Bulvár

První nebyl Adama, ale Eva

Voda teče z kopce dolů, obloha je nahoře, děti rodí ženy, první byl stvořen Adam a z jeho žebra vznikla Eva. To jsou věci, o kterých prakticky nikdo z nás nepřemýšlí. Ten poslední údaj často vede k tomu, že se o ženách mluví jako o něčem méněcenném. Vědci však v současnosti přicházejí na to, že i Bible, Kniha knih, která ovlivnila osudy miliard lidí, se může v něčem tak základním mýlit. Pro ateisty to nic neznamená, snad jen potvrzení, že je náboženství postavené na vodě. Pro věřící by to však mohlo mít dalekosáhlé následky.

Krize

Nedávno jsem na kabelové televizi, kde sleduji frankofonní vysílání, viděla zajímavý pořad. Dělala jsem si poznámky, jež vám předkládám.
Kabala, která se zpočátku šířila jen ústně, byla ve 2. století n. l. sepsána asi v Babyloně jako tzv. „Kniha stvoření“.
Podle ní Adam říká: „Toto je kost z mých kostí a tělo z mého těla. Bude nazvána ženou (išá), neboť byla vzata z muže (íš)“ První překlady tedy nebyly žena, ale mužatka.
Když se ve starověku někde přihodilo něco zajímavého, poutníci roznesli  zprávu po celém světě.
Tak se o potopě světa mluvilo v Mezopotámii, stejně jako v Judei. Tak je epos o Gilgamešovi stejný jako příběh Noeho. Liší se v drobných detailech – v Gilgameši vypustili havrana, Noe holubici. Ale velký rozdíl je v tom, že v Mezopotámii se potopa skutečně odehrála, ale v Palestině nikoliv.

Zatím nejstarší civilizací byli Sumerové, žijící mezi Eufratem a Tigridem. 7000 let před n. l. znali hrnčířský kruh, vařili pivo, měli nejen písaře, ale i písařky. Ryli do tabulek z hlíny, které po vypálení byla skoro nezničitelné.
A tak byl nalezen epos Enuma Eliš – o stvoření světa. Vše je popsáno jako v Bibli. Ale je tam příběh, jak boha Enkiho rozbolelo žebro, a byla povolána léčitelka Nin-Ti. A tady došlo asi k omylu při překladu, protože rozděleně Nin znamená žena a Ti znamená žebro. Překladem se tedy ze jména stala žena-žebro.

V r. 1945 bylo objeveno v Egyptě, v Nag Hammadí 12 kopských rukopisů.
Jsou ze 3. století našeho letopočtu. A tam je stvoření popsáno naprosto jinak.
Nejdříve byla stvořena Eva, která vdechla život Adamovi.
A v dalším eposu je popsáno, že první Adamovou družkou byla čarodějka Lilith. Ale ta se chtěla jen bavit a Adam chtěl rozjímat. Znuděná Lilith odešla a zplodila démony a byla později zatracena.
Potom Bůh Adamovi stvořil novou družku Evu, která způsobila vyhnání z ráje.

Tak jak to bylo doopravdy, dozvíme se to někdy?    

   
09.03.2004 - Společnost - autor: Jitka Kubíková

Další příspěvky

Komentáře:

  1. [60] MartinaC [*]

    zajimavy clanek

    superkarma: 0 09.09.2006, 08:14:53
  2. avatar
    [59] janinkab [*]

    Nevím, co je pravda, ale pověstné archivy ve Vatikánu bych rozhodně prohledat chtěla!

    superkarma: 0 10.03.2004, 19:16:54
  3. avatar
    [56] tutik [*]

    tomas.: kdyz uz to zminujes - "...bychom uverili..."

    superkarma: 0 10.03.2004, 13:09:44
  4. avatar
    [53] k@tchabinka [*]

    a prosim vas, neradte, jak cist bibli :)
    ja romany nectu :)
    -------
    stejne by me zajimalo, jak je to s pravostí bible :)

    superkarma: 0 10.03.2004, 11:14:00
  5. avatar
    [52] k@tchabinka [*]

    Kote :) nepletu:) jeste jsem natolik svepravna, ze rozeznam reckou mytologii od Biblí svaté:)
    ale hezkej pokus to byl :)
    schvalne to najdu a dotahnu to sem :)

    superkarma: 0 10.03.2004, 11:09:33
  6. avatar
    [50] femme [*]

    kubikm: na nás prostě nemají

    superkarma: 0 10.03.2004, 00:28:09
  7. avatar
    [49] kubikm [*]

    darebák: já nejsem znalec bible, ale říkali nám ve škole - v době, kdy ještě bylo na škole náboženství....
    že prostě si církev upravovala věci podle potřeby...aktualizovala...samémpočátky byly předávány pouze ústně a psát potom uměli jen kněží...souhlasíš?

    superkarma: 0 09.03.2004, 23:43:50
  8. avatar
    [48] femme [*]

    Vivian: ty si snad myslíš, že to tak není??

    superkarma: 0 09.03.2004, 23:39:09
  9. avatar
    [47] kubikm [*]

    femme: je to 100%
    mužský jsou silnější, ale ženy jsi životaschopnější....

    superkarma: 0 09.03.2004, 23:36:39

Další příspěvky

Z předchozí stránky:

  1. avatar
    [46] femme [*]

    Vivian: ty si snad myslíš, že to tak není??

    superkarma: 0 09.03.2004, 23:32:09
  2. avatar
    [45] kubikm [*]

    darebák: jsem ráda, že jsi k tomu řekl to, co jsi řekl
    tohle je tak obsáhlé tíéma, že se nedá odbýt jediným článkem
    zá měrem bylo trochu rozbít klišé
    Adam/Eva
    v žádném případě to nebylo myšleno jako urážka náboženského cítění, ani jsi mě z toho tedy nenařkl
    já prostě do té doby nikdy neslyšela o Lilith ani Nin Ti a zdálo se mi to zajímavé
    dříve jsem nemohla reagovat, neb jsem byla v divadle
    na Fidlovačce Julie, ty jsi kouzelná a bylo to opravdu kouzelné

    superkarma: 0 09.03.2004, 23:28:06
  3. avatar
    [44] Vivian [*]

    femme: no, já bych si tak nefandila

    superkarma: 0 09.03.2004, 21:52:05
  4. avatar
    [43] femme [*]

    Já plně souhlasím s vědeckým názorem, že když Bůh viděl, co že to stvořil za tvora (muže), tak to chtěl napravit a povedlo se.....stvořil ženu

    superkarma: 0 09.03.2004, 19:24:08
  5. avatar
    [42] *Kotě* [*]

    darebák: s tím čtením bible máš naprostou pravdu. Já jsem třeba teprve velmi nedávno "objevila" knihu Kazatel a nacházím tam úžasné věci. Dřív jsem ji jaksi v Písmu "neviděla", nebo snad automaticky přeskakovala.

    katchabinka: Bible jako příběh, kde se všichni páří se všemi? To snad ne... nepleteš si to s řeckou mytologií?

    superkarma: 0 09.03.2004, 18:49:13
  6. avatar
    [40] k@tchabinka [*]

    darebak :)))) ja bibli nikdy poradne necetla drahy muj, nebot ve chvili, kdy se ve starem zakone zacali vsichni parit se vsemi mi zacal unikat pocet osob neparicich. Taky si to mozna uz spatne pamatuju. Ale jiste.. o tom ta bible neni .. ani krestanstvi.
    Ja s tebou nemuzu souperit ve znalosti bible. Vazne ne :) Ale to me pred bohem nedela horsi ze ne :)
    Text, ktery jsem uvedla byl okopirovany :) A pro me neznalce a neverce zajimavy, pro amaterskou polemiku vitany.

    btw:
    I řekl Adam: Teď tato [jest] kost z kostí mých a tělo z těla mého; tato slouti bude mužatka, nebo z muže vzata jest. ...

    superkarma: 0 09.03.2004, 17:57:21
  7. avatar
    [38] k@tchabinka [*]

    darebaku, my vime, ze jsi na vyssim vyvojovem stupni ale pochop zase ty, ze clanek se nesnazi vyvracet podstatu krestanstvi.
    Evoluce je ponekud prijatelnejsi moznosti(i kdyz ano óóó ouha, jsem v tomto smeru nevzdelany amater), alespon pro me, nez nejaky unudeny buh.

    Ale stejne bych byla rada, kdyby si mi osvetlit tve "To podstatné leží jinde."

    superkarma: 0 09.03.2004, 17:41:52
  8. avatar
    [34] k@tchabinka [*]

    tak tohle by se mi dost zamlouvalo :) ale jestli to tak bylo, je mi jasny, proc to v dnesni bibli neni :)

    superkarma: 0 09.03.2004, 16:55:02
  9. avatar
    [33] k@tchabinka [*]

    ja cetla taky zajimavou vec :)
    Podle staré židovské literatury dříve než byla stvořena Eva, stvořil Bůh s Adamem první ženu jménem Lilith, a to ve stejný čas a ze stejného prachu, aby mezi nimi byla rovnost. Ale protože Lilith byla schopná, Adam omezený, hádali se o to, kdo bude "navrchu" v milování. Když se Lilith odmítla podřídit, roztáhla křídla a uletěla, daleko od falešného ráje, aby se do něj vrátila v podobě hada. Až poté byla stvořena poddajná Eva a od té doby člověk udělal vše pro to, aby na první ženu Adama zapomněl, dokonce ani nezanechal zmínku o jejím jménu. Lilith je ono zamlčené "jiné", co stojí na počátku politicko-pohlavního aktu Starého zákona v příběhu jeho "zmužilého" libida dominandi. "Dcery Eviny" dodnes většinou netuší, že před jejich hluboce zakořeněným vzorem poddajné pramáti existovala žena muži rovná.

    superkarma: 0 09.03.2004, 16:51:29
  10. avatar
    [32] kubikm [*]

    Jeremi: to je pravda
    a taky ten, jak bůh říkal, že jim daruje dvě věci - čůrat ve stoje, to si vysomral Adam
    a to druhé, otče?
    To je rozum, Evo....

    superkarma: 0 09.03.2004, 13:19:28
  11. avatar
    [31] Jeremi [*]

    kubikm: Zrovna dneska mi přišly mailem vtipy a mezi nimi i: Co řekl Bůh, když stvořil Adama? Umím i lepší věci.

    superkarma: 0 09.03.2004, 13:06:11
  12. avatar
    [30] Aja [*]

    Vea, nééé...
    Kain odešel a potkal jinou ženu...kde se vzala?

    superkarma: 0 09.03.2004, 13:04:26
  13. avatar
    [25] Aja [*]

    A když stvořil jeden pár lidí, jaktože Adam měl sourozence, který pak někde potkal...?

    superkarma: 0 09.03.2004, 12:44:45
  14. avatar
    [24] kubikm [*]

    Ťapina: a taky asi chtěli vědět, co to s lidmi udělá...šutry domů dovezli...
    a potom taky zjistili, že na Měsíci bůh není

    superkarma: 0 09.03.2004, 12:13:34
  15. avatar
    [23] Ťapina [*]

    kosmokosmo: Ono fakt není na Měsíci moc zajímavýho Šlo o to, tam být, ale co tam jako mají dělat? A jen tak na výlet je to trošku drahý

    superkarma: 0 09.03.2004, 11:58:41
  16. avatar
    [21] kubikm [*]

    kosmokosmo: a proč tedy bůh stvořil jen jeden pár lidí a nepokračoval, proč jich neudělal třeba 100? měl málo hlíny? nebo žeber?

    superkarma: 0 09.03.2004, 11:04:00
  17. avatar
    [19] kubikm [*]

    kosmokosmo: jak říkala Ťapina, byl to hraný, moc dobrý film, o podvodu o přistání na Měsíci, právě tam odtud je ten problém s vlajkou a rozebírali to tam....
    možná se toho někdo chytil a chěl amíky pozlobit
    v dnešní době už by nikomu takový podvod neprošel, protože více zemí je schopno takové akce pozorovat....

    superkarma: 0 09.03.2004, 10:56:02
  18. avatar
    [16] kosmokosmo [*]

    ishi + tapina....holciny...tohle byla jen jedna vec z dokumentu, ktera mi tkvela v hlave...oni to dokladali jeste spoustou dalsich veci.....bohuzel sem to ani nenahravala.......ani nijak jinak nezaznamenavala....samozrejme v dokumentu se vyjadrovali i vedci....kanadsti....tusim, ze i fyzik by se mezi nimi nasel..................takze prosim dalsi pripominky smerujte via CBC Canada....maj website

    Jeste si vzpominam na jednu vec.........je-li to tak jednoduche, ze se to podarilo uz pred tolika lety/pocitate-li s vyvojem techniky/.......proc se to nikdy nezopakovalo
    no asi ten Mesic neni az tak zajimavej

    superkarma: 0 09.03.2004, 09:47:45
  19. avatar
    [13] Ťapina [*]

    kosmokosmo: Je to tak, jak říká ishi. Ale s touhle tematikou byl natočen film o fingovaném přistání na Marsu, ten se mi moc líbil.

    superkarma: 0 09.03.2004, 08:20:58
  20. avatar
    [12] Aja [*]

    Jitko, teď jsi z tohoho udělala super hokej!

    superkarma: 0 09.03.2004, 08:19:41
  21. avatar
    [11] Gabi [*]

    Kotě: jo, to jsem taky někde slyšela a teď nedávno jsem koukala na nějaký dokument, kde rozebírali podružnost genetického materiálu předaného spermií při oplodnění vajíčka. Z toho udělali populistický závěr, že Eva byla první.

    superkarma: 0 09.03.2004, 07:42:57
  22. avatar
    [9] Denča [*]

    K tomu mohu jen říct, že souhlasím s Léthé

    superkarma: 0 09.03.2004, 05:29:03
  23. avatar
    [8] kosmokosmo [*]

    Ale napisu vam taky neco zajimaveho...........nedavno jsem sledovala kanadskou CBC, kde sleduji anglofonni vysilani......a dozvedela jsem se, ze vystoupeni americanu na Mesici byl podvod....bylo to natocene ve filmovem studiu v Nevade. Prislo se na to jednoduse. Amici, co vystoupili z rakety....zabodli do mesicniho povrchu vlajku....no a ona plapolala....coz na Mesici...ponekud NEJDE. Tak a vi to cely svet.
    Hezky den!!!! Vsem

    superkarma: 0 09.03.2004, 05:08:49
  24. avatar
    [7] kosmokosmo [*]

    Vivian.....myslim, ze se mylis.....krestanska cirkev nejen , ze to neutajuje, ale ona to vybec nevi a ver, ze kdyby se to dozvedela.......mela by radost.........ale nechapu, proc si myslite, ze je to tak podstatne.....vi to nekdo?

    superkarma: 0 09.03.2004, 05:05:43
  25. avatar
    [6] kosmokosmo [*]

    Jito....v Bibli neni muzatka /fuj/ ale muzena....byla muzena....byla mu zena......

    superkarma: 0 09.03.2004, 04:59:37
  26. avatar
    [5] kosmokosmo [*]

    Ty dalekosahle nasledky pro verici bych chtela videt

    superkarma: 0 09.03.2004, 04:58:26
  27. avatar
    [4] *Kotě* [*]

    Vivian: antropologové a biologové na základě rozboru mitochondriální DNA dospěli k závěru, že celé lidstvo pochází z jednoho místa v Africe, asi z devíti různých matek. Což v důsledku znamená, že jakási pramáti Eva (nebo spíš několik Ev) opravdu existovala, a že všichni lidé jsou spolu navzájem spřízněni a jsou jejími potomky. Mužů bylo v té době pravděpodobně víc, ale rozhodující roli hrála DNA těch prvotních matek.

    Jinak domáhat se toho, jak to bylo s Biblí doopravdy, vzhledem k tomu, že Bible je jedno veliké alegorické podobenství, je poněkud směšné. Současná obecně přijatá verze Bible praví, že "Bůh stvořil člověka jako muže a ženu". Tedy oba současně. Což je asi logické, že?

    superkarma: 0 09.03.2004, 01:57:37
  28. avatar
    [3] deti [*]

    Zajímavé

    superkarma: 0 09.03.2004, 00:44:03
  29. avatar
    [2] Léthé [*]

    Nejdřív stvořil Bůh Adama…se mu teda dvakrát nepoved a pak si již dal záležet a stvořil Evu.

    superkarma: 0 09.03.2004, 00:41:21
  30. avatar
    [1] Vivian [*]

    Děti rodí ženy? A není to nááhodou obráceně? Já vím, jak to myslíš, Krize, ale pozor na syntax .

    Jinak Jituš, dobrý článek O tomhle tématu už jsem kdysi kdesi četla a připadalo mi to dost zajímavé, ale vzhledem k tomu, jaký vliv ve světě má křesťanská církev, se pravdu nejspíš nikdy nedozvíme , tedy pokud se nějak zásadně liší od toho, co dosud známe.

    superkarma: 0 09.03.2004, 00:19:12

Profil uživatele




Registrace nového uživatele | Zaslat heslo

Komerční tipy

Novinky

Dnešní vydání

Nové v rubrice

Nejčtenější články

Poslední komentáře

Fotogalerie

Partner rubriky

Ankety

Náš tip

Doporučujeme