Bulvár

Reportáž: Streetworker - práce s narkomany

streetwork - taška

Narkoman, narkotik, toxikoman, nebo hůře feťák či smažka... to jsou výrazy pro uživatele drog, které od streetworkerů (terénních pracovníků) jen těžko uslyšíte. Pro ně jsou to klienti. Stejně jako pro narkomany jsou streetworkeři buď streeti, teréňáci či káčkaři (podle K centra – kamenné centrum pro pomoc uživatelům drog), ale hlavně andělé. Streeti totiž stojí v očích narkomanů na jejich straně, pomáhají jim.

Faktický úkol streetworkerů

Bohužel tak, jak vidí streetworkery uživatelé drog, vidí je i spousta neinformovaných lidí – mnohdy i z řad policie. Přitom poslání streetů je trochu někde jinde.

  • Čistota – nikdo přece nechce, aby se ve městech povalovaly použité stříkačky (denně vymění v Praze streeti v průměru 1100 stříkaček).
  • Hygiena – streeti šíří mezi uživateli drog osvětu, a tím chrání ostatní obyvatele před infekčními chorobami. I narkoman chodí nakupovat, jezdí tramvají a může trousit neviditelnou nákazu...
  • Informovanost – streeti se snaží uživatele drog vzdělávat ve všech směrech. Tedy poskytnout jim informace a sociální pomoc, stejně jako zdravotní. Opět je zde nejdůležitějším faktorem ochrana veřejnosti.
  • Druhá šance – podle filozofie streetworkerů má každý člověk právo na druhou šanci. Proto přistupují ke klientům podle principů Harm Reduction (přístup zaměřený na škody spojené s užíváním drog: berou je, jací jsou, nemění je, jen radí).

Syrový svět, ve kterém je pevná hranice mezi „námi“ a „jimi“, kterou smí překročit právě jen streetworkeři, mě zajímal, proto jsem se domluvil s terénními pracovníky z DROP INu a vyrazil s nimi na jednu noční směnu...

Moje noční služba

streetwork team

Po příchodu do kanceláře si musím nejdřív připravit tašku a batoh – nesmí mi chybět nic důležitého. Nebudu tady vypisovat, co všechno s sebou nosím, nejdůležitější jsou stříkačky, jehly, injekční voda, dezinfekční konzelíny a samozřejmě „konťák“ - kontejner na použité stříkačky.

Ještě kouknu do počítače, kam si píšeme, co se stalo na minulé směně. Většinou je to pohodička, ale občas si někdo přijde pro nějakou radu, nebo s nějakým problémem, který je potřeba dlouhodoběji řešit. Může se stát, že někdo řešil nějakou agresi...

Mimochodem – klienti jsou anonymní. Známe je jen podle tváří, a pokud s tím souhlasí, dostanou kód, který nám v práci pomáhá.

Všechno je připravené, hurá do terénu! Už si jen obléknout bundu, kterou jsme teď dostali nově od města, je to trochu proti principu anonymní pomoci, který se snažíme dodržovat, ale pomáhá nám to v komunikaci s policií. Chodíme vždycky nejméně dva, někdy i tři - je to kvůli bezpečnosti. Na Václaváku, kde je v Praze otevřená drogová scéna (domácky jí říkáme ODSka), začíná noční směna ve 21.00 a končí v jedenáct. Za dvě hodiny přijde okolo šedesáti klientů a vyměníme v průměru 400 stříkaček.

  • Otevřená drogová scéna: Veřejně přístupné místo s vysokým výskytem uživatelů drog ( ulice, parky)
  • Uzavřená drogová scéna: Veřejně nepřístupné místo kde se vyskytují užívatele drog ( byty, squaty)

Dneska je docela zima a větrno. Náš tým skládající se z vedoucí Lenky, Mirči a mě, pěkně klepe kosu, tak chodíme z Muzea na Můstek a zase zpátky, abychom se trochu zahřáli. Útočiště před zimou hledáme i v podchodu k metru – ostatně klienti ho zde hledají také. Protože začínám, dostal jsem roli zapisovatele.

Kontakty jsou krátké, většinou jen vyměníme a jde se dál. Ale nejsme automaty, klienti nás mají rádi, ptáme se jich na novinky, zajímá nás jejich život. Někteří jsou hovornější, jiní ne.

