Zdraví

Psychiatrické minimum

Dětská psychiatrie

Konzultant Doc. MUDr. Michal Hrdlička, CSc.

 

Dětská psychiatrie se kromě diagnóz shodných s dospělým věkem – schizofrenie, neurotické poruchy, mentální anorexie – zabývá i specifickými poruchami: mentální retardace, specifické vývojové poruchy (dyslexie, dysgrafie, dysorthografie, dyskalkulie, dyslalie),  noční pomočování.

Na oddělení dětské psychiatrie přicházejí týrané a zneužívané děti, děti ohrožené sebevraždou, závislé na drogách, alkoholu a patologickém hráčství.

My si probereme dvě diagnózy:

 

1/ HYPERKINETICKÁ PORUCHA

 

Základním problémem dětí s ADHD (mezinárodní zkratka pro tuto chorobu) je nesoustředěnost a nadměrná, málo usměrnitelná aktivita.
Podle různých údajů se vyskytuje u 2,5–10 % dětí, přičemž chlapci jsou postižení 6x častěji než dívky.

Potíže začínají záhy, ale opravdu začnou vadit při nástupu do školy.
Děti nedokážou sedět po celou dobu vyučování v klidu a mají problém se soustředit na výuku. Nesledují výklad učitele, zlobí spolužáky, nahlas pokřikují, běhají po třídě…
Možná si vzpomenete na seriál My všichni školou povinní.
Ani doma nejsou schopné se soustavně připravovat na školu a výsledek se projeví na známkách. Dříve tyto děti končily ve zvláštních školách.

 

Dítě si neumí poručit, aby se zklidnilo.

  • Potřebuje znát mantinely, co smí a co už nejde.
  • Potřebuje pravidelný režim, rodinné rituály
  • Potřebuje individuální přístup, protože špatně vnímá verbální pokyny a nedokáže se dobře orientovat v méně přehledném materiálu
  • Škola by se  měla adaptovat na dítě, stejně jako rodina, jinak dojde ke spirále, která končí depresí a nezvladatelným chováním

Léčení využívá farmakoterapii, režimová opatření a psychoterapeutická působení. 
Nejčastěji se používají psychostimulancia, která u postižených dětí zlepšují koncentraci a vedou ke zklidnění.
S těmito léky jsou 60leté zkušenosti.

 

2/ DĚTSKÝ AUTISMUS

 

Vzniká odchylným vývojem některých částí mozku a rozhodně na jeho vzniku nemá podíl špatná péče rodičů, jak se dlouho věřilo.

Dětský autismus postihuje zhruba jedno dítě z tisíce narozených.
Je to příliš vzácný výskyt na to, aby všichni pediatři získali dostatek zkušeností s touto diagnostikou.

 

To se stalo osudným jedné mojí příbuzné.

Švagrová měla smůlu – během těhotenství trpěla gestózou, potom překotně rodila a synek se zalknul plodovou vodou a druhý den zemřel.

Rok na to rodila znovu, všichni si už na ni dávali pozor – narodilo se krásné děvčátko.
Dle doktorů bylo vše v pořádku.

Nejdříve se vyvíjela úplně normálně, ale zhruba v roce se švagrová začala znepokojovat – dcerka nic nenapodobovala jako jiné děti.

Doktorka ji označila, i přes opakované dotazy, jako starou a přecitlivělou matku a znovu ji ujišťovala, že je vše v normálu.

Asi ve dvou letech jela švagrová za svojí kamarádkou, pediatričkou.
Ta jí řekla, že něco není v pořádku a doporučila četná vyšetření – nastal kolotoč v nemocnici v Motole – zda slyší, EEG, magnetická rezonance, neurologie … konečný verdikt – autismus.

Dnes už je velká holka – zvládá základní hygienické návyky, tzv. sebeobsluhu.
Ale jinak je to těžké, netuší k čemu slouží různé předměty, nikdy neřekla maminko, vypadá jako hluchá, protože na mluvu nereaguje, dokonce ani nefixuje pohled, takže vypadá jako slepá.

Švagrová zjišťovala, kde se dalo, vše o autismu.

 

 Uvádí se například:

* jedí jen určité potraviny, třeba červené,

* milují rituální chování,

* nejsou schopni se dotýkat druhého člověka,

* mají sklon k sebepoškozování,

* ústa používají jako třetí ruku,

* chodí po špičkách

* zpravidla se projeví do 3 let věku dítěte nezájmem o sociální kontakty

* opožděným vývojem řeči – pokud vůbec mluví

* stereotypním chováním

 

Vzpomínáte na film Rain Man? Ale ne všichni se chovají stejně, rozdíly jsou značné.

Pokud se včas diagnostikuje, lze speciálními pedagogickými metodami tyto projevy zmírnit, někdy i zasáhnout psychofarmaky.

Bohužel, jsou i značné rozdíly mezi jednotlivými odděleními.
Např. v USP Mostě mají oddělení, kde jsou děti 3–5leté děti a mají velmi dobré výsledky, ale v nedalekém městě, abych nejmenovala, jsou jako ve středověku.

 

www.ceskapsychiatrie.cz

     
   
25.06.2004 - Zdraví - autor: Jitka Kubíková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. avatar
    [97] Andula [*]

    Tears: no, upřímně, já bych si dovolenou dost ráda dala, ale já už to mám soustavně 6,5 roku a jak píšu jinde, víceméně jiné hlídání, kromě školky, samozřejmě, není. Takže jo, já bych si dovolenou bez dtěí lupla hned, ale jasně, to víš, že by se mi stýskalo. Nicméně, těším se, až divočák pojede na tábor

    superkarma: 0 28.06.2004, 22:25:31
  2. avatar
    [95] Andula [*]

    Tears: náš ve 20 měsících nevydržel u ničeho a vysvětlování je někdy marné dodnes

    superkarma: 0 28.06.2004, 14:49:13
  3. avatar
    [93] kubikm [*]

    risina:
    ať se ti daří

    superkarma: 0 27.06.2004, 22:34:03
  4. avatar
    [92] risina [*]

    kubikm: A já taky (hlavně jsem STRAŠNĚ skromná )

    superkarma: 0 27.06.2004, 21:53:58
  5. avatar
    [91] kubikm [*]

    Andula: Leonardo a moje dcera ano

    superkarma: 0 27.06.2004, 19:54:28
  6. avatar
    [89] Andula [*]

    kubikm: to je prý mýtus, děti s LMD/ADHD ani s dys poruchami nejsou v průměru chytřejší než ostatní

    superkarma: 0 27.06.2004, 15:25:04
  7. avatar
    [88] Andula [*]

    Tears: pokud je malému 20 měsíců, je asi brzy i ne denitivní dg ADHD, protože je malinký a zatím prostě je viditelná jen ta hyperaktivita.
    T5i hlvaní příznaky ADHD josu kromě poruch chování (hyper, ale i hypoaktivita), impulzivnost a poruchy pozornosti, vše trvající alespoň šest nměsícůa mnohem výraznější než u vrstevníků.
    Asi je to tak, že u tvého syna je zatím zřejmá ta hyperaktivita - náš taky chodil od 8 měsíců :o) - a ty další se výrzaně projevují později.
    Asi tím doktorka chtěla říct, že se teprve ukáže, zd abud esplňovat tu dg jakoby celou, měla na myslie de facto ADHD a použila starý termín LMD.
    A u LMD/ADHD je prostě pravděšpodobnost těch poruch učení častějí, ale na ty se fakt nedá přijít před školou.

    superkarma: 0 27.06.2004, 15:24:15
  8. avatar
    [87] kubikm [*]

    risina: holka ještě při čtení na konci slova přečetla i počáteční písmenko slova dalšího, museli jsme dělat takové chlívečky, aby další slovo neviděla...

    superkarma: 0 27.06.2004, 14:56:36
  9. avatar
    [86] kubikm [*]

    risina: tak naší rodinou se to opravdu táhne...ze 3 dětí to měl jen můj muž, druhé dvě potíže neměly...

    superkarma: 0 27.06.2004, 14:28:08
  10. avatar
    [85] risina [*]

    kubikm: Já četla dobře ještě předtím, než jsme šla do školy.Celou školní docházku mi nadávali, že píšu nečitelně, nikho nenapdalo, že jde o poruchu učení - až při zkoušce ze speciální pedagogiky (bylo mi 22!) se zkoušející podíval do mého ručně vyplněného indexu a řekl - tohle vám bude blízké, povězte mi něco o dygrafii... A tyk mám určitě tu dyspraxii - pohyb, malování, ruční práce - to vše jde mimo mě. Bojím se, že to po mně zdědila nejmladší dcera.

    superkarma: 0 27.06.2004, 13:22:18
  11. avatar
    [84] kubikm [*]

    Libča: nevím...
    ale můžu říct, že jak moje dcera, tak teď i její dcera - viz 82 - nerady cestovaly, nerady chodily z domu...chtěly prostě bezpečí rodiny a domova...
    teď je dcera dospělá a naopak cestování miluje...

    superkarma: 0 27.06.2004, 12:55:26
  12. avatar
    [83] kubikm [*]

    79 Ťapina:
    možná LMD se říká, když tomu dítěti není nic, co by se dalo i jinak pojmenovat...pokud má DYS, tak se mluví o tom...i tak je to asi možné

    superkarma: 0 27.06.2004, 12:52:42
  13. avatar
    [82] kubikm [*]

    risina: tak přesně kombinací těchto DYS moje dcera trpí, kromě té nešikovnosti
    počítat umí velice rychle, ale přehazuje někdy čísla - 36=63
    naopak ty ruční práce umí senzačně, nádherně maluje, dělá rekvizity pro pohádkový les a pod.

    určitě je to dědičné!!!!!!! její otec se nemohl naučit číst, matka ho myslila, až z toho začal zadrhávat
    potom se ho ujala babička a malovala mu oboučky od písmenka k písmenku a od slabiky ke slabíce....to je přesně správná metoda výuky čtení
    proto když naše dcera opakovala jeho chyby, automaticky jsme najeli na metodu babičky a holka se naučila velice dobře číst

    že má problém jsme zjistili až ve 2. třídě přávě při násobilce
    správně řekla třeba 36 a napsala 63

    v té době se o dyslexii vůbec nemluvilo...to až později se udělaly ty vyrovnávací třídy a tak

    nikdy se o LMD v její souvislosti nemluvilo, chodila do PPP opakovaně

    vysvětlovali to tak, že při této poruše lidi nejsou schopní správně určovat taková ta slova, co NIC neznamenají

    vezmi si tu takovou tu modrou bundu = vezmi ....modrou....bundu
    slova mezi tím vypadávají, proto někdy mají velký problém pochopit smysl čteného nebo mluveného slova

    nebo naopak místo skleničky - řeknou to průhledné na pití

    teď trochu zápasím s vnučkou...něco jí řeknu, kývá a potom řekne...já ti nerozuměla...
    opakovaně byla v PPP, měla jen 1 rok odkladu školy, ani u ní se diagnosa LMD nevyskytuje...
    jinak je také velice chytrá a umělecky nadaná

    je zajímavé, že DYS jsou obvykle velice nadaní lidé s vysokým IQ
    např. nejznámější je Leonadro da Vinci

    superkarma: 0 27.06.2004, 12:50:24
  14. avatar
    [81] risina [*]

    DYS - čili poruchy učení opravdu můžou, ale nemusí souviset s diagnózou LMD. A je jich víc druhů - nejběžnější je dyslexie (porucha čtení), dysortografie (není schopné pochopit pravopis, většinou souvisí s dyslexií - třeba nechápe D a T na konci slov, o I a Y ani nmeluvím), dysgrafie (neúpravné písmo, přehazování písmen v psaném projevu), dyskalkulie (nechápe čísla, nerozumí jim jako symbolům konkrétního počtu), dyspraxie (hodně nešikovné, ať v tělocviku nebo při malování a ručních pracích). Samozřejmě všechny tyhle poruchy můžou být v různém stupni a taky se mohou vzájemně kombinovat.

    superkarma: 0 27.06.2004, 11:15:07
  15. avatar
    [79] Ťapina [*]

    kubikm: Já jsem to myslela tak, že LMD přece znamená lehká mozková dysfunkce. A kdo má ať už poruchu učení, nebo pozornosti, nebo motoriky, nebo čehokoliv, tak MUSÍ mít NĚJAKOU mozkovou dysfunkci (a to lehkou). Ale holt se termín lehká mozková dysfunkce přenesl jen na jednu konkrétní věc, jak psala Andula. To je spíš slovíčkaření.

    superkarma: 0 27.06.2004, 09:52:39
  16. avatar
    [78] kubikm [*]

    Ťapina: já holka nevím, ale nikdy se u holky nemluvilo o LMD, v žádných papírech to nemá a má kombinovanou poruchu učení...
    neuvádí se to spíše ve spojitosti s motorikou? nebo opožděným vývojem?
    protože naopak holka byla ve všem napřed,. má vysoké IQ

    superkarma: 0 27.06.2004, 09:47:24
  17. avatar
    [77] Libča [*]

    Mile zeny-in mam na vas obrovskou prosbicku...
    Jedna se o syna me sestry. Chodi ted do prvni tridy, dala ho do skoly o rok pozdeji. Chlapecek je svym zpusobem dost zvlastni. Priznam se ze jsem ho nikdy poradne nevidela se smat.. jako vite jak deti radi... proste ze se chechtaj a tak.. neumi nejak vyjadrit radost, poteseni. Znam deti kdyz jim neco date, nebo s nimi neco delate tak skacou do osmicky radosti. My jsem treba s nim jeli parni masinkou, byl tam muj syn a on, a muj muz.. muj syn lital po vagone a mel obrovskou radost z toho ze neco takoveho zaziva...a muj synovec sedel a tulil se ke me ba malem plakal... a kdyz jsem se ptala zda se mu to libi tak rekl "Hm je to hezky ..." ja se ho pak ptala proc je tak smutny a on mi rekl ze se mu styska po kamaradce.. vic nic.. (pritom mi prislo ze to ani neni pravda)
    Co ho zajima jsou boje, vojaci, kopani a mlaceni s braskou ktery je o tri roky mladsi.
    MOje segra se ho snazila dat do ruznych krouzku nic ho nebavilo. Vsechno delal z nuceni, z toho ze tam proste chodi. Ve skole taky nezajem. Je pomaly i pani ucitelka to rikala. Ze proste ani nema snahu. Kdyz se ho snazi nejak povzbudit ci optat proc to tak je tak rekne ze ho to nebavi. Nema urcity zpusob zodpovednosti. Plneni ukolu nezvlada. Ve skole je pomaly deti maji uz hodne napsano a on se s tim patla...
    Nedavno rekl ze me sestre ze by chtel byt "jeji domaci chlapecek" chodi to specialni soukrome skoly, kde je par deti ...MOje segra s nim ted ma jit k psychologovi. Jenze to taky trva nez bude nejaky termin, ja bych vas tu chtela poprosit zda nevite o nejakem dobrem psychologovi pro deti nebo nejake specialni poradne v okoli Chebu? Byla bych vam moc vdecna. Rada bych me sestre moc moc moc pomohla protoze vim ze se moc trapi.
    Toho jejiho syna proste k nicemu nedonutite. Prjide mi ze mu chybi neco jako chut do zivota. Kdyz byli u me na navsteve v Nemecku (ziji v nemecku) tak moje tchyne mi i sama rikala ze ji prisel ten syn me segry jako dite bez zivota bez elanu... je zvlastni. Clovek se v tom mrnousovi nevyzna.
    Je i hodne liny.
    Tak to by bylo vse treba si nejak vzpomenu jest na jine veci...
    predem dekuji uz kdyby jen za ty poradny ci detske psychology.. dekuji holky

    superkarma: 0 27.06.2004, 09:43:57
  18. avatar
    [74] Andula [*]

    Ťapina: v zásadě jsi na to kápla
    Dalo by se to tak říct.
    On je v tom zmatek asi i proto, že ve světě se termín LMD nepoužívá, tam prostě mají to ADHD (a zase se liší přístup třeba k diagnostice, v USA to diagnsotikují asi 20 - 40% dětí, ve VB procentu, u nás říkala psycholožka tak 3 - 5% dětí, většinou lehčí formy).
    Takže se dá určitě říct, že mozkových poruch je více a jelikož příčiny nejsou tak úplně jasné, není asi 100% jasný ani ten vztah mezi nimi.

    superkarma: 0 26.06.2004, 10:56:25
  19. avatar
    [73] Ťapina [*]

    Andula: Aha, takže ne každá lehká mozková dysfunkce je LMD? Ale jo, tomu se nedivím, tak to mnohdy v medicíně bývá

    superkarma: 0 26.06.2004, 10:48:28
  20. avatar
    [72] Andula [*]

    Ťapina: jak to vysvětluje, zní to logicky, pravda, ale zrovna minulý týden mi to vysvětlovala psycholožka, která je v tomhle skutečně hodně dobrá a já ji věřím, že ano, že u dětí s LMD/ADHD jsou poruchy učení časté, ale nejsou vždy a že je to i naopak.
    Ono jde možná o to, že ta příčina je jiná - třeba to ADHD je normální diagnóza opdle klasifikace WHO a mylsím, že SPU jsou tam vedeny jinak, pokud ano.
    K té příčina - u LMD/ADHD jd eo nějakou poruchu na přenosu nervových vzruchů, vlastně se to velmi vzdáleně dá připodobnit k depresi, pokud jde o mechanismus vzniku.
    A u SPU je tahle "mozková" příčina dle mého někde jinde.
    Prostě LMD/ADHD má a priori vliv na chování, vnímání a podobně, nikoliv na schopnost se učit, ale samozřejmě, to dítě má něky mizerné známky, protože vůbec nevnímá, co mu učitel říká, takže to ještě navíc může dělat dojem, že je nějaké dys.
    Ještě ke vztahu ADHD a autismu, ADHD může být samo o sobě, ale zároveň třeba čatso doprovází autismus, jako další přidružená diagnóza.
    Já to teď částečně nedobrovolně celkem sleduju a opravdu, ta holčička má prostě dyskalkulii a nikoli LMD.
    Ale víš co, byla jsem s dítětem ještě u jiné psycholožky, protože jsem potřebovala dvě doporučení kvůli osobnímu asistentovi a ta druhá, ač z renomovaného pracoviště mimo jiné termín skoro ADHD neznala... no, neznala skoro ani termín osobní asistent takže mám dojem, že na spoustě místehc v tom mají guláš i odborníci.
    Protože mě tahle taky říkala, ale on na školu má a žádné poruchy učení asi mít nebude...
    Já jsem jí říkala, že ano, fajn, že to vím, ale že jaksi tam chodí po stropě a vede si stále svou atd., příznaky viz výše a stím, že jen tak nastoupit do první třídy nemůže.
    Jinými slovy, ona taky nějak podivně slučovala ADHD, LMD a poruchy učení, ale tak to není.

    superkarma: 0 26.06.2004, 10:44:45
  21. avatar
    [71] Ťapina [*]

    Andula: Dobře, chápu, že může být LMD bez poruch učení, ale prostě nemůže být porucha učení bez LMD, to mi neříkej. Tím "čím jsou způsobeny" jsem nemyslela tu prapůvodní příčinu, ale takhle. Stane se něco (neví se co), co lehce poškodí mozek (= vznikne lehká mozková dysfunkce) a to se projevuje jako všechno to, co píšeš, mimo jiné i poruchy učení. Ale porucha učení bez LMD? To jako že dítě s naprosto zdravým mozkem je dyslektik? To snad nejde, ne? Ta porucha musí mít nějaký podklad v mozku.

    superkarma: 0 26.06.2004, 10:34:26

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [70] Andula [*]

    Ťapina: já mám dojem, že se to taky dřív podávalo, ale dle mého a podle toho, co o tom vím, tak je to špatně.
    LMD neboli lehká mozková dysfunkce se ptrojevuje spíše nesoustředěností, poruchami pozornosti, chování a pravda, specifické poruchy učení (SPU) tam mohu čatso být také, ale není to nutně podmínka.
    Třeba ve škole, kam teď půjde starší syn, je holčička s obrovskou dyskalkulií, je jí asi 11 a matematika je pro ni naprosto španělská vesnice, ani z ní není klasifikována, nicméně LMD nemá.
    Náš syn zase má středně těžký ADHD, podle všeho však žádnou poruchu učení.
    Čím je to způsobeno? Popravdě řečeno, to se ještě ani u jendé z té věci neví, jistou roli tam hraje dědičnost, může to být potížemi v těhotenství a při porodu - častěji se to vyskytuje u dětí narozených předčasně, s nízkou porodní váhou a podobně. Ale zase, třeba náš syn nic z toho neměl a přesto trpí hyperkinetickým syndromem.

    superkarma: 0 26.06.2004, 10:27:38
  2. avatar
    [69] Ťapina [*]

    Tak teď jsem z toho taky jelen. Myslela jsem si (a dřív se to mám dojem tak podávalo), že poruchy učení = LMD. Poruchy učení mohou být a nemusí být LMD? A čím jsou potom způsobeny? Není to spíš tak, že LMD může být a nemusí být poruchy učení?

    superkarma: 0 26.06.2004, 08:49:58
  3. avatar
    [68] elfos [*]

    superkarma: 0 26.06.2004, 08:22:15
  4. avatar
    [66] Eva_CZ [*]

    Nanet: tos napsala moc hezky : zdrave! To je totiz presne ono!

    superkarma: 0 26.06.2004, 00:06:26
  5. avatar
    [65] Andula [*]

    Ještě snad, co znamená záhadná zkartka ADHD - attention deficit hyperactivity disorder, cesky se to preklada jako porucha pozronosti a chovani, pricemz hyperaktivita tam byt vzdycky nemusi, nektere ty deti jsou zase hypoaktivni.

    superkarma: 0 25.06.2004, 23:51:13
  6. avatar
    [64] Andula [*]

    sarobrouk: ad 6
    no jiste, ale mezi rozmazlenym ditetem a ditetem s ADHD je sakra rozdil
    a dite s ADHD ti v sesti, sedmi letech proste 45 minut neodsedi, ani kdyby ses postavila na hlau

    superkarma: 0 25.06.2004, 23:47:17
  7. avatar
    [63] Nanet [*]

    Tanzánie: tak hodně úspěchů s piánem , mě se stejně líbí jak ty to všechno bereš tak... zdravě..., nechci tě, už chválit , ale fakt seš dobrá

    superkarma: 0 25.06.2004, 23:42:44
  8. avatar
    [62] Tanzi [*]

    Nanet: hudba je jeho nejoblíbenější zábava. Máme pro něj spoustu nahraných VHS, nebo a to má ještě raději mu hodně zpíváme. Teď v poslední době uvažujeme , že si domů vezmeme starší piáno. Samotné nás zajímá co on na to.
    On když "zpívá" nějakou písničku a my jí poznáme /což není problém/ tak je blahem bez sebe, když jí začneme zpívat také. Bohužel, ale v tu chvíli on sám zpívat přestane.

    superkarma: 0 25.06.2004, 23:33:08
  9. avatar
    [61] Andula [*]

    kubikm: výběr školy
    Je dobré to podchytit co nejdříve, v zásadě v momentě, kdy má špocit, že to nejd ezvládnout, což kldině může být u dítěte dvouletého, protože jakmile se jako rodič cítíš bezmocný, nějaký problém tam je.
    I když se na to přijde až ve škole, dá se něco dělat ( i když ty závažnější projevy se většinou ukáží o dost dřív, jde ale i o rodiče, jak se k tomu staví, někteří třeba ač vyřízení, mají tendenci to popírat).
    Nejhorší je, nechat ve škole dítě ocejchovat jako že je zlobivé a hloupé (jen proto, že nevnímá ty pokyny atd.), ono to pak přijme za své, a už se veze. Tyhle děti, pokud se s tím nic nedělá, mají vyšší pravděpodbnost drog, kriminality a tak dále.

    superkarma: 0 25.06.2004, 23:28:10
  10. avatar
    [60] kubikm [*]

    Andula: jinak děkuji za vysvětlení, mám pocit, že by to chtělo se co nejvíce věnovat malým dětem, později už některé věci nejde dobře řešit
    je moc důležitý výběr školy

    superkarma: 0 25.06.2004, 23:23:21
  11. avatar
    [59] Andula [*]

    kubikm: no jistě, protože dítě na druhou stranu může mít poruchu učení (zkratka SPU) a nemusí mít LMD neboli ADHD, prostě jak píšu, přímá souvislost tam není a že si to dodneška učitelé pletou, je smutná věc

    superkarma: 0 25.06.2004, 23:22:46
  12. avatar
    [58] Nanet [*]

    Tanzánie: ale hudba ho baví viď, když sám pochytil kus hymny, no ty víš sama nejlíp jak na tom jste a tady se to radí

    superkarma: 0 25.06.2004, 23:20:30
  13. avatar
    [57] Andula [*]

    Ještě bych řekla, že výchova dítěte s ADHD vyžaduje kromě zmíněných opatření také podporu rodičů, velikou - dítě potřebuje vědět, že jakkoli je často příšerné , jsou rodiče na jeho straně a že je dobré si ten postoj hájit i před školou nebo příbuznými. Rozhodně tím ale nemyslím omlouvání nepřístojností nebo rozmazlování, naopak, důslednost a hranice jsou hooodně důležité.
    Ale je velikou chybou trestat dítě za něco, za co nemůže.

    superkarma: 0 25.06.2004, 23:20:23
  14. avatar
    [56] kubikm [*]

    Andula: moje dcera má kombinovanou vadu - dyslexii, dys...atd viz článek, akorát výslovnost má dobrou - a LMD nemá
    jako dyslektik má ráda knížky a čte a přes dyskalkulii se naučila počítat...
    ale k učení jsme jí museli přitáhnout, protože jak něčemu nerozuměla, tak přestala dávat pozor...
    pravopis se naučila dobře, ale písmo má takové trhané...na tom je to znát

    superkarma: 0 25.06.2004, 23:19:54
  15. avatar
    [55] Andula [*]

    Tears: LMD je de facto zastaralý název pro to, co se teď označuje ADHD, jen někteří psychologové a učitelé používají termén LMD a zaměňují ho nad to s poruchami učení jako je dysgrafie, dylsexie a tak dále.
    Dítě s LMD/ADHD je mít může, ale nemusí, přímá souvilost tu není. Jen o něco vyšší pravděpodobnost, protože děti s ADHD mají citlivější nervovou soustavu a jejich mozková spojení fungují krapítek jinak, zjendodušeně řečeno.
    Takže trochu nechápu, jak to ta neurtoložka myslela, že když má ADHD, bude mít asi i LMD , kdyxž je to de facto jedno a totéž.
    Nemyslela spíše ty poruchy učení? Nevím, kolik je synovi, ale ty skutečně nejdou určit dříve, než ve školním věku.

    superkarma: 0 25.06.2004, 23:04:41
  16. avatar
    [54] Tanzi [*]

    Tears: viz.přísp.č.19
    Peťku aktivity jako knížka,obrázky,papír,tužka..vysloveně obtěžují.Je zajímavé, že NĚKDY se mě podaří se ho nachytat jak si se zaujetím prohlíží např. nějakou titulní stranu v časopisu...ve chvíli, kdy se chci k němu připojit / Petříčku, to je ale hezký obrázek..a co je to na něm ?../ tak ho okamžitě odloží a odchází. Když ho nechám, tak někdy vydrží ho studovat i 5-10minut.

    superkarma: 0 25.06.2004, 22:46:53
  17. avatar
    [52] Andula [*]

    Jenny: u ADHD se léky správně dávají až když všechno jiné selže, syn je má doporučené až jako plně poslední možnost, kdyby to ve škole fakt nešlo.
    Možná by stálo za to vysvětlit, jaký je vztah mezi LMD a ADHD, že je to vlastně totéž do jisté míry, pak to bude mnoha lidem bližší.

    superkarma: 0 25.06.2004, 21:41:11
  18. avatar
    [51] kubikm [*]

    Tanzánie: ty se tak hezky olizuješ....

    superkarma: 0 25.06.2004, 21:40:48
  19. avatar
    [50] Tanzi [*]

    kubikm: TAK TAK

    superkarma: 0 25.06.2004, 21:24:28
  20. avatar
    [49] kubikm [*]

    Tanzánie:jasně, to je někdy nejlepší...
    nač stahovat kalhoty, když brod je ještě daleko....

    superkarma: 0 25.06.2004, 21:16:49
  21. avatar
    [48] Tanzi [*]

    kubikm: nerozuměla jsi mi! Já vím CO nás může čekat /teoreticky/ já pouze nevím CO nás čeká u Péti /konkrétně/.
    Nezlob se , ale spoustu věcí řeším až když přijdou.

    superkarma: 0 25.06.2004, 20:32:12
  22. avatar
    [47] kubikm [*]

    Tanzánie: začni to zjišťovat raději včas...aby ještě nebyl nějaký malér

    superkarma: 0 25.06.2004, 20:21:47
  23. avatar
    [46] Tanzi [*]

    kubikm: nevím co nás čeká-zatím vše OK

    superkarma: 0 25.06.2004, 20:19:09
  24. avatar
    [45] kubikm [*]

    Tanzánie: tak to je dobré, že se lepší
    a jak je to s pohlavním pudem? ptala ses na to?
    jedni známí měli postiženého chlapce, při porodu vysokými kleštěmi mu promáčkli hlavu...v pubertě to bylo strašné, nesměli od něj ani na krok, jinak se vrhal na děvčata....

    superkarma: 0 25.06.2004, 20:02:15
  25. avatar
    [44] Tanzi [*]

    kubikm: neber to tak tragicky.
    A jakou naději máš na mysli?..jako, že se pomocí něčeho uzdraví?? Tak tomu nevěř.
    Vodu miluje..plavat jsme ho učili s manželem sami, postupně jsme mu odpouštěli vzduch z polštářků na rukách. Pak už se skoro sám udržel na hladině....a my udělali kardinální chybu, že jsme ho hodili do hloubky bez ničeho. Pořádně se napil a od té doby už má strach. Ale jen když nic nemá. A s tím plaváním to je tak, že nohama celkem slušně dělá pohyby jak má a ručičky to je čuba. Není rady, jak ho naučit rukama tempa.
    Zrovna tento týden jsem s ním byla na psychiatrii pro léky a vzala jsem ho sebou, aby ho dr viděla. Byla mile překvapená jak se za posl.půlrok zklidnil. Já to přičítala pubertě, ale podle p.dr se s pubertou tyto děti spíše horší. Ale prý jsou i vyjímky. Takže pro děti jako je P. je šance v tom, že se zklidní a tím pádem budou vnímavější k okolí. /je důležité, že ke zklidnění nedochází pod vlivem léků/

    superkarma: 0 25.06.2004, 19:42:02
  26. avatar
    [43] kubikm [*]

    Tanzánie: A jak by reagoval na vúuku plavání?
    a jak na rehabilitaci ve vodě?
    já pořád přemýšlím, zda by něco...náhodou...vždyť naděje umírá poslední

    superkarma: 0 25.06.2004, 19:29:09
  27. avatar
    [42] Irka1 [*]

    sarobrouk: predstav si, ze ja vydrzela ve skole sedet, ale moje mladsi dcera to nedokaze. Chodi do skoly, kde neni 30 deti na ucitele, vyucovani je rozdelene do 20 min dilu, maji chvili matiku, chvili cvici, chvili ctou, chvili zpivaji a tancuji....a predstav si, ze akademicky jsou o dva roky napred, zadne dite se nenudi, vsechny miluji skolu a hlavne zadny neni na praskach, protoze nekomu prijde nezvladatelne. Mozna neni problem v diteti, ale rozvrhu vyuky.

    Velice zajimavy reseni, ze deti, ktere pani ucitelka nezvladne, tak necha behem vyucovani hrat nekde v koutku .

    Tohle se ovsem netyka skutecnych pripadu jako ma Tanzanie .
    Vzdycky byly "divoky" deti, a vyrostly v pohode. Co je nenormalniho na diteti, ktery chce behat, skakat a nechce sedet a poslouchat nudnou ucu?

    superkarma: 0 25.06.2004, 16:44:31
  28. avatar
    [41] Tanzi [*]

    kubikm: u nás na sídlišti mají v lékárně akvarium-řeknu ti mám co dělat, abych ho udržela. Už ode dveří ví, že tam je..a vodička, to je jeho. STAČÍ ???? ža tam jsou rybičky to si možná ani nevšimnul.
    Jó není to lehké.

    superkarma: 0 25.06.2004, 15:19:16
  29. avatar
    [40] kubikm [*]

    Tanzánie: aha, ale třeba na něco vhodného přijdete, co by říkal na akvarium?

    superkarma: 0 25.06.2004, 15:06:51
  30. avatar
    [39] Tanzi [*]

    kubikm: plyšové hračky=larisa=zvířátka
    snažit se mu vysvětlit vlasy=srst je nad jeho chápání. Ta touha utrhnout a fouknout je silnější.

    superkarma: 0 25.06.2004, 14:45:14

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme