hrachová polévka

V postním období se naši předkové vzdali všech potravin živočišného původu. Maso, mléko a vejce vystřídala jídla výrazně chudší. Navíc, což si v dnešní době ani neumíme představit, jedli pouze jedno jídlo denně. Kromě toho se samozřejmě museli vzdát všech radostí a světských požitků.

I my si dnes můžeme vzít něco z moudrosti minulých generací a svůj jídelníček až do Velikonoc zaplnit zeleninou, luštěninami, ovocem a jinými zdravými potravinami. Vaše tělo se pročistí a bude mít více energie.

Dnes si zkusme uvařit něco výborného z hrachu. Ten patří v naší zemi odedávna k nejoblíbenější luštěnině. Má velký obsah bílkovin, vitaminů, vlákniny a minerálních látek. Právě kvůli vysokému obsahu bílkovin byl dříve výborná náhrada za maso.

Hrášek můžete v kuchyni používat čerstvý, přímo ze zahrádky nebo z trhu. Zelené šťavnaté a sladké kuličky milují především děti. Je z něj výborná polévka, kterou v tomto případě stačí povařit jen chvíli, rozmixovat, zjemnit smetanou a můžete podávat. Hrst hrášku můžete přihodit třeba do klasického masového vývaru, těsně před servírováním nebo do zeleninové polévky.

Konzervovaný hrášek se hodí výborně třeba do salátů nebo do skvělého jídla, které jsem si zamilovala ve Španělsku. Je to jen velice lehce podušená šunka, nakrájená na plátky, dochucená solí a pepřem a doplněná hromadou čerstvého nebo konzervovaného hrášku a olivovým olejem.

Zelený hrách, neloupaný můžete použít na přípravu výborného postního jídla - pučálky. Tento hrách omyjeme, dáme do studené vody, ve které ho necháme asi 24 hodin. Potom propláchneme, zalijeme čerstvou vodou a opět necháme do druhého dne. Zase vyměníme vodu, a tak čekáme asi tři dny, než nám z hrachu začnou růst klíčky. Klíčení by mělo probíhat na světlém místě.

hrachové výhonky

Naklíčený hrách potom stačí s trochou oleje opražit na pánvičce nebo upéct v troubě. Ochutit ho můžete solí a pepřem naslano nebo trochou medu nasladko. Použít můžeme i různé koření. Kdo se nepostí až tak důkladně, výborná je pučálka s dokřupava osmaženými kostičkami anglické slaniny nebo uzené masa.

Výhodou naklíčeného hrachu je hlavně to, že tolik nenadýmá a že v klíčcích najdete další prospěšné látky.

Žlutý hrách, loupaný a půlený je výborný pro výrobu krémových polévek a kaší. Vaří se kratší dobu než hrách zelený a má menší obsah vlákniny. Je proto vhodnější pro malé děti.

Doma máme oblíbenou obyčejnou hrachovou kaši s opečenou klobáskou nebo jednoduchou hrachovou polévku.

Hrachová polévka

  • 450 g žlutého hrachu
  • sůl a pepř
  • 2 stroužky česneku
  • trocha smetany
  • majoránky

Hrách namočíme přes noc do studené čisté vody. Na druhý den slijeme, propláchneme a napustíme čistou vodu, ve které hrách uvaříme doměkka. Trvá to asi 35 - 45 minut. Ke konci vaření dochutíme solí, pepřem a prolisovaným česnekem.

Rozmixujeme tyčovým mixérem dohladka, přidáme trochu smetany a dochutíme majoránkou. Teď už jen velice lehce prohřejeme.

Podáváme s krutony z bílého pečiva, osmahnutými na másle. Perfektní na ozdobu jsou hrachové výhonky, které si za pár dní vypěstujete doma. Stačí do květináčku s hlínou vysypat semínka hrachu, přikrýt vrstvičkou hlíny a zalívat. Výhonky jsou velice dekorativní, zdravé a mají intenzivní hrachovou chuť.

MaggiPartnerem rubriky Vaření je značka Maggi a stránky www.maggi.cz, kde najdete mnoho zajímavých receptů. Chceme vám doporučit i facebookové stránky značky, kde se stále něco děje a každý den zde najdete zajímavé tipy a inspiraci – můžete se stát členem https://www.facebook.com/MaggiCZSK

Dobrou chuť přeje elly.

Reklama