen na noc?
Ze zákona na ochranu zvířat vyplývá, jak se ke zvířatům chovat nelze, omezovat jim prostor, nevhodně (málo nebo moc) krmit, narušovat jejich integritu, nedržet psa na řetězu a podobně. Chovat psy v kleci, kde se ani nemohou pořádně otočit, a to celý den, to určitě nelze.

Existují nějaké konkrétní regule pro chov běžných zvířat, například pro středně velké ovčácké psi? A pokud ano, lze je najít na internetu?
Ministerstvo zemědělství vydalo doporučení pro chovatele formou publikace. Zásadní je ale zákon. Jistě by se našly i obdobné paragrafy ve veterinárním zákoně. Zákon na ochranu zvířat je v tomto ohledu podrobnější.

Jak Státní veterinární správa postihuje majitele zvířat, kteří svá zvířata týrají?
Postup při zjištění týrání je následující, Krajská veterinární správa může chovateli nařídit provést nápravná opatření, která se samozřejmě následně kontrolují. V případě jejich nesplnění, může dát podnět obci na odebrání zvířat a jejich umístění v náhradní péči (například v útulku). Dále může zahájit správní řízení za účelem uložení pokuty. S případem se tedy něco dělat dá.

Další dění

Jak mi Josef Duben několik dní po našem prvním telefonátu sdělil, kontrola, která měla zjistit oprávněnost podnětu, bohužel nebyla na farmu Amalthea vpuštěna. „Inspektorkám nikdo neotevřel, byť okna byla otevřená a v domě byl hluk. Veterinární inspektorky se tedy s chovatelem spojily telefonicky, ale podle jeho sdělení nebyl doma, na místě se nacházela jen dcera, která neměla oprávnění kohokoli vpustit dovnitř.“ Pan Duben mi zároveň přislíbil, že kontrola bude opakována a že jistě bude zjednána náprava.

Příběh Kámoše a Matese hodláme dále sledovat a informovat vás! Za sebe doufám, že již brzy budou žít v lepších podmínkách...

Čtěte také...

   
16.08.2012 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [48] tepito [*]

    tak to je děs,zavřela bych tam majiteleSml15

    superkarma: 0 02.11.2012, 18:27:06
  2. [47] Jala [*]

    Tak tento článek jsem úplně zasklila čtu ho teprve nyní - v úplně jiné souvislosti.

    superkarma: 0 07.09.2012, 10:57:28
  3. avatar
    [46] Krupová [*]

    já bych tu farmu zavřela a zvířata odvedla k pořádným majitelům. Takhle to dopadá, když chce někdo vydělávat na "eko farmě" a přitom nemá ke zvířatům žádný vztahSml68

    superkarma: 0 05.09.2012, 09:22:27
  4. avatar
    [45] cibulicka [*]

    Zavřela bych tam majitelé pejsků,aby vyzkoušeli,jaké to je

    superkarma: 0 04.09.2012, 23:10:03
  5. avatar
    [44] hubajda [*]

    to je hruza nechapu jak to muze clovek udelat zrovna jsem tez minulej tyden videla zvlastni tyrani zvirete bylo v Italii pani mela maleho pejska doma uvazaneho stale na voditku sla na balkon dat kolecko a pejsek byl na voditku druhe kolecko jen skakal po zadnich skoro ve vzduchu a pak dalsi den dostal par kopancu a biti a to stale uvazanej na voditku byla to hruza se n to divat

    superkarma: 0 25.08.2012, 13:18:03
  6. avatar
    [43] gerda [*]

    Děkuju za ty psy a určitě to dotáhněte do konce! To je opravdu hrozná farma nebo co to vlastně je. Nejhorší je, že ty psy nemůžete okamžitě vysvobodit. A že by dcera nemohla otevírat návštěvám, když je to penzion?Sml30 Výmysl, aby se ještě chvilku zachránili před kontrolory.

    superkarma: 0 20.08.2012, 18:29:56
  7. [42] 1021965 [*]

    To je neskutečné, jak se někteří lidé chovají ke zvířatům. Je dobře, že jste se obrátil na St. veter. správu, snad se tato záležitost pohne k dobrému konci.

    superkarma: 0 17.08.2012, 07:51:47
  8. [41] Lydia001 [*]

    Je to hrozne. Nechapu jak na to lide maji zaludek, takhle nechat tryznit zvirata!

    superkarma: 1 16.08.2012, 22:41:25
  9. [40] Reni [*]

    Je to hrozné, co jsou toza lidi. Jak se chovají k zvířatům. Dala bych jim pořádnou lekci s pokutou.

    superkarma: 0 16.08.2012, 22:23:37
  10. [39] step1 [*]

