Dodnes mě dokáží nadzdvihnout ze židle úhledné kolorované fotografie z časopisů pro ženy, kde si krásné skotačící budoucí matky jednou rukou něžně hladí malinké kulaté bříško,  v druhé ruce drží něco zdravého na zub a při tom předvádějí ladný skok na neskutečně zeleném trávníku. Nejen že jsem půvabně nehopkala a neměla malé kulaté bříško (ale velké placaté), také jsem se rozhodně nemohla stravovat zdravě. Já se totiž nemohla stravovat vůbec! Celý svět se změnil, neskutečně zapáchal - páchla lednice, výtah, káva, čpělo i mýdlo a prášek na praní, doslova smrděla i cesta na autobus (vedla totiž kolem přilehlé školní jídelny). Holt jsem se vším všudy patřila k oněm 60–80 % žen, které v těhotenství provázely nevolnosti (dodnes nechápu, proč se jim říká ranní) a nechutenství.

 

Jaká je příčina ranní nevolnosti?

Hlavní podíl na nevolnosti, jež provází velké procento těhotných žen, především v prvních třech měsících gravidity, má dle většiny odborníků zhoršená adaptace organismu na změnu hormonálních hladin v těle. Dalším důvodem je pravděpodobně i snížená hladina glukózy v krevním séru. Přestože se tento nepříjemný stav honosí přívlastkem „ranní“, není bohužel jen záležitostí brzkých ranních hodin, ale někdy i celého dne. Zvracení není vždy nutně přítomné, zato pocit, který zvracení provází, je pro mnohé nastávající maminky věrným společníkem. Zmíněné obtíže mají zcela logicky za důsledek také nechutenství. Všechny tyto těhotenské libůstky se mohou dokonce objevit ještě dříve, než dojde k prvnímu vynechání menstruace.

Se zajímavým názorem přišel tým specialistů z Cornell University, podle nich je nevolnost v prvních měsících těhotenství nevyhnutelným evolučním krokem. Neboť tak prý příroda zajistila, aby se nastávající matka a dítě nestaly oběťmi otravy. Zvracení má tu výhodu, že odstraňuje ze žaludku případné jedovaté látky, a pomáhá tak zajišťovat optimální vývoj embrya bez rizika poškození jeho tělesných funkcí následkem intoxikace. Zmínění výzkumníci se dokonce nerozpakovali tvrdit, že těhotenství, jež jsou provázeny silnými nevolnostmi, v daleko menší míře končí potratem.

 

Několik tipů, jak nevolnost alespoň trochu ošálit

» Mějte po ruce vždy něco malého k jídlu. Známé doporučení zní: „Jezte málo, ale často!“

» K posteli si nachystejte něco malého „na zub“ a pěkně si dopřejte (já vím, že se to řekne…) malou snídani v posteli. Dobře poslouží několik piškotů, kousek pečiva, nějaké zdravé sušenky (ideálně zázvorové) či pufované chleby. Jídlo zažene hlad a naředí žaludeční šťávy. Nevolnosti totiž zhoršuje, máte-li prázdný žaludek. Po minisnídani však nezapomeňte vstávat pomalu!

» Jste-li milovnice bylinných čajů, vyzkoušejte čaj z čerstvého zázvoru (s medem a citrónem), z máty peprné nebo heřmánku.

» Nezapomeňte hodně pít! Zvracíte-li často, může v krajních případech dojít až k dehydrataci. Zvracení je jednoduší (a dáli se o této činnosti říci i příjemnější), když „suchou“ potravu ředíte. Pokud vám dělá naplnění optimálního pitného režimu problémy a je vám při pití nevolno, vyzkoušejte pít pouze mezi jednotlivými denními jídly a ne při jídle. Osvědčují se také hodně vychlazené nápoje nebo nápoje s ledem a kouskem citrónu.

» Při silném pocitu na zvracení se pokuste v sedě předklonit a hlavu si dát mezi kolena. Nezapomeňte si k tomu otevřít okno a zhluboka dýchat.

» V případě, že užíváte multivitaminové preparáty pro těhotné, zkuste je na krátkou dobu vynechat, nebo přesuňte dobu jejich podávání směrem k večerním hodinám.

 

 

Máte nějaký zaručený recept, jak alespoň částečně eliminovat ranní nevolnosti?

(tedy kromě doporučení neotěhotnět :))

 

 

Reklama