Způsobů, jak se v současné době stravovat, je nespočet. A už jste jistě slyšely o tzv. raw food neboli syrové nebo také živé stravě?! Pokud ne, nevadí, pojďte se s tímto alternativním směrem seznámit a zjistit, jaké jsou jeho benefity a naopak nevýhody.

Myšlenka raw food je velmi jednoduchá: vychází z představy, že tepelně upravená strava výrazně ztrácí výživové hodnoty. Syrové stravě se také jinak říká vitariánství a konzumují se jen tepelně neupravené potraviny (teplota během přípravy nesmí přesáhnout 42 °C). Mezi hlavní složky této stravy jsou ovoce a zelenina, často kombinované s různými semínky a ořechy.

raw

Názory na raw food se různí. Někdo ji považuje za spásnou v případě, že máte vleklé zdravotní potíže, další jsou přesvědčeni o tom, že neupravené jídlo je pro člověka tím nejpřirozenějším (čímž se výrazně liší od učení Ayurvédy nebo tradiční čínské medicíny), jiní zase říkají, že je to forma stravování, kteří rozhodně není vhodné pro lidi s problémy s trávicím systémem nebo těhotné ženy...

„Z pohledu moderní medicíny jsou názory na konzumaci výhradně syrové stravy směsicí výhod a nevýhod. Například máme studie o větší zdravotní prospěšnosti některých potravin, jako jsou brokolice a česnek, v syrovém stavu, ale i studie, které dokazují zvýšení zdravotní prospěšnosti jiných potravin, například fazolí a rajčat, po jejich tepelné úpravě,“ dodává specialistka na zdravotní prevenci a výživu PharmDr. Margit Slimáková.

raw

Výhody syrové stravy

  • nižší obsah tuků, sodíku a cholesterolu
  • vysoký obsah draslíku, hořčíku, vlákniny a kyseliny listové
  • vysoký obsah vody v ovoci a zelenině osvěžuje a hydratuje pokožku
  • posílení imunity
  • zachování původní struktury a složení potravin, které zabezpečují rovnováhu mezi stovkami a tisíci výživných látek
  • pročištění organismu
  • vysoký obsah živin v potravinách
  • vhodné k redukci váhy
  • zvýšení energie a zlepšení psychického stavu

Nevýhody syrové stravy

  • velmi striktní a omezený způsob stravování
  • možný nedostatek vitamínu B12, nižší obsah vápníku a bílkovin
  • možné snížení obranyschopnosti
  • náročnější trávení

raw„Syrovou stravu považuji za ideální odlehčovací kůru pro velkou část dnes typicky uspěchané a pravidelně se přejídající populace. Největší riziko vidím při jejím aplikování v době zimy, u jednotlivců s chladnou konstitucí, při oslabeném trávení a u mladých dospívajících dívek, které v rámci až nepřirozeného hubnutí zkoušejí cokoliv a snadno se mohou dopracovat k poruchám příjmu stravy. Stejně tak může být riskantní stravování v rodině, ve které je jeden z členů vyznavačem raw food a jí odlišně, nebo když se i děti převádějí na výživu, která je pro ně těžko sociálně pochopitelnou a zvladatelnou.

Syrová strava může být zdravou výživovou možností a výzvou pro mnohé, ale před její dlouhodobější aplikací doporučuji zvážit vlastní konstituci, zdravotní stav a životní podmínky,“ dodává na závěr Margit Slimáková.

Také si přečtěte:

Reklama