    Do podobné klece zavírají přes den jezevčíka naši sousedi v paneláku. Dokud se nevrátí z práce, pes štěká, vyje a kňučí. Když jsem paní říkala, že to není vhodné, tak mi odpověděla, že ho přece nenechají běhat po bytě.

    superkarma: 0 16.08.2012, 20:10:54
  11. avatar
    [38] tajnostii [*]

    to je smutnéSml22

    superkarma: 0 16.08.2012, 19:27:25
  12. avatar
    [37] daska59 [*]

    Držím pejskům palce, ať jsou majiteli odebráni.

    superkarma: 0 16.08.2012, 17:49:08
  13. avatar
    [36] marianaant [*]

    Takové lidi by bylo potřeba zavřít do takových klecí, aby poznali co to je.Sml31Sml31

    superkarma: 0 16.08.2012, 16:54:36
  14. avatar
    [35] Jindriska8 [*]

    vmarta — #32 Pár dní je máloSml22Hrúza,potřebovali by potrestat.

    superkarma: 0 16.08.2012, 16:07:41
  15. [34] zzandaa [*]

    Takové lidi pozavírat. A s tím, že zvíře je jen věc by už taky mohli jít do patřičných míst.

    superkarma: 1 16.08.2012, 15:55:05
  16. avatar
    [33] ondrasek74 [*]

    Neumějí se chovat ke zvířatům a chtěli by vydělávat na lidech? To je hnus velebnosti!

    superkarma: 0 16.08.2012, 15:04:28
  17. avatar
    [32] vmarta [*]

    jak to že může člověk takhle zacházet se psem? Ja bych ho do té klece zavřela na pár dní...možná by to pomohloSml22

    1. na komentář reaguje Jindriska8 — #35
    superkarma: 0 16.08.2012, 15:03:05
  18. [31] Trefa [*]

    Trefa:jak je videt psi jsou tyrani.proc si je vubec vzali.kdyz se jim nevenuji.pejsky bych vyndala a zavrela bych tam ty lidi kteri je tyraji.

    superkarma: 0 16.08.2012, 13:45:31

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] dadma [*]

    Sebrala bych zvířata a napařila jim pokutu jako hrom.Naše zákony neumí ochránit lidi, natož zvířata.Někteří lidé nemají svědomí.

    superkarma: 0 16.08.2012, 13:44:06
  2. [29] Rikina [*]

    pajda — #27 Sml22 no, řekla bych, že za tím je spíš určitá bezradnost, co dřív udělat, a že je toho prostě moc, taky nedostatek příslušného "fortele", takže všechno i déle trvá a víc se přitom člověk unaví. Možná i zklamání, že to nešlo podle představ, a ono když se to všechno sečte, tak toho má člověk plný kecky a neví, kudy z toho ven. Ne že by chtěl vysloveně zvířata zanedbávat, ale prostě to nestíhá. Sml80

    superkarma: 0 16.08.2012, 13:43:22
  3. avatar
    [28] átéčko [*]

    Žofie — #11 Vyfotila bych teď siestu mého psa. Leží si na zádech na gauči a spokojeně oddechuje. Za chvíli ale začne dýchat s vyplazeným jazykem, protože doba procházek je pravidelná. Je mi hrozně líto týraných zvířat, nejen pejsků, ale i zvířat na farmách, ale i těch, které chovají lidé na vesnicích v chlívku, nebo psy na řetězu,kteří nikdy nepoznají tu slast se pořádně proběhnout, napít se z řeky...

    Ale je mi líto i těch necitlivých lidí. Jsou to duševní chudáci.

    superkarma: 0 16.08.2012, 13:27:51
  4. avatar
    [27] pajda [*]

    Rikina — #26 cesta do pekla je dlážděna dobrými úmysly, jak všichni víme. Pán šel do důchodu s nějakým snem a ten zkusil realizovat, jenže sil ubývá a povinností přibývá a tak teď zřejmě řeší jen to, co opravdu pálí...

    1. na komentář reaguje Rikina — #29
    superkarma: 0 16.08.2012, 12:37:50
  5. [26] Rikina [*]

    Jakub D. Kočí — #24 Sml22 to bohužel není jediný. Farem, kde se zvířata chovají v podmínkách přinejmenším sporných, je hodně. Nicméně už jsem viděla i některé, kde jsem těm kozám či ovcím málem záviděla, protože takový luxus, co tam měly... Sml30 

    1. na komentář reaguje pajda — #27
    superkarma: 0 16.08.2012, 12:16:13
  6. avatar
    [25] pajda [*]

    Jakub D. Kočí — #24 viz vzkazíkSml30

    superkarma: 0 16.08.2012, 12:02:12
  7. avatar
    [24] Jakub D. Kočí [*]

    pajda — #22 Rikina — #23 Má to prostě ošéfované. Tohle mě zaráží nejvíc - že člověk, který je v oboru poradcem, hospodaří na své farmě takovým způsobem.

