Bulvár

Půjdu k tátovi, víc mi dovolí


Funkční rodinaJeden z návrhů k novelizaci občanského zákoníku se týká rozhodování dětí o tom, s kterým z rodičů chce po rozvodu žít. S tím se nabízí celá řada otázek o dopadech takového uzákonění.

 

Rozvod je v mnoha ohledech komplikovaná záležitost a jedním z nejzávažnějších rozhodnutí, které se u rozvodového stání řeší, je opatrovnictví dítěte. Přidělení dítěte do opatrování jednoho z rodičů je citlivá otázka a současný systém jde cestou výběru tzv. „menšího zla“. To ale neznamená, že se problematika řeší zdárně.

 

Extrémním příkladem byla loňská kauza, kdy Terezka Smutná (10) trávila prázdniny v psychiatrické léčebně, než se mělo rozhodnout o jejím dalším osudu před rozvodovým soudem. To vše jen proto, že se nechtěla stýkat s otcem a bála se ho.

 

Jednostranný nápad poslankyně

Takovým případům by mělo být do budoucna zabráněno i díky návrhu novely zákona, který iniciovala opoziční ČSSD ústy stínové ministryně pro rodinu Anny Čurdové. V návrhu se mluví o samostatném rozhodnutí dítěte, se kterým rodičem by chtělo do budoucna žít. To jako takové má být směrodatné pro rozhodování soudu. Doposud se k názoru dítěte mohlo přihlédnout, ale nebyl pro soud nikterak zavazující.Otec a dcera

 

To, že rodiče spolu již nemohou dále fungovat, neznamená nutně rozkol ve vztazích dítěte s jedním z rodičů. Otec i matka by měli mít se svým potomkem specifický vztah a každý zaujímá v jeho životě nezastupitelné místo. Proč by měl být dítěti některý z rodičů bližší?

 

Činí trestní odpovědnost dítě ke všemu způsobilé?

Anna ČurdováNa otázku, zda rozhodování může mít pro čtrnáctileté dítě negativní dopad, když si uvědomí, že jednoho z rodičů svým rozhodnutím poškozuje, poslankyně Čurdová Ženě-in odpověděla: „Jestliže je v jednání snížení trestní odpovědnosti na 14 let, tak si myslím, že nelze upírat stejně starým dětem nárok rozhodovat o tom, zda chtějí žít s otcem či s matkou, a jak často se chtějí s druhým rodičem vídat.“

 

Další nedokonalost navrhované změny ale spočívá v jednoduché a logické věci. Nezdárný mladík adolescent se postupně vymyká z kontroly své matce a jediný, kdo na něj ještě platí, je rázný otec. V případě rozvodu rodičů bude jasně volit soužití s matkou, protože to ho bude méně omezovat a bude si moci dovolit mnohem víc. To ale může vést k vážným kázeňským problémům. Samozřejmě situace může být nastavena i opačně.

 

Jak je to s kvalitním rodičem

Příliš nezáleží na tom, o kterém rodiči si dítě myslí, že mu víc povolí, ale na tom, zda je onen rodič kvalitní a plnohodnotné výchovy schopen,“ vyvrací Čurdová možnost precedentních případů, kdy si dítě vybere toho rodiče, který mu více dovolí nebo méně dbá na jeho výchovu. To pět nepostihuje problém, protože pokud se nejedná o extrémní situaci, jsou samozřejmě způsobilí výchovy oba rodiče.Čtrnáctiletá dívka

 

Jestliže bude rozhodující faktor o náležitosti k jednomu z rodičů svěřený výlučně dítěti, jaký to ale může mít dopad na chování rodičů samotných? „Takové znění zákona by donutilo rozvedené rodiče k větší vzájemné ohleduplnosti a ochotě k dohodě, ke kompromisu. Navíc by ctilo Mezinárodní úmluvu o právech dítěte,“ je přesvědčena Čurdová.

 

Novela zákona může na jedné straně dětem přinést traumatizující situace, na straně druhé možnost úniku výchovným snahám nebo i umožnit vydírání rodičů. Přirozeně pak se najde i ona cílová skupina, v jejímž případě bude nové ustanovení vyhovující. Paušalizovat citlivé situace do jednotné formulace zákoníku je ale podle celé řady poslanců nešťastné řešení.

 

Myslíte si, že je návrh novely nejlepším řešením? jaké jsou klady a zápory? Nedojde díky zřeteli na rozhodnutí dítěte ke zbytečnému zatížení jeho psychiky?

   
26.03.2008 - Společnost - autor: Michal Chalupa

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [180] Meander [*]

    Kuře: Což je potvrzením mé teorie, že jakmile máš děti, tvůj vlastní život končí. Už se všechno točí jenom a výhradně podle toho, co chtějí děti.

    superkarma: 0 31.03.2008, 15:06:33
  2. [179] 7kraska [*]

    Sizie, u nas je problemu vic. Ja do prace chodim na 1 den v tydnu od doby, kdy byly dceri 3 mesice a delam praci jeste po vecerech, takze si na sebe vydelam a na dite taky. Dcera se jevi, ze je na tatu fixovana, pta se, kdy prijde z prace atd. Kdyz tata prijde, tak se od nej nehne. Ja jsem byla na otce taky hodne fixovana a neumim si predstavit, ze by se moji rodice byli byvali rozesli.

    superkarma: 0 27.03.2008, 13:26:09
  3. avatar
    [178] Kuře [*]

    Meander: Děti jsou na rodiče někdy dost fixované. Ty moje taky tátu vidí jednou za týden a přitom by těžce nesly, kdyby se odstěhoval. Nedávno malá kníkala, že je jí smutno, když táta odjel. A přitom ho viděla se stejnou frekvencí, jako normálně. Jenže ten pocit, že táta byl v noci doma jí dodává jistotu, že ho "má".

    superkarma: 0 27.03.2008, 13:09:09
  4. avatar
    [177] ifulinkaa [*]

    monacha: *145 tak jsem asi skoro chlap a můžu mít lesbistické sklony...sáááfrááá

    superkarma: 0 27.03.2008, 11:55:07
  5. [176] Sizie [*]

    7kraska: taky mam kamaradku, ktera se prakticky sama stara o dva syny, protoze manzel je velmi zamestnany, chodi domu v 8 vecer a obcas je na par mesicu v zahranici. Ona nemusi do prace, ale stara se o vse sama. Paklize to je jediny problem s partnerem, neni myslim duvod k radikalnimu reseni... Mimochodem, ja zustavala s partnerem kvuli synovi 11 let a dnes uz bych to neudelala. Ale ty duvody byly jine. Zalezi na tom jak zavazny je problem.

    superkarma: 0 27.03.2008, 10:34:35
  6. avatar
    [175] amidala [*]

    Jaštěrička: ono s chlapem který se mnou komunikuje stylem ty krávo doufám,že brzy chcípneš se moc nedomluvíš...ještě ti k tomu řeknu,že s ním nemluví ani jeho rodiče ani jeho bratr právě kvůli tomu asociálnímu chování...už jsem ho vypustila...jsem 5 let znovu vdaná a mám klid.

    superkarma: 0 26.03.2008, 22:00:49
  7. avatar
    [174] Meander [*]

    7kraska: Já vím, že se opakuji, ale proč s ním zůstáváš kvůli dceři, když je veškerá péče o dceru na tobě?

    superkarma: 0 26.03.2008, 18:40:47
  8. avatar
    [173] Jaštěrička [*]

    7kraska: Promiň,ale tyto píšeš,jako kdyby rodiče,co spolu žijí,museli být jednotní v názorech na výchovu dětí.Hahaha.Děti a peníze-nejčastější příčiny manželských hádek.

    superkarma: 0 26.03.2008, 18:09:10
  9. avatar
    [172] Jaštěrička [*]

    ellinor: Ano,mám a v pohodě,popud si neděláte navzájem naschvály (jako rodiče).DOkonce bycH řeklA,že v názorech na výchovu jsme podstatně jedNOTNĚJŠÍ NEŽ DŘÍV-A PŘIČÍTÁM to hlavně tomu,že jejich tatík si s nima užívá i ty všední dny se vším všudy.

    superkarma: 0 26.03.2008, 18:07:29
  10. [171] 7kraska [*]

    Sizie, tady je kazda diskuse obtizna :-). A o detech jsou diskuse jeste obiznejsi nez jindy.

    Treba ja mam zkusenosti rozporne. Dve moje nejlepsi kamaradky maji stridavou peci, sice maji relativne dost casu pro sebe, ale na druhou stranu je presne videt, jak tim trpi deti. Tou neusporadanosti, nejednotnosti vychovy...stehovanim. Naroky na jejich prizpusobivost jsou nesmirne. A tim, ze maji dva identicke soubory ucebnic a obleceni na obou mistech se to neresi...jde spis o jiny styl vychovy...a nove partnerky otcu.

    Ja mam holku malou a veskera pece je na mne, protoze jeji tata je hodne zamestnany a nasledne hodne unaveny. Neda se s tim nic delat, uz jsem zkousela vsechno mozne. Ale zustavam s nim kvuli dceri.

    superkarma: 0 26.03.2008, 17:42:32
  11. avatar
    [170] Suzanne [*]

    Sizie: OK, souhlasím, že je to citlivé téma. I já mám dostatek zkušeností, právě proto mám zase svoje názory. Život je velmi rozmanitý. A hodně štěstí!

    superkarma: 0 26.03.2008, 17:33:50
  12. [169] Sizie [*]

    Suzanne: Dnesni diskuze tady byla obtizna. Ja to tusila, ze to tak bude, ale musela jsem napsat k tematu, se kterym mam zkusenosti. Dulezity je vzajemny respekt a zustat slusny. Rozhodne jsem nemela v umyslu podsouvat fakta, jen se podelit o svuj pohled na vec. K nedorozumenim tu myslim dnes dochazelo casto. Tohle tema je vazne citlivy a slozity, napsala bych vic zkusenosti, ale kdyz nekdo z diskutujicich utoci, tak jsem uz nechtela.

    superkarma: 0 26.03.2008, 17:01:26
  13. avatar
    [168] kareta [*]

    Meander: i ty chlape - už jsem hledala rašící vous

    superkarma: 0 26.03.2008, 16:43:26
  14. avatar
    [167] Suzanne [*]

    Sizie: názory druhých respektuju, ať jsou jakékoli. V případě, že jsou jiné, lze diskutovat. Ale tvé příspěvky vyzněly tak, jako by to byl platný fakt (např. 14 leté děti by neměly rozhodovat, tohle proste otec nedokaze apod.). Názor, ve kterém není napsáno cosi jako "z mého pohledu", "dle mé zkušenosti", nebo "já to vidím tak, že..." nevyznívá obvykle jako pouhý názor, ale jako podsouvání faktu. Podpořily to i prohlášení typu "Vase komentare k tematu jsou bezcenne", nebo mně adresovaná výtka "dost povrchní pohled na věc".
    Pokud jsi to ale myslela jinak, pak se jedná o pouhé nedorozumění.

    superkarma: 0 26.03.2008, 16:18:39
  15. avatar
    [166] monacha [*]

    Ten test je postaveny na tom, jestli odpovidate zazitym predstavam o pohlavi, ktere vlastnite. Tak mi prislo docela zajimavy to sem hodit, aby se potvrdily teorie, ze jediny, kdo se dokaze postarat o dite, je matka. Muj kamarad ma podle testu zensky mozek a jeho zena muzsky, funguji naprosto uzasne jen trochu obracene, nez je zvykem. Ale samozrejme se to musi brat s rezervou.

    superkarma: 0 26.03.2008, 16:16:10
  16. avatar
    [165] mysak [*]

    monacha: Ahoj ségra, proč tady máš takovou tmu? Ále, praskla mi žárovka. A jak se cítíš? Nevidim ani h...o

    superkarma: 0 26.03.2008, 16:08:36
  17. avatar
    [164] Suzanne [*]

    monacha: Nevím, jestli jsou tu nějaký ženský, ale zato je tu ženský časopis, kde se anketní otázky týkají řezání motivů do kůže, vypalování a vyřezávání ušní chrupavky

    superkarma: 0 26.03.2008, 16:06:01
  18. avatar
    [163] april [*]

    105 bodů ... vcelku přijatelné, nejsem v mínusu.

    superkarma: 0 26.03.2008, 16:05:35

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [162] monacha [*]

    Suzanne: tak tim se asi vysvetluje, proc se v debatach deli na zaslouzile a krkavci matky a na nematky

    superkarma: 0 26.03.2008, 16:02:38
  2. [161] Sizie [*]

    Suzanne: "Obecne platne pravdy" neexistuji a ja zadne neprezentuju. Moje nazory jsou podlozeny vlastnimi zkusenostmi. Proto jsem si dovolila vyjadrit svuj nazor na novelu zakona, kterou navrhuje poslankyne Curdova. 14 lete deti by NEMELY ROZHODOVAT, ktery rodic je bude mit v peci. Podle platneho zakona deti od 11 let se v pripade rozvodu VYJADRI, u koho chteji byt v peci (treba i stridave u obou) a soud je povinen k tomuto prihlednout. To znamena ze zohledni VSECHNY okolnosti a to zcela individualne u kazdeho pripadu. Chapu navrh novely jako snahu o zjednoduseni soudnich rizeni o deti a rychle smeteni ze stolu. Jsem taky pro zjednoduseni, ale ne za cenu, ze rozhodovani hodime na deti. Nejlepsi je, kdyz se rodice dohodnou, coz je ale velmi tezke, kdyz jsou rodice v konfliktu (jinak by se nerozvadeli,ze). Myslim, ze navrh pani Baudysove na podporu mediatorem je mnohem lepsim resenim. Meli jsme v praci skoleni a byla jsem prekvapena, jake jsou uzasne ucinne techniky reseni konfliktu mediatory. Tudy vede cesta. Hodne stesti

    superkarma: 0 26.03.2008, 16:01:49
  3. [160] a.... [*]

    monacha: tyjo, pouhých 60 bodů nu co nadělám, budu se s tím muset nějak vyrovnat

    superkarma: 0 26.03.2008, 16:00:47
  4. avatar
    [159] Suzanne [*]

    monacha: 90

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:58:47
  5. avatar
    [158] monacha [*]

    Jsou tady vubec nejaky zensky?
    mysak: je to srandatest, ale ten rozhovor by byl urcite zajimavy

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:58:17
  6. avatar
    [157] mysak [*]

    Meander: no dokud nejsi v mínusu...

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:56:59
  7. avatar
    [156] Meander [*]

    kareta: Proti mně jsi pořád ještě sladké děvčátko, mně vyšlo 40. Ještě že je to krávovina, jinak bych asi znejistěla.

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:55:03
  8. avatar
    [155] mysak [*]

    monacha: taky 75

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:51:21
  9. avatar
    [154] mysak [*]

    monacha: tak jsem asi chlap. jen mi řekněte, dokážete si někdo představit, že se kamarádce něco rozbije a vy s ní budete mluvit o tom, jak se cítí? já nejsem žádný opravář, ale snad každý člověk se na to podívá, jestli třeba žárovka není potřeba jen dotáhnout, nebo tak něco

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:49:20
  10. avatar
    [152] monacha [*]

    kareta: kominice: jste lepsi!!! ja mam 75

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:37:18
  11. avatar
    [151] kominice [*]

    monacha: 130

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:32:38
  12. avatar
    [150] Suzanne [*]

    risina: a o tom to je Dítě není kretén jen proto, že ještě není plnoleté

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:26:30
  13. avatar
    [149] Suzanne [*]

    Sizie: myslím, že nemáš pravdu. To, co píšeš, je tvůj názor, ale ne obecně platná pravda. Souhlasím s tebou v posledních dvou větách.

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:24:24
  14. avatar
    [148] kareta [*]

    monacha: 85 bodů

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:19:20
  15. avatar
    [147] mysak [*]

    čtrnáctileté dítě, které je normálně vedeno k samostatnosti je především schopné se postarat o domácnost samo, i když praxe je spíš donucování. vynést koš, vyluxovat a uvařit jednoduché jídlo, občas. holt by to asi nebyla každý den svíčková, ale polívka z pytlíku je taky jídlo. pokud tohle zvládne puberťák, proč by to nezvládl líp jeho táta? každodenní teplé večeře nejsou ještě známkou toho, že je o dítě dobře postaráno.

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:15:27
  16. avatar
    [146] Ch.Z. Kochanská [*]

    ellinor: Funguje dobře, když se rozvedenci dokáží bez problémů domluvit. Moje zkušenost není sice ta pravá, dělám macešku, ale s klukovou matkou si tykám.

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:12:52
  17. avatar
    [145] monacha [*]

    http://pajanek.invite.cz/mozek.html Tohle je takovy srandatest, ale je docela zajimave zjistit, ze ne kazda zenska musi myslet jako zenska a ze ne kazdy chlap nema bunky na peci o dite.

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:09:43
  18. avatar
    [144] risina [*]

    Postřeh mé dvanáctileté dcery, když nedávno spekulovala, kym by v případě našeho rozvodu šla - "táta by mi toho dovolil víc než ty, ale s tebou bych byla vychovanější". Podotýkám, že materiální péči (úklid,praní, vaření atd.) zvládáme oba a manžel byl zvyklý se o děti starat odmala, jen vždy všichni přiznávali, že beze mě doma "vlčí"...

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:07:13
  19. avatar
    [143] ellinor [*]

    Dámy,neděste mě. Mám za sebou první týden střídavé péče. Máte s ní někdo zkušenosti? Názory mě moc nezajímají, zkušenosti ano. Dík.

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:06:46
  20. avatar
    [142] myše [*]

    já osobně si nedokážu představit toho svého "ex"

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:06:45
  21. [141] a.... [*]

    Když se na to, co se tady napsalo, znovu podívám, mám pocit, že starat se o dítě pro většinu zde asi splývá s pojmem "údržba domácnosti" Není tu ani zmínka o tom, že dítě se vychovává, a o to v první řadě z mého pohledu jde Opravdu zvláštní milé matky

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:06:36
  22. avatar
    [140] myše [*]

    je to všechno o lidech. Lidi jsou různí - jak chlapi, tak ženský. nemá cenu nic generalizovat. Můžeme popisovat jen vlastní zkušenosti popř. zkušenosti svých blízkých. Je to případ od případu. Záleží všechno i na věku dítěte, popř. dětí.

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:05:44
  23. avatar
    [139] monacha [*]

    myše: ja se nad tim snazim nestranne zamyslet, ale porad nesouhlasim, ze vsichni chlapi nejsou schopni: permanentni pece o dospivajici dite ci vice deti, prani, uklid, vareni, zehleni atd.

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:01:47
  24. [137] 7kraska [*]

    AngelikaT...ja nevim, ja jsem to jeste nezkousela :-)...nemocna jsem nebyla a nevim, proc bych na mesic mela jezdit pryc z domu...asi by to oba (tata i mala holka) ten mesic prezili s pomoci babicek a znamych, to jo, snad bych je nasla zive...ale na dlouhodobe starani by to nebylo, ani by to neslo z provoznich duvodu (tatova casove narocna prace, konicky, dite z prvniho manzelstvi atd.)

    superkarma: 0 26.03.2008, 15:01:09
  25. [136] a.... [*]

    Sizie: Máš o mužích velmi zkreslenou představu, u nás v rodině to byl otec, kdo se staral o domácnost a o mě, řešil nákupy, úklid i moji školu. Ten tvůj model je sice většinový, ale ne univerzální.Platí hlavně pro maminčiny rozmazlené synáčky, kteří jen jednu opatrovnici vyměnili za jinou. Kromě toho nemůžeš mit představu, zda to muž zvládne, pokud to ani nezkusí.Vymezené role každého rodiče, to je jen společenský úzus, poněkud přežitý. Pokud si žena zakládá na tom, že bez ní děti zahynou a rodina zajde ve špíně a je přesvědčena, že bez ní to prostě nejde tak asi nemá dostatečně hodnotnou životní náplň, když se musí seberealizovat tímto způsobem.

    superkarma: 0 26.03.2008, 14:59:48
  26. avatar
    [135] myše [*]

    Sizie to vystihla přesně. stotožňuji se s jejími názory. Zkuste se nad tím nestranně zamyslet.

    superkarma: 0 26.03.2008, 14:58:46
  27. avatar
    [134] kominice [*]

    Sizie: Jenže někdy to že dítě není svěřeno do péče otce a na jeho názor se nehledí, není pro to dítě zrovna nejlepší. Od toho tu nový zákon bude a dítko si bude samo rozhodovat-nebo aspoň k jeho názoru bude přihlíženo.

    superkarma: 0 26.03.2008, 14:56:04
  28. avatar
    [133] Ch.Z. Kochanská [*]

    Sizie: Nemáš pravdu. Neznáš muže. Žiju s jedním, který vysoudil syna do své péče, protože se rozváděl těsně před příchodem zákona o péči společné, kterou praktikují se bývlou ženou nyní. A zvládl se o malého školáka postarat stoprocentně a trvale! Dnes je to patnáctiletý puberťák, se kterým se např. včera tři hodiny učil matematiku.
    Na shledanou!

    superkarma: 0 26.03.2008, 14:55:51
  29. avatar
    [132] monacha [*]

    Sizie: to je ale blbost hezky den preji

    superkarma: 0 26.03.2008, 14:54:36
  30. avatar
    [130] kominice [*]

    Meander: Se stydím Budu z respektu onikat abych se nedopustila další nevychovanosti.
    A dětem budu odedneška vtloukat do hlavy jak by při společném soužití jenom s otcem shnili ve špíně a pomřeli hlady.
    Jen přijde jejich otec domů, dostane ránu hned mezi dveřma, protože je neřád co se URČITĚ ale URČITĚ nedokáže o naší společnou ubohou drobotinu postarat.

    superkarma: 0 26.03.2008, 14:50:56

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Dětský pokoj - zařizování, rekonstrukce

Náš tip

Doporučujeme