Zdraví

Řepkový olej a jeho využití podle nutriční terapeutky

Řepkový olej je velmi chutný a z nutričního hlediska vyvážený, vhodný pro použití ve studené i teplé kuchyni.

Tuky, zejména rostlinné oleje hrají v naší výživě významnou roli a do zdravého jídelníčku rozhodně patří. Omezování jejich konzumace se projevuje nedostatkem vitaminů rozpustných v tucích a ve slábnoucím imunitním systému. Tuky se však také podílejí na příjemnějším vjemu chuti potravin, kupříkladu zeleninového salátu dochuceného lžící majonézy nebo tatarské omáčky. Tyto produkty se vyrábí ze zdraví prospěšných rostlinných olejů, většinou z oleje řepkového, jehož složení nejlépe vyhovuje výživovým požadavkům.

řepkový olej

Řepkový olej je velmi chutný a z nutričního hlediska vyvážený olej. Dá se použít jak k vaření a dušení, tak na přípravu studených pokrmů. Vhodný je zejména do zeleninových salátů, omáček, salátových zálivek a k nakládání zeleniny. Dobře snáší tepelnou úpravu, při správném použití se nepřipálí a pokrmům dodá jemný oříškový nádech.  Řepkový olej má krásnou barvu a díky své neutrální chuti zvýrazňuje aroma ostatních přísad v jídle, jejichž souznění jedinečně doladí.

Více na www.olejnadzlato.cz.

Zeptali jsme se nutriční terapeutky, paní Věry Boháčové nutriční terapeutky, aby nám odpověděla na několik otázek:

řepkový olej

Naše rodina se snaží žít zdravě. Všechny pokrmy připravuji nasucho, jen do salátů přidávám kapku oleje. Je to v pořádku?
Není. Pokud nemusíte dodržovat nějaký přísný dietní režim, který by striktně omezoval množství tuků v jídelníčku, děláte velkou chybu. Tuky totiž do zdravé životosprávy patří. Se saláty to děláte správně, ale tuk si zaslouží i vařené pokrmy, a to nejen kvůli vitaminům rozpustným v tucích, ale také kvůli tuku jako takovému, který patří mezi základní živiny a je důležitou součástí každodenní stravy. Kvalitní tuky jsou také zdrojem nenasycených mastných kyselin omega-3 a omega-6, z nichž některé jsou esenciální – tedy organizmus je potřebuje, ale neumí si je sám vyrobit, proto je musíme dodávat stravou. Kvalitními tuky, určenými na teplou kuchyni, které budete při vaření používat, tedy svému zdraví prospějete. Vhodnou volbou je např. řepkový olej, který je běžně dostupný, dobře snáší tepelnou úpravu, při správném použití se nepřipálí a navíc dodává tělu prospěšné nenasycené mastné kyseliny. Díky použití tuku budou navíc Vámi připravované pokrmy chutnější a voňavější. 

Slyšela jsem, že na vaření je vhodný řepkový olej. Poradíte mi, na co všechno ho mohu použít?
Řepkový olej má široký rozsah použití. Můžete ho využít jak pro studenou kuchyni (např. do salátů), tak při tepelné úpravě. Hodí se skvěle na přípravu vařených či dušených pokrmů, ale můžete ho použít i na restování. Využít se dá i na pečení, a to i moučníků. Díky své neutrální chuti se totiž hodí i na přípravu sladkých pokrmů.

Jaké tuky jsou pro naše zdraví nejvhodnější, slyšela jsem, že je důležité tuky vybírat, ne se jim vyhýbat.
Tuky opravdu potřebujeme. Je to jedna ze základních živin, která je nezbytná pro správné fungování našeho organizmu a i výběr je opravdu velice důležitý. V našem jídelníčku bychom měli dávat přednost tukům, ve kterých převažují zdraví prospěšné nenasycené mastné kyseliny. Ty najdeme v zejména v rostlinných olejích, kvalitních margarínech, ořeších, semínkách a tucích ryb. Z rostlinných olejů je pak jedním z nejvhodnějších olej řepkový. Má neutrální chuť, je možné ho použít na studenou i teplou kuchyni, hodí se i do moučníků. Jeho velkou výhodou je právě i velice příznivé složení mastných kyselin.

řepkový olejCo jsou mastné kyseliny a k čemu je potřebujeme?
Mastné kyseliny jsou základní stavební jednotkou tuků a ty jsou zase důležité pro naše tělo – jako mechanická ochrana orgánů, jako zdroj energie, pro uchování tělesné teploty aj. Existuje ale několik druhů mastných kyselin. Podle jejich zastoupení v tuku můžeme určit, zda je pro naše zdraví daný tuk vhodný či nikoliv. Omezovat bychom měly tuky s převahou tzv. nasycených mastných kyselin, které najdeme v sádle, másle, tučném mase, masných výrobcích, trvanlivém pečivu. V jídelníčku by měly být zejména tuky, kde převažují zdraví příznivé nenasycené mastné kyseliny. Jejich zdrojem jsou např. semínka, tuk ryb, kvalitní margaríny a rostlinné oleje, jako je např. řepkový olej, který má u nás dlouhou tradici a jeho složení patří k nelepším mezi oleji.

Na trhu je celá řada olejů, i poměrně exotických. Který je ten nejzdravější?
U jednotlivých rostlinných olejů můžeme hodnotit složení mastných kyselin (ze kterých se skládá každý tuk). Jestliže v něm převažují nenasycené mastné kyseliny, je pro naše zdraví vhodnější. To jsou např. oleje olivový, slunečnicový nebo řepkový. Pak záleží také na tom, kolik tuku jíme. Nadměrná konzumace tuku, byť zdravého, vhodná není. A v neposlední řadě je potřeba vědět, že je důležité, jak olej použijeme. Např. na studenou kuchyni se hodí všechny tři výše uvedené, na teplou kuchyni je pak vhodnější olej olivový a řepkový. Řepkový olej je však výhodný nejen díky svému širokému uplatnění v kuchyni, ale také díky své neutrální chuti, která nezastíní chuť jednotlivých přísad v pokrmech, jejich chuť a aroma spíše zvýrazní.

Věra Boháčová, nutriční terapeutka, Fórum zdravé výživy (www.fzv.cz)

   
10.05.2013 - Zdraví - autor: odborný článek

Komentáře:

  1. [2] Martina59 [*]

    Panenský olivový olej ten si nemohu vynachválit

    superkarma: 0 14.08.2013, 15:12:50
  2. avatar
    [1] terezalah [*]

    prý je lepší rýžový

    superkarma: 0 24.05.2013, 15:02:53

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Výzkum žena-in.cz – téma bolest, horečka a nachlazení
Trápí vás exém? Zapojte se do testování RadioXar

Náš tip

Doporučujeme