Zdraví

Psychiatrické minimum - II. díl

Depresivní porucha

Konsultatem je Prof. MUDr. Jiří Raboch, Dr. CSc.

 

Již ve Starém zákoně je zmínka o melancholii krále Saula, Hippokrates ji označil za duševní chorobu.

Depresemi trpělo mnoho slavných osobností, např. Poe, Twain, van Gogh, Mahler, Schumann … ale nevyhýbá se ani dnešním lidem.

 

PŘÍČINY VZNIKU DEPRESE

Bylo zjištěno, že v nervovém systému pacientů je nedostatek některých látek, které přenášejí informace mezi mozkovými buňkami: serotonin, dopamin, noradrenalin.

Dochází k narušení přirozených biorytmů – pacient se probouzí předčasně a cítí se nejhůř po ránu.

Jedním faktorem pro vznik depresí je sluneční záření, respektive jeho nedostatek. Nejvíc sebevražd je na konci zimy a začátkem jara.

Často bývá deprese věrnou družkou tělesných chorob – snížená činnost štítné žlázy, žloutenka, mononukleóza, endokarditida…

 

AKUTNÍ PROJEVY

Typická je smutná nálada, neschopnost prožívat radost, apatie, úzkostnost, ztráta zájmu, nižší motivace pro jakékoliv aktivity, sex v to počítaje.

Nespavost, nebo naopak zvýšená spavost, snížená, nebo naopak zvýšená chuť k jídlu. Snížená životní energie, snadno se unaví.

Časté jsou bolesti v různých  částech těla, pálení, pocity tlaku, těžké nohy, bušení srdce.

 

RŮZNÉ FORMY DEPRESE

* Psychotická deprese -   přináší i bludy typu – když nezemře, bude konec světa.

* Melancholie -  ztráta chuti k jídlu, sexu, pohybu – obvykle jí trpí starší ročníky.

* Sezónní porucha nálady – začíná na podzim, končí zjara – na naší polokouli.

* Sekundární depresivní porucha  - jako následek nádoru slinivky břišní, plic či zažívacího ústrojí, nebo jako  vedlejší účinek některých léků.

 

HLAVNÍ METODY LÉČENÍ

-          antidepresiva, tzv. 3. a 4. generace, která působí specifičtěji a jsou dobře snášena

-          systematická psychoterapie – zvláště u lehčích forem

-          elektrokonvulze – u těžkých případů se sklonem k sebevraždě, když pacient odmítá stravu a nápoje. Je nyní velmi šetrná, ale nezbytná zvláště u starších pacientů.

 

V poslední době se začínají stále častěji používat i

-          léčba světlem

-          spánková deprivace

-          magnetické stimulace určitých částí mozku

-          řízená stimulace bloudivého nervu

 

Vývoj metod je velmi dynamický, ve snaze vyloučit vedlejší účinky.

 

Závažným onemocněním, které narušuje vztah člověka ke skutečnosti je

SCHIZOFRENIE

Konsultantem je Prof. MUDr. Jan Libiger

 

Onemocnění vede k roztříštění a dezorientaci – vlastně je to jako nádoba roztříštěná na střepy…

 

Bludy a smyslové klamy

Schizofrenie začíná nejčastěji ve věku mezi 18. a 25. rokem. Je zákeřná v tom, že zpočátku připomíná běžnou krizi dospívání.

-          uzavřenost do sebe

-          změna chování

-          nespavost, úzkost

-          mudrování o světě a fascinace objevenou filosofií či náboženstvím

 

Zdravou částí osobnosti tuší, že něco není v pořádku, ale mají zároveň pocit, že jsou součástí nějaké inscenace, manipulace ze strany svých blízkých či jiných lidí.

Náhodným dějům a věcem přisuzují skrytý význam, dojdou až k tomu, že jsou předmětem spiknutí. Že mají nějaké výjimečné schopnosti, pro které jsou součástí vysoké hry. Vzniká blud – slyší hlasy nepřítomných lidí, mají sluchové i čichové halucinace.

Nemocný mluví nelogicky a nesouvisle.

 

Podtypy schizofrenie

Podle průběhu onemocnění rozeznáváme:

Pozitivní: bludy, halucinace, nepřiléhavé nápadné chování

Negativní: ztráta emoční hloubky, myšlenkové zchudnutí, ochromení, slabost vůle

 

Tradičně se rozlišují:          Paranoidní – bludná vztahovačnost

                                        Hebefrenní – porucha myšlení a dezorientace

                                        Katotonní – porucha hybnosti – netečnost

                                        Prostá schizofrenie

 

U 1/3 pacientů může schizofrenie  proběhnout příznivě, a po vyléčení se pacient vrací k plnohodnotnému životu.

 

Jedná se o poruchu přenosu?

Chování a prožívání nemocného je spojeno s neurochemickými odchylkami v mozku. Našli jsme poruchu v přenosu signálu dopaminem – jen pro zajímavost obdobná je u Parkinsonovy choroby.

Proto se léčba ubírá tímto směrem. Důležitá je sociální rehabilitace.

Pokrok ve farmakologii vede zase k lékům s menšími nežádoucími účinky – tzv. antipsychotika II. generace.

Schizofrenie je onemocnění mozku, zasahuje naši duši a ničí kvalitu života.

Dívejme se tedy na pacienty jako na lidi, kteří prodělávají obtížný souboj s duševní chorobou.

 

Pokud onemocní váš blízký

  • získejte co nejvíce informací
  • snažte se v rodině vytvořit chápající kruh a naslouchejte mu
  • podporujte jeho samostatnost
  • poskytněte mu nezbytné zázemí
  • spolupracujte s jeho lékařem

 

 

www.ceskapsychiatrie.cz
   
17.06.2004 - Zdraví - autor: Jitka Kubíková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [162] Marika11 [*]

    úchvatné že sa dnes dá okrem skenovania dokumentov skenovať aj mozog....

    superkarma: 0 20.10.2015, 15:49:20
  2. avatar
    [161] Eva_CZ [*]

    Vivian:

    superkarma: 0 30.06.2004, 02:51:25
  3. avatar
    [160] Vivian [*]

    Eva_Fl: nepřeháníš tohle už trochu...?

    superkarma: 0 23.06.2004, 01:34:25
  4. avatar
    [159] Eva_CZ [*]

    Ja jsem mela takhle caklyho kolegu... Trpel nejakym komplexem menecennosti, ze kdysi pred 30ti lety nedostudoval medicinu.
    Ten by sem urcite taky rad prispival! I na dverich domu mel napsano MUDr... Tak rad by byl...

    superkarma: 0 21.06.2004, 18:31:48
  5. avatar
    [158] Eva_CZ [*]

    Meryl: a CANCY nejsou vulgarismy....
    Cancy je u me neco, co se kopiruje z jinych stranek, neco, co si po zadani odkazu muze kazdy najit sam... Ale dava si praci s hledanim, to jo...

    superkarma: 0 21.06.2004, 18:30:00
  6. avatar
    [157] Eva_CZ [*]

    Meryl: Hele, Mirko - ze to bylo osobni, to je jasan... Uz to nechci fakt rozpitvavat, baba VI - a stejne s ni nic nehne, holt je nekdo splachovaci, zlej a neumi se omluvit. Ja uz se k tomu nechci vracet - a uznavam, ze mate pravdu, ze jsem mela kritizovat clanek - a ne babu...

    superkarma: 0 21.06.2004, 18:28:18
  7. avatar
    [155] Lotka [*]

    Vivian: to byla jen odpověď Gianně, ne další polínko do ohně

    superkarma: 0 21.06.2004, 06:45:52
  8. avatar
    [154] Eva_CZ [*]

    Vivian: Vivi - NIC! Ja jen, zes me mohla klidne jmenovat, no a Galik taky.

    superkarma: 0 20.06.2004, 23:06:12
  9. avatar
    [153] Libča [*]

    Galadriel: tak tak.... tak jsem to myslela... a uz toho nechme.. ne?
    Nebo z toho budu mirne melancholicka skoncim u depresi a muzu se rozdelit jeste na manicko depresivni .... to ja umim ...

    superkarma: 0 20.06.2004, 20:02:56
  10. avatar
    [152] Dudlajlama [*]

    Abych nekrivdila kosmo, ta se snazi taky vyjadrovat k tematu. To spis ten "zadni voj" ji prokazuje medvedi sluzbu.

    superkarma: 0 20.06.2004, 19:11:20
  11. avatar
    [151] Vivian [*]

    Eva_Fl: pověz mi, co ti vadí, půjdu do sebe ale hádat se s tebou OPRAVDU nebudu

    superkarma: 0 20.06.2004, 19:02:55
  12. avatar
    [150] Dudlajlama [*]

    Jedno interpunkcni znamenko je ve vete navic, prosim umaznout .

    superkarma: 0 20.06.2004, 18:52:29
  13. avatar
    [149] Dudlajlama [*]

    Ja tedy s Vivian zadne problemy nemam, ani s formou jejiho eventuelniho nesouhlasu ci kritikou tematiky. Vetsinou se snazi jit striktne k meritu veci a nevsimla jsem si, ze za jejimi prispevky by se tahla nejaka cilena a dlouhodoba zast, ci touha to dat nekomu vyzrat. Jitka Kubikova si naopak za jednu dost nestastnou vetu pred dlouhou dobou, vyslechla urazek nepocitane, vcetne varovani se s ni sejit, opakovaneho narceni, ze je anonym a podobne.

    superkarma: 0 20.06.2004, 18:48:15
  14. avatar
    [148] Eva_CZ [*]

    Vivian: ze bys zacala u sebe a byla konkretni?

    superkarma: 0 20.06.2004, 16:19:51
  15. avatar
    [147] Vivian [*]