    Jak mi řekl jiný farmář v okolí: „My jsme kamarádi, on nám se vším možným, hlavně co se týká papírování, pomáhá. Ale jak chová hlavně psy, s tím teda nesouhlasim. Ale není jediný."

    1. na komentář reaguje pajda — #25
    2. na komentář reaguje Rikina — #26
    superkarma: 0 16.08.2012, 11:49:26
  8. [23] Rikina [*]

    pajda — #22 Zajímavý článeček. Sml57 Mezitím jsem si našla dostupné informace o té farmě, a jsou taky dost zajímavé. Divím se trochu, že ještě funguje. Nedostatků byť i jenom formálních, v obvyklé agendě, mají přehršel. Přitom pan ing. je - mimo jiné - daňový a účetní poradce... čili měl by vědět, co jest jako podnikatel povinen. Sml80 No, já se v tom vrtat nebudu, ale přinejmenším je podivné, že by nikdo nekontroloval příjemce státních dotací, což tato farma byla tři roky. Sml80 

    1. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #24
    superkarma: 0 16.08.2012, 11:44:59
  9. avatar
    [22] pajda [*]

    Rikina — #21 je vidět, že máš přesný odhad.

    http://www.asz.cz/redakce/index.php?clanek=39692&lanG=cs&slozka=5880&

    Bohužel ve světle toho, co je na fotkách, je asi každému jasné, že předpisy mají své opdstatnění. Ještě je moct vymáhat...

    1. na komentář reaguje Rikina — #23
    2. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #24
    superkarma: 0 16.08.2012, 11:28:25
  10. [21] Rikina [*]

    Tipuju, že je to nějaká rodina nadšenců z města, co se zhlédli ve venkovské idyle, a netušili, co to je vést farmu. Naivně si mysleli, jak budou krásně žít v přírodě mezi zvířátky, bude je živit agroturistika, a budou na zdravém vzduchu. Přičemž předtím neměli ani morče. Teď v tom plavou, nezvládají, a buď si nenechají poradit, nebo nemají koho se zeptat. Sml80 Otázka času, kdy se jim to sesype pod rukama. Což samozřejmě neomlouvá psy zavřené v kleci, to snad už by bylo lepší je prodat, když je teda k těm ovcím nepotřebujou. Sml80 

    1. na komentář reaguje pajda — #22
    superkarma: 0 16.08.2012, 11:15:46
  11. avatar
    [20] pajda [*]

    Jinak se dá využít PesHelp: http://pes.help24.cz/nahlaseni-tyrani-zvirat.php

    superkarma: 1 16.08.2012, 11:11:06
  12. [19] magic11 [*]

    viděla jsem v tv reportáž o vyklízení bytového domu v Ostravě - tam byly ty podmínky bydlení hodně podobné ... a nebyli tam jen psi ...

    superkarma: 0 16.08.2012, 10:34:46
  13. avatar
    [18] pajda [*]

    Jakub D. Kočí — #14 ano, klasická představa: "Já si koupím pracovního psa on bude pracovat..." a už lidi nevidí, kolik je za tím úsilí a práce a hlavně času - dokud byli mí psi malí, věnovala jsem jim cca 2 hodiny denně výcviku, hodinu a půl procházky a minimálně další hodnu jenom krátkého hraní a povelů...nosila jsem plné kapsy psích mlsků a všude byly položené klacíčky na aport. Ten menší se bohužel už vychovat zřejmě nedá (lidé mu tak ulížili, že nemá ani základní socializaci), ten větší ale vzbuzuje závist v celé vesnici - poslechne na pokyn ruky, mluvit netřeba. Oba psi umí i takové kousky, že na krátké zasyknutí ztuhnou v pohybu a čekají, až se pohnu já - díky tomu jsem se dvěma loveckými psy na vodítku viděla např. porod srnky nebo zaječí hnízdo z jednoho metru i s mámou zaječicí.

    Držím palce, aby se borderky z té klece dostaly - je to hnus nejvyššího řádu.

    superkarma: 0 16.08.2012, 10:15:43
  14. avatar
    [17] delfi.na [*]

    tak to je hnus fialový ... a takoví ještě nabízejí ubytování na farmě? Známí mají borderky a s těmi se musí pořád něco dělat, jsou hrozně aktivní, chytří, za každý povel vděční .. ach jo. Kubo, sleduj to a informuj nás. Máš můj obdiv, že ses do toho vůbec pustil.

    superkarma: 0 16.08.2012, 09:56:24
  15. avatar
    [16] femme [*]

    někteří takylidi jsou prostě hovada Sml31 Sml45 doufám, že to SVS dovede do zdárného konce a pejsky těm kreténům odebere Sml22

    superkarma: 1 16.08.2012, 09:54:30
  16. avatar
    [15] ladouch [*]

    To je otřesné, jak může někdo takhle zacházet s pejsky, hned odebrat a určitě se najdou hodní lidé, kteří se o ně budou s láskou starat.Sml22Sml22

    superkarma: 0 16.08.2012, 09:44:10
  17. avatar
    [14] Jakub D. Kočí [*]

    Proč si je pořídili... údajně na práci s ovcemi, ale ovce neutíkají, tak psi jsou k nepotřebě. Obávám se ale, že i kdyby ovce utíkaly, tak jim Kámoš s Matesem bez výcviku moc nepomohou. Jak jsem napsal, ti psi jsou sice zlatíčka, ale neumí vůbec nic, evidentně se s nimi nikdy nepracovalo.

    vladka006 — #12 Kéž by to šlo s majiteli domluvit...

    1. na komentář reaguje pajda — #18
    superkarma: 1 16.08.2012, 09:42:46
  18. avatar
    [13] ekleinovka [*]

    Tohle nemůžu ani dočíst,chudáci pejsek,majitele bych propleskla a odebrala bych mu je z fleku,je to hnus,ať si tam zkusí vlézt sám a strávit tam nějakou dobu,je to týrání,psy bych si vzala k nám na zahradu hned....

    Píšu s chybama,srry, mobil :(

    superkarma: 0 16.08.2012, 09:38:50
  19. avatar
    [12] vladka006 [*]

    Já si je vezmu domů oba Sml15Sml15Sml15. Chudinky malé.

    1. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #14
    superkarma: 0 16.08.2012, 09:07:13
  20. avatar
    [11] Žofie [*]

    átéčko — #5 Nic jiného než souhlas.

     Těch hafíků je mi moc líto. To byste museli vidět tu naši mini jezevčičí holku. Je to gaučák a asi i hlava rodinySml22 A miláček. Tohle bych nikdy zvířeti nedokázala udělat. Tak proč si je ti lidé berou, když jim nedokážou dát potřebnou péči??

    1. na komentář reaguje átéčko — #28
    superkarma: 0 16.08.2012, 08:56:22
  21. avatar
    [10] OlgaMarie [*]

    Hanula — #9 Kdysi dávno byla ve Výměně manželek zviditelněna rodina, která měla v bytě labradorku také v přepravní kleci, aby prý nezasvinila byt a jim byl pes odebrán snad Ligou pro ochranu zvířat.

    superkarma: 0 16.08.2012, 08:41:26
  22. avatar
    [9] Hanula [*]

    Sml15Sml32 toje týrání psů - to už je případ pro policii

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #10
    superkarma: 0 16.08.2012, 08:33:06
  23. [8] Roland [*]

    Z takových článků je člověku smutno.

    superkarma: 0 16.08.2012, 07:56:57
  24. avatar
    [7] OlgaMarie [*]

    Vůbec se nedivím, že mnozí chovatelé psích plemen se přesvědčí, do jakých podmínek prodávají nebo dávají psa! Co mě ale zarazilo, je stav krávy. Copak chov jatečních zvířat není pod povinným dohledem veterináře?

    superkarma: 1 16.08.2012, 07:31:05
  25. [6] lidicka [*]

    To jsou farmáři???? Jsou to lidské hyeny - týrat bezmocné zvířata, to nepochopím. Když na to nemám, zvířata si nepořízuji....Sml80Sml23Sml15

    superkarma: 0 16.08.2012, 07:20:28
  26. avatar
    [5] átéčko [*]

    Nakopat majitele do prdele! Tihle psi jsou inteligentní a potřebují spoustu pohybu!

    1. na komentář reaguje Žofie — #11
    superkarma: 0 16.08.2012, 07:15:04
  27. [4] kukátko [*]

    Nechápu důvod, proč si ti lidé psy vůbec pořizovali.

    superkarma: 0 16.08.2012, 07:10:59
  28. avatar
    [3] zsuzsika [*]

    to je fakt strašnéSml15

    superkarma: 0 16.08.2012, 07:03:33
  29. avatar
    [2] Kytinkak [*]

    takové lidi bych zavírala až by byli černý, nechápu proč si berou zvířata, když jsou jim potom naobtíž

    superkarma: 0 16.08.2012, 06:40:00
  30. avatar
    [1] Dudlajlama [*]

    Hnus, humus a nakopat majitele do p***le !

    superkarma: 0 16.08.2012, 04:20:25

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Akce pro čtenářky: Velikonoční pečení a vaření s Globusem
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme