Stalo se Vám někdy, že jste na poslední chvíli dobíhala na veřejnou toaletu, která nešla zavřít a jako na potvoru jste nenašla v přihrádce žádný toaletní papír? A dokážete si ještě vybavit, jak hrozně jste se v tu chvíli cítila? Smutné je, že přesně takto se cítí mnoho dětí, které musí denně navštěvovat školní záchodky…

 Z nedávno realizovaného průzkumu agentury MRThink vyplynulo, že většinu školáků trápí zejména nedostatek soukromí na toaletách. Průzkum však poukázal i na nedostatečné hygienické návyky a chybějící finance ve školství.

 „Radši půjdu až doma“

Přesně tuto větu si často v duchu opakují malí školáci, kteří neradi navštěvují veřejné záchodky ve školách. Od dob 90. let se totiž vzhled toalet na většině škol moc nezměnil. Plechové dveře, které často nejdou zamykat, chybějící toaletní papír, fronty o každé přestávce a povzbudivé „zrychli“. Není se čemu divit, že právě nedostatky v soukromí na toaletách potvrzuje celá polovina dotázaných ředitelů škol a výhrady má rovněž přes 75 % rodičů malých školáků.“Řada dětí má obtíže s vykonáváním potřeby ve stresu, proto raději méně pijí a čekají až na domácí prostředí. Jiné děti řeší tento problém tak, že se snaží odcházet na toaletu v průběhu výuky, ale to obvykle vyvolává otazníky „Co tam to dítě dělá?“. Špatně řešené soukromí na toaletách pak může vést k poruchám soustředění dětí a dehydrataci,“ upozorňuje PhDr. Jana Zapletalová, předsedkyně Asociace školních psychologů.40 % rodičů dále poukázalo na skutečnost, že musí děti do školy nosit vlastní toaletní papír a ručníky.

Špatné hygienické návyky dětí

Dalším zmiňovaným problémem u dětí jsou špatné hygienické návyky, a to zejména mytí rukou před jídlem, po použití toalety a podobně. Paradoxem je, že téměř 70 % rodičů tvrdí, že jejich dítě umělo před nástupem do školky či do školy „skoro vše“. Necelých 40 % dětí zapomíná pravidelně na mytí rukou a přes 5 % má ještě problémy s pomočováním. Častým problémem, který by měli řešit zejména rodiče, je netrefování se do mísy, nesplachování apod. „To, že děti přichází do školek a škol nepřipravené v těchto základních dovednostech, je obvykle spojováno se sociálním zázemím rodin. Vždy je zde velká důležitost toho, kdy se s nácvikem základních hygienických návyků u dětí začalo. Vzhledem k tomu, že hovoříme o návycích, je třeba počítat s tím, že je musí děti „trénovat“, a to vyžaduje důslednost. Bohužel právě ta ve výchově často chybí,“ poukazuje na jádro problému PhDr. Jana Zapletalová.

CCC

Chybí finance

Prostředí školních toalet je velmi jednoduché, mnohdy až neútulné. Stěny jsou holé, bílé, bez jakýchkoliv barev, obrázků a výzdoby. Zajímavý je v tomto kontextu názor ředitelů, kteří se až v 84 % domnívají, že jsou toalety z hlediska dětí hezké. „Klíčovým parametrem pro ředitele škol bývá pouze čistota toalet. Pro řadu dětí je však důležitá i určitá míra přívětivosti prostředí, které sekundárně vyvolává pocit bezpečí, který je v těchto záležitostech velmi důležitý,“ doplňuje průzkum PhDr. Jana Zapletalová.Podle celé třetiny ředitelů škol chybí finance pro rekonstrukce a pravidelnou údržbu (zajištěné prostředky pro plánované rekonstrukce má jen 1/3 škol). V rámci rekonstrukce ve většině škol dochází pouze k jednoduchým úkonům, jako je malování, méně pak k výměně obkladů, mís a umyvadel. Na složitější úpravy stavebního charakteru či výměnu stoupaček pak dosáhne jen minimum školních zařízení.

Vezměte úroveň školních toalet do svých rukou!

Značka Domestos, která se specializuje na čistotu toalet, se rozhodla rozšířit své pole působnosti a pomoci školám zútulnit prostředí toalet. A to nejen co se čistoty týče. Nemá-li škola dostatek finančních prostředků, stačí šikovné ručičky školáků a toaletu mohou „rozveselit“ např. barevnými obrázky. Značka Domestos nabídla školám možnost zapojit se do projektu, během kterého každá škola absolvuje několik aktivit k zvelebení sociálního zařízení. Čtyři základní školy a dvě mateřskéškoly, kterým se bude dařit nejlépe, dostanou finanční odměnu určenou pro rekonstrukci toalet. Sto dalších škol pak dostane produkty Domestos na údržbu školních toalet na rok zdarma.

Zdroj: Tisková zpráva

Více informací najdete ZDE

Reklama