    Lotka: právě "přeneseně" označujeme ledacos různými nesprávnými pojmy... když ti bude smutno, můžeš to "přeneseně" označit za depresi, ale ke skutečné depresi budeš daleko předaleko...
    Dneska už se tomu neříká melancholie, ale bojujeme s tím pořád.
    A na mě jde "deprese" (přeneseně řečeno) z toho, jak tady pořád někdo někoho pomlouvá, jak si tady některé "dámy" léčí své bolístky a osobní problémy neustálým nasazováním na někoho a neustále dávají najevo, jak jsou nepochopené a ublížené, ale na rovinu a z očí do očí si to mezi sebou vyříkat neumějí. Kdyby člověk nevěděl, že to jsou staré kozy, řekl by, že to jsou dvanáctileté puberťačky

    superkarma: 0 20.06.2004, 15:26:18
  16. avatar
    [146] Lotka [*]

    Mě se líbí tohle
    http://www.maturita.cz/referaty/referat.asp?id=4844

    superkarma: 0 20.06.2004, 08:38:30
  17. avatar
    [145] Lotka [*]

    Gianna: Současná psychiatrie termín melancholie opouští. Přeneseně označuje pojem melancholie krátkodobé, emocionálně vyhraněné stavy zadumčivosti a tesknoty, podbarvené pocity samoty či osamělosti.

    superkarma: 0 20.06.2004, 08:28:33
  18. avatar
    [144] Libča [*]

    Porad jsem si rikala zda sem taky neco mam napsat... no nakonec mi to nedalo a holt pisi. Vubec se to nebude vztahovat k clanku, ale spis k tomu co se tu zase vyvinulo. Predevsim bych chtela podotknout ze kritika patri bohuzel a nebo bohudik k praci a k tomu co kdokoliv udela.... cili napisi clanek, prijde kritika proste to tak je... kritika se ma brat s rozvahou.. zapremyslet. Kdokoliv pracuje s lidma musi stale cekat s tim ze se netrefi proste ze kazdemu to podle jeho chuti neudela. Pracuji taky s lidma, denne.. ehm pracovala jsem nez jsem skoncila na nemocenske. Musim rici ze denne jsem se setkavala s ruznymi lidmi, nekteri me chvalili jak dobre jsme jim vysetreni udelali (a nastesti jich bylo vic a vic) jini mi hubovali a slibovali ze uz nikdy neprijdou protoze je to moc bolelo.... jsem zdravotni sestra.. proste nikomu jsem nemohla vyhovet nejlepe at jsem se snazila jak jsem chtela. Na zacatku jsem s tim docela mela potize s pozdejsi dobou mi doslo ze to proste patri k dobe.. brala jsem kritiku u pochvalu stejne, kritika byla k tomu vsemu pro me motivaci byt lepsi a davat si na urcite veci pozor.... myslim ze jsem se casem vypracovala na schopnou zdravotni sestru ktera skutecne to s lidmi umela. Obcas jsem dokazala i nemozne. Ze zarputileho zleho starecka, ktereho se pulka stanice bala jsem udelala "cloveka" proste jen mileho hodneho pana, protoze ja vim ze ne vsichni jsou tak zli jak se zdaji.. clovek musi k nim pristoupit s laskou, trpelivosti, klidem a hlavne verte mi lidi ze s usmevem jde vsechno lepe. Kdyz plivu jed kolem sebe nebudou se lidi za to na me smat, kdyz ale prijdu s usmevem kamkoliv, pokoj pacienta, vysetrovna, urad, obchod, verte ze ten usmev dostanete zpet a kdyz ne.. tak si ho i nekdy vyzadam a pak je to jest lepsi... proste zkuste to sem na tyto stranky prijit s usmevem, rici si jako to delam ja ze tady se clovek odreaguje neco si precte, kdyz to neni uplne tak dobre zamyslim se a reknu si fajn... tak ci onak to je... nazor si delame vzdy vsici svuj.
    Uz je tolik nenavisti kolem nas verte mi staci se trosku vic podivat po svete kolik zla tu putuje. Jsem jen lide, jsme tu par let na tyto planete a pak.. je konec. Proc se trapit a nicit si tim zivot? Vzdyt je to hloupost nemyslite?
    Doufam ze si vsici podate zase uprimne ruku a bude klid. A kdyz nekdo napise svuj nazor pod nejaky clanek tak ho proste budeme brat, zamyslime se ale nebudem po nem hazet klacky a opacne... ocenime praci tech kteri se snazi sem neco napsat a maji snahu neco udelat, vzdyt i to je hezke nemyslite?
    Jeste k te kritice, osobne jsem ji poznala od jedne nasi lekarky, byla chvilema az silena, chtelo se mi brecet a ja ji nenavidela, myslela jsem ze me mobuje, nakonec jsem prisla na to ze me tou jeji kritikou donutila svou praci stale vic a vic zlepsovat. Dneska jsem ji vdecna za to protoze byla uprimna, nepomlouvala me a kdyz neco zkritizovala tak potom kdyz jsem to vylepsila me pochvalila. Potrebovala jsem na toto poznani skoro pres rok... rok a neco jsem se trapila a zbytecne.....

    Timto mym prispevkem se nikoho nezastavam, rada bych jen aby jsme se vsici zamysleli, anonymove prestali byt anonymni a slusne se predstavili a vubec jsem jen lide a i ti chybovat smi nemyslite?
    Uz jsem tu jednou rekla ze mam lidicky ze zeny-in rada protoze jsou vsici tak odlisni a proto sem rada chodim a proto se sem rada vracim a beru zenu-in jako mou druhou rodinu, nazyvam vas svymi prateli a rada bych u toho zustala.

    superkarma: 0 20.06.2004, 08:16:36
  19. avatar
    [143] kosmokosmo [*]

    Uporoznuju svuj fanklub, ze jsem mela vyhrady i u clanku o oparech. A tam je to v klidu v pohode, nikdo nikoho nenapada z nejakych spiknuti s osobnimi zamery........Nerozumim tomu, fakt ne.

    Jitko co mi vlastne vycitas jako nedostatecne vzdelani....to ze jsem sla na materskou?
    Vystudovala jsem jako kazdej jinej a pak mela deti....a chtela jsem se o ne starat jak nejlip jsem umela. To dohromady se sluzbama v nemoci proste neslo/kor kdyz muj manzel je lekar, jak sama nejlip vis? Ted holka je trileta a ja se chystam zas do prace. Vzheledem k tomu, ze jsem zmenila kontinent je tenhle nastup spojen se spoustou dalsich a dalsich nistrifikacnich zkousek............takze se proste porad neco ucim. V cem je problem? V cem mam potize s kvalifikaci? Co mi porad predhazujes? To vis, ze budu lecit lidi...a ne poprve...nejsem prece veterinar...tak koho bych mela lecit.....to je jako problem ta materska?

    Nerozumim Ti.

    superkarma: 0 20.06.2004, 01:42:16
  20. avatar
    [142] Dudlajlama [*]

    Hergot, nechcete uz dat konecne pokoj, vsichni! Venku je nadherne pocasi, lidi se usmivaji, zvirata se tuli a tady se to bude srat donekonecna. To je tak tezke udelat jednou provzdy za nejakymi domnelymi ci skutecnymi krivdami tlustou caru a zacit komunikovat jako normalni lidi?

    superkarma: 0 20.06.2004, 01:23:04
  21. avatar
    [141] Eva_CZ [*]

    Nanet: uz ji vidim mezi prihlasenymi, ta uz sem nepujde....

    superkarma: 0 19.06.2004, 22:27:39
  22. avatar
    [140] Nanet [*]

    Statečný anonyme, ta z Floridy(to jí nemužeš přijít na jméno?)se pod své příspěvky podepisuje, ať jsou jakékoliv, narozdíl od tebe

    superkarma: 0 19.06.2004, 21:56:30
  23. avatar
    [139] Eva_CZ [*]

    Soudruzce anonymce :

    Ja za to vazne nemuzu, ze jsi tak silene natvrdla a opravdu nebudu po stopadesate psat, co mi vadi na clancich nakopirovanych sem z webu.

    Stejne bys to svym drobouckym, zavitu prostym mozkem, nepochopila.

    superkarma: 0 19.06.2004, 21:37:14
  24. avatar
    [138] Nanet [*]

    Meryl: neproběhlo na ZIN více ostrých debat a jedovatých slin?
    Kolik je různých lidí, tolik různých názorů i způsobů vyjadřování.
    Jo kdyby všichni chválili článek, to by byla selanka .......ale kapku divná

    superkarma: 0 19.06.2004, 21:29:07
  25. avatar
    [136] Kimmy [*]

    Nehadajte sa tu kazdy si ma pravo povedat svoj nazor, ludia by mali nepresne fakty aj opravit, aspon sa clovek viacej dozvie, nie? A s tym kritizovanim clankov... ono kritika niekedy nezaskodi, moze to autorovi aj pomoct, aby tie buduce clanky boli este lepsie... iba ked pisete svoje komentare, tak treba uviest ze preco sa vam nieco nepaci, co je na clanku vadne, atd. atd. Teda kritizovat nie sposobom "to je zase blby clanek" alebo "Jindrisko, kde ty na ty napady chodis?" ale normalne, vecne, kludne napisat co sa vam na clanku nezda a preco. Napr. "nepaci sa mi styl pisania, v clanku su nepresne udaje, nemyslim ze tento pribeh je velmi realisticky, atd." No, snad chapete co chcem povedat... snazte sa byt pri pisani kritiky objektivne a potom nebude treba komentare typu "No tak kdyz se ti to nelibi tak si skus neco napsat sama, umelkyne", a podobne. My 2 cents...

    superkarma: 0 19.06.2004, 20:04:41

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [135] Kimmy [*]

