Rodina

Renata: Jsem inženýrka z londýnského McDonaldu

Renata se vdala do Anglie. Ačkoli má titul ze Stavební fakulty technické univerzity v Ostravě, v Londýně musí dělat práci, která absolutně neodpovídá jejímu vzdělání. Aby jí platil titul, musí složit rozdílovou zkoušku.

Anglie

Renata se v době svého doktorského studia seznámila s Liborem, kamarádem své švagrové. Seznámili se na svatbě Renatina bratra a hned si padli do oka. Už ten večer se Renata dozvěděla, že Libor pracuje v Londýně jako programátor. Když se jí vyznal, dlouho váhala...

„Líbil se mi moc, už od začátku, ale věděla jsem, že nebude chtít opouštět tak lukrativní práci a vztah na dálku jsem si nedovedla představit. Když se mi vyznal, byla jsem na jednu stranu šťastná, na druhou stranu jsem se bála, co bude. K doktorátu mi chyběl rok studia, ale naštěstí mi na fakultě vyšli vstříc a mohla jsem za Liborem jezdit docela často.“

A tak nakonec vztah na dálku fungoval dobře, Renata s Liborem se viděli několik dní v týdnu. Liborova práce je taková, že vůbec nemuseli řešit finanční nákladnost spojenou s častým cestováním. Když Renata obhájila, rozhodla se odstěhovat do Londýna.

„Libor koupil malý domek ve Slough, což je vlastně předměstí Londýna. Kdybych nechtěla, nemusela bych vůbec pracovat a jen se starat o domácnost, což se vlastně asi brzy stane, až se narodí malý, ale já zpočátku pracovat chtěla.“

Ačkoli za Liborem jezdila pravidelně celý rok, moc toho z angličtiny nepochytila.

„Mám talent na techniku, ale jazyky mi moc nejdou. S angličtinou jsem měla ve škole vždycky problém, ale nějak jsem jí zvládla na úroveň intermediate. Můj hlavní problém vždycky byl, že ji neslyším. Prostě se nedokážu dost oprostit od češtiny. Když mi někdo ukáže psaný text anglicky, nemám problém, ale jakmile na mě někdo promluví, tak se s tím hrozně trápím. A podle toho i vypadá moje výslovnost.“

Renata navíc vystudovala stavařinu a sehnat tuhle práci v Anglii není vůbec snadné.

„Všechny firmy, kde jsem byla, chtěly inženýry s britským titulem. Doufala jsem, že seženu práci třeba jen v kanceláři nějaké stavební firmy jako sekretářka, rozkoukám se a vybuduju si kariéru postupně. Dopadla jsem ale docela jinak. Jakmile jsem někam přišla a otevřela pusu, bylo jasno. Tak jsem skončila v McDonaldu, tam berou každého.“

S touhle prací ale přirozeně moc spokojená není. Vzala ji jen proto, že doufala, že jí pomůže s jazykem, aby lépe pronikla do nového prostředí.

„Problém je ten, že s Liborem na sebe doma mluvíme česky, kamarády máme také většinou Čechy nebo Slováky a v práci potřebuji tak deset frází. Po roce a půl v McDonaldu musím konstatovat, že se moje angličtina nikam neposunula a já jsem akorát otrávená. Navíc je to taková hloupá dřina, že chodím domů absolutně vyšťavená a nemá už náladu na nic, a to jsem si plánovala, jak budu chodit na přelíčení... jestli jsem byla dvakrát, tak je to moc.“

Libor by byl přitom rád, kdyby Renata dělala, co ji baví, a rád by ji podpořil, jenže to Renata odmítla.

„Libor mi několikrát nabízel nějaké kancelářské práce u nich ve firmě, jenže tam je polovina Čechů, takže bych se tam také nic nenaučila, a navíc nechci mít pocit, že mi práci sehnal on. Za půl roku se nám narodí první miminko, tak zůstanu doma. Pevně věřím, že si najdu víc času a že mě mateřství přivede zase do nové skupiny lidí, od kterých konečně něco pochytím.“

Jaké máte zkušenosti s odbornou prací v zahraničí?

Čtěte také...

   
11.01.2013 - Finance a práce - autor: Jakub D. Kočí

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [35] VladkaZabka [*]

    Já jsem se bála jít jako manažer po škole hned do provozu, měla jsem málo praxe. Zkusila jsem ještě nadstavbové studium Mba prestižní úrovně a dobře jsem udělala.

    superkarma: 0 04.03.2015, 08:58:56
  2. [34] JessikaJessika [*]

    Upřímně slečnu ani moc nelituju jazyk se dá naposlouchat a chce to mluvit lidem většinou nevadí když se dělají chyby jde jen o snahu no a s tou prací upřímně to,že dělá něco co nevystudovala to je bych řekla v dnešní době naprosto normální hlavně,že nějaká práce je nechápu na co si stěžuje, přijde mi,že čekala,že všichni padnou na zadek že má školu a diplom no v dnešní době ho má spusta lidí a dělá podřadnou práci

    superkarma: 0 18.03.2013, 11:41:48
  3. [33] rendac [*]

    mořná by si měla naját tam nějakou angličanku kamarádku, aby s ní musela mluvit anglicky.

    superkarma: 0 23.02.2013, 21:03:22
  4. [32] Trefa [*]

    Trefa:Renata to nema lehke.vzdy se musi pocitat stim,ze nam vse dobre nepujde.je vsude dneska problem sehnat praci.

    superkarma: 0 13.01.2013, 16:51:12
  5. avatar
    [31] Altamora [*]

    Doporučila bych koupit si nějaký seriál BBC s titulky pro neslyšící. Fakt to pomáhá, když je člověk spíš typ, který rozumí psanému textu, ale nechytá mluvené slovo.

    superkarma: 0 12.01.2013, 18:04:45

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [30] moula [*]

    Blueberry — #24 naprostej souhlas, kdyz je to nutne, naucis se ani nevis jak. Cos ty delala, je presne to same co ja a jeste me k tomu donutila vejska na stipendium, ktere bych byla musela vratit kdybych to neudelala nejhur za trojky. Takze motivace jak krava:), kdyz vydelavas 5 dolaru/hodinu a stipko bylo za skoro 40 tisic. Vymluvy, ze to nejde absolutne neberu. Nechce se ji a ted ceka, ze se zachrani s miminem. Preci kdyz chci zit v zemi, kde se mluvi jinak nez me zobak narost, musim se naucit. V nynejsi dobe je tolik zpusobu vzdelavani se a pani zni, jako by se byla odstehovala na zacatku 20. stoleti nekam na prerie, manzel a dva sousedi mluvi cesky a ona chudak se nema kde naucit anglicky. Neumim si predstavit zit nekde, kde se nedomluvim.

    superkarma: 0 12.01.2013, 02:03:28
  2. avatar
    [29] peetrax [*]

    bolla — #6 pěkný! Sml59

    superkarma: 0 11.01.2013, 22:58:37
  3. avatar
    [28] peetrax [*]

    gerda — #8 ale tak... já jsem vyloženě humanitní typ a zvládla jsem vystudovat ekonomii - a to i mj. se statistikou, matematikou, ekonomicko-matematickými metodami... takže ono jde dost věcí překonat, jen chtít...

    superkarma: 0 11.01.2013, 22:58:18
  4. avatar
    [27] evelyn [*]

    Blueberry — #26 ja nemyslim, ze je to rozdil, kdyz jsi na miste, denne slysis, tak zapnes smysly a mozek a ucis se, jedno jakej jazykSml80

    superkarma: 0 11.01.2013, 21:19:09
  5. avatar
    [26] Blueberry [*]

    evelyn — #25 Obdivuju vas holky, ktere mluvite severskymi jazyky - naucit se anglicky je o mnoho snazsi. Muj nejlepsi kamarad je Dan a kdyz ten spusti dansky, tak mi drnci hlava. Nebo jeden muj klient Portugalec, taky podivnej jazyk, trosku mi to pripomina rustinu.

    1. na komentář reaguje evelyn — #27
    superkarma: 1 11.01.2013, 20:56:22
  6. avatar
    [25] evelyn [*]

    Blueberry — #24 ja teda mela k dispozici knihovnu tady, kde jsou knihy ve vsech svetovych jazycich i cestina a slovenstina, to jsem hltala pet, sest knizek tydne, takze brzo dosly a ja byla nucena prjit na svedske, prvni byla porod, druha sla rychleji a pak dalsi a dalsi... Cist si polohlasem a trenovat tim i vyslovnost, dve masarky jednou rannou, i ty priblbly filmy, kde dialogy jsou velice jednoduchy jsem koukala. Kdyz chci, tak se naucimSml80 Vymluvy pisatelky neberu, ja se sem nastehovala jako relativne stara puska, mluvim plynule a casto slysim chvalu jak dobreSml24

    1. na komentář reaguje Blueberry — #26
    superkarma: 0 11.01.2013, 17:45:19
  7. avatar
    [24] Blueberry [*]

    Clovek se prostye musi donutit, jak pise Evelyn! Tu rec se za nas nikdo nenauci, ze ano... Divat se na pripitomele televizni serialy, opakovat vety po hercich, navazovat konverzaci se starymi lidmi v parku (maji cas a trpelivost), cist prevazne drbaci casopisy, to vsechno pomaha. Pamatuju, jak jsem pred skoro 30 lety knucela, ze nemam co cist (ja, vasniva ctenarka! - z Ceska mi mamka poslala par knih a ja je cetla kolem dokola) az mi kanadska sousedka poradila, abych cetla anglicky - v te dobe neco absolutne nepredstavitelneho. Ale zacala jsem temi casopisy, po nejakem case Danielle Steel (to jsou sice strasne ptakoviny, ale velice jednoduse napsane) no a dneska ctu knizku a ani neuvazuju, jestli je v cestine nebo anglictine - proste ctu. To same s myslenim, nekdy myslim cesky, nekdy anglicky. Deti jsem vychovala v anglictine (i kdyz mi to lidi zazlivaji, ale v te dobe bylo jednodussi mluvit anglicky nez cesky - kdo to nezazil, nepochopi a odsuzuje). Cestinu i po tech 30 letech mam perfektni, kdyz prijedu do Ceska, nikdo by nepoznal, ze uz mnoho let mluvim z 99.9 procent anglicky. Jedno vim urcite, ze po narozeni ditete se Renata bude ucit jeste hur.

    1. na komentář reaguje evelyn — #25
    2. na komentář reaguje moula — #30
    superkarma: 0 11.01.2013, 16:45:30
  8. avatar
    [23] Gloria [*]

    Anime Otaku — #19 Myslim ze jeji problem je nekde jinde. Kdyby ji slo o existenci tak by byla donucena se rec naucit a zapojit se do spolecnosti. Znam hodne starsich a i starych lidi kteri se novou rec dokazali naucit, kdyz musis tak musis!!! Trva to nejmene 2 roky nez zacne clovek mluvit souvisle! Nedovedu si predstavit ze Renata bude mit dite a nenauci se anglicky, mozna se anglicky nauci pak od diteteSml30Sml30Sml30

    superkarma: 1 11.01.2013, 16:21:56
  9. avatar
    [22] pajda [*]

    Anime Otaku — #19 pokud jí nejde jenom mluvené slovo, tak to není až tak o blocích - sama mám tentýž problém. Prostě neslyším jednotlivé slabiky nebo hlásky, ale směsici zvuků, která má určitý konkrétní význam. Kupodivu jsem "sluchový" typ učícího se - obchodní jednání dokáži zopakovat doslovně i po týdnech nebo měsících, ale nejsem schopna spojit slyšené s pojmem, pokud nejde o češtinu. Psaná forma jazyka nevadí, tam problémy nemám.

    superkarma: 0 11.01.2013, 15:46:12
  10. avatar
    [21] vmarta [*]

    A proč nevezme místo v Liborové firmě? Naučí se, ja bych to tak udělala.Sml22

    superkarma: 0 11.01.2013, 15:02:45
  11. [20] JustitiaJ [*]

    bolla — #18 Reference mám, někteří zaměstnavatelé mi napsali i anglicky i norsky, takže snad tak. Spíše je problém, že když pošlu CV, moc nereagují, nebo jen napíší, že mají moc zájemců.

    Přemýšlím nad tím, mám zkoušku z cestovního ruchu, jestli kdybych ji jim předložila, jestli by byla srovnatelná s fagbrev,... musím to zjistit, ale nejdřív musím ještě dokončit školu...

    superkarma: 0 11.01.2013, 14:46:17
  12. [19] Anime Otaku [*]

    Mylsím, že se jí spíš do učení nové řeči nechce, protože po roce se nenaučí jazyk aspoň pro základní společenskou komunikaci jen ten, který se to naučit nechce a vytváří si vlastní bloky. 

    Jinak pracovat u přítele ve firmě podle mě není problém, hodně vztahů vzniká na pracovišti a pokud tam získá aspoň trochu relevantní zkušenosti blížící se jejímu oboru, tak tu šanci by měla využít.

    A ještě k těm jazykovým talentům znám hodně lidí, kteří jsou silně technicky orientovaní a jazyky jim jdou snadno (sama mezi ně patřím) a znám i lidi, kteří se orientují v humanitních oborech, ale jazykové schopnosti je obchízejí. Myslím že z 10% je to dáno talentem, ale zbytek je spíš o překonávání obtíží při učení jazyka.

    1. na komentář reaguje pajda — #22
    2. na komentář reaguje Gloria — #23
    superkarma: 0 11.01.2013, 14:27:23
  13. [18] bolla [*]

    JustitiaJ — #17 To norske jmeno je hlavne dulezity kdyz se hleda prvni prace. Pokud clovek najde a ma dobre referance ( nebo jak se tomu u nas rika?) na CV na ktere Nori hodne daji tak uz to pak jde i s cizim jmenem.

    Jinak je tu opravdu relativne mala nezamestnanost a pokud umis jazyk a uz mas nejakou zkusenost tak si myslim ze mas dobre vyhlidkySml16

    1. na komentář reaguje JustitiaJ — #20
    superkarma: 0 11.01.2013, 14:18:45
  14. [17] JustitiaJ [*]

    bolla — #6 Také jsem žila v Norsku a studovala tam, bohužel, jen na 2 semestry. Norsky se domluvím, ale zkoušku z norštiny nemám. Musím potvrdit to, co píše bolla. Doufám, že se tam brzy vrátím a že seženu i práci v oboru (cestovní ruch).

    p.s. musím potvrdit, že pokud člověk nemá norské jméno, je to docela potíž, pokud se shání práce. Mně se to povedlo, ale snadné to nebylo a nebyla to hyperodborná práce:)

    1. na komentář reaguje bolla — #18
    superkarma: 0 11.01.2013, 13:03:46
  15. [16] Anai [*]

    zzandaa — #12 Já se s přestávkami učila.... asi 20 let dohromady - no a moje znalost minimálně posunutá až teď, po 4 letech, kdy jsme měli 2 vyuč. hodiny týdně v rámci mého zaměstnání, se skvělou a úžasnou slečnou učitelkou, která mi jako jako jediná z toho zaměstnání, které již skončilo, chybí. Nepamatuji si i názvy léků a běžná cizí slova musím doslova odkajživa "nadřít", abych je používala správně. Říkám si, že na jazyky a řízení auta má talent kde kdo, ale na to, na co ho mám já, málokdo! Sml57

    superkarma: 0 11.01.2013, 13:03:19
  16. avatar
    [15] gerda [*]

    evelyn — #9 máš pravdu, pokud už člověk v té zemi je, tak by měl obrátit a pokládat za výhodu, že kolem stále slyším cizí jazyk. Takže s notýskem kamkoliv jdu, zapisovat, opakovat a byl by v tom čert, abych se třeba jen v obchodě nedomluvila. Nehledě k tomu, že jedině tak získám širší kontakty.

    superkarma: 0 11.01.2013, 12:56:54
  17. [14] Rikina [*]

    Jinak osobně jí znalost jazyka závidím i tak - mně když ukážou text psaný anglicky, tak teda mám problém. Sml57 

    superkarma: 0 11.01.2013, 11:54:47
  18. [13] Rikina [*]

    No, spíš tipuju, že bude s dítětem sedět doma v domku na předměstí a starat se o domácnost, a nebude skoro nikam chodit, protože by tam nikomu nerozuměla. A bude to ještě horší. Sml80 Na toho půl roku, než se robě narodí, by snad mohla tu manželovu nabídku přijmout a jít do firmy, kde on pracuje, lepší než McDonald to bude vždycky. Sml80

    superkarma: 0 11.01.2013, 11:51:24
  19. [12] zzandaa [*]

    Já jsem na tom s jazykama stejně. Angličtinu se učím víc jak deset let a nejsem schopna se domluvit. Hold někdo na to buňky nemá.

    1. na komentář reaguje Anai — #16
    superkarma: 0 11.01.2013, 10:56:56
  20. avatar
    [11] Suzanne [*]

    bolla — #6 Klobouk dolů Sml67

    superkarma: 0 11.01.2013, 10:53:58
  21. avatar
    [10] SStream [*]

    kolik já znám inženýrek které makají v Pražských mekáčích...  Trochu z toho cítím i uraženou pýchu, paní se to snaží hodit na zemi, ve které žije a jiný jazyk, ale ony jsou ty začátky hodně těžké všude...

    superkarma: 0 11.01.2013, 10:53:31
  22. avatar
    [9] evelyn [*]

    gerda — #8 ja bych se taky hodnotila spise jako technicky typ, jen pokud hodlam zustat, proste je to nezbytnost a prinutim sve mozkove bunky k akciSml80 Rustinu jsem se treba nikdy nenaucila, byla pro me za trest a nepredpokladala jsem, ze ji nekdy budu potrebovat, to byla chyba, neb bych ji dneska vyuzila, ale co uz, zpusob vyuky i doba te reci proste nesvedcily.

    Citila jsem se jako kreten, kdyz na me lide mluvili a ja nerozumela, nerada se citim jako kreten a chci mluvit na jakekoliv tema, plynuleSml24

    1. na komentář reaguje gerda — #15
    superkarma: 0 11.01.2013, 10:39:30
  23. avatar
    [8] gerda [*]

    evelyn — #7 ale ona píše, že je technický typ a ty mají problém. Opačně já třeba s přírodními vědami, nepochopila jsem matematiku...

    1. na komentář reaguje evelyn — #9
    2. na komentář reaguje peetrax — #28
    superkarma: 0 11.01.2013, 10:32:05
  24. avatar
    [7] evelyn [*]

    Nejak nechapu, ze kdyz clovek bydli v cizine, nenauci se rec, i kdyz je partner Cech. Mam to stejne, ale rec jsem se naucila za rok, sla jsem do skoly, kterou jsem zvladla za pul roku s nejvyssim hodnocenim, je to jen o vuli, u vysokoskolacky predpokladam, ze by tohle nemel byt vubec problemSml80

    1. na komentář reaguje gerda — #8
    superkarma: 1 11.01.2013, 10:29:27
  25. [6] bolla [*]

    Ja ziji v Norsku a musim konstatovat ze jsem asi mela velke stesti. Jela jsem sem jako au-pair ve 20, pak jsem zustala protoze se mi tu moc libilo a vystudovala ekonomku. Bylo to docela narocne obdobi - studovala jsem v norstine takze zacatky docela krusne  a penez bylo taky malo. Nasla jsem si brigadu a na magisterskem studiu ( ekonomka) uz jsem mela stipendium a studentskou pujcku. Casem jsem se seznamila s mym nynejsim manzelem, je Nor. Je to 7 let od te doby co jsem obdrzela diplom a vypracovala jsem se na riditelku jednoho oddeleni v bance ktera ma 2000 zamestnancu. Co mi k tomu pomohlo je rozhodne: perfektni znalost norskeho jazyka a vysokoskolsky diplom z norske skoly. Navic je tady mensi nezamestnanost nez ve zbytku Evropy a ze zacatku mne taky urcite pomohlo ze jsem si zmenila prijmeni. Renate preji hodne stesti, rozhodne doporucuji zapracovat na jazyku a pokud to jde tak si nechat uznat titul z CR.

    1. na komentář reaguje Suzanne — #11
    2. na komentář reaguje JustitiaJ — #17
    3. na komentář reaguje peetrax — #29
    superkarma: 2 11.01.2013, 09:36:49
  26. avatar
    [5] gerda [*]

    a co je špatného na tom pracovat ve firmě, kde je i manžel? to je spíš výhoda, ne? Trvat na samostatnosti může svobodná, ale teď už jsou rodina. Díru do světa už holt neudělá.

    superkarma: 0 11.01.2013, 09:17:01
  27. avatar
    [4] Hanula [*]

    Sml16já bych tu práci ve firmě vzala a chodila bych do večerní školy - jen, aby nedopadla jako pan Kaplan - věčný to študent....Sml30Sml30Sml30

    superkarma: 0 11.01.2013, 09:13:33
  28. avatar
    [3] pajda [*]

    Takže dítě má být spásou něčeho, s čím ona sama nepohnula? Svatá prostoto...ve finále dopadne jako naše sousedka: za 12 let v USA se nenaučila pořádně anglicky, protože se stýkala jenom s Čechy, ale zapomněla češtinu, protože mluvila jenom o domácnosti a dětech a to ještě málokdy. Když se vrátila, byla (a stále je) napůl negramotná, mixuje oba jazyky dohromady a protože nic neumí (pracovala sice v úklidovce, ale velmi krátce  apřed emigrací místo neměla), tak je už třetí rok bez práce. Nárok na podporu nemá a je z toho na mašli...vzala bych první, co je a pokud je to firma, kde pracuje můj muž, byla bych šťastná, že mi může poradit, jak neudělat žádný velký renonc. Začátky budou tak jako tak složité. A ještě něco: z vlastní zkušenosti vím, že vydávat jídlo nebo dělat podobné práce je sice ubíjející, ale nikoliv náročné. Jakákoliv práce, vyžadující aktivní použití jazyk, který nezná, bude na mašli.

    superkarma: 3 11.01.2013, 08:38:30
  29. [2] lidicka [*]

    Já na Renatině místě bych vzala práci v Liborově firmě, aspoň by měla nějakou praxi. Při hledání práce musí hrdost bokemSml22

    superkarma: 0 11.01.2013, 06:13:24
  30. avatar
    [1] Suzanne [*]

    Tak pokud měli na to, aby zůstala doma, mohla přece studovat nebo navštěvovat večerní školu. Teď nezbývá než najít nějaký klub matek s malými dětmi a proniknout tam. Než používat pár frází u mekáče, asi bych odložila falešnou hrdost a přijala práci ve firmě, kde je sice polovina Čechů, ale přece jen nějaká šance na zapracování.

    superkarma: 1 11.01.2013, 00:29:44

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme