Zdraví

Rady začátečníkům: Je nadváha překážkou?


Mám nadváhu, ale chci s tím něco dělat. Mohu běhat, nebo jak mám začít?
Dost záleží na tom, jak velkou nadváhu jste si dokázali nahospodařit a zda jste byli zvyklí se občas zabývat nějakou sportovní aktivitou. Je zcela jedno, zda to bylo plavání, turistika, jízda na kole či třeba lyžování.
Pokud máte navíc do 5 kg, tak s tím se dá začít joggovat. Jogging je ve své podstatě velmi pomalý běh, ale ani to není ta nejlepší definice. Je to běh s velmi nízkou intenzitou vydávané energie.

On totiž někdo může běžet velmi pomalu. a přitom bude vydávat velké množství energie, protože jeho jogging bude naprosto nehospodárný. Když vidíte člověka, který provozuje jogging, musíte z něj mít pocit, že se jen tak lehce posunuje po své dráze. Prostě jakoby jen tak kolem vás proplul.

Tenhle pocit si pak zkuste zapamatovat a přenést ho do vlastního pohybu. Běžte tak, jako byste chtěli napodobit mima, který předstírá, že jde, a přitom stojí na místě. Jen s tím rozdílem, že vy budete dělat stejně lehký pohyb, ale budete se posouvat pomalu vpřed.

Začátečnický program pro lidi s menší nadváhou:

Jogging:
1. týden 3 x půl hodiny
2. týden 3 x 35 minut
3. týden 3 x 40 minut
4. týden 3 x 30 minut
5. týden 3 x 40 minut
6. týden 3 x 45 minut
7. týden 3 x 50 minut
8. týden 3 x 40 minut
9. týden 3 x 50 minut
10. týden 3 x 60 minut
po těchto deseti týdnech přidejte v týdnu den navíc a joggujte cca 50 – 60 minut.

Program pro osoby s vyšší nadváhou:

Máte-li více než 5 kg nadváhy a navíc jste už léta nedělali žádnou sportovní aktivitu. Přičemž za nějakou aktivitu nepokládám, když si člověk jde v létě občas zaplavat nebo podstoupí celodenní výlet za houbami. V tomhle případě je potřeba pomalu své tělo zase naučit, kde má jaký sval, jaký úpon a šlachu, a taky posílit klouby a kosti.

Nebudete-li hned od začátku trpěliví, budete začínat stále znovu. Zatímco pokud se spokojíte od začátku s drobnými krůčky, budete za pár měsíců dělat velké skoky.

Rychlá chůze:
1. týden obden půl hodiny
2. týden obden 40 minut
3. týden obden 45 minut
4. týden obden 50 minut
5. týden obden 55 minut
6. týden obden 60 minut
od sedmého týdne můžete začít joggovat.

Jak poznáme, že máme kila navíc? Určíme to podle BMI. Body mass index je poměrně spolehlivý ukazatel pro odhad optimální hmotnosti a vyjadřuje jakousi relativní hmotnost. Počítá se následným způsobem:

BMI = hmotnost (v kg) / výška v metrech umocněna na druhou

Výsledné hodnoty pak říkají toto:
do 18 – velmi hubený
18 – 22 – hubený
23 – 25 – optimální
26 – 29 mírně obézní
30 a více – obézní.

Jelikož podkožní tuk se neukládá v těle rovnoměrně a navíc se místa ukládání u různých lidí liší, je dobré znát i tzv. WHR index, který představuje poměr mezi vaším pasem a boky. Změřte si tedy krejčovským metrem obvod svého pasu a svých boků a spočítejte si svůj WHR:

WHR = obvod pasu / obvod boků

Hranice rizikovosti je pro muže 1,0 a pro ženy 0,8.

 

Držím palce a těším se, že vás do roka potkám mezi běžci.


Článek byl převzat z www.behej.com

   
15.01.2007 - Zdraví - autor: Markéta Breníková

Komentáře:

  1. [30] Marika11 [*]

    spining je indoorove bicyklovanie. mne sa nad nadvahou podarilo zvíťaziť vďaka tomuto http://www.protissimo.com/page/liecba-nadvahy-a-obezity/s95.aspx

    superkarma: 0 27.03.2015, 09:14:29
  2. [29] MoncaC [*]

    Můžu vědět,co jsme spinning?nějak netuším

    superkarma: 0 25.03.2007, 08:52:17
  3. [28] MoncaC [*]

    Chtěla bych se zeptat,jestli má stejný účinek i běh na místě?? když se mi nechce běhat ven,tak běhám doma na místě

    superkarma: 0 13.02.2007, 13:14:47
  4. avatar
    [27] DELCOP [*]

    BMI=34
    WRH=1,79
    Nalada=

    superkarma: 0 16.01.2007, 17:54:47
  5. avatar
    [26] GreenTea [*]

    Ty hodnoty BMI jsou vážně divný. Já mám něco málo pod 20 a rozhodně si nepřipadám hubená. Hubnout chci ale jinak než během. To mě totiž vůbec nebaví

    superkarma: 0 15.01.2007, 16:50:10
  6. avatar
    [24] 801926027 [*]

    běhání moc nemusím! Raději nějaký jiný sport.

    superkarma: 0 15.01.2007, 14:43:56
  7. avatar
    [23] Vivian [*]

    Ta interpretace hodnot BMI je totálně mimo

    superkarma: 0 15.01.2007, 12:59:47
  8. avatar
    [22] Gamibo [*]

    Je fajn být štíhlá,bez výčitek si zobnout všeho co hrdlo ráčí.Vdávala jsem se o 12 kg lehčí a za každý rok manželství mi přibylo 1 kg štěstí navíc a těď jsem vdaná právě 12 let.Čas od času se zblázním a nějaké to kilo sundám,ale závěr je pořád stejný.Sport je fajn a snížení krmných dávek jakbysmet,ale milé ženy není někdy bezva věc nechat labužnicky a bez výčitek nechat si rozplínou v ústech nějaký ten pamlsek?

    superkarma: 0 15.01.2007, 12:53:43
  9. [21] Rikina [*]

    Prvně v životě jsem si to spočítala. BMI=22 a to podivné WHR=0,8. Tak nevím, asi už abych vyběhla, což?

    superkarma: 0 15.01.2007, 12:44:08
  10. avatar
    [20] pavlama [*]

    já se raději vrhla na spinning, člověk u toho spálí 2x víc kalorií než u aerobicu, a navíc.. nezatěžuje to kloby jako u běhání. A když pak vidíte výsledky u ostatních co chodí nějaký ten pátek déle.. tak se do toho pouštíte s větší chutí. Spinning mně prostě chytl...

    superkarma: 0 15.01.2007, 12:15:21
  11. avatar
    [19] aiša [*]

    nachodím toho tolik že běh už nepotřebuji a to nevím co by na to řekly klouby

    superkarma: 0 15.01.2007, 11:59:05
  12. avatar
    [18] Meander [*]

    Co se tu pořád trapčí s tím joggingem?

    superkarma: 0 15.01.2007, 10:58:59
  13. avatar
    [17] Gabi [*]

    Jsem zcela v normě ve všem a poslední aktivitou, kterou bych si vybrala na přpadné hubnutí je jogging - fuj.

    superkarma: 0 15.01.2007, 09:52:25
  14. avatar
    [16] Kelly [*]

    Miluji běh, ale odmítám běhat v městě plném aut a smogu

    superkarma: 0 15.01.2007, 09:40:37
  15. avatar
    [15] Midsummer [*]

    Nenávidím běh - a běh odnikud nikam nejvíc

    superkarma: 0 15.01.2007, 09:30:23
  16. avatar
    [14] folkart [*]

    nadváha zatěžuje klouby a běh ani takovýhle se při ní zásadně nedoporučuje

    superkarma: 0 15.01.2007, 08:34:02
  17. avatar
    [13] MEK [*]

    smůla,mám nefunkční kolena

    superkarma: 0 15.01.2007, 08:33:30
  18. avatar
    [12] Beruška1 [*]

    Zásadně necvičím, tudíž ani neběhám.

    superkarma: 0 15.01.2007, 08:12:15
  19. avatar
    [11] mikule [*]

    jdu se měřit

    superkarma: 0 15.01.2007, 08:11:00
  20. [9] Majka [*]

    nadváhu mám, a nechce se mě pustit, mrcha

    superkarma: 0 15.01.2007, 07:56:05
  21. [8] Hanule [*]

    Myslím, že pro začátek je dobré začít rychlou chůzí a potom pomalu přidávat běh resp.kombinace chůze + běh.

    superkarma: 0 15.01.2007, 07:49:15
  22. [7] FAXÍK [*]

    velká nadváha určitě překážkou je,hlavně zatěžuje klouby a tělo hodně trpí

    superkarma: 0 15.01.2007, 07:45:53
  23. avatar
    [5] reditelka [*]

    běh taky nemusím, mám jiné favoruty - kolo, plavání, běžky, rotoped a eliptical. Ale je to o přístupu k pohybu jako takovém.

    superkarma: 0 15.01.2007, 07:05:32
  24. avatar
    [4] dzijana [*]

    nesnáším běh..

    superkarma: 0 15.01.2007, 07:01:40
  25. avatar
    [3] bokul [*]

    Hm, takze chodim, pravidelne plavu... koleno mam v cudu... a nadvaha? Jo, ta se drzi :) No, nicmene nevzdavam se, ze? :) Chce to nejaky jiny sport, nejaky sport ve dvou... :-)

    superkarma: 0 15.01.2007, 00:56:50
  26. avatar
    [2] xjannickax [*]

    já ji ještě mám..ale snažím se s tím něco dělat

    superkarma: 0 15.01.2007, 00:41:42
  27. avatar
    [1] Věrulinka [*]

    nadváhy jsem se zbavila,již se snažím si váhu držet na uzdě.

    superkarma: 0 15.01.2007, 00:31:34

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme