Obecně platí, že holčičky mluví dříve a více než kluci. Osmnáctiměsíční Tomášek je typickým příkladem mužského pohlaví. Moc nemluví. Mama, tata, ham - s těmito třemi slovíčky si v komunikaci naprosto vystačí. Rozumí přitom hodně. Dokonce tolik, že pokud ho požádáme, přinese tatínkovi kladívko nebo kleště. Umí na požádání zhasnout světlo nebo vypnout rádio. Štěká jako pejsek, mňouká jako kočička, napodobí havrana. Ale mluvit? Ani náhodu.

 

Ženy mluví a muži mlčí. I když to zní možná jako klišé, platí to i v miminkovském věku. V normálním prostředí mají mladé slečny ve verbálních projevech naprostý náskok. Chlapci oproti nim potřebují o několik týdnů nebo dokonce měsíců více, než začnou plynule mluvit.

 

Křik je první pokus o komunikaci

Když miminko křičí, oznamuje tím okolí: „Hej, je tu někdo? Já jsem tu také! Mám hlad a potřebuji přebalit.”  Dítě rychle pochopí: „Vida, když začnu plakat nebo pokňourávat, maminka nebo tatínek přijdou a pomohou mi.”

 

Každý den je pak komunikace filtrována. Hlasitý pláč, první broukání, ovládaný smích. U zdravých dětí po celém světě je počátek komunikace stejný. V  prvních měsících života je zcela jedno, jestli jde o malého Číňánka nebo Evropana. Teprve později je zřetelně poznat, jestli miminko žvatlá česky, anglicky nebo třeba čínsky.

 

První fáze broukání jsou vlastně všechny zvuky, které dítě vydává. Miminko tak zkouší, co všechno jde s pusinkou dělat, kromě sání a slintání. Jde například o zvuky typu „Grr, go, ech, ga”. Miminka jsou zvědavá, a tak zkouší jaké tóny budou vydávat, když srolují jazyk, nebo co se stane, když zafuní s našpulenou pusinkou.

 

Začátek komunikace

Asi ve čtyřech měsících se miminko sice neumí zřetelně vyjadřovat, ale začíná teď rozumět melodii řeči. Dítě pozná, jestli je tatínek veselý, nebo smutný. Miminka také v tomto věku začínají rozeznávat, kdo mluví jejich mateřskou řečí a kdo ne.

 

Dobrý sluch je důležitým předpokladem k vývoji řeči. Jestli miminko slyší, můžete snadno vyzkoušet sami doma. Pozorujte jestli otáčí hlavičku za vaším hlasem, pokud na ně mluvíte, nebo jestli se při tlesknutí či bouchnutí dveří lekne. Máte-li nějaké pochybnosti, nechte dítě vyšetřit u lékaře.

 

Zhruba v půl roce začíná druhá vývojová fáze řeči. Dítě se snaží občas opakovat to, co slyší. Mezi devátým a dvanáctým měsícem začíná dítě spojovat slabiky: ma-ma, ta-ta, ba-ba. V této době je obzvlášť důležité na dítě hodně mluvit. Pokud má dítě v ruce auto, řekněte, že je to auto, pokud přijde tatínek, řekněte „podívej táta”.  Děti jsou samy o sobě velmi zvídavé a chtějí si s dospěláky povídat.

 

Po prvním roce

Dítě opakuje všechno, co slyší, a chrlí jedno slovíčko za druhým. Umí otáčet listy v knížce, je nadšené z obrázků a u některých zvířátek umí napodobit zvuky, co dělají. Každé dítě má ale na všechno svůj čas. Pokud sousedův chlapeček žvatlá ostošest, a vaše vlastní dítko řekne sem tam něco, nezoufejte. Pokud by se vám to přece jen nezdálo, poproste dětského lékaře, ať se vám na dítko podívá, nebo navštivte logopeda. Umět správně mluvit je pro děti velmi důležité, protože obecně, komunikace světem vládne. A kdo má odmalička dobré vyjadřovací schopnosti, najde si snáz přátele.

 

Co mohou rodiče pro rozvoj řeči udělat?

 

1. Mluvte hodně s dítětem

Pokud dítě přebalujete, vyprávějte mu přitom. „Podívej se na ten obrázek, čí je to pupík...” Samozřejmě miminko ještě zdaleka nechápe význam slov. Ale i tak je to důležité. Miminka mají rády, když maminka něco brebentí.  Ale hlavně, dítě se učí především z toho, co slyší. 

Co radí odborník:

Mgr. Ivana Pospíšilová, logoped, speciální pedagog

Člověk je tvor jedinečný. Proto mohou mít některé děti odsunutý start mluvení. Někdy to prostě nefunguje přesně podle knížek, ale je to velmi individuální. Pokud řeči vlastního dítěte stále nerozumíte, nenechte se odradit a mluvte na něj bez zdrobnělin a šišlání. Vždy dítěti opakujte správný vzor výslovnosti. Je dobré stále dokola cvičit zpočátku různé zvuky zvířat nebo předmětů. I když to pro vás bude možná náročné, pamatujte, že opakování je matka moudrosti a v případě učení to platí obzvlášť. Pokud dítě ve třech letech stále mluví značně nesrozumitelně, je dobré vyhledat logopeda. Před nástupem do školy by dítě mělo mluvit srozumitelně. Protože jak bude dítě mluvit, tak bude ve škole i psát.

 

2. Papouškování

Bu-bu-bu, ga-ga-ga. Pokud dítě vydává nějaké zvuky, cítí se být rovnocenným komunikačním partnerem. Dítě má radost, když také rodiče napodobují zvuky, které ono samo vydává. A naopak, dítě má pak snahu napodobovat ta slova, co mu povídá maminka nebo tatínek.

 

3. Naslouchání

Povídání je zajímavé především tehdy, pokud vás někdo poslouchá. Je jedno, jestli opakuje roční dítě pořád dokola nové slovo, které se zrovna naučilo, nebo jestli tříletý chlapeček vypráví historku o popelářském autě už po stopadesáté. Naslouchat znamená udělat si čas a koukat dítěti do očí, když na vás mluví. Pokud zrovna nemůžete, vysvětlete mu, že teď zrovna věšíte prádlo, ale až to doděláte, vypijete si společně kakao a dítě vám to může všechno říct.

 

4. Čtení knížek

Knížky jsou pro děti nenahraditelné. Prohlížejte s dětmi obrázkové knížky pořád dokola. Dítě bude za chvíli zná všechny zvířátka. Můžete také zkoušet, jaké zvuky zvířátka vydávají, jakou barvu mají auta na obrázku. Fantazii se meze nekladou a děti knížky opravdu baví.

 

5. Zpívání

Řeč jsou informace, ale také melodie a rytmus. Děti se obojí nejlépe naučí z písniček, básniček, říkanek nebo z prstových her.

 

6. Nikdy neopravujte dítě přímo

Pokud dítě řekne větu nebo slovo špatně, řekněte ano, a zopakujte to správně. Vyvarujte se toho, říkat: „Tak to není, řekl jsi to špatně.”

 

Co nám poví?

 

Miminka komunikují s rodiči od svého narození. I tak je ale velkou událostí, když dítě řekne první slovíčko, kterému je rozumět. Cesta k tomu je ale trošku delší. Tabulka ukazuje stručný přehled jednotlivých fází řeči dítěte.

 

Věk: 0-3 měsíce

Zvuky: Grr, guu

Co dítě umí: Dítě si žvatlá svou miminkovskou řečí. Reaguje na hluk, nechá se uklidnit hlasem, který zná.

Co dítě baví: Miminko má rádo hlas rodičů. A bude naprosto spokojené, pokud budou dospěláci napodobovat zvuky, které vyluzuje.

 

Věk: 3-6 měsíců

Zvuky: Aaahhhh

Co dítě umí: Centrum řeči v dětském mozku se nyní rozvíjí velmi rychle. Dítě zkouší různou hlasitost, hloubku a výšku svého hlasu.

Co dítě baví: Dětem se líbí hračky, které vydávají zvuky. Baví je, pokud okolí komentuje, co dítě právě dělá. („Jé, Matěj má kačenku.”)

 

Věk: 7-9 měsíců

Zvuky: Bababa

Co dítě umí: Dítě rozumí slovům, která často slyší. Velmi často se svým křikem snaží zapojit do okolní komunikace

Co dítě baví: Hry s prsty, schovávačky. Drobné úkoly: „Dones si balon!” nebo „Ukaž mi, kde je kočička?”

 

Věk: 9-12 měsíců

Zvuky: Mama, tata

Co dítě umí: Většina dětí řekne své první slovo mezi devátým a čtrnáctým měsícem.

Co dítě baví: Malé úkoly: „Ukaž, kde máš nosánek nebo pupík?”

 

Věk: 12-18 měsíců

Zvuky: auto

Co dítě umí: V těchto šesti měsících se dítě naučí zhruba 50 slov. Vytváří své vlastní jednoduché popisy věcí.

Co dítě baví: Pokud dáme dítěti vybrat, co chce: „Chceš jablko nebo banán?” Dítě dokáže v knížce pojmenovat to, co už opakovaně zná (pes, kočka).

  

Reklama