    Ahojky Kosmokosmo, diky za odpoved. Az na to, ze ten chlapik s Palby tusim nemal schizofreniu, ale, ak som to spravne pochopila, tak po havarii autom mu lebecne kosti tlacily na urcite mozgove centra (uz neviem ake presne to boli, ci tie co sa zaoberaju citovymi oblastami, nepamatam si presny nazov) no a ten neustaly tlak v nich zacal sposobovat nejake fyziologicke zmeny... co malo za nasledok tie nevolnosti, bolesti hlavy, atd. No a v tom bola vlastne pointa, ze keby mu urobili nejaky CT scan alebo ine primerane vysetrenie, tak by sa na to zrejme prislo, mohli by ho liecit a vlastne by sa tak predislo tregedii. Ale tam asi hrala rolu aj arogancia urcitych lekarov (konkretne teda tych co ho vysetrovali na neurologii, ...).
    Jo, ten pripad co si spominala je dost desny... tam sa neda inak ako povedat ze kazdy asi dufa, ze nieco taketo alebo podobne sa mu nikdy nestane .
    Ozaj, kosmokosmo, a pocula si o pripade PHINEAS CAGE? My sme sa to ucili v prvom rocniku na psychologii. To sa stalo v Amerike v devatnastom storoci pri vykope zeleznic. Nemalo to az taky tragicky koniec ako tento pripad s Palby, tiez je to trochu smutne, ale je to aj dost zaujmave. Profesorka nam o tom pustila taky mini dokumentarny film, velmi pekne tam vysvetlovali priciny a co sa v jeho mozgu vlastne dialo po tej havarii. Mna na tom zaujalo hlavne to, ze aj ked Phineasovi sa udajne velmi zhorsila schopnost komunikacie s ludmi, tak naopak sa mu dost rozvinula schopnost komunikacie k zvieratkam, to je celkom zaujmave.

    superkarma: 0 19.06.2004, 19:47:27
  2. avatar
    [133] Irka1 [*]

    hmmmm....a nektery lidi pro tu "zumpu" i pracujou , asi maji silnejsi zaludek nez se nam snazi naznacit ( psano po ranu, se sotva rozlepenejma ocima, tresouci se rukou a tikem v oku).

    superkarma: 0 19.06.2004, 17:31:37
  3. avatar
    [132] richa [*]

    EVA_FL
    Ale že jsi jim to dala!
    Na to, že jak sama píšeš "nějak nemáš co říct" si se docela rozjela.
    Nevím o co jde, ale hádáte se krásně.

    superkarma: 0 19.06.2004, 16:12:20
  4. avatar
    [131] richa [*]

    EVA_FL
    Ale že jsi jim to dala!
    Na to, že jak sama píšeš "nějak nemáš co říct" si se docela rozjela.
    Nevím o co jde, ale hádáte se krásně.

    superkarma: 0 19.06.2004, 16:10:15
  5. avatar
    [130] Eva_CZ [*]

    No ja k Mirce Dusinove ( MERYL )nejak nemam uz co rict, snad jen ze nevim, jak kdo, ale ja v 6 vecer ( to je doba, kdy TADY nova Z-IN vychazi ) oko vazne nerozlepuji...
    Jestli se vam tolik styska po tom vasem paci paci a pusinkach, staci nam sem zakazat pristup. Jednoduche...
    Nikdo vam sem nebude psat, co se mu nelibi, nikdo se nebude zastavt nekoho, komu bylo ublizeno, budete si tady pekne hrat do noticek ( a pak se za zady drbat ve vzkazech ) a budete zase very happy...

    superkarma: 0 19.06.2004, 15:01:44
  6. avatar
    [129] Ťapina [*]

    Víš, Merylko, tohle jsem si myslela taky - když jsem do toho ještě neviděla.

    superkarma: 0 19.06.2004, 14:20:53
  7. avatar
    [128] Hanela [*]

    Kubiku, myslíš, že puberta, která POŘÁĎNĚ zamlátí s klukem, je schizofrenie???? Takových kluků, jako je zmiňovaný případ, bohužel znám několik a schizofrenie to není

    superkarma: 0 19.06.2004, 08:26:47
  8. avatar
    [127] kosmokosmo [*]

    Susino mas pravdu, bludy jsou casto spojeny se slysenim hlasu.......ale tomu slyseni hlasu se rika SLUCHOVE HALUCINACE

    Blud je porucha mysleni. tzn. projevuje se prave tim, ze clovek si mysli, ze jsou OPRAVDU. Blud se treba myslenka, nekdy opravdu velmi bizardni/z pohledu posluchace/, ze mam ve varlatech mimozemstany a ti zpusobuji moji neplodnost. No a sluchove halucinace pak tento blud jeste muzou podporit.

    Blud je prave to, ze pacient si neuvedomuje nerealitu sveho mysleni. Proto sice vhled mit muze, ale az tehdy, kdy se zacne lecit. Protoze o to prave v lecbe jde. O rozliseni reality a nereality.

    superkarma: 0 19.06.2004, 07:30:57
  9. avatar
    [126] kosmokosmo [*]

    Kimmy: Taky si myslim, ze je to moc smutne......vubec schizofrenie je sama o sobe....takova osamela......ani nevim jak to rict. A mas uplnou pravdu, ze je hrozne, kdyz doktor neveri nekomu, ze ho neco boli.
    Memu manzelovi takhle zemrel nejlepsi pritel. Doktori si nevsimli, ze je v deliriiu kvuli dehydrataci a mysleli si, ze je agresivni, tak ho pripoutali k posteli a on jim proste pripoutanej umrel.
    Tohle mi trochu nahani strach...........na druhou stranu ani doktor neni pocitac. Nekdy je to tezky.

    S tou etiologii mas uplnou pravdu, nikdo vlastne uplne nevi o co jde a neni tomu jeste tak davno /cca 7 let/ se zrovna myslelo, ze schizofrenie je virova.
    Nejhorsi je, ze se klidne muze stat, ze clovek jde spat ok a rano se probudi a je nemocnej.....

    superkarma: 0 19.06.2004, 07:24:03
  10. avatar
    [125] Dudlajlama [*]

    Kacabko....kus(s hackem), ty pekelnice pekelna .

    superkarma: 0 19.06.2004, 04:10:35
  11. avatar
    [124] Kimmy [*]

    Inac este k tej schizofrenii. Byvala zena manzela mojej mamy ju dostala potom co jej z mozgu vyoperovali nezhubny nador (udajne vraj velkosti pomaranca). Taketo fyziologicke zasahy do mozgu mozu byt asi dost casto nebezpecne (nehladiac na to, ze je pritom aj riziko umrtia, ze jo). Nebezpecne z toho, ze potom sa mozu v mozgu udiat zmeny k horsiemu. Napr. u nej sa rozvinula schizofrenia (priznaky pocula hlasy, nevedela udrzat moc, jazdila autom a mala vraj okolo 20 dopravnych nehod za rok...), atd. A hlavne sa moze aj povaha moze zmenit k horsiemu. Ale je fakt, ze teraz su uz na to lieky, ktore niekedy mozu dost dobre zabrat a aj uplne omedzit priznaky. Ono s tymi fyziologickymi zmenami v mozgu - videla som pripad na Markize (program Palba) kde nejaky muz mal havariu na aute, pricom si poranil hlavu. Potom po nejakom case sa zacal stazovat ze ma hrozne bolesti hlavy, ze je mu zle, atd., uz si to ani presne nepamatam. No a neurologicka mu neverila, myslela si ze asi ze je to hypochonder, a tak ho nakoniec poslali na dva mesiace na psychiatricku kliniku a dali mu asi nieco ako Prozac. A ked sa vratil domov a zostal doma sam zo svojimi detmi, tak stratil uplne pricetnost a nevediac co robi, dobodal na smrt nozom svoju asi desatrocnu dceru... potom sa mu pricetnost a vedomie co robi vratili a ked jeho manzelka prisla domov z obchodu, nasla ho ako sa chcelm sam tym nozom podrezat (aj sa mu to podarilo). Cely pripad bol ale smutny v tom, ze ako sa neskor ukazalo pravdepodobne by sa tomu bolo dalo prejst keby staznosti toho nestastneho dotycneho brali lekari vazne a poslali ho na primerane vysetrenia (CT vysetrenie mozgu, atd.). Takze na taketo veci treba davat pozor, lekari najma vo vyssom odbore ako je napr. neurologia (ale vobec v kazdych) by si mali robit svoju robotu poriadne a zodpovedne a nebrat na lahku vahu pripadne vazne staznosti. Mozu mat naozaj opodstatneny dovod. A tiez ludia by si mali davat pozor na hlavu (bez ironie). Tolko moj skromny nazor. Este ze ten pribeh sa da cez Internet pozriet na TV Markiza http://archiv.markiza.sk/?||-y:5-kC3EV:2-v848V-g:9-u96674-aben (neviem presny datum kedy to bolo ale tusim niekedy na jesen roku 2003 alebo v zime tohoto roku). Ale je to trochu drsne, takze sa mozno niektorym urobi zle. Hlavne je to smutne...

    superkarma: 0 19.06.2004, 00:32:50
  12. avatar
    [123] Kimmy [*]