Každý klient je jiný

Uživatele drog najdete opravdu v nejrůznějších vrstvách lidí. Ano, většina se časem dostane do problémů, ale každý k nim přistupuje jinak. Jsou mezi nimi čistotní lidé i špindírové, jednou u nás měnil i chlápek v obleku - hotový manažer.

Jak tak procházíme vestibulem ve stanici metra Můstek, pověsila se na nás policejní hlídka. Z dřívějška nemáme s policií dobré zkušenosti, ale tentokrát, asi po té, co si přečetli nápisy na našich bundách, nás nechali být.

Konflikt

Směna probíhá bez problémů. Jediný drobný incident se odehrál ve vestibulu metra Muzeum. Dva klienti si začali ručně vyřizovat účty a třetí se jim snažil zabránit. Kousek jsme poodstoupili, nebylo nám to zrovna příjemné – snažíme se nevměšovat – přesto jsme prohodili, že by si to mohli nechat na později. Vše utichlo a klienti se nám ještě omluvili. „Vidiš to, blbe, takhle se chovat před našima andělama... hele, sorry, nezlobte se.“

A tak to šlo až do jedenácti. Kromě 64 kontaktů jsme prováděli jedno krátké ošetření poraněné ruky a poskytli několik telefonů na zdravotnická zařízení. Noc se zkrátka vydařila a všechno proběhlo hladce. Potěšilo mě, že si pět klientů vyzvedlo i alobaly a tři klienti dokonce kapsle – ty jim dáváme pro bezpečnější užívání. Když je čas, snažíme se jim vysvětlit, jak na to.

No, příště jdu na denní - už aby bylo pořádné jaro! Jo, zima je asi to nejhorší. Ale stejně bych neměnil. Peníze za to sice slavné nejsou, ale práce je to zajímavá, každý den jiná a nemusím sedět v kanclu. Baví mě prostě pracovat s lidmi...

streetwork konťáky

Jaké jsou vaše zkušenosti s uživateli drog? A co se streetworkery - jak na ně pohlížíte? Přijde vám taková práce užitečná, nebo byste problém veřejného zdraví v souvislosti s drogami a problémovými uživateli řešili jinak?

Podobné reportáže dělám rád - pokud vás napadne něco, co byste chtěly, abych vyzkoušel, pište to do diskuze, nebo lépe na e-mail: jakub.koci@zena-in.cz. Nápadů není nikdy dost! Určitě se nechám - nebo někdo další v redakci - inspirovat.

  • Příště: Prodejcem Nového prostoru

Kam dál?

   
17.03.2010 - Společnost - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [41] jithule [*]

    já jsem taky závisla na pc

    superkarma: 0 17.12.2012, 15:30:21
  2. avatar
    [40] Gwendylon [*]

    Holky, zapoměly jste na další závislost - pc Sml58 Můžu seriozně říci, že nikoho nezávislého ( v jakémkoli období života ) neznám...

    superkarma: 0 24.03.2010, 11:26:17
  3. avatar
    [39] Eva_CZ [*]

    psycho — #38 a kdyz je nekdo blbec a k tomu se slzou v oku vzpomina na stary komunisticky casy ( vid, Senzitivko ), tak je to uplne v haji. Vis, ja neobhajuju, nevim, proc nekdo spadne do zavislosti a nekdo ne. Ja jsem byla sestnactilety decko, idiot. Co uz nadelam? Vim, dusledek ceho to byl a jsem moc rada, ze jsem 16 let OK. Ublizila jsem spouste lidi a ........ co uz ted nadelam? Sml15

    superkarma: 0 18.03.2010, 19:06:59
  4. avatar
    [38] psycho [*]

    Eva_Fl — #37 Původně jsem tam ty BLBCE chtěl připsat, ale myšlenkový tok se valil jinudy a vzpomněl jsem si na to, až jsem příspěvek odkliknul. Věřil jsem, že to někdo napíše za mě. :-), páč to tak je, blbce a hňupa nevyléčíš. Jo a komunistu také ne.  :-)))))

