Mám pocit, že poslední dobou co koupíme, to za krátký čas reklamujeme. Pořád se s někým přetahujeme o to, na co máme či nemáme nárok. A už jsou z nás celkem odborníci na reklamace. Je překvapivé, jak většina prodejců ani neví, co všechno po nich může zákazník požadovat. A když ví, tak se tváří, že to není pravda. Ale když se nedáte...

Celá smůla začala s jednou leasingovou společností, u které jsme měli spotřebitelský úvěr na ojetý automobil. Při uzavírání smlouvy v autobazaru nás prodejce ujistil, že právě u této společnosti je minimální poplatek za předčasné splacení okolo dvou tisíc korun. Naše chyba byla, že jsme si tuto informaci neověřili přímo u úvěrové společnosti.

Po několika splátkách jsme chtěli úvěr doplatit celý. Zbývalo nám 58 tisíc korun dlužné částky. Požádali jsme si o kalkulaci předčasného splacení, a jaké bylo naše překvapení, když celková částka, kterou bychom měli doplatit, byla necelých 83 tisíc korun! Kromě administrativního poplatku za předčasné ukončení - 7140 Kč zde byly také náklady na předčasné ukončení - 15180 Kč. Administrativní poplatek jsme následně našli v ceníku úvěrové společnosti (kde jsou zaručené „necelé dva tisíce" od prodejce?), ale částky přes 15 tisíc jsme se nemohli dopátrat. Ze všeho nejdříve jsme celou věc řešili přes autobazar, kde se prodejce spojil s obchodním zástupcem úvěrové společnosti, a ten mu řekl, že nějak si ušlé úroky nahradit musí". Toto samozřejmě později společnost popřela. 

Dále jsme proto volali pracovnici, která pro nás kalkulaci sestavovala. Jde údajně o náklady, které společnost v souvislosti s uzavřením naší smlouvy a dále po dobu jejího trvání prokazatelně nesla. Za co konkrétně tyto peníze vynaložili, neuvedli.
Když jsme kontaktovali jejího nadřízeného, začaly se dít zajímavé ústupky. Za naše bezproblémové splácení nám snížili administrativní poplatek na polovinu. Náklady ve výši 15 tisíc zůstaly. Pokud si někdo myslel, že nám touto slevou zavře ústa", mýlil se.

Celou věc jsem konzultovala s linkou na ochranu spotřebitele (www.spotrebitel.cz), kde mi poradili kontaktovat vedení společnosti. A konečně se začaly věci dostávat do pohybu. Ozvala se mi ředitelka úvěrové společnosti, která slíbila brzké řešení.
A jak to dopadlo? Náklady se snížily na minimum, takže jsme nakonec přece jen za předčasné splacení zaplatili pouze 7 tisíc korun, které má společnost v ceníku. Nic více.

Za zmínku v celé věci stojí také to, že když jako nic nevědoucí zákazník zavoláte na bezplatnou linku této úvěrové společnosti a ptáte se na podmínky předčasného splacení úvěru na ojetý vůz, odpoví vám operátor: Zaplatíte asi sedm tisíc korun, administrativní poplatek a NIC VÍCE." Jak se potom na informace od samotné společnosti můžete spolehnout?

Co na to zákon?
Nejsem právník, ale informace, které jsem si zjistila pochází od odborníků a z internetu.

Zákon o spotřebitelském úvěru (č. 321/2001 Sb.) se vztahuje na spotřebitelské úvěry poskytnuté po 1. 1. 2002.
Podle tohoto zákona máte nárok splatit spotřebitelský úvěr předčasně. Ten, kdo vám úvěr poskytl, nesmí díky předčasnému splacení získat žádný nepřiměřený prospěch. Může si za předčasné splacení naúčtovat poplatky, ty však musí být vymezeny ve veřejně přístupném ceníku nebo v úvěrové smlouvě.
Čtěte proto pozorně podmínky, za kterých úvěr uzavíráte!
Zákon o spotřebitelském úvěru najdete TADY.

Naše další patálie s reklamací jste si mohli přečíst v článku o nefungujícím parním čistícím stroji - TADY.

Příště vám napíšu něco o tom, jestli a jak můžete uplatnit náklady na dopravu, poštovné... atd.

Reklamovali jste někdy něco? S jakým přístupem prodejců jste se setkali?

Reklama