Texaský masakr motorovou pilou. Už ten název jasně říká, že půjde o skutečně "elektrizující" filmový zážitek. Sedět dvě hodiny přikovaná k sedačce a sledovat řádění chlapa s motorovou pilou, může asi jen takový masochista jako Máňa-opice. :o) Tady máte mojí recenzi.

Pokud věříte slibům na letácích v kinech, že jde o "zdařilý horor typu Vřískot nebo Tajemství loňského léta", jděte raději na něco jiného. Pokud jste zvědaví na soubor těch nejlacinějších filmových klišé, která se dají v takzvaném hororu použít, rezervujte si co nejdřív lístky! :o)

Film Texaský masakr motorovou pilou, který právě přišel do kin, je už asi pátým pokusem v řadě zfilmovat tragédii, která se stala začátkem sedmdesátých let v jednom texaském okrese. Tam psychopat zavraždil asi 33 lidí (nejen) motorovou pilou.
Jednotlivé verze se od sebe liší v některých detailech: někde jsou vrahovi například přiřknuty sklony ke kanibalismu, jinde lidské maso okusí přímo hlavní hrdinové.

V nejnovějším pokusu o hororový popis vraha s motorovou pilou nic takového není. O tom, zda se tvůrcům snímku právě to - totiž popis hlavního hrdiny - povedl, nechci ani příliš polemizovat. Na plátně se čas od času zjeví obří mužská postava s motorovou pilou v ruce a s rozpáraným fotbalovým míčem na hlavě (tato kožená maska, která má diváka připravit na závěrečné titulky, kde se dozví, že v policejních análech je motorový vrah známý pod krycím jménem Pan kožená hlava, tak totiž skutečně vypadá). Než se však Pan kožená hlava ve filmu objeví poprvé, uběhne několik desítek minut.

Film začíná asi nějak takhle: pětice mladých, krásných, pozitivních, beztarostných lidí (kteří však brzy zažijí velkou bolest a utrpení, varuje vypravěč v úvodu) jede v rozhrkané dodávce na výlet. Do cesty se jim připlete zakrvácená mladá dívka. Ta si po chvíli vytáhne z kalhotek revolver, strčí jej do úst a zastřelí se.
Mladí, krásní, pozitivní výletníci se vydají do nejbližšího města hledat šerifa. Skupina se rozdělí. Hlavní hrdinka Erin se svým přítelem jdou šerifovi zatelefonovat do domu starého invalidního důchodce, zbytek posádky čeká i s mrtvolou jinde. Zatímco Erin telefonuje, její přítel se potuluje po obrovském domě starého beznohého pána. Najednou ho něco stáhne do sklepa. Ano, byl to Pan kožená hlava.
Divák pak má možnost vidět, jak vrah svou oběť likviduje. Stáhne mladíkovi kůži z obličeje, zasedne k šicímu stroji a ušije si "novou" tvář. V této zvrácené posmrtné masce (mimochodem - bravurně vyvedené kotlety, Pan kožená hlava si obličej ušil opravdu zdařile) se pak jednou ve filmu objeví.

Právě likvidací prvního z mladých výletníků začíná celá ta "hrůza". Výletníci mají co dělat, aby vrahovi s motorovou pilou, který je pronásleduje v okruhu asi jednoho kilometru, unikli. Hádáte správně - nepodaří se jim to. Například při honičce po nějaké louce se motorovému vrahovi podaří uříznout jednomu z výletníků nohu. Ten už před ním nemůže dále utíkat. Pan kožená hlava si svůj úlovek naloží na záda a odnese do sklepa. Tam beznohého mladíka nabodne do výšky na hák a odejde si někam po svém (rozuměj: dohnat a zabít další výletníky).

Tento záměr, který prostupuje celým snímkem jako ústřední motiv, vybarvují opravdu zvláštní okolnosti. Například když hlavní hrdinka Erin před vrahem, který ji pronásleduje se zapnutou motorovou pilou uteče z toho podivného domu (měla podezření, že se tam někde ztratil její přítel a možná tam i "někdo" visí na háku a byla tam pátrat) na zahradu, kde visí asi třicet bavlněných prostěradel, mezi kterými se vrah a Erin proplétají. Pokud připustím, že v domě žije beznohý důchodce a Pan kožená hlava, není mi moc jasné, kde se tolik prostěradel vzalo.
Podobné je to i s jednou ze závěrečných scén: zatímco všichni výletníci jsou už pozabíjeni, Erin stále před vrahem utíká a cosi jí brání opustit okolí jeho domu, čímž Panovi kožené hlavě situaci výrazně ulehčuje. Když ji konečně napadne utéct někam dál, schová se v budově místních jatek. Tam ji napadne další spásná myšlenka: vzít mačetu a vrahovi ji zatnout do krku, a tím jej alespoň na chvíli paralyzovat (při tomto obrazu mě napadlo, že kdyby se Erin podařilo vrahovi hlavu useknout, stejně by mu nejspíš narostla druhá).

Filmu Texaský masakr motorovou pilou dávám jednu hvězdičku. To pro to, že může posloužit studentům filmových škol. Stačí, aby profesor přišel do třídy, hodil videokazetu s tímto snímkem významně na stůl a řekl: a dnes si povíme něco o filmovém kýči :o)