    Se divím, že lidem nevadí transplantace srdce, jater, ledvin, léčení nevyléčitelně nemocných, léčení úrazů ze sportu, za což si někdy můžou sami nemocní a stojí to velké peníze ostatních zdravých a vadí jim pár korun na toxikomany.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #39
    superkarma: 0 18.03.2010, 13:52:44
  5. avatar
    [37] Eva_CZ [*]

    psycho — #35 ja bych k nim jeste pridala hnupy ( protoze u zavisleho JE nadeje na zmenu, u hnupa ne ) a kreteny s citlivou pokozkou, protoze jak k tomu prijde OBYCEJNEJ CLOVEK, ze je nekdo u kozniho jak doma? Sml58Sml58Sml58Sml58

    Ja jsem uz s tou blbkou ztratila hodiny a hodiny. Davala ji odkazy, vysvetlovala - NIC! Snazila jsem se ji vysvetlit, ze zavislost je dusledek.

    NIC. Perly svini.Sml22Sml22Sml22

    1. na komentář reaguje psycho — #38
    superkarma: 0 18.03.2010, 13:23:21
  6. avatar
    [36] psycho [*]

    mafi — #32 K té tvé matematice. Výroba 1 g pervitinu stojí cca 20 Kč (a bůh ví jestli) + cena 1 g efedrinu. Z jednoho gramu čistého pervitinu by si frčela 4 dny. Z toho si rychle vypočítáš, kolik by činily náklady za celý měsíc. V těch tvých 3-5 gramech za nesmyslnou cenu je tak  20% účinné látky. Tím, že by jim např. pervitin "dával", by se náklady na toxikomana rapidně snížily, za další by toxikomani nemuseli krást na dávku, to je další úspora a také by si sebrala kšeft mafii a dealerům, což jsou další skryté úspory. Pořád vychází levněji toxikomany ochraňovat před rozšířováním nemocí či je léčit a dávat jim náhražky, než se na ně vykašlat a kriminalizovat drogy absolutně. Si vem historický příklad v USA s prohibicí, nepřinesla nic, lidi chlastali ještě více, pašovalo se a pil se nekvalitní alkohol a lidé umírali. Navíc se toho chopila do té doby ne tolik rozšířená mafie, nasekala na tom neskutečné zisky a stala se  z ní síla, kterou už dnes nedokážeš porazit. A podívej se na Švédy, jezdí trajektem do Dánska a než tam přijedou, jsou na šrot, a to ve Švédsku není totální prohibice.

    P.S. Ještě jednu výhodu by to mělo, čím více drog zadarmo pro toxikomany, tím by byli dříve na šrot, rychleji by umírali a člověk by se s nimi nemusel tak dlouho zlobit a dlouho je léčit. To jsou další úspory.  :-))

    superkarma: 0 18.03.2010, 12:45:28
  7. avatar
    [35] psycho [*]

    SENSITIVESKIN — #34 A já bych k nim přidal kuřáky, kteří mi "otravují" vzduch a . . . a pak tlusťochy, kteří jen žerou, tloustnou a jsou z toho nemocní a já to musím platit. V tom kamenolomu by krásně zhubli. A pak bych k nim přidal . . . no a kdepa bychom skončili? Kde je ta hranice komu pomoci a komu ne.

    P.S. O tvrdou represi se pokoušel Hitler i komunisti a všechno to bylo marný.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #37
    superkarma: 0 18.03.2010, 11:48:20
  8. avatar
    [34] SENSITIVESKIN [*]

    Bébina — #14 naprostý souhlas

    když jsem viděla v dokumentu Katka dotyčnou, jak chlastá subutex, který jí byl poskytnut zadara a ještě si bouchá péčko, tak mi bylo  blbě...prostě s feťákama nemám slitování. K nim patří taky alkoholici. Místo poskytování drahých léků a servisů bych je nahnala do lomu makat. Ano, můžete tady namítnout,že se to může stát i v mé rodině. S tím souhlasím, neboť jsem si obdobím s vochlastou prošla. Naštěstí to nebyl manžel, tak táhnul....

    1. na komentář reaguje psycho — #35
    superkarma: 0 18.03.2010, 08:49:43
  9. avatar
    [33] Eva_CZ [*]

    mafi — #32 ja jsem tady za 11 let zivota videla 2 opily na ulici. Jednou v NJ a jednou tady, v Naples. Zjevne sjetyho zadnyho, strikacku jsem na ulici lezet taky nevidela, ani nikde jinde. Myslis, ze v USA neni demokracie? Nebo o cem to je? Ja myslim, ze o bordelu. Psal mi muj kamarad, jehoz mala dcera Anicka jela najednou v heroinu. Uz byl tak zoufalej, ze ji sel udat na policii, aby ji treba i zavreli, cokoliv, jen aby se nemusel divat, jak mu holka umira pred ocima. Popsal, kde v jakym klubu se heroin prodava. Hadej..... Sml24Sml24Sml24Sml24Sml24Sml24 Neudelali VUBEC NIC. Nic. Na co je tam policie? Na co jsou tam zakony? Na ci strane je ten zakon? Marnost nad marnost.

    P.S.Anicka se z toho pomoci bozi dostala ( lecba, statek atd.).

    superkarma: 0 17.03.2010, 23:34:32
  10. [32] mafi [*]

    xenie — #30 promin, ale co pises je uplny nesmysl. Cena jedne davky (1g) heroinu je cca 1.000,-Kc, u pervitinu je to o asi jednu az dve stovky min. Takovy silne zavisly fetak na heroinu spotrebuje 3-5g denne, mesicne tedy cca 100 az 150tisic korun. Na to fakt nikdo zavisly nevydela. Nahrazky heroinu se daji koupit ramcove za stejne penize jako denni davka. Rozdil je, ze v nahrazce nejsou primesy (bezne fetaci spotrebuji polovinu davky, kterou koupi a druhou pulu "naredi" praskem do peciva, omitkou atp. a prodaj za plnou cenu) a nemaji tak drsne nasledky na organismus. No a pokud bys drogy legalizovala tak v nejakym ghettu? I me je neprijemny se potkavat na ulicich s fetakama a beckama, ale tak to proste je. Demokracie si proste vybira svou dan.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #33
    2. na komentář reaguje psycho — #36
    superkarma: 0 17.03.2010, 21:08:42
  11. [31] mafi [*]

    Jo, jo taky jsem jednou byla s terenakama (streetama) v terenu v Praze. Vim moc dobre o cem je jejich prace. Jsou neuveritelni, tahle prace se neda dlouho vydrzet a je vetsinou pro mlade odhodlane typky. Jediny problem, ktery vidim je financovani techto obcanskych sdruzeni. Bohuzel hodne penez jde jinam (do kapes sefu sdruzeni) nez na bohulibe ucely :-((( Jelikoz dobre znam pozadi podobnych o.s. a vim o cem je jejich prace neprispela bych jim ani korunou. Terenak ma plat okolo 10 tisic cisteho mesicne, a to je fak malo. Sefove sdruzeni si pak bezne fakturuji deseti az statisicove castky za "vedeni" projeku (mimo bezny plat). Samozrejme se jedna jen o papirove vedeni projektu...

    superkarma: 0 17.03.2010, 20:43:56

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. [30] xenie [*]

    nic z toho by se nemuselo resit, kdyby byly drogy legalne nebo alespon dekriminalizovane... narkousi by vedeli, kde si koupit cisty fet a nefungoval by cerny trh - stejne jako u alkoholu a tabaku... jediny problem, co se sjetymi lidmi, nerada bych je potkavala na ulicich za bileho dne, kdy ve stavu v nemz jsou sami netusi co udelaji a komu ublizi... Sml24

    1. na komentář reaguje mafi — #32
    superkarma: 0 17.03.2010, 20:36:48
  2. [29] Rikina [*]

    Mno, v Praze na Andělu je otevřená drogová scéna za bílého dne. Už se mi stalo, že jsem zamyšleně hleděla "do blba", čekajíc na zastávce na autobus, a nejbližší dealer to pokládal za navázání očního kontaktu a už tahal z ponožky psaníčko. Špatně se pak vysvětluje, že jde o nedorozumění. Sml80 Že se tyto transakce odehrávají zcela nepokrytě i před očima procházející hlídky policie, která na to vůbec nereaguje, o tom je  škoda mluvit. Se streetworkery žádnou zkušenost nemám, neb v době, kdy mí potomci experimentovali s drogami, nebylo po takových pracovnících v našem městě ani slechu, ani dechu. Musela jsem tedy na ulici osobně, a moc nerada na to vzpomínám, nebylo to pěkné prostředí a vůbec se mi tam nelíbilo. Jo, asi je to užitečná práce, ale musí na to bejt povaha. Odolná.

    superkarma: 0 17.03.2010, 20:33:46
  3. avatar
    [28] OlgaMarie [*]

    Eva_Fl — #20 psycho — #17 Někdy mi výkřiky po zavírání feťáků připadají jako volání: " Vždyť je nám krásně mezi opilci! Vždyť chlastají všichni, to nikomu nevadí!"

    superkarma: 0 17.03.2010, 15:51:02
  4. [27] Bébina [*]

    kuty — #26 Hele, ja nemam chut drogu zkusit, nikdy jsem to neudelala, ani jsem nikdy nekourila a neoziram se. Ale v tech 16ti letech to na me takhle pusobilo. Kdyz nas tahali ve skole na besedy, tak zajimave popisovali ty jejich pekne stavy a pak jen dodali, ze kdyz maji abstak, je jim zle. Je to davno, doba snad pokrocila a prednasky jsou prinosnejsi.

    superkarma: 0 17.03.2010, 15:43:18
  5. avatar
    [26] kuty [*]

    Bébina — #25 podívej se na dokument od paní Třeštíkové o Katce,nejlépe na oba díly.Jsem zvědavá jestli i po tom budeš mít chuť drogu zkusitSml68Sml15

    1. na komentář reaguje Bébina — #27
    superkarma: 0 17.03.2010, 13:46:42
  6. [25] Bébina [*]

    wich — #23 Nas taky tahali kazdou chvili na besedy, ale drog jsem se tedy nebala, spis po kazde besede jsem mela chut to vyzkousetSml80. Tak asi delal pan Cimicky neco spatne.

    1. na komentář reaguje kuty — #26
    superkarma: 0 17.03.2010, 12:57:23
  7. avatar
    [24] psycho [*]

    Eva_Fl — #19 Díky Evo. :-)

    superkarma: 0 17.03.2010, 12:30:58
  8. avatar
    [23] wich [*]

    Bébina — #18 A budou se zavírat i alkoholici a kuřáci? Sml80 Ti totiž otravují život lidem kolem sebe mnohem víc. A kde je ta hranice? Když si dám dejme tomu jednou za čas ganju, protože si myslím, že je to fajn relax Sml18, tak taky půjdu do krimu? Nebo éčko či koks na taneční party? Nebo by byli kriminalizovaní jen perníkáři?

    Feťáky, alkoholiky a kouření taky nesnáším, ale v kriminalizaci nevidím žádné řešení Sml80 To vidím hlavně v důsledné výchově, prevenci ve školách (nám pouštěli takové filmy a dělali besedy, že jsme se drog fakt báli Sml22, z třiceti kousků sídlištních dětí jel v drogách krátkou dobu jen jeden, což je úspěch Sml67).

    psycho — #17 Velice dobré postřehy. Od začátku do konce.

    1. na komentář reaguje Bébina — #25
    superkarma: 0 17.03.2010, 12:30:42
  9. avatar
    [22] psycho [*]

    Jakub D. Kočí — #21 Jakube, nesouhlasím s tím slovem ČASTO . . . spíše tam má být VŽDYCKY.

    P.S. Nebo alespoň na 99,9%. Ať vyloučím statistickou chybu.

    superkarma: 0 17.03.2010, 12:30:27
  10. avatar
    [21] Jakub D. Kočí [*]

    Bébina — #18 Bohužel se k drogám často opět po opuštění věznice vrací... To není žádné řešení.

    1. na komentář reaguje psycho — #22
    superkarma: 0 17.03.2010, 12:23:23
  11. avatar
    [20] Eva_CZ [*]

    Bébina — #18 mas v rodine nekoho, kdo pije alkohol? Nechej ho zavrit, Pani Chytra. Na par let. A plat mu pobyt ze svejch dani.

    P.S.Proboha, kam az muze lidska blbost dojit?

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #28
    superkarma: 0 17.03.2010, 12:23:16
  12. avatar
    [19] Eva_CZ [*]

    psycho — #17 Sml67

    1. na komentář reaguje psycho — #24
    superkarma: 0 17.03.2010, 12:21:45
  13. [18] Bébina [*]

    wich — #16 Ja vim proc se to dela, ale misto toho bych je proste pozavirala, na par let natvrdo a pochopitelne bez pristupu k drogam (tady je ovsem problem korupce a vyssi naklady). Venku maji mizivou sanci se z toho dostat, pobyt v lecebnach je ciste dobrovolny. Vlastne jim spolecnost umoznuje beztrestne fetovat. Jo a bydlim v hlavnim meste, vcera jsem v autobusu potkala fetky rovnou 4, bezdomovce vidam dnes a denne. Skolu jsem mela u Narodni tridy, takze fetky a bezdomovce prekracovala 2x denne. Nemam pro ne pochopeni ani slitovani, vybrali si svoji cestu a ve vetsine pripadu jim neni pomoci.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #20
    2. na komentář reaguje Jakub D. Kočí — #21
    3. na komentář reaguje wich — #23
    superkarma: 0 17.03.2010, 12:12:35
  14. avatar
    [17] psycho [*]

    Bébina — #14 Represe a kriminalizace narkomanů ještě nikdy nic nevyřešila. Podívej se, jaké drakonické tresty za distribuci, výrobu či braní drog mají zavedené některé státy a kolik lidí to odradilo. Vesele se tam bere. To za A. Za další, kdyby se tím očkováním "zachránil" jediný narkoman před žloutenkou za rok, ušetříš našemu zdravotnictví stovky tisíc Kč. Tolik totiž stojí léčba žloutenky.

    Za další další. Kdyby si sečetla škody, které způsobí lidé pod vlivem alkoholu a kolik pod vlivem ostatních drog, hádej, která by to vyhrála. Počítej do toho - havárie, úrazy, rvačky, rozvody, zničený život patnerů, léčení závislosti, léčení nemocí atd. atd)

    Za předposlední - nikotin je velmi silný přírodní jed a také tvrdá droga.

    Za poslední - ať vyrábí drogy stát a prodává je stát, bude mít zisky a narkomani jistotu, že dostávají dobré a čisté "jedy". Když to tak může dělat stát s alkoholem a nikotinem. Já mezi tím rozdíl nevidím.

    1. na komentář reaguje Eva_Fl — #19
    2. na komentář reaguje wich — #23
    3. na komentář reaguje OlgaMarie — #28
    superkarma: 0 17.03.2010, 12:12:21
  15. avatar
    [16] wich [*]

    Bébina — #14 Feťáci se zdarma očkují na žloutenku právě proto, aby ji nechytlo např. to dítě, které má rodiče, aby se o očkování postarali. Ano, je to menší zlo, jak píše Gerda, ale i tohle pomáhá. Žiju ve městě, kde denně potkám nejednoho člověka, co smrdí perníkem, takže streetworkery, kteří jim jehly vymění a postarají se, aby nešířili nemoci, uvítám Sml22

    1. na komentář reaguje Bébina — #18
    superkarma: 0 17.03.2010, 11:41:56
  16. avatar
    [15] gerda [*]

    Bébina — #14 je to prostě menší zlo...Sml80

    superkarma: 0 17.03.2010, 09:20:15
  17. [14] Bébina [*]

    wich — #10 Ja si myslim, ze nejlepsi ochrana spolecnosti by byla, kdyby uzivani drog bylo postavene mimo zakon. Postihovat prodejce drog a fetaky nechat behat po ulicich a jeste jim pomahat ocividne nikam nevede. Muze me slak trefit, kdyz se fetaci ockuji na zloutenku nebo maji jehly zdarma a ockovani treba proti pneumokokum musi rodice u malych deti hradit.

    1. na komentář reaguje gerda — #15
    2. na komentář reaguje wich — #16
    3. na komentář reaguje psycho — #17
    4. na komentář reaguje SENSITIVESKIN — #34
    superkarma: 0 17.03.2010, 09:03:20
  18. avatar
    [13] gerda [*]

    OlgaMarie — #12 už mám odpracováno.Sml24

    superkarma: 0 17.03.2010, 08:55:46
  19. avatar
    [12] OlgaMarie [*]

    gerda — #9 Je to záležitost úhlu pohledu. Mě osobně víc štve nesmírná tolerance k požívání alkoholu v postkomunistických zemích než že pár dobrovolníků se snaží minimalizovat škody z povalujícího se náčiní narkomanů nebo škody z šíření závažných onemocnění. Někdo chce pomáhat narkomanům, jiný seniorům nebo invalidům. Každý si může svobodně vybrat, zda a komu chce pomáhat. Ty sis už vybrala? Poděl se s námi o zkušenosti.

    1. na komentář reaguje gerda — #13
    superkarma: 0 17.03.2010, 08:42:59
  20. avatar
    [11] wich [*]

    Ale že kolikrát člověk podle vzhledu nepozná, kdo je streetworker a kdo fetka Sml57

    superkarma: 0 17.03.2010, 08:37:46
  21. avatar
    [10] wich [*]

    gerda — #5 Přesně jak píše Olga Marie - tady nejde o "servis" narkomanům, ale o ochranu společnosti - v první řadě. Kdyby nebyli streetworkeři, válejí se použité jehly buhví kde a nejen ty jehly Sml22 Čistota a zdraví ve městech stojí za těch pár jehel Sml22

    1. na komentář reaguje Bébina — #14
    superkarma: 0 17.03.2010, 08:35:31
  22. avatar
    [9] gerda [*]

    OlgaMarie — #7 přeneseně vzato samozřejmě, ale jde o ochranu až v druhé řadě.

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #12
    superkarma: 0 17.03.2010, 08:27:52
  23. avatar
    [8] Ni-ka [*]

    Dobrý článek, my měli kdysi ve škole besedu se streetworkerem a on si dokonce přivedl i klienta,takže to bylo stejně zajímavé.Klient s tím souhlasil,ale moc toho nenapovídal,venku na něj čekali asi tři pejskové:))

    superkarma: 0 17.03.2010, 08:05:42
  24. avatar
    [7] OlgaMarie [*]

    gerda — #5 Hlavním úkolem streetworkerů je ochrana veřejnosti, tedy i ochrana seniorů a invalidů.

    1. na komentář reaguje gerda — #9
    superkarma: 0 17.03.2010, 07:23:55
  25. avatar
    [6] ahoi [*]

    Souhlasím s Evou, klobouk dolů Jakube. Mimochodem, tuhe práci bych si ráda zkusila taky. V blízkém okolí jsem měla několik lidí kteří upadli do závislosti, o dobrou přítelkyni jsem během studia na střední škole přišla - předávkovala se pervitinem. Sama jsem o drogách hodně četla a lidi co jim propadnou chápu a lituju.

    superkarma: 0 17.03.2010, 07:21:02
  26. avatar
    [5] gerda [*]

    Narkomany neodsuzuju, ale ani nelituju. Každý má možnost volby. Jen je mi líto, že takový servis nemají třeba opuštění senioři, invalidé...

    1. na komentář reaguje OlgaMarie — #7
    2. na komentář reaguje wich — #10
    superkarma: 1 17.03.2010, 05:47:37
  27. avatar
    [4] Dante Alighieri [*]

    Příště prodejcem Nového prostoru? To se moc těším! Sml36

    superkarma: 0 17.03.2010, 01:47:33
  28. avatar
    [3] Dante Alighieri [*]

    Eva_Fl — #1 S tím alkoholem musím jedině souhlasit. Může mě vzít čert, že se lidi opíjejí, "protože je to zábava". Sml15 Je to zkáza.

    lucrezia — #2 Jenže to není streetwalker, ale streetworker.

    superkarma: 0 17.03.2010, 01:40:51
  29. avatar
    [2] lucrezia [*]

    Je zaujimave, ze v cestine sa tymto pracovnikom hovori streetwalker. V anglictine to znamena prostitutka.

    1. na komentář reaguje Dante Alighieri — #3
    superkarma: 0 17.03.2010, 00:58:49
  30. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    Je uzasny, co tihle lidi delaji Sml67Sml67Sml67. A az tady damy ( hehe ) budou plivat po uzivatelich drog, rada bych opet podotkla, ze i alkohol JE tvrda droga.

    Jsi borec, Jakube. Uz abys mel tu cestu kolem. Sml16

    1. na komentář reaguje Dante Alighieri — #3
    superkarma: 0 17.03.2010, 00:56:23

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme