Bulvár

René: Z vězení do vězení

 

Tak toho, dámy, nebrat! Z vězení do vězení, civilní život jen jako přestávka na vykrádačky bytů nebo aut. Tak žije sedmatřicetiletý René Plášil. A pokud netrpíte syndromem bezmezné obětavosti, zřejmě v jeho životě nezakotvíte. Jedna žena se však v jeho životě přece jen významně zapsala. Režisérka Helena Třeštíková, která o něm natočila dokument. A natáčela ho dvacet let.

 

Reného život má dvě základní etapy. První trvala do 16 a půl let, kdy žil s tátou – máma je po rozvodu, když Renému bylo sedm let, opustila. Pak začíná druhá, v níž třeba 11 let po sobě poznal Vánoce jen ve vězení. Kdykoliv ho totiž mezitím propustili, neohřál se na svobodě ani půl roku. A tak se třeba těsně před třicítkou na Václavském náměstí rozplývá, jak vypadá podzim, který člověk nevidí přes mříže. Za dvacet let natáčení si totiž v chládku seděl 16 let!

 

Je jasné, že právě absence matky poznamenala jeho život významně. Nepoznal nikdy jistotu její náruče, která výrazně doplňuje bezpečí, jež rodinnému krbu dodává otec. A možná proto také nikdy nedokázal říct, co dál, po čem touží, a jeho jedinou jistotou, jediným pevným bodem se stala vězeňská cela a zdejší režim. „Jediný, co bysem si přál, je mít jasno, jasno o svý budoucnosti.“ Na začátky kariéry vězně vzpomíná s opovržením vůči sobě i prvnímu soudci. Musel, ku… přece vědět, kam mě v tom věku posílá. Co ze mě bude,“ říká René. Sedmdesát bytů a jiných objektů za něj ale už soudce nevykradl.

 

V průběhu let strávených za mřížemi, zejména za krádeže, se nechal potetovat na celém těle, utekl z vězení a zase byl chycen, vykradl byt režisérky Třeštíkové, prožil dva milostné příběhy, onemocněl roztroušenou sklerózou a psychologové u něj zjistili nadprůměrnou inteligenci. Svůj názor na svět demonstruje René anglicky nepřesně napsaným tetováním „Fuck of people“, které „zdobí“ jeho krk. 

 

 

Vydal také dva romány Běh na trati k... a Bohové, s. r. o. Díky nim se vypisuje ze své životní bolesti, z každodenního citové strádání, které významně přeruší jeho přítelkyně Katka. Pak ale René zase ulítne a sedí. Přítelkyně zřejmě nedopadla také dobře. Údajně po rozpadu jejich partnerství jede v tvrdých drogách, pak fotí pro pornočasopisy… Reného snaha pomoci jí, která byla zřejmě jednou z mála šancí pomoci sám sobě, troskotá.

 

A celý dokument končí poplatně jeho začátku o životní trosce. René si půjčuje od režisérky digitální kameru, aby natočil sám sebe po opuštění vězení, ale tu nakonec prodá a v sms se přizná, že ji prodal, a jediné, co natočil, je soukromé porno.

 

Celý příběh o Reném Plášilovi se odehrává na pozadí převratných událostí novodobých českých dějin. Začíná ve vězení pod socialistickými plakáty, pokračuje během sametové revoluce a dostává zdánlivou pointu amnestií tehdejšího prezidenta Václava Havla. René se ale brzy vrací zpět do kriminálu, aby tak vstoupil do Evropské unie opět jako vězeň.

 

Režisérka Helena Třeštíková o svém filmu

 

Bylo těžké získávat povolení věznice k návštěvě Reného s kamerou?

Za dobu našeho natáčení jsme navštívili několik věznic. V poslední době především Valdice. Vztah vězeňské služby k médiím se také měnil – jako vše. Byla období, kdy se nesmělo natáčet jinak než v návštěvní místnosti a přes mříže. Nepomohly mé nářky, že to je z filmařského hlediska velmi nešťastné. Předpisy byly předpisy a nedalo se s tím hnout. Naštěstí v poslední etapě našeho natáčení byl René na tzv. „výstupním oddělení“, a tam jsme se nakonec díky velké vstřícnosti pane ředitele Valdic přece jen dostali. Myslím, že to bylo i tím, že jsme už byli „známá firma“ a bylo jasné, že netočíme žádné bulvární senzace.

 

René napsal ve vězení dvě knihy, které mu byly následně vydány, vydání té třetí je na spadnutí. Jakou roli jste v tomto sehrála a co vás k tomu vedlo?

Z Reného dopisů se mi zdálo, že má literární talent. Když byl v roce 1993 odsouzen k šestiletému trestu, psala jsem mu, aby ten čas ve vězení zkusil naplnit psaním. Aby psal o sobě, o svých zkušenostech, o svém prožívání věznění. René to vzal vážně a začal opravdu psát. První rukopis „Běžec na trati k…“ jsem nechala přepsat a nabízela různým nakladatelstvím. Po různých peripetiích se to nakonec podařilo a kniha v roce 1998 opravdu vyšla. Vzápětí poté vyšla v témže nakladatelství druhá kniha „Bohové, s. r. o.“ René psal dál a existuje ještě několik nevydaných rukopisů. Teď se připravuje vydání Reného textů z poslední doby.

 

Na počátku 90. let vykrade mezi jinými i váš byt. Proč si myslíte, že vykradl zrovna vás? Nebyla jste v tu chvíli odhodlána přestat o takovém člověku natáčet film?

Naše vykradení je jedna z nejdramatičtějších situací našeho společného příběhu. Odehrálo se v době dokončování prvního tvaru filmu pro televizi a já jsem je použila jako pointu. Z reakcí diváků jsem měla pocit, že to je pointa celkem působivá. Já jsem po vykradení prošla celou škálou pocitů. Od vzteku k pocitu, že je to od Reného nějaký vzkaz, zpráva, kterou bych měla rozšifrovat. A tak se postupně rodila idea pokračování filmu. René také dále korespondoval a něco jsme si vyjasnili v dopisech.

 

Reného ve filmu vídáme povětšinou právě v prostředí věznic, soudních síní, párkrát přímo na ulici po propuštění nebo prostě jen tak někde ve městě. Nepozval vás s kamerou nikdy k sobě domů?

Žádné „doma“ nebylo. René při svých pobytech na svobodě přebýval u různých známých, žen, či různě improvizoval své bydlení a nikdy nechtěl, abychom tam točili. Vždy říkal, že nás pozve, až bude mít něco stabilního. Ale to se nikdy neuskutečnilo.

 

Vídala jste Reného v průběhu těch let také někdy bez přítomnosti štábu, kdy jste se setkali naposledy?

S Reném jsem se několikrát setkala bez kamery. Jednou byl i u nás doma – brzy poté nás vykradl. Naše poslední domluvené setkání bez kamery asi před třemi lety v Praze dopadlo tak, že jsem na něj čekala asi dvě hodiny v kavárně a on pak zavolal, že to nestíhá…

 

Jste s ním v kontaktu i po natáčení?

Vyměnili jsme si pár sms. Přiznal se k prodeji kamery. A když jsem se ho zeptala, jestli tím můžu film zakončit, napsal, že pokud to bude zajímavé, tak ano. A rovnou mě požádal o dva lístky na premiéru.

 

Film René patří mezi tzv. Dokumenty do kina, zajdete na něj? Je vám Reného spíše líto, nebo jím opovrhujete?

   
18.07.2008 - Společnost - autor: Jan Exner

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [40] Julianna [*]

    Taky ho nelituji, ztráta matky je sice hrozná, ale přece to není důvod krást. Taky si myslím, že mu to vyhovuje, mě už méně , že ho platím z mých daní, snídaně, oběd, večeře, televize, kdo chce i studium ...a já si na ten chlebíček musím vydělat, a co ti, kteří studovat nemohou kvůli penězům, je to dost nespravedlivé. Zloději a jim podobní by měli makat, makat, makat, až zčernaj!!!

    superkarma: 0 19.07.2008, 20:41:30
  2. avatar
    [39] idiska [*]

    kareta: jo že by takhle

    superkarma: 0 19.07.2008, 20:05:35
  3. avatar
    [38] Libča [*]

    me cikani doprovazeli kdyz jsem sla z diskosky... aby se mi nic nestalo bydleli pod nasim barakem a sousedi rikali ze se nemame bat ze ve svem rajonu voni nekradou a kupodivu mel pravdu
    jinak tohoto pana Rene nelituji, a koukam ze fakt ten kdo je nejak zvlastni a ac i jako zlodej bude slavnej.. hmhm tady vidite ze poctivou praci nebudete uznavani

    superkarma: 0 19.07.2008, 19:00:09
  4. avatar
    [37] kareta [*]

    idiska: spíš mu vyhovuje vězeňská hiearchie, už není nováček, tak nemusí držet

    superkarma: 0 19.07.2008, 17:24:50
  5. avatar
    [36] idiska [*]

    kareta: 34)asi tak...spíš si to spočítal, že se mu to prostě vyplatí

    superkarma: 0 19.07.2008, 14:08:07
  6. avatar
    [35] idiska [*]

    no tak nějak mi ho líto není...proč?...to že nemá matku neznamená, že musí okrádat lidi...když nás vykradli, tak ten pocit bych nepřála nikomu...jdu do práce, abych si na ty věci vydělala a pak příjde podobný příživník a vyklrade mě a ještě mu vlastně platím luxus v base

    shb: víš co ti ted povím, právě jsem makala v části, kde právě podobných příživníku je plno....znám lidí tmavé pleti, ale sotva bych je nazvala cigány ...živí se poctivě, nekradou, vlastně jedinou neřestí bylo u jednoho takového pána kouření, do toho je mi prd ...a světe div se, ale on sám na cigány nadával...mě se spíše zdá, jestli to není jen alibismus ...když mě na ulici zastaví dvě moreny a chcou po mně tisícovku, že nemají na chleba...a když jim ji nedám, tak jsem pi*a, bílá děvka apod.

    superkarma: 0 19.07.2008, 14:07:16
  7. avatar
    [34] kareta [*]

    nadprůměrně inteligentní člověk se přece nenechá zabásnout za čorku

    superkarma: 0 19.07.2008, 13:20:43
  8. avatar
    [33] shb [*]

    tyrkys- to se nevylučuje ateď si lámej hlavičku!! můžeš klidně celý víkend, protože odcházím a určitě tu do pondělí nebudu
    a mimochodem- je to vytržený z kontextu, a wich ví o čem to bylo

    superkarma: 0 18.07.2008, 16:50:01
  9. avatar
    [32] tyrkys [*]

    shb: 9.7.2008 16:14:29 - shb (Odpovědět) (Poslat vzkaz)
    wich: to co jsi popsala v 96 je přesně to proč jsou s těmito lidmi problémy, protože běloch vidí roma a bere nohy na ramena nebo obušek do ruky....a proto se za generace tohoto přístupu k romům utvořil momentální stav a nemá řešení
    a z vlastní zkušenosti ti můžu říct že když nastoupím do tramvaje a příjde ke mně debilní ženská kterou huba nebolí když se ptá neukradli jste mi náhodou peněženku? tak to mám sto chutí ji zabít....co si to vůbec dovoluje mně takto oslovovat? jakým právem obviňuje? proč se nezeptá báby co sedí vedle ní...prostě proto, bába je holt bílá....takže asi tak

    superkarma: 0 18.07.2008, 16:43:53

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [31] Mánička [*]

    tyrkys: cikánka asi ne, ale hysterka furt stejná

    superkarma: 0 18.07.2008, 16:39:28
  2. avatar
    [30] shb [*]

    tyrkys: ne a pořád nechápu proč si to někdo myslí... jako že když hájím něčí práva tak musím jedna z nich...tento logický přeskok mi poněkud uniká...

    superkarma: 0 18.07.2008, 16:30:37
  3. avatar
    [29] tyrkys [*]

    shb: Tak dneska už zase cikánka jsi?

    superkarma: 0 18.07.2008, 16:23:27
  4. avatar
    [28] shb [*]

    no já zírám na debatu!! zvláště pak na porozumívající reakce některých, které mi běžně nemůžou přijít na jmého, jó kdyby to byl rom tak byste na něj ještě naflusaly!!
    Takže dámy- vy víte které (ty co mně nemůžete vystát) adios!
    Teď jste krásně potvrdily jaké jste

    superkarma: 0 18.07.2008, 16:10:06
  5. avatar
    [27] carrom [*]

    Nějakým způsobem ho chápu, inteligentní být může až na půdu, ale s tím je spojena i určitá asociálnost a nechuť dělat něco smysluplného... Jistěže absence matky je jen bohapustá výmluva. Ale každá společnost potřebuje nějaké pdobné vyvrhele, vůči nimž se může vymezovat, nikdy takových lidí nebude většina. Paní režisérka si to sice taky odnesla, ale byla by s prominutím blbá, kdyby pak zanevřela na další spolupráci, když se tím její dosavadní získaný materiál stal ještě zajímavějším

    superkarma: 0 18.07.2008, 15:34:53
  6. avatar
    [26] breberka [*]

    MZslím si, že je to ubožák, lidem se v životě stávají i horší věci, než to, že je v dětství opustila matka a nemusí kvůli tomu krást.A vůbec, štve mě, že se takoví přiživují z našich daní.Celý život nic nedělají, když je pustí, tak kradou a jinak.....

    superkarma: 0 18.07.2008, 15:15:54
  7. [25] mindulinka [*]

    Tak by mě zajímala strategie věznic a jejich převýchova vězňů - evidentně to nefunguje a vězni jsou tam na byt a výkrm.

    superkarma: 0 18.07.2008, 15:09:56
  8. avatar
    [24] ToraToraTora [*]

    Athenais:

    superkarma: 0 18.07.2008, 14:08:47
  9. avatar
    [23] Athenais [*]

    A na to, ze ho v detstvi opustila mama se to svest taky neda . Je to sice smutne a hodne tezke, ale neni to duvod, aby se z nej stal grazl. Ja jsem bez mamy od patnacti a taky kvuli tomu nekradu nebo neslapu chodnik.

    superkarma: 0 18.07.2008, 14:04:44
  10. avatar
    [22] ToraToraTora [*]

    Mirly: Nechala jsem se dojmout jedním šmejdem, věřila, že se dá něco změnit, začít znovu, od nuly, s čistým štítem.....stálo mě to třicet papírů

    superkarma: 0 18.07.2008, 13:58:22
  11. avatar
    [21] Mirly [*]

    Neodvažují se odsuzovat ani Reného za způsob života, ani paní Třeštíkovou za její až přespřílišnou důvěřivost. Nemám ale dobré zkušenosti s lidmi tohoto typu a proto nevěřím na polepšení. Zatím jsem se nesetkala s někým, kdo by opravdu změnil způsob života. Jen vás dojímají krutým dětstvím a vzápětí vás podvedou.

    superkarma: 0 18.07.2008, 13:53:27
  12. avatar
    [20] ToraToraTora [*]

    Tak dlouho se s ním režisérka mazala a pak jí ještě vykrade, Režisérka třeštíková má ojedinělý vztah k dokumentu, který je jí nadevšechno. já bych mu tu kameru narvala do ele

    superkarma: 0 18.07.2008, 13:08:14
  13. avatar
    [19] átéčko [*]

    Athenais: Já ho také nelituji. Měl určitě více šancí se změnit. A stát platí vězení takovým hajzlíkům.

    superkarma: 0 18.07.2008, 12:43:39
  14. avatar
    [18] Athenais [*]

    No jo, tenhle typek to ma dobre vymyslene. Udela vloupacku a stat se potom postara aby mel kde spat a co jist. Az se dostane ven, uzije si trochu toho porna (pochybuju, ze by v te dobe treba hledal praci) a sup zpatky do jistoty kriminalu. Vyhovuje mu to . Kazdy ma moznost se zmenit, pokud opravdu chce .

    superkarma: 0 18.07.2008, 12:40:53
  15. avatar
    [17] Evikus [*]

    maajaa65: 2kleo: Mafinka: Souhlasím

    superkarma: 0 18.07.2008, 11:45:33
  16. [16] Mafinka [*]

    Prostě sebelítostnej hajzlík, kterej se neštítí okrást člověka, který mu podal pomocnou ruku . Když už mu teda psychologové "našli" tu inteligenci, tak by mu mohli najít třeba i smysl pro zodpovědnost, svědomí a podobné drobnosti .
    Na dokument se klíďo podívám, ono i v negativním se dá najít spousta pozitivního nebo jiný náhled na věc, ale litovat ho teda nehodlám. To bych radši přispěla na obecní devítiocasou kočku.

    superkarma: 0 18.07.2008, 11:10:08
  17. avatar
    [15] 2kleo [*]

    Taky si myslím, že mu to maximálně vyhovuje.Je to takový vyčůránek bez zodpovědnosti, který se snaží vinit kdekoho. Vlastně všechny, kteří se o něj starají. Kdyby byl opravdu tak na dně, jak o sobě tvrdí, jeho život by už dávno skončil.

    superkarma: 0 18.07.2008, 09:52:55
  18. avatar
    [14] átéčko [*]

    maajaa65: Souhlasím
    A paní Třeštíková je moc dobrá!

    superkarma: 0 18.07.2008, 09:31:30
  19. [13] maajaa65 [*]

    Spousta lidí vyrůstá bez matky a nejsou z nich kriminálníci... Věřím, že v mládí může dítě sklouznout do lecčeho, ale jeden průšvih by měl stačit a být výchovný... tenhle si z toho patrně udělal životní styl, který mu vyhovuje a rád se nechává litovat...

    superkarma: 0 18.07.2008, 09:11:55
  20. avatar
    [12] 2kleo [*]

    Taky si myslím, že mu to maximálně vyhovuje.Je to takový vyčůránek bez zodpovědnosti, který se snaží vinit kdekoho. Vlastně všechny, kteří se o něj starají. Kdyby byl opravdu tak na dně, jak o sobě tvrdí, jeho život by už dávno skončil.

    superkarma: 0 18.07.2008, 08:50:32
  21. avatar
    [11] Jupíí [*]

    ivoman: jo tihle parchanti nikdy za nic nemůžou, vždycky , za jejich hyby může někdo jiný.

    superkarma: 0 18.07.2008, 08:49:42
  22. avatar
    [10] OlgaMarie [*]

    Ještě něco dopíšu. Je odporně línej. Ani se neobtěžoval okrást někoho jiného než režisérku, která mu byla nejblížší a nejsnadnější kořistí. Parazituje na ní.
    Za svůj život jsem poznala několik nezletilců, kteří se dostali do basy. Třeba za výtržnosti v dlouhých vlasech a květovaných kalhotech nebo za odpor proti vstupu vojsk spřátelených armád.

    Zloděj je parazit.
    To s "Kájínkem" docela soucítím. Mám pochybnosti, zdali s tak vyjímečným smyslem pro humor mohl vraždit. A co když opravdu mu byly vraždy "přišity"?

    superkarma: 0 18.07.2008, 08:44:32
  23. [9] dwolfova [*]

    Souhlasím s "Karetou", že je to kretén, který nechce na sobě pracovat, proto je neustálý kriminálník a ve skutečnosti znám pravé opaky, které taky vyrůstaly od malička v dětském domově a po odchodu z něj se dovedly k životu postavit čelem a jsou z nich super lidé s úplnou rodinou a pod., takže heslo "každý strůjce štěstí svého" je opravdu namístě.

    superkarma: 0 18.07.2008, 08:10:55
  24. [8] ivoman [*]

    Určitě se projevila absence matky a první kriminál,protože kriminálníkem se nikdo nerodí.Fandím paní Heleně T.její dokumenty jsou super.

    superkarma: 0 18.07.2008, 08:10:35
  25. avatar
    [7] kareta [*]

    je to kretén, tihle se umí dobře přetvařovat, jsou mazaní, perfektně lžou a nemají zábrany....a i kdyby žil s matkou, skončil by v lochu, jednoho takového znám několik let

    superkarma: 0 18.07.2008, 08:00:18
  26. avatar
    [6] gerda [*]

    Jupíí: pokud trpíš odporem k práci, je to možné. Helena T. dělá jen svou práci, ale psycholog by to jistě viděl jinak. Asociála nepředěláš.

    superkarma: 0 18.07.2008, 07:43:27
  27. avatar
    [5] Jupíí [*]

    Nakonec bude z kriminálníka celebrita. Čímž tedy nechci snižovat práci režisérky, dokument bude určitě zajímavý. Trošku nechápu jeho nadprůměrné IQ. Takže v naší společnosti se člověku s velmi vysokým IQ nevyplatí zkusit někde zakotvit a něco dělat? Zvláštní.

    superkarma: 0 18.07.2008, 07:42:03
  28. avatar
    [4] gerda [*]

    Takových je...tenhle má navíc výhodu, že není hloupý a má někoho, kdo o něj jeví zájem. Může se v lochu cítit jako hvězda. Myslím, že mu to takhle ideálně vyhovuje a řeči a mřížích a podzimu nelze brát vážně.

    superkarma: 0 18.07.2008, 07:34:47
  29. avatar
    [3] OlgaMarie [*]

    Jinak žít neumí. A ani se jinak žít naučit nechtěl. Z cest se vracíme domů, pro něj je domovem vězení. Do basy šel za zlodějnu a viníkem je soudce? Máma, která ho opustila?
    Není mi ho líto a už vůbec jím nepohrdám. Je to jeho volba, jak žít.

    superkarma: 0 18.07.2008, 06:19:28
  30. avatar
    [1] Eva_CZ [*]

    Jo, zasla bych, rada bych ten film videla. Lito. Je mi ho lito. On jinak zit neumi.

    superkarma: 0 18.07.2008, 01:24:27

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme