Bulvár

Reportáž pro Dominika


Okatý chlapeček má skoro pohádkové jméno. Jeho čtyřletý život však moc pohádkový není. Před více než dvěma lety na sebe Dominik zvrhl fritovací hrnec, léčba se táhla a na jejím konci je bohužel smutná diagnóza - nutná transplantace jater... 

Někdy stačí setina vteřiny a život se člověku smrskne na bílé lékařské pláště, nemocniční lůžka a operační sály. Dominikův příběh zaujal dramaturgyni Jaroslavu Švárovou a Alenu Maršálkovou, reportérku pořadu Proti srsti.  

"Problém tkví v tom, že léčba popálenin přivodila Dominikovi rozsáhlé zdravotní potíže, a proto je nutná transplantace jater," říká reportérka Maršálková. "Je to případ, který se může přihodit každému, stačí malá nepozornost a dítě si způsobí malér. Rodiče Dominika teď svádějí největší boj se systémem - pro to, aby mu umožnili operaci v zahraničí." V úvahu připadá Hamburk, kde je prestižní medicínské centrum specializované právě na tyto operace. Rodiče by to ovšem stálo pět milionů korun.

Faktem je, že transplantace jater se provádějí také u nás. Dominik je však ještě moc malý, rodiče se bojí, že přes všechnu špičkovou péči našich lékařů není v České republice dostatek specialistů, kteří jsou schopni operaci u tak maličkého dítěte úspěšně provést. (Podle dostupných zdrojů se uskutečnily u dětí do pěti let čtyři tyto operace, dvě děti zemřely.)

"Nemůžeme se zbavit dojmu, i po zkušenostech z dosavadní léčby, že operace v Hamburku by byla pro syna větší jistotou," potvrzuje otec Vladislav Burda, který společně s manželkou požádal Nadaci Olgy Havlové o založení konta, aby prostřednictvím veřejné sbírky dali Dominikovi větší šanci na život.

"Dominik je teď navíc po dvou operacích hlavy, protože se mu nedokrvoval mozek, a tak se riziko zvýšilo." V důsledku těchto potíží se jejich syn, ač čtyřletý, vrátil mentálně na úroveň jedenapůl ročního dítěte. "Umí říkat máma, táta, napodobuje zvuky zvířat, ale jinak nemluví," přibližuje jeho stav matka Lucie, která je v domácnosti.

"Drží pochopitelně přísnou dietu, jen dušenou zeleninu, všechno bez tuku, nesmí jíst nic, co by ho nadýmalo." Pro ženu v kuchyni to znamená vařit více jídel - pro manžela a další dvě děti, pro Dominika zvlášť. Jeho den vypadá takto: ráno antibiotika, pak snídaně, šest sedm pilulek léků, procvičování motoriky, hry a podobně, rehabilitační cviky, oběd, spánek, znovu léky, hry na trénování mozku a těla, večeře, spánek.

"Mockrát jsme se k tomu okamžiku, kdy na sebe shodil friťák, vraceli," říká matka. "Ale čas nejde posunout zpět, můžeme jen napnout všechno úsilí k tomu, aby Dominik žil, a doufat."

K 1. prosinci bylo na kontě u nadace 535 229 korun, sbírka pokračuje dál. Čeká se také na další vyšetření, po zmíněných operacích hlavy totiž nepřipadá v úvahu, že by Dominik operaci podstoupil hned, jeho organismus by to nevydržel. "Nejhorší je, že se řada lékařů tváří, jako bychom Dominika polili tím friťákem sami," říká otec. "Dávají nám to najevo - jako bychom byli ti nejhorší rodiče... To se snáší těžko."

Co zbývá? Momentálně čekat, jak dopadne sbírka a vyšetření v únoru příštího roku. Do té doby je čas. "Také se mě to dotýká," připouští reportérka Maršálková. "Jakákoli reportáž s malým dítětem je citovka, ať chcete nebo ne. Jediné, co pro ně můžeme udělat, je alespoň náš pořad - pomoci jim touto cestou dát o sobě víc vědět." Dramaturgyně pořadu Jaroslava Švárová pozvala do studia k diskusi kromě jednoho z rodičů také lékaře specialisty a zástupce ministerstva zdravotnictví.

U Burdů se v každém případě snaží nesmutnit. "Doufáme, že budeme s Dominikem doma, že nestrávíme svátky v nemocnici," věří otec. "Uděláme filety, bramborový salát a kuřecí řízky - pro syna, kvůli dietě. Rozkrájíme jablíčka, pustíme si lodičky v ořechových skořápkách se svíčkami v umyvadle. Vždycky jsme měli umělý stromeček, letos ale obstaráme živý," soudí maminka. "A co pro Dominika pod stromeček? Autíček má spoustu, nosí mu je děti z obce a jiných škol, ale přeje si vláček. Tak to bude asi něco takového..."

I vy můžete změnit Dominikův osud.

Číslo jeho účtu je 397655004/0400, VS 010406.


Zdroj: TÝDENÍK TELEVIZE Č. 51/2005 se souhlasem autorky

   
19.12.2005 - Společnost - autor: Radek Kříž

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [66] blami [*]

    U svého dnes už 5,5 letého syna jsem zažila, že přes všechnu pozornost stačila minuta, aby se vzdálil asi 10m za roh a i když máme bazén 50cm nad úrovní země,a v bazénu je na zimu jen 40 cm vody,jak se natahoval tehdy 2 letý špunt pro kyblíček ,tak tam zahučel.Voda byla asi 5°C.Byla těsně po roztání.Jak byl oblečený v těch oteplovačkách, tak ho nadnášely.Zmiznul z dohledu na obyčejnou 1 min a co dokázal.Nestalo se mu nic, protože sám bez dozoru ven nikdy nechodil a ve vodě nebyl ani 20 s,ale to jste měli vidět,jak jsem do té ledovky skočila za ním.Ještě vloni měl z vody posvátnou úctu.Takže neodsuzuju rodiče, že neuhlídají dítě.To uhlídat nejde,ale spíš tomu předcházet.Ale ani tak se to neuhlídá.

    superkarma: 0 20.12.2005, 19:27:08
  2. avatar
    [65] Meander [*]

    Malý dotaz - malý Dominik bude už navždycky na úrovni jedenapůlletého dítěte?

    superkarma: 0 20.12.2005, 17:02:58
  3. avatar
    [60] Vivian [*]

    Já z vás fakt nemůžu Copak každé afghánské děcko je potenciální terorista? Podle tohoto vašeho vzorce je ovšem každé české děcko (tedy i to vaše) potenciální zloděj. Že vám není ani trochu stydno, baby... Modrookého kluka je vám líto, ale tmavookého byste nejradši hned po narození odstřelily, aby z něj náhodou nebyl terorista... Führer by z vás měl upřímnou radost

    superkarma: 0 19.12.2005, 19:36:05
  4. avatar
    [59] RenataP [*]

    Markýza: Máš pravdu - je to o výchově.

    Ale zas mi je divný, že by zapřísáhlej terorista poslal dítě do Čech (nepřátelská země, že?) na operaci.... Třeba jsou z normálních rodin, ne? Jestli tam nějaký normální rodiny teda jsou. Toť otázka.

    superkarma: 0 19.12.2005, 15:14:20
  5. avatar
    [58] Meander [*]

    Vybavuju si svého otce. Byl strašidelně obézní a jeho zdravotní stav byl katastrofální - snídal vejce na špeku, obědval bůček s feferonkou, večeřel koblihy, do kafe si dával šest kostek cukru a hulil 40 Zorek denně. Vykládal, že jeho pradědeček se stravoval stejně a dožil se víc jak sta let. Nojo, ale pradědeček kmital os úsvitu do soumraku na poli, kdežto tatík se pořád válel na gauči.

    superkarma: 0 19.12.2005, 15:03:29
  6. avatar
    [57] Žábina [*]

    marcellina*: to má z toho jak do něj rvaly různé léky, prostě jeho játra to nevydržela, ani se není čemu divit

    superkarma: 0 19.12.2005, 15:00:26
  7. avatar
    [56] Markýza [*]

    Meander: já vím, honit by mě chtěl někdo jiný, já vím že z krevního rozboru se dá zjistit všechno, ale jen do určité doby - když si dá před plánovaným odběrem majzla, tak na to nikdo nepřijde - a může se zapřísahat, že nekouří, nepije, nesexuje

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:56:41
  8. avatar
    [55] Luciš [*]

    Nechci srovnávat, ale viděla jsem nedávno taky potřebnou holčičku, už nevím, kde, že potřebuje léky za x tis. ročně, nějaká nemoc s děsivým projevem na kůži. A že přispějte, jak jsem koukala, nová kuchyň, plovoucí podlahy a a nemají 2000 měsíčně na léky nechci se rouhat, ale já bych řešila první nemocné dítě

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:56:02
  9. avatar
    [53] Meander [*]

    Markýza: Jo, abys mě správně pochopila, honit týpky, co žerou jak nezavření a hulí šedesátku denně. Ne týpky, co se jim potentovala štítka nebo podobné průšvihy.

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:49:47
  10. avatar
    [52] Meander [*]

    Markýza: To už je ovšem otázka.
    Asi tak, když někdo snídá slaninu a zapíjí to tekutým sádlem, má padesát kilo nadváhy a bere drahé léky na tlak, cholesterol, klouby atd., co s ním jiného než vzít bič a honit ho po polích a lukách...

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:48:17
  11. avatar
    [51] marcellina* [*]

    prevrhne na sebe fritak a ma cirhozu jater?

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:46:29
  12. avatar
    [50] Markýza [*]

    Meander: no jo, jenže jak to chceš dokázat - rozlišit

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:44:51
  13. avatar
    [49] Markýza [*]

    Letemsvětem: jsem obézní - chorobně - nemám ani vysoký tlak, ani cholesterol, ani cukrovku, klouby mi slouží -- jak chceš trestat mě - co takhle tím, že si budu platit léky na štítku
    damanka:

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:44:06

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [48] Meander [*]

    damanka: Nerozčiluj se Nemluví o VŠECH lidech s cukrovkou a vysokým tlakem atd. Jenom o těch, co si to podělali sami hnusnou životosprávou.

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:43:51
  2. avatar
    [46] Markýza [*]

    opilý - fuj, že se nestydíš

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:39:41
  3. avatar
    [45] Markýza [*]

    mě by spíš zajímalo co dělala maminka v době, kdy si na sebe dvouleté dítě převrhlo friťák to ať mi vysvětlí

    a ještě něco - klidně přispěju na operaci dítěte, které zramoval na přechodu opilí řidič, ale tady mám své pochybnosti

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:39:10
  4. avatar
    [44] Markýza [*]

    NiKina: děti jsou a budou dětmi svých rodičů, pokud budou vychováváni k terorismu, budou z nich teroristi

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:36:54
  5. avatar
    [43] RenataP [*]

    xenie: Třeba ti děti budou jaksi už jiná generace a teroristická krev jejich rodičů je nechá chladným.

    Dominika je mi líto, chápu rodiče, že se chytají stébla...
    STejně chápu i tu sbírku, protože prognóza je nejistá a nejvíc mě mrzí, že ten klučina bude nadosmrti mentálně retardovaný....

    A friťák mi taky nesmí přes práh

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:34:55
  6. [42] xenie [*]

    damanka: říkat ovšem těm dětem potenciální teroristi mi přijde hodně drsné... btw nikde není psáno, že třeba právě z Dominka, nedej bože, nebude kriminálník... proto se na něj vykašleme ? asi ne, že ?

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:26:57
  7. avatar
    [41] sara.l [*]

    nechci kritizovat doktory,ale nedivím se,že byli na rodiče naštvaní,musí to být hrozné mít pod rukama takové chudáčky a dívat se jak trpí jenom tím,že rodiče byli nepozorní.
    Dominikovi přeju hodně štěstí a uzdravení

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:26:32
  8. avatar
    [40] bokul [*]

    Tento pribeh se mne neskutecne dotkl. Musim vsak priznat, ze existuje spousta dalsich vaznych pacientu - ac detskych ci dospelych. Kdybych kazdemu z nich venovala korunu, moc bych jim asi nepomohla, ale z vyplaty by mi zrejme nic nezbylo. Hrozne rada bych vsak pomohla... Ac ma slova mozna nekomu nedavaji smysl, pokusim se neco vymyslet, ale dnes je to Dominik, zitra to muze byt jakekoli jine dite a neni mozna uplne spatne, kdyz se nekdo pozastavuje nad ekonomikou jistych zakroku.

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:17:17
  9. avatar
    [38] dida [*]

    Nyotaimori: kdyby tvé dítě bylo na tom tak špatně,jako výše zmíňovaný Dominik,tak by jsi jistě nevyslovila něco o neproplácení této, případně podobných podle tebe nejistých operací.Snad brzo vyrosteš a dospěješ k hodnotám života.

    superkarma: 0 19.12.2005, 14:07:14
  10. avatar
    [35] Vivian [*]

    hlavně že kdejaký blbý paralen je zdarma a když dítě potřebuje důležitu operaci, najednou nejsou peníze...

    superkarma: 0 19.12.2005, 13:19:14
  11. avatar
    [34] Markýza [*]

    eště že ti moji pitomečkové už jsou dost velcí na to, aby si takto neublížili, jenže zas si můžou ublížit jinak

    superkarma: 0 19.12.2005, 13:09:01
  12. avatar
    [33] Markýza [*]

    xenie: bylo jich tu málo -- dětí se zemí postižených válkou - jejich vlastní, teroristickou

    superkarma: 0 19.12.2005, 13:05:28
  13. avatar
    [32] svetluszka [*]

    Clerenc: ...je to bordel.. ....potřebujou vypadat dobře venku... ...a tady klidně nechají kdekoho umřít...

    Od známé kluk, je mu 5 let, nechodí. Lítá s ním od roka po všech možnejch vyšetřeních a všude slyší, že jednou chodit bude.... ..... Vsadím se, že kdyby to bylo dítě nějakýho VIP už by doktoři dávno věděli, co mu je a už by určitě běhal.

    superkarma: 0 19.12.2005, 12:36:01
  14. avatar
    [31] Clerenc [*]

    damanaka, kdyby jenom operace. Ale stat tu hradi i letni tabory pro deti z Ruska....proc????!!!!! Tohle mi hlava nebere

    superkarma: 0 19.12.2005, 12:19:53
  15. avatar
    [30] Žábina [*]

    ellinor: č.29 - píšu že jsem celou dobu u něj..a furt je lepší když o něj zakopne než když ho na sebe strhne

    superkarma: 0 19.12.2005, 12:19:52
  16. [28] xenie [*]

    damanka: kdy tady kdo platil operace potenciálním teroristům ?

    superkarma: 0 19.12.2005, 11:35:56
  17. avatar
    [26] Kelly [*]

    ... takový krásný okatý klučina , přeji mu hodně

    A k těm, které by chtěly rodiče kamenovat:
    ... já také patřím k maminkám, které chodily stále krok za dítětem a neustále je hlídala jako oko v hlavě. Přece bych nedopustila, aby se mým něco stalo !!!
    A vidíte, neuhlídala jsem. Byla u mne švagrová a i když jsme obě stály ve dveřích a upevňovaly její kočárek s mrňousem, tak se mi dvouletá dcera nějak prosmekla, já to ani netušila ... jen jsem ji najednou viděla, jak stojí těsně u schodiště a v momentě, kdy jsem ji zahlédla, tak se pustila zábradlí a aniž by dala před sebe ručičky, celou svou váhou spadla hlavou na schod a skutálela se dolů.
    Naštěstí to byla jen obrovitánská boule, při tom neštěstí u ní stál strážný, protože jiné dítko ten den v nemocnici mělo ze stejného úrazu prasklou lebku.
    Takže nekamenujte. Fakt stačí okamžik, v kuchyni, u cesty, u postýlky, na balkóně ... člověk musí předvídat, někdy ale ani tohle bohužel nestačí ...

    modroocka: ... ten recept fakticky účinkuje?

    a....: ... také tak jsem žehlila, mezitím se vrátil manžel, šel do ložnice zalét květiny, která jinak byla zavřená a kde se žehlička chladila, nevšiml si, že za ním leze syn, který si na tu žehličku samozřejmě sáhl.
    Člověk prostě někdy může mít oči i v prde*i, ale stačí okamžik, zlomek sekundy a neštěstí je hotovo.

    I já jsem bývala generál jak umím děti uhlídat ... ale po těchle zkušenostech to už vidím jinak ...

    superkarma: 0 19.12.2005, 11:07:00
  18. avatar
    [25] Luciš [*]

    Nehoda je náhoda a nemusí se to týkat dětí. Já už jako čerstvě plnoletá jsem si nahla Sava Přijdu tak domů, v předsíni rozpitá Poděbradka a ona to nebyla Poděbradka, ale odlité Savo na chalupu, naštěstí jsem to stačila vyplivnout a po proplachování pusy vodou

    superkarma: 0 19.12.2005, 11:00:27
  19. [24] Radka JS [*]

    Luciš: Souhlas!!