    Ahojky, ja studujem psychologiu (teraz pojdem do tretieho rocnika). Jedna taka malickost, mam skusenost, ze obcas si ludia mylia psychologicke diagnozy chorob ktore nepoznaju. Klasicky priklad: schizofrenia a rozpoltena osobnost (po anglicky "multiple personality disorder"). To su (aspon tu v sev. Amerika) chapane ako dve uplne odlisne dusevne choroby (aj ked mozu mat podobne symptomy a moze ich sprevadzat podobne priznaky). Takto pred rokom som bola na SR, bavili sme sa o politke a moja ceska babicka hovori: "na Slovensku sa 90% psychiatrov zhodlo na tom, ze Meciar ma schizofreniu". Politicke aspekty teraz nechame stranou (tiez nemam Meciara rada), ale myslim ze je to (asi) blud. Na schizofreniu nemozno argumentovat sposobom ze sa mu meni osobnost podla toho ako on chce (raz sa snazi liskat ludom a raz je zase neosobny chudak, ktoreho kazdy prenasleduje). Okrem toho, schizofrenia je relativne casta (tu v sev. Amerika nou trpi asi 1% dospelych ludi) choroba (dufam ze to slovo casta beriete s rezervou) zatial co diagnoza rozpoltenej osobnosti je naopak velmi velmi zriedkava. Niektori lekari ju dokonca ani nepovazuju za chorobu (obecne sa veri, ze to asi sposobuje velmi takze tyranie v detsve, napriklad sexualne tyranie alebo vselijake satanove kulty). Mozno biologicke priciny v mozgu su podobne ako pri schizofrenii ale aj tak to moze mat povodne inu pricinu. Tak dobre sa zas az v tom nevyznam. Ale mam zato skusenost ze niekedy si ludia nenechaju oponovat - napr. moji stari rodicia, ktori sa inac radi vzdelavaju napr. v historii (maju s toho snad az odborne vedomosti pricom nikdy nestudovali vysoku skolu) - si asi myslia, ze sa vo veciach vyznaju najlepsie, a tak sa nenechali presvedcit ze je to inak. Tiez zom pocuvala reci typu "no ty to uz posudzujes odborne, vy ste s to tam asi ucili do detailov, a ked sa na tom (ze Meciar ma schizofreniu) zhodlo 90% slovenskych psychiatrov...". Hm, tak co s tym. Skoda reci. Ludia niekedy byvaju dost urazeni ked ich niekto opravi (to som uz zazila na Internete presne s tymto horeuvedenym prikladom). Ale ved to nie je vec nazoru ale asi dost zavazna diagnosticka chyba!! Okrem toho, schizofrenia sa este tiez lisi od schizoidnej poruchy osobnosti, to je nieco podobne ako samotna schizofrenia ale dalo by sa povedat v slabsom odvare (myslim ze to nie je sprevadzane halucinaciami). Ospravedlnujem sa ak opakujem co uz tu bolo napisane, ale ta vymena nazorov na zaciatku (kosmokosmo vs. ostatni) ma k tomu trochu pojmula. Dik.

    superkarma: 0 19.06.2004, 00:14:42
  13. avatar
    [122] k@tchabinka [*]

    Gala. tos pracku... ja dam ....hadici.. abych vypadala, ze na to mam :)))

    superkarma: 0 18.06.2004, 20:15:51
  14. avatar
    [121] Vivian [*]

    Galadriel:

    superkarma: 0 18.06.2004, 19:02:52
  15. avatar
    [120] Dudlajlama [*]

    Susina, jsi jeden z nejskvelejsich lidi, jake jsem poznala, sice nejsem vystudovana psycholozka, me intuice ale funguje velice dobre a za tebe bych snad i tu pracku dala do ohne .

    superkarma: 0 18.06.2004, 19:00:35
  16. avatar
    [119] Vivian [*]

    Meryl:

    superkarma: 0 18.06.2004, 18:36:02
  17. avatar
    [118] k@tchabinka [*]

    Evo.. ty za trest dostanes sestivocasou kocku :)) tak !

    superkarma: 0 18.06.2004, 18:18:11
  18. avatar
    [116] Eva_CZ [*]

    katchabinka: lopaticky joooooo!

    superkarma: 0 18.06.2004, 18:07:54
  19. avatar
    [115] k@tchabinka [*]

    ..maminko Janicka mi vzala kyblicek...
    tak ji bez zbacat...
    pani Novakova? hlidejte si toho spratka...
    No prominte pani Nohavickova.. vy mate spratka...
    ja vam dam..Marenko podej mi lopaticku
    maminko ale my nemame lopaticku....
    tam ho vem Novakum.. ...

    jojo... uplne to vidim..

    superkarma: 0 18.06.2004, 18:07:30
  20. avatar
    [114] k@tchabinka [*]

    no... kdybyste vedely, co vim ja, tak byste se tak nerozcilovaly :)
    kazdopadne dnesni prestrelky jsou typicke, neucastnim se, pripada mi to vic nez detinsky.
    Mozna by bylo dobry vam dat do rukou lopaticky a pobijte se:)))

    superkarma: 0 18.06.2004, 18:04:57
  21. avatar
    [113] Eva_CZ [*]

    money: ta zena (?) napsala, ze je ji ze mne na bliti - tak co jsem ji na to mela rict?
    Asi nic, mas pravdu...

    Susina: no jo, ja jsem rozervanec, ale ten obrazek je zapad slunce nad Floridou, jen je tak mrnavej, ze to neni videt.

    superkarma: 0 18.06.2004, 17:56:42
  22. avatar
    [112] money [*]

    EVA_FL
    do třetice všeho dobrého, abych ti udělala radost, ten příspěvek je pod č. 71
    Tak a teď máš zase o čem vyrypovat. 2x jsem si dovolila se upsat. ÓÓÓ jaký hřích. Honem do mne!!!!!

    superkarma: 0 18.06.2004, 17:24:16
  23. avatar
    [111] money [*]

    EVA_Fl
    pro tvou útlocitnost oprava:
    ty ikonka je špatně
    správně TA IKONKA
    Jinak se třeba podívej jaký výraz jsi použila v č.77

    superkarma: 0 18.06.2004, 17:21:23
  24. avatar
    [110] money [*]

    EVA_Fl
    k č.99
    to tě opravdu už nenapadlo nic jiného, než se pozastavit nad slovem "lepší"? To je skoro pod tvojí úroveň.Ty přeci umíš být o hodně kousavější.! To jsi mě dost zklamala.
    A k té češtině:od tebe to sedí, že jsi najednou tak útlocitná nad slovíčkem.Myslím, že stačí si přečíst pár tvých příspěvků na různých auditech a ejhle najednou tam mluvíš "jak ti zobák narostl" takže ty jsi jak ty ikonka..jednou tak a podruhé jinak,že?

    superkarma: 0 18.06.2004, 17:17:25
  25. avatar
    [109] Susina [*]

    Eva_Fl: jo, máš moc pěknej obrázek u nicku - připadá mi, jako by to byla bouře a odrážela bouře v tvým nitru..áá, moje psychologie osobnosti promluvila, nezlob se...

    superkarma: 0 18.06.2004, 16:45:12
  26. avatar
    [108] Susina [*]

    Eva_Fl: no, nejspíš to nebudou nesmysly v článku, když Bobi jako lékařka napsala, že nemá, co by článku vytkla.. myslím, že to právě byla od kosmo ironie typu "věnuj se článkům o Praze, na tom nemůžeš nic zkazit, nemluv do věcí, kterejm nerozumíš..." ale třeba se pletu..
    víš, já chápu, že dokážeš být nepříjemná a pak se omluvit - jenže uvědom si, že tím už nemusíš všechno napravit, copak si myslíš, že když někomu třeba ublížíš (teď mluvím zcela obecně), vždycky to spraví omluva??? to přece nemůžeš myslet vážně... většinou špatný pocit přetrvává a vztahy můžou být i přes tisíc omluv navždycky narušené - vím, o čem mluvím..

    superkarma: 0 18.06.2004, 16:23:43
  27. avatar
    [107] Eva_CZ [*]

    Susina: nemyslim si, ze doporuceni, at se Jitka venuje clankum o Praze, bylo mysleno zle, protoze clanky o Praze byly senzacni!

    superkarma: 0 18.06.2004, 16:18:45
  28. avatar
    [106] Eva_CZ [*]

    Susina: ja VIM, ze prestreluju, vim, ze jsem kousava a vim, ze tim lidi stvu.
    Ale at jsem sebeprisernejsi, umim rict sluvko : promin, kdyz ulitnu uz moc!
    Umim se omluvit a uznat, ze jsem byla hnusna - a nakonec me to i mrzi.
    Ja si nemyslim, ze je v Kosmo malo pokory a ucty k autoritam, proste nasla v clanku nesrovnalosti a ozvala se, jako bych se ozvala ja, kdyby sem nekdo kopiroval nesmysly z meho oboru, jako se ozve zverolekar, kdyz je neco vylozena blbost, jako se ozve historik, kdyz cte nepravdy.

    superkarma: 0 18.06.2004, 16:17:51
  29. avatar
    [105] Susina [*]

    Irka1: zastávat můj názor nemusíš, k tomu tě v životě nebudu nutit, koneckonců to není důležité..
    a když už jsme u toho, nebylo ironická už hned v úvodu kosmo doporučení, aby se Jitka věnovala radši článkům o Praze... tak vidíš...
    ale to je fuk, Jitka moje obhajování nepotřebuje..
    prostě jak říkám - beru některé lidi jako studijní materiál pro své studium psychologie osobnosti...

    superkarma: 0 18.06.2004, 16:15:30
  30. avatar
    [104] Susina [*]

    Eva_Fl: já moc neberu lidi, kteří se celkem dělají chytřejší, než jsou... když vidím, že uznávaná autorita v mém oboru má jiný názor, nestojím kategoricky na svém i když můžu mít jinej názor, protože oni těch znalostí prostě maj mnohem víc, takže minimálně o jejich názoru přemejšlím... no, taky mi trvalo, než jsem k tomu dospěla. Možná by kosmo trochu prospělo, kdyby nebyla tak kategorická, sama určitě nejlíp ví, jak se názory na spoustu věcí v medicíně můžou lišit - vím to i z vlastní zkušenosti, brácha je doktor.
    tak takhle to myslím, víš???
    a ty se celkem reakcím divíš?? podívej se někdy na svoje reakce, spousta lidí je z nich občas mírně řečeno rozpačitá.. Jitka se jen brání, sama od sebe neútočí..a jak jsme se učili v manažerských kursech, výsměch a ironie je nejlepší zbraň...

    superkarma: 0 18.06.2004, 16:11:32

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Anketa: Výživa v nemoci
Hledáme čtenářky, které rády čtou knihy
Anketní otázky pro čtenářky, které chtějí testovat Canesten Intim Gel
Anketa: Bolí vás záda?

Náš tip

Doporučujeme