    superkarma: 0 19.12.2005, 10:55:33
  20. [23] a.... [*]

    ellinor: teda nejsem BEZDĚTNÁ, přesto si myslím, že spoustě úrazů se dá předejít- prostě jen maminky nesmí mít pocit, že stihnou všechno-je potřeba odlišit to důležité od méně podstatného a na některé věci se vykašlat. Já jsem třeba ,když byla dcera malá ,žehlila jen když spala, protože se mi vždycky motala kolem žehlícího prkna. Nechápu třeba, jak může vzít matka malý dítě k mandlování prádla( znám úraz, kdy si tam holčička převálcovala ručičku)nebo nechat běžně povalovat nějaké čistící prostředky(kolegyni zase dcera takhle před vánocema vypila leštidko na nábytek, když jí "pomáhala" uklízet)Nesmíme se holt snažit být supervýkonnými hospodyňkami a matkami, protože to by se nám prostě mohlo vymknout z rukou a některé chyby jsou nenapravitelné.

    superkarma: 0 19.12.2005, 10:52:34
  21. avatar
    [22] Luciš [*]

    von je friťák sám o sobě hnus fialovej, mně do baráku nesmí

    superkarma: 0 19.12.2005, 10:36:16
  22. avatar
    [21] ellinor [*]

    Žábina: Dávat friťák na zem taky není moc dobrej nápad, co kdyby dítě o něj zakoplo nebo na něj spadlo? proto nemají lékaři a sestry z popálenin doma ani friťák ani papiňák a dobře vědí proč. zažila jsem na popáleninách chlapečka, který si na záda vylil celou rychlovarku. A víš proč? protože ji maminka dala z opatrnosti na lednici. jenže klučina si přistrčil židli a když z ní padal, tak se chytil za šňůru od konvice a bylo to...
    Ale sama dobře víám, že i přes všechna možná opatření se to stane, můj syn se v jednom roce taky opařil, strávil 3 týdny na Vinohradech. Určitě to jsou profíci, jen bych ocenila trochu citlivější přístup, taky mi to dávali za vinu, otatně jako spousta jiných BEZDĚTNÝCH lidí...

    superkarma: 0 19.12.2005, 10:16:30
  23. avatar
    [19] Žábina [*]

    přesně z tohoto důvodu dávám friťák zásadně na zem a ještě během fritování u něj jsem a dávám pozor, aby se mi tam nějak neochomýtal
    nechtěla bych být v kůži těch rodičů, do smrti si budou vyčítat, co zavinili

    superkarma: 0 19.12.2005, 08:55:46
  24. avatar
    [16] nagy [*]

    V každém případě jde o to aby byl klučina v pořádku ať už tu nehodu zavinil kdokoli. A z toho se myslím musí vycházet, ne?

    superkarma: 0 19.12.2005, 08:37:02
  25. avatar
    [15] Tanzi [*]

    Ono se sice říká, že NEHODA NENÍ NÁHODA, ale souhlasím s holkama, že opravdu stačí sekunda a je zle.
    Můj kluk měl v dětství pár úrazů (naštěstí drobných) a VŽDY jsem byla u toho..nikdy se to nestalo, že by byl sám bez dozoru.

    superkarma: 0 19.12.2005, 08:15:50
  26. avatar
    [14] kemy [*]

    Baronka z Kratihájů: nedávno byl na ČT1 o tom pořad. hodně úrazů zaviní nepozornost rodičů. přesto se to ale může stát i ostražité mamince. souhlasim ale, že je-li malé dítě, nemá se co ochomejtat u kafe nebo vařící se polívky.. každopádně je pozdě se nad tim zamejšlet takle, už se to stalo..

    superkarma: 0 19.12.2005, 08:03:08
  27. avatar
    [12] kemy [*]

    dvě ze čtyř zemřely? taky bych to nechtěla riskovat.. malý děti mam ráda a když slyšim, čtu o něčem takovym, je mi smuuutno

    superkarma: 0 19.12.2005, 07:58:17
  28. [10] louže [*]

    Doufám, že se v té chystané televizní reportáži vyjádří čeští lékaři, kteří by to měli dělat. Pokud oni sami pochybují a myslí si, že v Německu by to bylo lepší, tak asi není co řešit. Také se u nás léčí děti z Iráku a podobných zemí a jedná se o nákladné operace, proč by tedy české dítko nemohlo být operováno v cizině?
    Jinak si nemyslím, že by se všechno dalo uhlídat, paní neměla jen jedno dítě a stačí se k tomu druhému jen otočit a neštěstí je na světě.

    superkarma: 0 19.12.2005, 07:41:34
  29. avatar
    [3] milili [*]

    sml79> moc stesticka pro Domimicka...

    superkarma: 0 19.12.2005, 02:06:45
  30. avatar
    [1] evita_ij [*]

    božátko malé.....................

    superkarma: 0 19.12.2005, 00:11:29

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme